Hör upp, cykel i media-tråden

“Jag slog i dörren och slungades in i nästa bil – det fanns ingen väg att ta mig undan”, säger Hanki i stämningen.
“Cykling var mitt främsta sätt att ta mig fram, ett sätt att uppleva San Francisco, och en älskad hobby. Nu känns det som ett trauma som förföljer mig”, säger hon.

Arg. Men inte förvånad, detta är vad som sker när lagstiftningen prioriterar biltrafik.

“Jag slog i dörren och slungades in i nästa bil – det fanns ingen väg att ta mig undan”, säger Hanki i stämningen.
“Cykling var mitt främsta sätt att ta mig fram, ett sätt att uppleva San Francisco, och en älskad hobby. Nu känns det som ett trauma som förföljer mig”, säger hon.

"Passagerarna i bilen som öppnade dörren lämnade enligt stämningen platsen utan att hjälpa till eller identifiera sig. Waymo har enligt Hanki inte samarbetat med att identifiera dem i efterhand."
Fy fabian för dem.

Det är bra med teknik….😕
”Waymo har i sin marknadsföring lyft fram ett så kallat “Safe Exit”-system, som med hjälp av sensorer ska varna passagerare för cyklister innan dörrar öppnas. Men enligt stämningen fungerade systemet inte vid tillfället. Passagerarna ska på plats ha sagt att de inte fått någon varning innan dörren öppnades.”
Hoppas att hen blir frisk men oxå att hen får ordentligt med ersättning till skillnad från hur det är här hemma…..

Det är bra med teknik….😕
”Waymo har i sin marknadsföring lyft fram ett så kallat “Safe Exit”-system, som med hjälp av sensorer ska varna passagerare för cyklister innan dörrar öppnas. Men enligt stämningen fungerade systemet inte vid tillfället. Passagerarna ska på plats ha sagt att de inte fått någon varning innan dörren öppnades.”
Hoppas att hen blir frisk men oxå att hen får ordentligt med ersättning till skillnad från hur det är här hemma…..
Svårt att ersätta att se sig för …

"En passagerare i en självkörande Waymo-bil öppnade dörren rakt i hennes väg – samtidigt som en annan robotaxi blockerade cykelbanan från andra hållet."

Var det nån fler än jag som tolkade detta som "först en waymo och sen en tesla"? Jag trodde robotaxi var teslas varumärke, det står ju på deras framdörr, men det verkar vara en generisk term. Det här fallet handlade om 2 waymo-bilar.

Inget slit och släng här inte 😍
Hojen har hon haft i 70 år.

Tjena!

Rätt tufft.. Hon reagerar på att cyklar kostar tiotusentals kronor idag, men inte att 300:- var mycket då?
Enligt löneindex så motsvarar det över 18000 idag. Men å andra sidan fick man kvalitet på den tiden. Inte många cyklar som säljs idag som kan användas i dagligt bruk i 70 år.

Rimligtvis förvarar hon cykeln i förråd, eller vad tror ni? Även gamla cyklar havererar väl om de står ute i 30 år? Funderar på om inte en sån där tysk med remdrift fungerar länge om man trampar försiktigt och förvarar under tak, eller?

Det här var ändå innovativt?

Skärmbild 2025-08-09 221850.webp

Tror det säger något om din arbetsplats. Kanske på mer än ett sätt. 🤔

Tjena!

Har hänt på alla cykelverkstäder jag har jobbat i. Så det kanske säger mer om mig? 🧐
Fast vete fan om jag var först på något av ställena och jag vet att det är rätt vanligt på andra verkstäder också.
Oavsett så är det skitkul, speciellt när en kollega har rörmockarposition och man lyckas träffa rakt i skåran. 😂

Mer som dumstrutar om man använder på fel sätt ( cykel )
Är det nånting jag inte fattar så är det "Man ska inte ha ventilhatt monterad för det tar så långtid att pumpa (när man tävlar)".
1. Om man tävlar.
2. Alla som kör tubeless och hävdar att de aldrig behöver pumpa och aldrig får punka, vad är då stressen?
3. Om man sällar pumpar, särskilt i fält, så blir snarare risken att det fastnar så mycket skit på ventilen att det stör pumpning.
#breakTheRules

Jag har förstått det som att ventilhatten mest är till som skydd mot punktering när slangen ligger i kartong. Ventilen är ganska vass, och kan råka punktera slangen som ligger lindad runtom.
Sen kan man väl tänka sig miljöer som är såpass dammiga och smutsiga att den faktiskt behövs monterad när slangen är i drift.
När jag slutade med hatt blev det sjukt mycket smidigare att pumpa. Undviker dessutom risken att glömma hatten på marken efter fullgjord trycksättning. Plastskräp i naturen är ingen höjdare. Det bryts ner till partiklar att åker in i hjärnan!

