Hör upp, cykel i media-tråden

20250720_131939.webp

jag cyklade 'kattegattleden' 1980. och var inte ensam om det, det hade pågått och var välkänt redan då sedan många år.

i princip samma sträckning som idag, men inga skyltar. dock har det tillkommit en del cykelbanor som förenklar, 1980 fick man leta upp parallella småvägar för att undvika den tvåfiliga e6an. lite förvånad när det i artikeln skrivs att det skulle ha dröjt till 2015. kan det verkligen stämma?

enda utmaningen som jag minns var backen söder om frillesås, just den biten av e6 var svår att undvika då, men inte nu. så man fick på den tvåfiliga smala europavägen samsas med långtradare och deras möten.

Oh minsann. Ett helt uppslag!

(Bonnier-inloggning krävs)
”Varje dag kan en cyklist förbränna kalorier som motsvarar cirka 23 cheeseburgare.
Vad som äts blir allt viktigare. I jakten på segrar är det en nyttig diet med inriktning på kolhydrater som står på menyn.
– Säkerligen är det näringsintaget som ibland kan avgöra om du klarar av att vinna etappen eller inte, säger Jenny Vikman, lektor på institutionen för idrottsvetenskap vid Malmö universitet.”

Förvånar mig att de inte mäter touren i hur många Vätternrundor den motsvarar?

”Varje dag kan en cyklist förbränna kalorier som motsvarar cirka 23 cheeseburgare.
Vad som äts blir allt viktigare. I jakten på segrar är det en nyttig diet med inriktning på kolhydrater som står på menyn.
– Säkerligen är det näringsintaget som ibland kan avgöra om du klarar av att vinna etappen eller inte, säger Jenny Vikman, lektor på institutionen för idrottsvetenskap vid Malmö universitet.”

Förvånar mig att de inte mäter touren i hur många Vätternrundor den motsvarar?
Alla kan relatera till ostburgare, men inte till VR?

jag cyklade 'kattegattleden' 1980.

[...]

i princip samma sträckning som idag, men inga skyltar. [...] lite förvånad när det i artikeln skrivs att det skulle ha dröjt till 2015. kan det verkligen stämma?

Det finns ett officiellt regelverk för turismcykelleder och med regelverket följer officiella skyltar. Kattegattleden skyltades officiellt 2015.

Det finns ett officiellt regelverk för turismcykelleder och med regelverket följer officiella skyltar. Kattegattleden skyltades officiellt 2015.
om jag minns rätt fanns det länge en kartfolder över leden, och även en lite bättre köp-karta. kanske finns än idag?

körde själv med fotokopia ur kak bilatlas. lagom presentation av framkomliga alternativvägar. low-tech deluxe, men fullt funktionabelt. resan ändade i köpenhamn och sedan båt till bornholm.

“Jag slog i dörren och slungades in i nästa bil – det fanns ingen väg att ta mig undan”, säger Hanki i stämningen.
“Cykling var mitt främsta sätt att ta mig fram, ett sätt att uppleva San Francisco, och en älskad hobby. Nu känns det som ett trauma som förföljer mig”, säger hon.

Tillbaka
Topp