Hör upp, cykel i media-tråden

På tal om att stå bredvid lastbil eller inte. Speciellt när utredningen efter din död visar att höger blinkers var ur funktion. Såhär ser svängradien ut. Ponera att det redan står ett gäng cyklister vid rödljuset som stannat, du stannar bakom. Bredvid er glider nu en lastbil upp. Lastbilen blir distraherad pga något och glömmer att han precis såg en hög cyklister. Han kör därför fram några meter när det blir grönt och cyklisterna börjar trycka på och kommer iväg, du blev lite intryckt av personer som hade bråttom så du hamnade sist, kanske hade du nåt problem med kedjan eller att din pedal inte ville klicka i. Vips, nu är du under lastbilen som alla trodde skulle rakt fram men som svängde höger. Du har inte träffat fronten utan du har träffats av ”last”-delen som tryckt dig av cykeln och ned på marken. Snart kommer bakhjulen och föraren har varken känt, hört eller sett något.

IMG_9125.webp

IMG_9126.webp

Obs. Ingen victim blaming. Snarare tvärt om, hur jäkla lätt det är att hamna där även om man är försiktig.

Vi behöver antingen bättre infrastruktur som skyddar och tar hänsyn till cyklister i första hand och bilar/tyngre fordon i andra hand, eller hårdare krav på säkerhetssystem/förbud för lastbilar i städer under dagtid. Hade även varit bra med ständiga reklamkampanjer i all form av media om att ALLTID förvänta sig en cyklist/gående.

På tal om att stå bredvid lastbil eller inte. Speciellt när utredningen efter din död visar att höger blinkers var ur funktion. Såhär ser svängradien ut. Ponera att det redan står ett gäng cyklister vid rödljuset som stannat, du stannar bakom. Bredvid er glider nu en lastbil upp. Lastbilen blir distraherad pga något och glömmer att han precis såg en hög cyklister. Han kör därför fram några meter när det blir grönt och cyklisterna börjar trycka på och kommer iväg, du blev lite intryckt av personer som hade bråttom så du hamnade sist, kanske hade du nåt problem med kedjan eller att din pedal inte ville klicka i. Vips, nu är du under lastbilen som alla trodde skulle rakt fram men som svängde höger. Du har inte träffat fronten utan du har träffats av ”last”-delen som tryckt dig av cykeln och ned på marken. Snart kommer bakhjulen och föraren har varken känt, hört eller sett något.

Visa bilaga 777860
Visa bilaga 777861

Obs. Ingen victim blaming. Snarare tvärt om, hur jäkla lätt det är att hamna där även om man är försiktig.

Vi behöver antingen bättre infrastruktur som skyddar och tar hänsyn till cyklister i första hand och bilar/tyngre fordon i andra hand, eller hårdare krav på säkerhetssystem/förbud för lastbilar i städer under dagtid. Hade även varit bra med ständiga reklamkampanjer i all form av media om att ALLTID förvänta sig en cyklist/gående.
Om jag förstått rätt är alla NYA lastbilar försedda med närsiktsbackspeglar. Det är dock (ännu?) inget krav för äldre fordon.
Krister Isakssons blogg i Cykelmagasinet är alltid läsvärd och ofta inne på ämnet ifråga.

Och Fredrik Falk, på nätet:

”Tänkte på…

Och på kvinnan som dödades av ett tungt fordon som svängde höger in i hennes körfält på Ringvägen. Hur olika cyklister och bilister värderas vid såna olyckor är så ohyggligt upprörande. Och typiskt för trafikkulturens brutala och primitiva maktordning. Den som är mest oskyddad är minst skyddsvärd i lagstiftningen.

För det är nämligen så att om föraren av ett tungt fordon i omkörningsfilen på motorvägen svänger höger och dödar en bilist som färdas i det körfältet så skulle media, polisen, trafikmyndigheter och sociala medier utan undantag peka ut föraren av det tunga fordonet som ensam ansvarig och den dödade bilisten som oskyldig.

