Hör upp, cykel i media-tråden

Det verkar vara ett ohyggligt stort problem med trimmade fatbikes i NL?

Här är väl fatbikes ändå så relativt ovanliga att det inte är ett jättestort problem, även om det finns de som kör som galningar.

En aspekt är att cykeltätheten är minst tio gånger högre i varje stan i Nederländerna jämfört med Sverige, som gör alla trafikproblem större. Sen ser jagi Sverige riktigt få 15-åriga som kör som galna på "fatbikes". Tror att jag faktiskt har sett noll.

En aspekt är att cykeltätheten är minst tio gånger högre i varje stan i Nederländerna jämfört med Sverige, som gör alla trafikproblem större. Sen ser jagi Sverige riktigt få 15-åriga som kör som galna på "fatbikes". Tror att jag faktiskt har sett noll.
Finns det ens några horder av 15-åringar i Sverige som cyklar? Som ser cykling som något de kan tänka sig att göra? De flesta ungdomar verkar mest elsparka sig fram i väntan på att få börja köra EPA eller bil.
Ett litet barn som har fått åka bil är förstört för all framtid. Kommer aldrig mer att acceptera något mindre bekvämt än att sitta i en varm bil.

Titta här vad som händer i Köpenhamn nu man beställd nya tågset för S-tågen! (Som drivs av SJs motsvarighet, DSB)
20260127_093134.webp
S-tågen är nån sorts motsvarighet till en mix av Stockholms T-bana och regionaltåg.

Jag har väldigt svårt att förstå problemet med en 1,5-meters-regel. Även med denna blir en cyklist ju inte svårare än att köra om en vanlig EPA. T ex en Volvo 740 är 1,76 cm bred. En racercyklist är cirka 35-45 cm bred från armbåge till armbåge och plussa på 1,5 m på det.

Men cyklisthatarna tar ju varje chans…

Jag har väldigt svårt att förstå problemet med en 1,5-meters-regel. Även med denna blir en cyklist ju inte svårare än att köra om en vanlig EPA. T ex en Volvo 740 är 1,76 cm bred. En racercyklist är cirka 35-45 cm bred från armbåge till armbåge och plussa på 1,5 m på det.

Men cyklisthatarna tar ju varje chans…
EPA-hatare är nog minst lika vanliga som cyklisthatare.

Du litade på att de kunde låsa fast hojarna och plocka loss lampor från första skoldag? Imponerande. Det är iaf sånt som gör att jag helst cyklar med min 7-åring till skolan. Men egentligen skulle han klara det själv. Kanske även komma ihåg att ta med ryggsäck och gympapåse in när de låser upp ytterdörrarna kl 8:10. Tyvärr har han blivit mer och mer emot att cykla. Sen snön och kylan kom har det varit nästintill omöjligt att få honom att cykla.

Visa bilaga 813580
Jag känner nog att i ett av världens rikaste länder borde vi nog klara av att både skylta om i centrum och laga cykelbanor i dåligt skick. Kanske till och med laga några potthål. Våga drömma!
Det är Hampus Magnusson. Senast stod han och raljerade om att det är fruktansvärt att bygga hyresrätter i Örgryte. Jag trodde att det var ett avsnitt av Grotesco..

Att någon dör efter en kollision med en cyklist är extremt ovanligt. Det ska bli intressant att se vad som står i Strada när olyckan kommer in där. (För kanske 15 år sedan dog en fotgängare i Karlskrona efter att ha sprungit snett över en gata, hoppat över en häck och en stenmur och sedan kolliderat med en cyklist på andra sidan av muren.)
Uppdatering med tydlig artikel från Sydsvenskan. Tl;dr: cyklisten kom i hög fart (~30 km/h) norrifrån på Södra Skolgatan, svängde vänster mot den signalreglerade cykelpassagen mot Möllevångstorget och Ystadsgatan och sneddade då över gångbanan på Bergsgatans västra sida där han körde på fotgängaren som föll omkull och slog huvudet i marken. Cyklisten åtalas nu för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik.

Hur omkommer någon efter att ha blivit påkörd i 30 km/h när vi påstår att 30 km/h är den säkra hastigheten i stadstrafik? Några kvalificerade spekulationer från min sida:
- Vi säger inte att ingen dör efter påkörning i 30 km/h, vi säger att 80-90 % av de påkörda klarar sig utan allvarlig skada eller död medan 10-20 % skadas allvarligt eller dör.
- En vanlig personbil har en form och en rörelsemängd som gör att vid en påkörning kastas den påkörda upp på motorhuven istället för att knuffas omkull och slå huvudet i gatan.

(Och ja, 30 km/h är en hög hastighet på cykel i vardagstrafik. Mätningar som VTI har gjort i olika miljöer visar att medelhastigheten är 17-18 km/h, 85-percentilen är ca 25 km/h och de som cyklar 30 km/h och uppåt är statistiska utliggare - även i nerförsbacke! Kortare restid för vardagscyklister handlar inte om att höja cyklistens maxhastighet utan att istället höja resans medelhastighet genom att minska behovet av punktvisa hastighetssänkningar eller stopp, t.ex. i korsningar.)

Tror risken att dö eller bli alvarlig skadad är ganska stor om man som fotgängare eller cyklist blir påkörd av en bil i 30 km/t.
Att det är en säkrare hastighet beror väl på att bromssträckan blir kortare och att bilen inte kommer så långt på reaktionstiden.

Vi säger inte att ingen dör efter påkörning i 30 km/h, vi säger att 80-90 % av de påkörda klarar sig utan allvarlig skada eller död medan 10-20 % skadas allvarligt eller dör.
Korrekt, minns en dödsolycka med en elspark och damtralla som frontade i gc-tunneln under Jakobsbergs pendelstn, precis där tunneln kröker är det skymd sikt. 12-åringen kör på fel sida och smäller med en 75-åring. Osäker om det registrerades som en dödsolycka då det tog ett tag för kvinnan att dö. Men här är ju pojkens fart max 20 km/h och kvinnans fart okänd.

I rätten säger pojken att "olyckan gick inte att undvika", antagligen efter noggranna instruktioner av sin pappa. Så här har vi alltså en 12-årig pojke som dödar en äldre dam med en elsparkcykel.

Min slutsats: kanske vore det lämpligt med en 15 års gräns, om det nu är så att man kan döda folk med den? Om pojken hade cyklat istället hade tanten troligen levt idag, för då hade pojken varit för lat/haft för dålig kondis för att hålla 20 km/h i den kröken. Det är eldriften som möjliggör att hålla maxfart hela tiden.

Senast ändrad:
Japp, eldriften gör det verkligen möjligt att hålla hög fart på konstiga ställen. Vidare, eftersom topphastigheten är begränsad leder det till att folk verkligen vill hålla max precis hela tiden. Någon slags känsla av att man måste plocka ut det som går, hela tiden, för att inte "komma efter". Ser inte samma korkade beteende bland de på muskelcyklar.

Ser inte samma korkade beteende bland de på muskelcyklar.
Nej, verkligen inte. För muskhojar gäller ju att "you have to earn your speed". Med elspark är farten gratis för vilken snorunge som helst. 12 år brukar väl anses som min ålder för att själv cylla till skolan? Men de ungarna håller inte snitt 20 som elsparken gör när du håller maxgas, utan snarare 10-15 snitt. Det gör stor skillnad i krockvåld med fasta eller rörliga föremål.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp