Hör upp, cykel i media-tråden

Det roligaste jag sett på ämnet ”bilister ska ALDRIG behöva anpassa sig” är när Stockholms stad la ut nåt på sin Facebook om att Hornstull nu får ett nytt torg och en bilväg stängs av för att bli promenad och cykelstråk. Kommentarerna haglade snabbt och hårt, ”SÅHÄR DÖDAR MAN EN STAD”, ”Men hur FAN är det tänkt att man ska ta sig till ICA nu då???? Nu måste jag GÅ 200 meter????!!!!”, och några asdåliga påhittade argument om att utan bilister är det ingen som handlar inne i stan längre. Gående och cyklister är bara på genomfart lät det, och är anledningen till butiksdöden. Ironi kan man kanske tro, men människan var helt seriös. Tanken på att bilister som åker snabbt genom stan på stora leder är dom som faktiskt är på genomfart och handlar utanför stan på stora köpcentrum var helt bortblåst. Vi har verkligen regredierat tillbaka till 50-talets USA-inspirerade bilism. Eller aldrig lämnat den, kanske.

Edit: Hittade. Håll tillgodo.

IMG_1674.webp

IMG_1675.webp

IMG_1676.webp

IMG_1678.webp

IMG_1679.webp

”Blir många onödiga meter i bil”, vad hemskt det är att köra bil verkligen. Sitta helt skyddad från väder och vind och hålla nere foten i några sekunder extra. Det ska ingen människa behöva genomlida såklart.

Edit2: Jag har körkort och har haft bil innan. Jag tog körkort sent i livet och har innan dess bott på landsbygden och klarat mig utmärkt även där utan körkort och bil. Men det var stundtals väldigt jobbigt att inte ha bil, så jag förstår helt och hållet varför folk vill äga en där. Men efter att jag flyttat till Stockholm ångrar jag mitt körkort nästan. Jag skulle inte ens komma på tanken att äga en bil här. Skulle bara kosta pengar och behövas endast ett fåtal gånger per år. Det är så mycket smidigare med kollektivtrafik och att bara gå. De fåtal gånger per år jag verkligen behöver bil tar jag istället taxi. Tex om jag köpt på mig massa tung skit från nån affär. Eller beställer hemkörning/frakt. Oavsett om taxin är dyr eller inte så går jag ändå plus på att inte själv äga en bil. Den skulle bara stå och förfalla av att inte utnyttjas.

Senast ändrad:
Betalar redan vägskatt för cykel. Har en bil som står påställd men inte används den största delen av året.
Borde det inte räknas som att jag betalar in skatt för att cykla?

När vi ändå är inne på temat så måste jag få spy ur mig lite efter dagens upplevelser.

En mattaffär har flyttat ut från centrum (om det kan räknas som att vårt lilla samhälle har ett centrum) till ett mer shoppingcentrumliknande område.
Cykelvägen dit drogs genom den mest trafikerade korsningen som finns på väg in i samhället.
En korsning som är så pass farlig att vårt kommunalråd var tvungen att gå ut i tidningen och beklagade sig att staten inte ger kommunen pengar för att lösa situationen.

Räddningen har varit en liten grusväg, en accessväg till en mobilmast, som gjort att man kunnat ta sig till mataffären bakvägen.
Idag när jag skulle dit och lämna in ett stort paket möttes jag av ett högt staket som helt spärrade av åtkomsten via den, i praktiken, helt billösa vägen.

Nu måste man cykla via den mest trafikfarliga korsningen i samhället och blanda in sig med biltrafiken.

På väg till mataffären cyklade jag förbi ÅVC, som har infört ett passersystem för deras grindar. Ett system som läser av registreringsskylten på fordonet som skall in.
Ett jättebra system för folk som vill in med sina sopor när det passar en själv.
Synd bara att de placerat kameran, som läser av skylten, på ett ställe som gör att bilar som skall in ställer sig rakt över den GC-väg som går förbi ÅVC.
Eftersom att ofta har bilen som skall in även en släpvagn med sig, gör det att passage för en cykel blir utmanande.

Gör 95% av mina resor inom kommunen med antingen bara cykel eller cykel med cykelkärra. Besök till ÅVC eller mataffären för att storhandla.

Senast ändrad:
Idag när jag skulle dit och lämna in ett stort paket möttes jag av ett högt staket som helt spärrade av åtkomsten via den, i praktiken, helt billösa vägen.
Det låter rejält frustrerande, men det här har gissningsvis en vettig (nåja) förklaring — sedan ett par år har vi rejält höjda säkerhetskrav på infrastruktur som en följd av ökat sabotage. Vi har bl a blivit av med ett par trevliga mtb-stigar härikring när det kommit upp nya staket.