När *exakt* samma sak drabbar en cyklist så får vi en debatt om delat ansvar, om vikten av att etablera ögonkontakt, om "döda vinkeln", om att aldrig befinna sig till höger om ett tungt fordon, om att försäkra sig om att föraren av det tunga fordonet sett dig, om att besinna att "bilar är hårda och människor mjuka" etc etc.

Det är lika vidrigt varje gång.”

Och Fredrik Falk, på nätet:

”Tänkte på…

Och på kvinnan som dödades av ett tungt fordon som svängde höger in i hennes körfält på Ringvägen. Hur olika cyklister och bilister värderas vid såna olyckor är så ohyggligt upprörande. Och typiskt för trafikkulturens brutala och primitiva maktordning. Den som är mest oskyddad är minst skyddsvärd i lagstiftningen.

För det är nämligen så att om föraren av ett tungt fordon i omkörningsfilen på motorvägen svänger höger och dödar en bilist som färdas i det körfältet så skulle media, polisen, trafikmyndigheter och sociala medier utan undantag peka ut föraren av det tunga fordonet som ensam ansvarig och den dödade bilisten som oskyldig.

När *exakt* samma sak drabbar en cyklist så får vi en debatt om delat ansvar, om vikten av att etablera ögonkontakt, om "döda vinkeln", om att aldrig befinna sig till höger om ett tungt fordon, om att försäkra sig om att föraren av det tunga fordonet sett dig, om att besinna att "bilar är hårda och människor mjuka" etc etc.

Det är lika vidrigt varje gång.”
För ett par år sedan blev jag omkörd av en tung lastbil med släp, ute på väg i Roslagen. En såndär som känns lång när den passerar, och sen så kommer det ett släp på det... Ungefär halvvägs in på släpet så att säga så får lastbilen möte. Den svänger då in mot mig, och under två-tre dödsångestframkallande sekunder så ser jag hur den närmar sig i sida, hur stora hjulen är, hur mycket det låter, hur hemskt det kommer bli att bli mos under bakhjulen. Sen träffar sidan mig och som tur var trycks jag bara ner i diket och voltar. Lastbilen stannar omedelbart tjugo meter bort, och jag som klarat mig bra, utan värre skråmor än skrapsår efter en kullerbytta ner i diket, och cykeln ligger omosad på vägen, kommer upp och vrålar det högsta svordomar jag någonsin yttrat. Ut kommer lastbilschauffören och ursäktar sig, säger att det var hemskt för henne också, varpå jag av adrenalin vrålar några ord till och sen samlar mig.

Av en ren slump kommer en polisbil med två poliser från andra hållet. De stannar till och undrar väl varför en lastbil à 60 ton står still mitt i vägen. De frågar ut oss båda, och upprättar en polisanmälan. Jag får skjuts hem av min bror som jag ringer dit, och lastbilen rullar väl vidare.

Efter tre veckor får jag besked att polisutredningen lagts ner. Jag blir vansinnig och ringer (ändå samlat) upp utredaren för att be dem återöppna fallet. Det kan inte vara annat än ett brott att kl 13 en solig junidag medvetet trycka ner en oskyddad trafikant i diket med en tung lastbil med släp. Inte alls svarar utredaren, det är snarare inte mer än en försäkringsfråga mellan mig och lastbilschauffören. Fallet nedlagt, inget brott att utreda.

Än idag undrar jag vad som hade hänt om det varit en personbil som tryckts ner i diket. Försäkringsfråga?

IMG_20200623_112853~2.webp

För ett par år sedan blev jag omkörd av en tung lastbil med släp, ute på väg i Roslagen. En såndär som känns lång när den passerar, och sen så kommer det ett släp på det... Ungefär halvvägs in på släpet så att säga så får lastbilen möte. Den svänger då in mot mig, och under två-tre dödsångestframkallande sekunder så ser jag hur den närmar sig i sida, hur stora hjulen är, hur mycket det låter, hur hemskt det kommer bli att bli mos under bakhjulen. Sen träffar sidan mig och som tur var trycks jag bara ner i diket och voltar. Lastbilen stannar omedelbart tjugo meter bort, och jag som klarat mig bra, utan värre skråmor än skrapsår efter en kullerbytta ner i diket, och cykeln ligger omosad på vägen, kommer upp och vrålar det högsta svordomar jag någonsin yttrat. Ut kommer lastbilschauffören och ursäktar sig, säger att det var hemskt för henne också, varpå jag av adrenalin vrålar några ord till och sen samlar mig.