Jag har förstått det som att ventilhatten mest är till som skydd mot punktering när slangen ligger i kartong. Ventilen är ganska vass, och kan råka punktera slangen som ligger lindad runtom.
Sen kan man väl tänka sig miljöer som är såpass dammiga och smutsiga att den faktiskt behövs monterad när slangen är i drift.
När jag slutade med hatt blev det sjukt mycket smidigare att pumpa. Undviker dessutom risken att glömma hatten på marken efter fullgjord trycksättning. Plastskräp i naturen är ingen höjdare. Det bryts ner till partiklar att åker in i hjärnan!
Hur mycket snabbare i sekunder per år?
Hur många gånger har du pumpat i fält i år, och varför?
Om man alltid avslutar pumpandet med att skruva på hatten sitter det "i ryggmärgen".
Och om hatten ändå måste sitta på reservslangen så måste man ändå hantera en ventilhatt vid slangbyte...

Om man alltid avslutar pumpandet med att skruva på hatten sitter det "i ryggmärgen".
Och om hatten ändå måste sitta på reservslangen så måste man ändå hantera en ventilhatt vid slangbyte...
Har du inte hört talas om marginal gains? 😉

Vad tycker du att den tillför mer än att användaren ser ut som en clown?
Är väl exakt som med dorkdisc.....

Vilka andra accessoarer har du när du är ute och cyklar? Handväska? Slips?

Sen är det förstås fritt fram att sätta på ventilhattar om det gör dig lyckligare. Du kommer dock inte at få glädjen att reta upp mig.

Edit: Nu avslutar jag mitt ventilhattstjattrande för denna gång.

Senast ändrad:
Man blir ju nästan ännu mer förbannad på snuten här. Först så låter de cykeltjuvar verka i laglöst land, sen har de mage att klaga på att folk blir vigilanter.

Man blir ju nästan ännu mer förbannad på snuten här. Först så låter de cykeltjuvar verka i laglöst land, sen har de mage att klaga på att folk blir vigilanter.
Det finns nog gott om poliser som gärna jobbat mer med dessa frågor om vi bara gett dem medel till det.

Jag tycker det är fullt rimligt att vi skall upprätthålla tanken om rättsstat och i) låta rättsvårdande myndigheter sköta rättsskipningen samt ii) låta människor anses oskyldiga till dess motsatsen är bevisad.

Jag har visserligen svårt för att vi skall lägga över ansvar på köparen, på begagnatmarknaden, men i det här sammanhanget kan det nog finnas utrymme att i) utöka möjligheten till registreringen av cyklar och ii) se över hälerilagstiftningen ytterligare en gång.

Det finns nog gott om poliser som gärna jobbat mer med dessa frågor om vi bara gett dem medel till det.

Jag tycker det är fullt rimligt att vi skall upprätthålla tanken om rättsstat och i) låta rättsvårdande myndigheter sköta rättsskipningen samt ii) låta människor anses oskyldiga till dess motsatsen är bevisad.

Jag har visserligen svårt för att vi skall lägga över ansvar på köparen, på begagnatmarknaden, men i det här sammanhanget kan det nog finnas utrymme att i) utöka möjligheten till registreringen av cyklar och ii) se över hälerilagstiftningen ytterligare en gång.
Jag tror dock att många, inklusive en en hel del poliser, ser cykelstöld som ett dussinbrott där det stulna föremålet har både lågt bruks- och monetärt värde. Man tar då inte i beaktning att cyklar kan kosta mer pengar än en flång ny bil, samt att för många människor så är cykeln det fortskaffningsmedel som möjliggör att ta sig till arbete, skolan, aktiviteter etc. Dvs, förlust av cykel får kännbara konsekvenser utöver själva stölden.

Min känsla är att stöld av en begagnad bil får mer polisiära resurser än stöld av cykel med samma värde. Men, det är ju bara min känsla, som kan vara felaktig.

Tillbaka
Topp