Det låter rejält frustrerande, men det här har gissningsvis en vettig (nåja) förklaring — sedan ett par år har vi rejält höjda säkerhetskrav på infrastruktur som en följd av ökat sabotage. Vi har bl a blivit av med ett par trevliga mtb-stigar härikring när det kommit upp nya staket.
Ja, det finns säkerligen fina argument för staketet.
Blir bara lite olyckligt att man vill ha in ännu mer trafik i en redan trafikfarlig korsning,
Kameran som gör att GC-väg blockeras kan dock knappast kopplas ihop till höjda säkerhetskrav.

Vägtrafikskatten är en miljöskatt som baserar sig på utsläpp och fordonsvikt så du har rent samvete även utan bil.
Kan ändå vara ett argument att ta till för att bemöta en som säger "Är det inte dags för vägskatt på cyklar också?".
Med tanke på att en elbil kostar 360 kr per år bör inte en vägskatt på cykel vara speciellt hög ändå.

Det roligaste jag sett på ämnet ”bilister ska ALDRIG behöva anpassa sig” är när Stockholms stad la ut nåt på sin Facebook om att Hornstull nu får ett nytt torg och en bilväg stängs av för att bli promenad och cykelstråk. Kommentarerna haglade
Ser ingen större skillnad för bilisterna från idag. Tycker det ser bättre ut för dem (om man ska passera; parkeringar är färre). De har ju flyttat cykelbanan/fälten bort från vägbanan. Cykelvägen har istället placerats mitt i trottoaren. Där folk ska springa mellan busstationer och tbana. Samma konfliktdesign som Södermalmstorg södergående. Så bilisterna slipper (långsamma) cyklister i "sin" vägbanan och all för dem korsande trafik är reglerad. Medan cyklisterna får trilskas med en konstant oreglerad ström av korsande gående. (Jag antar vidare att det nog är främst busstrafiken som premierats; de vill ha bort cyklisterna i deras väg; och bilisterna drar fördel av detta; med undantag för att parkeringsplatser försvinner). Nåväl. Det är fortfarande tillåtet att ta vägbanan som (van) cyklist om man vill fram snabbare.

Senast ändrad:
Vad gäller blockerade grusvägar tänker jag att gravelcyklister i takt med ökat intresse bör bli lika missaktade som landsvägscyklister. Tyvärr dock att markägarna ofta har större möjlighet att förhindra dem pga enskilda vägar.

Vad gäller blockerade grusvägar tänker jag att gravelcyklister i takt med ökat intresse bör bli lika missaktade som landsvägscyklister. Tyvärr dock att markägarna ofta har större möjlighet att förhindra dem pga enskilda vägar.
Varför skulle man ha möjlighet att förhindra cyklister på enskild väg?

Är väl inte jätteenkelt att få tillstånd av konmunen för cykelförbud på enskild väg? Annars faller det under allemansrätten som jag förstått det

Är väl inte jätteenkelt att få tillstånd av konmunen för cykelförbud på enskild väg? Annars faller det under allemansrätten som jag förstått det
Som rent enskild väghållare - dvs som inte uppbär särskilda bidrag från stat eller kommun för att hålla vägen öppen - så är det helt OK att sätta upp en bom. Däremot går det inte att förbjuda annat än motortrafik utan kommunal trafikföreskrift.

Som rent enskild väghållare - dvs som inte uppbär särskilda bidrag från stat eller kommun för att hålla vägen öppen - så är det helt OK att sätta upp en bom. Däremot går det inte att förbjuda annat än motortrafik utan kommunal trafikföreskrift.
Är en bom det man spontant skulle tro (typ den nedan) eller kan det vara något som är mer svårpasserat med cykel?
1765655511473.webp

En enskild väg jag har tillstånd att köra på fick bom, och alla med tillträde fick kod.

Efter några superlimmade lås gav markägaren upp och bommen är nu öppen, men med tillhörande skylt om enbart behörig motortrafik.

Bägge ville stoppa folk från att använda "sin väg"
I fallet med bommen gissar jag att markägaren har ett intresse av att ha vägen kvar i aktuellt skick. I det andra fallet är det rätt uppenbart att så inte är fallet. Så jag står fast vid att jag tycker situationerna är rätt olika.

Tjena!

Jag är nyfiken på om den anställde håller med AMV. Skistar anställer inte direkt folk som inte cyklat nedför innan som bikeparkpersonal.