Av en ren slump kommer en polisbil med två poliser från andra hållet. De stannar till och undrar väl varför en lastbil à 60 ton står still mitt i vägen. De frågar ut oss båda, och upprättar en polisanmälan. Jag får skjuts hem av min bror som jag ringer dit, och lastbilen rullar väl vidare.

Efter tre veckor får jag besked att polisutredningen lagts ner. Jag blir vansinnig och ringer (ändå samlat) upp utredaren för att be dem återöppna fallet. Det kan inte vara annat än ett brott att kl 13 en solig junidag medvetet trycka ner en oskyddad trafikant i diket med en tung lastbil med släp. Inte alls svarar utredaren, det är snarare inte mer än en försäkringsfråga mellan mig och lastbilschauffören. Fallet nedlagt, inget brott att utreda.

Än idag undrar jag vad som hade hänt om det varit en personbil som tryckts ner i diket. Försäkringsfråga?

Visa bilaga 777899
Eller en polis på cykel!

Det löser inte alla problem, men en enkel sak som jag gillar med att cykla och bo längst till väst i det stora landet i väst är att man som bilist enligt lag är tvingad att gå ut längst till höger och in i eventuell cykelbana (efter att ha gett företräde till cyklister) senast 60ft/20m innan man svänger höger. På så sätt hamnar eventuell konflikt om körbanan innan själva svängen sker. Så även om bilisten skiter i cyklisten så blir man bara tryckt åt sidan och "hamnar inte under bilen". Cykelbanor får en streckad linje istället för hel för att visa vara man ska gå ihop.
Visa bilaga 777392
Också standardlösning i det mindre landet i väst, d.v.s. Danmark.

Visa bilaga 777899
Otroligt. Vårdslöshet i trafik är väl rimlig brottsmisstanke här tycker jag. Livsfarlig omkörning och ren tur att inga allvarliga skador.

Tjänstefel satt i system av utredare eller deras överordnade? Något för uppdrag granskning eller liknande granskande media? Börjar bli många olyckor med lastbilar som mejar ned oskyddade, finns en del att gräva i varför inget görs.

Politiker är väl alltför upptagna med att försöka införa hjälmtvång som lösning på att cyklister blir överkörda av lastbilar ;-)

Funkar det inte i London? Hört att förbudet är igång där, och att det bara körs tung trafik på natten.
I den mån vi allas behöver lastbilar i städerna är det i mina ögon lösningar som denna som är vägen framåt: https://www.volvotrucks.se/sv-se/news/magazine-online/2025/may/martin-servera.html

Det finns så mycket vi kan göra, på flera olika plan, när vi tänker i nya banor; utifrån nya perspektiv och ny kunskap.

Tänk till exempel vad middagar konsumtion skulle innebära för behov av transporter och återvinning.

Hur har han tänkt att varor ska komma in till butikerna i stan? Byggmaterial? Hur ska sopor hämtas?
Älskar iden att tung trafik ska ske på natten. När dom hört sophämtningen några nätter, då framstår rockklubben som den överbelånade missunsamma nollan till bostadsrättinnehavare jagade iväg, som lugnet själv. Den stängde ju tre... När han sen klockan 0500 inte kan ta bilen till sitt jobb i den otrendiga hålan 8mil bort, för nu har en distributionsbil parkerat in honom för att hinna leverera till kafeerna innan förbudet hävs 0600, då flyttar han till hålan, köper en mindre villa där, den lokala banken får en till kund, skatteintänkter mm som annars inte hamnar i den otrendiga landsbygdskommunen börjar komma. Han inser att det på hemmajobbsdagarna är lättare och tystare att få ett bord, kaffe och macka på kondiset än på latte och ciabatta-stället i stan. Dessutom så är pensionärerna och gymnasieesteterna mindre föraktfulla än de yviga reklamarna. Efter ett tag inser han att han lika gärna kan cykla till jobbet 3km bort i industriområdet. Sen kommer det slag i slag, mountainbike, cykelklubb, flickvän med häst osv.

Älskar iden att tung trafik ska ske på natten. När dom hört sophämtningen några nätter, då framstår rockklubben som den överbelånade missunsamma nollan till bostadsrättinnehavare jagade iväg, som lugnet själv. Den stängde ju tre... När han sen klockan 0500 inte kan ta bilen till sitt jobb i den otrendiga hålan 8mil bort, för nu har en distributionsbil parkerat in honom för att hinna leverera till kafeerna innan förbudet hävs 0600, då flyttar han till hålan, köper en mindre villa där, den lokala banken får en till kund, skatteintänkter mm som annars inte hamnar i den otrendiga landsbygdskommunen börjar komma. Han inser att det på hemmajobbsdagarna är lättare och tystare att få ett bord, kaffe och macka på kondiset än på latte och ciabatta-stället i stan. Dessutom så är pensionärerna och gymnasieesteterna mindre föraktfulla än de yviga reklamarna. Efter ett tag inser han att han lika gärna kan cykla till jobbet 3km bort i industriområdet. Sen kommer det slag i slag, mountainbike, cykelklubb, flickvän med häst osv.
Hellre att sophämtning sker när jag ändå sover än när jag försöker finna ro när jag jobbar hemma? Är väl ännu värre med plogbilar som redan nu härjar fritt på natten. Dessutom kommer det vara elektriska lastbilar så småningom så inget som direkt stör mig ändå. Hellre det än att folk blir mosade för att lastbilar ska stressa bland alla andra trafikanter. Men du kanske tycker det är värt några liv per år för att lastbilarna ska köra i stan när det är som mest folk ute?

Ett och annat olyckligt inslag i den fantasin. 👌

Hellre att sophämtning sker när jag ändå sover än när jag försöker finna ro när jag jobbar hemma? Är väl ännu värre med plogbilar som redan nu härjar fritt på natten. Dessutom kommer det vara elektriska lastbilar så småningom så inget som direkt stör mig ändå. Hellre det än att folk blir mosade för att lastbilar ska stressa bland alla andra trafikanter. Men du kanske tycker det är värt några liv per år för att lastbilarna ska köra i stan när det är som mest folk ute?
Jag vill att folk ska flytta osv. Men jag tror ju inte att det kommer att ske pga lastbilar på nätterna(Även om storstadsbors dumhet aldrig upphör att förvåna mig). Det som låter med (last)bilar är inte motorerna så mycket, det är lastning, lossning och vägljud.
Jag ogillar trafik i städer rent allmänt. Spårvagnar är bra. Man kan köra gods med spårtrafik även inne i städer. Folk drömmer ju om att kunna lasta cyklar på spårvagnar. Gods har fördelen att man kan ställa sig på ett sidospår och inte har passagerare. Sopor är dock svårt att frakta utan lastbil, om man inte vill återgå till häst, eller andra väldigt långsamma fordon.
Snöröjning är bra. Speciellt om den är modernt utformad, dvs ser till att gång, cykel och gator som kollektivtrafiken använder plogas först.

Synd att de förstörde all trovärdighet som skribenter i ämnet genom att använda begreppet "bilväg". För mycket känslor och för lite fakta också, även om jag håller med om budskapet (fast jag förespråkar att cyklister hänvisas till "bilvägen" snarare än förpassas bort från den).

Senast ändrad:
Här har man cyklat en del...

Det där ser ju ut att vara en vanlig passage och ingen överfart. Gillar dock att det är väjningsskyltat på bilvägen körbanan precis bredvid. Edit: fel, detta verkar vara en cykelbana.