Om cykling innebär allvarliga risker är cykel sannolikt inte en lämpligt arbetsutrustning för just det arbetsmomentet.

Förslag på annan utrustning för att provcykla innan tävling?

Om cykling innebär allvarliga risker är cykel sannolikt inte en lämpligt arbetsutrustning för just det arbetsmomentet.

Förslag på annan utrustning för att provcykla innan tävling?

Det står att syftet är att inspektera banan. Att cykla nedför en DH-banan är ett riktigt dåligt sätt att inspektera den. Man behöver röra sig mycket långsammare för att göra en bra inspektion. "benvagn" (som man säger på nederländska) är bra, skulle jag tänka.

Det står att syftet är att inspektera banan. Att cykla nedför en DH-banan är ett riktigt dåligt sätt att inspektera den. Man behöver röra sig mycket långsammare för att göra en bra inspektion. "benvagn" (som man säger på nederländska) är bra, skulle jag tänka.
Men frågan är om amv tolkat "inspektion" rätt eller skrivit rätt term, en provkörning för att se att banan funkar skulle kunnat omfraseras till "inspektion". Och det går ju bara att göra på ett sätt.
Jag tänker att de som jobbar där vet bättre än vi vad som behövs vid varje givet tillfälle.
Men nu riskerar downhill-parker och eventuellt andra kommersiella riskfyllda aktiviteter att bli omöjliga att ha som verksamhet i Sverige.

Men frågan är om amv tolkat "inspektion" rätt eller skrivit rätt term, en provkörning för att se att banan funkar skulle kunnat omfraseras till "inspektion". Och det går ju bara att göra på ett sätt.
Jag tänker att de som jobbar där vet bättre än vi vad som behövs vid varje givet tillfälle.
Men nu riskerar downhill-parker och eventuellt andra kommersiella riskfyllda aktiviteter att bli omöjliga att ha som verksamhet i Sverige.
Om banbyggarna inte kan provcykla banorna kommer det aldrig bli bra banor, och det bör vara uppenbart för alla att man flyttar risken till parkbesökarna istället. Och det med en betydligt högre riskfaktor kontra att banbyggarna som känner banorna utan och innan testkör dem innan man släpper på allmänheten.

Edit: Så din slutsats känns helt korrekt. Det kommer döda cykling i komersiella parker.

Ja, till provkörning behöver man en cykel. Men då är resultaten att man kommer ned på cykeln eller man ramlar ...

Jag har undrat hur park provkör saker som den här:

2025-06-20-18-30-04-477.webp

Ja, till provkörning behöver man en cykel. Men då är resultaten att man kommer ned på cykeln eller man ramlar ...

Jag har undrat hur park provkör saker som den här:

Visa bilaga 808047
Den som bygger behöver känsla för både bygget och efterföljande cykling..

Man kanske dock kan särskilja inspektion i syfte att ex kolla skick och bike patrol som ska rädda skadade farbröder från provcykling i en arbetsmiljörutin. Kanske fundera på om det är lämpligt ensamarbete? Så finns nog förhoppningsvis lite verktyg att jobba med innan man lägger ner helt.

Skidåkningen borde rimligen ha samma bekymmer, om man letar problem?

Den som bygger behöver känsla för både bygget och efterföljande cykling..

Byggaren ("Il capo") i La Thuile är riktigt duktigt. Hittade just en video på byggandet. Kunde inte hitta om han provade banan själva.

Man kanske dock kan särskilja inspektion i syfte att ex kolla skick och bike patrol som ska rädda skadade farbröder från provcykling i en arbetsmiljörutin. Kanske fundera på om det är lämpligt ensamarbete? Så finns nog förhoppningsvis lite verktyg att jobba med innan man lägger ner helt.

Som jag skrev ovan tror att kolla skicket inte är lämpligt med en cykel på en DH-bana. Provcykling är något som en tävlingscyklist borde göra på den här nivån, åtminstone i La Thuile (där det finns en video av Bruni och Vergier som provcyklar).

En enskild väg jag har tillstånd att köra på fick bom, och alla med tillträde fick kod.

Efter några superlimmade lås gav markägaren upp och bommen är nu öppen, men med tillhörande skylt om enbart behörig motortrafik.
Bara att byta till rfid-lås. Då finns det inget nyckelhål att korka igen.

Skrattretande att hacka ner på att cyklister inte följer regler när reglerna inte är regler utan missuppfattningar. Kanske ska föreslå att bilister ska gå ur bilen och skjuta den när de ska passera ett övergångsställe?

Tillbaka
Topp