Som cyklist förväntas man alltså på plats med några millisekunders betänketid uppfatta att det är fyrkanter och inte trianglar i körbanan bredvid passagen, avgöra om den är upphöjd på något sätt, samt observera skyltarna som är vända mot bilister för att avgöra om du har väjningsplikt eller ej. Samt ignorera alla tecken på att det skulle vara det för bilisterna med en klar röd färg mitt i vägen och målade cyklar.

Vad lätt det är att få grepp om vad som gäller. Speciellt när bilisterna tagit körkort 20 år innan cykelöverfarter/cykelpassager infördes. Det är ju inte lätt för dom heller att veta vad som gäller.

Edit: Fastnade på bilderna i artikeln igen. Speciellt denna:
IMG_9188.webp

Varför har cykelpassagen trafikljus medan bilvägen körbanan inte verkar ha det? I artikeln stod det dock att bilarna som svänger höger in över passagen har grönt ljus samtidigt som cyklisterna. Men det är så skumt att cyklister vid det här stället förväntas ha väjningsplikt, och att cyklister (som ej förväntas ha genomfört godkänt teoriprov över trafikregler) som ser ett grönt ljus ska fatta att dom egentligen ska stanna och släppa förbi bilarna som kommer ifrån vänster?

Samt den lilla detaljen att det som byggts här blir så likt en överfart det kan bli så att även tidningen blir förvirrad och blandar ihop det med en överfart genom hela artikeln..

Senast ändrad:
Det där ser ju ut att vara en vanlig passage och ingen överfart. Gillar dock att det är väjningsskyltat på bilvägen körbanan precis bredvid.

Som cyklist förväntas man alltså på plats med några millisekunders betänketid uppfatta att det är fyrkanter och inte trianglar i körbanan bredvid passagen, avgöra om den är upphöjd på något sätt, samt observera skyltarna som är vända mot bilister för att avgöra om du har väjningsplikt eller ej. Samt ignorera alla tecken på att det skulle vara det för bilisterna med en klar röd färg mitt i vägen och målade cyklar.

Vad lätt det är att få grepp om vad som gäller. Speciellt när bilisterna tagit körkort 20 år innan cykelöverfarter/cykelpassager infördes. Det är ju inte lätt för dom heller att veta vad som gäller.

Edit: Fastnade på bilderna i artikeln igen. Speciellt denna:
Visa bilaga 778252

Varför har cykelpassagen trafikljus medan bilvägen körbanan inte verkar ha det? I artikeln stod det dock att bilarna som svänger höger in över passagen har grönt ljus samtidigt som cyklisterna. Men det är så skumt att cyklister vid det här stället förväntas ha väjningsplikt, och att cyklister (som ej förväntas ha genomfört godkänt teoriprov över trafikregler) som ser ett grönt ljus ska fatta att dom egentligen ska stanna och släppa förbi bilarna som kommer ifrån vänster?

Samt den lilla detaljen att det som byggts här blir så likt en överfart det kan bli så att även tidningen blir förvirrad och blandar ihop det med en överfart genom hela artikeln..
Cyklisterna ska rakt fram, bilisterna svänger, bägge har grönt samtidigt. Den som svänger ska lämna företräde åt den som ska rakt fram, inga oklarheter där.

Det viktiga är väl ändå att skuldbelägga cyklisterna, jävla fartdårar!

”Anna Löfgren menar att bilisterna nästan tvingas vända huvudet 180 grader för att se de cyklister, elskotrar eller mopeder som kommer i full fart på cykelbanan bakom.”
Det stämmer ju inte ens. På bilderna ser man att bilarna hamnar i ett fullgott läge att stanna/sakta ned innan cykelpassagen och som max behöva vrida huvudet 90 grader. Men det är klart att bilisterna vill köra så kallad ”full fart” och att alla andra ska stanna. Gärna blinka först när man redan börjat svänga också, så det blir extra tydligt för alla andra i trafiken vart man har tänkt köra extra spännande!

Hur går ens tankarna som bilist när man kör över en väg som är rödmålad med (för dom) konstiga fyrkanter och målade cyklar i vägen utan att ens få tanken om att ”shit det kanske dyker upp en cyklist här nu”?

Cykelpassage, cykelöverfart osv. Varför ska de röra till det? Det vore enklast om bilister alltid ska väja för cyklist när cykelbana korsar väg. Så som för övergångsställe.

Men i Enköping verkar de tro att förvirring gör det säkrare. Där har de tagit bort övergångsställena.

Visa bilaga 777899
Inga personskador, ingen polisutredning skulle jag säga. Krockade i Fredhäll för ett gäng år sen och vi ringde polisen som undrade om någon var skadad. Vi svarade nej (jag och den andra föraren) varpå polisen sa att det är ett föräkringsärende.

Men i Enköping verkar de tro att förvirring gör det säkrare. Där har de tagit bort övergångsställena.

”Men är det bättre då att folk saxar mellan bilarna som på Kungsgatan?
– Ja, det är faktiskt bättre. Folk tittar sig mer för då. Man kliver ju inte ut framför en bil som kommer i 50 km/h.”

Ja, men det låter ju faktiskt mycket bättre! Om folk bara tittar sig för – och ger fan i att korsa körbanan så länge bilar syns till – så kommer inga olyckor ske

Alvik är ju bättre än förut men fortfarande dåligt. Dels att högersvängande har grönt samtidigt som cyklar och dels att det är två korsningar för cyklister som inte är helt synkade. Många hetsar för att slippa fastna i mitten.
Sen när man kommer till målarbutikskurvan kommer fler cyklister från höger som helt ignorerar att de har väjningsplikt (hajtänder).

Helt separerade grönperioder för cykel och bil, ytterligare rödljus för cyklar från höger (Alvik) samt helt synkade grönperioder för de två korsningarna skulle göra livet säkrare och bättre för cyklister.
Det lär väl aldrig hända dock för då skulle ju bilister få vänta lite längre…

Alvik är ju bättre än förut men fortfarande dåligt. Dels att högersvängande har grönt samtidigt som cyklar och dels att det är två korsningar för cyklister som inte är helt synkade. Många hetsar för att slippa fastna i mitten.
Sen när man kommer till målarbutikskurvan kommer fler cyklister från höger som helt ignorerar att de har väjningsplikt (hajtänder).

Helt separerade grönperioder för cykel och bil, ytterligare rödljus för cyklar från höger (Alvik) samt helt synkade grönperioder för de två korsningarna skulle göra livet säkrare och bättre för cyklister.
Man skulle ju också kunna tänka sig att Trafikverket lämnar ifrån sig accelerationsfältet för att kunna skapa ordentlig infrastruktur för både gående och cyklister utanför måleributiken. Som det är idag är det katastrofalt när dubbelriktad cykeltrafik och dubbelriktad gångtrafik trängs ihop på bara knappt ett par meters bredd på ett av Stockholms mest trafikerade stråk, med skymd kurva och numera även en korsning som gör situationen än mer komplex.

Men, det är väl viktigare att biltrafiken flyter på än att undvika skador på några cyklister och fotgängare …

Man skulle ju också kunna tänka sig att Trafikverket lämnar ifrån sig accelerationsfältet för att kunna skapa ordentlig infrastruktur för både gående och cyklister utanför måleributiken. Som det är idag är det katastrofalt när dubbelriktad cykeltrafik och dubbelriktad gångtrafik trängs ihop på bara knappt ett par meters bredd på ett av Stockholms mest trafikerade stråk, med skymd kurva och numera även en korsning som gör situationen än mer komplex.

Men, det är väl viktigare att biltrafiken flyter på än att undvika skador på några cyklister och fotgängare …
Det lär inte hända men om man ska hårdra det är inte accelerationsfältet bra för bilisterna heller då påtagligt många använder det, bilister alltså, som ett höghastighets-smitfält för att ta ett par platser i kön vid hög trafik. Skapar bara kaos.

Lite som de memiler som ska om alla andra cyklister. Tänk om det är samma män, mellanchefer…..?

Det är trist att det har tagit så lång tid att bygga om där och det inte blev bättre än vad det blev. Däremot kan det knappast vara svårt för högersvängande bilister att uppfatta att det är cyklister på cykelbanan, den är ju alltid smockfull av dom.

Det är trist att det har tagit så lång tid att bygga om där och det inte blev bättre än vad det blev. Däremot kan det knappast vara svårt för högersvängande bilister att uppfatta att det är cyklister på cykelbanan, den är ju alltid smockfull av dom.
Det är lite skillnad på bilist och bilist. De som åker bil, fast då inte hantverkarbil eller annat knegarfordon, på Alviksvägen är sällsynt usla på att köra bil.

Min pendlarväg går oftast ekstigen/runda vägen och det är påtagligt hur dålig koll bilarna som jag antar är på väg till/från Äppelviken har på medtrafiken.

Ja, trafikljusen är inte optimerade för cykel. Ganska långa perioder av rött, speciellt på den närmast Stora mossen, när det inte kommer några bilar. Inbjuder till rödljuscykling.
Och just Stora mossen är likadan. Där kliver jag regelmässigt av cykeln och går mot rött.

Visa bilaga 778383

Finns inga uppmaningsskyltar till fotgängare eller bilister 🫠
Det enda jag använder min ringklocka till är att signalera till cyklister framför mig under pendling att jag vill köra om. En slags ljudversion av TdF-tecknet för alla oinvigda ”civila”. Det funkar bra då de flesta som annars vinglar över hela den 30 cm breda cykelbanan rätar till sig lite och lämnar plats för omkörning i 45 km/h.

Till andra elitpendlare och elitcyklister räcker TdF-tecknet gott och väl för att dom ska förstå att jag vill köra om och blir som ett slags hemligt handskak bara oss emellan.

Elcyklister (🤮) hälsas på efter surprise-omkörning med hjälp av en snabb klapp på rumpan för att påkalla uppmärksamhet och sen ett långfinger bakom ryggen för att inte öka luftmotståndet i onödan. Om dom rullar upp bredvid vid nästa rödljus stirrar jag bara rakt fram för att visa att dom är mindre värda. När vi får grönt ljus och jag nästan kör in i dom när jag får problem att clippa in i pedalen så skriker jag ändå på dom då det är deras fel att vi nästan krockar eftersom deras cykel accelererar för snabbt. Vinner jag rödljus-drag racet ropar jag glatt och obrytt ”ciao!” för att visa att jag är en äkta cyklist och snabbare än dom trots att dom får hjälp av en motor.

För att kunna hålla maximal ”full fart” och kunna köra rakt ut över övergångsställen på ett säkert sätt tar jag såklart ansvaret i pendlarpelotonen för att signalera var hindren (barnvagnar och pensionärer, samt övriga på trottoaren) befinner sig. Det är en kombination av hemliga tecken som vi gatekeepar från journalister och krönikörer men också vanliga tecken som alla som pendlar i Storstaden känner till:
IMG_9203.webp

IMG_9200.webp

(Dsvdv)

Såna här skyltar är helt onödiga i Stockholm då vi har den absolut bästa och snabbaste cykelkulturen redan!

Brukar iofs vara lite uppmaningar att använda blinkers och ligga i rätt fil och hålla sig under maxhastighet. Inga skyltar iofs, men jag har å andra sidan inte sett någon sådan där skylt heller :)
"Cykla fint"-skyltarna dök upp i Lund för drygt 10 år sedan. Jag tror att de kommer därifrån.

Dom borde köra med normalprissatta cyklar som oss andra så hade dom sparat en miljon.
11x2499 kr

TdF borde såklart köras på mtb. Så dom som vill det kan ta genvägar genom naturen och slippa bilarna!
Edit den verkar kosta 900kr nu men är åas ej tillgänglig :D

Edit: Sorry, verkar vara gammal nyhet.

Edit2: Nej det var ingen gammal nyhet, här är en artikel med mer text (utan premium).

Tillbaka
Topp