Hör upp, cykel i media-tråden

Jag tror inte så mycket på "körkortsförbud" i x antal år. Kör man i 150 (jag vet, extremfall) så har man inte något konsekvenstänk, och hot om körkortsförbud tror jag inte skulle påverka.

Det måste väl ändå vara att få bort farlig körning på vägarna som är målet, inte att stilla blodtörsten hos vissa med hårda straff. Då tror jag att beslagta fordonet en viss tid, kanske med en kännbar avgift för att hämta ut den igen, kan vara en bra åtgärd. Kanske även "progressivt", att tiden den hålls i förvar ökas vid upprepad överträdelse.

Tror att köra utan körkort upplevs som ganska ofarligt av många, var ju skriverier någon vecka sedan om någon som kört utan körkort i 19 år t.ex. Periodvis har jag kört mycket bil, haft körkort i 47 år nu, men inte råkat ut för speciellt många kontroller under alla år. Några få nykterhetskontroller, that's it (aldrig åkt dit).

Det kanske räcker att man får sitt körkort nåt år eller två efter kompisarna för att ge effekt på ”är det värt det”-skalan. Behöver kanske inte vara 10. Men visst du har en poäng att konsekvensen möjligen kan slå fel också.
Att manipulera sin epa är mycket genomtänkt. Visst att en tonårs hjärna har bristande konsekvenstänk och impulskontroll, men chipstrimning är bortanför impulshandling. Och bör därför ligga inom rimliga gränser att straffas för själv. Försenat körkort är logiskt: personen saknar respekt för trafikregler, och troligen effektivt för att personen vill köra redan och troligen ser fram emot att ta "riktigt" körkort så snart det går, och därmed i en väldigt tydlig linje från brottet.
Och det är inte svårt att undvika: gör inte olaglig skit med din epa!

För mig framstår det som fullkomligt absurt att föräldrar ställs till svars straffsrättsligt för något som deras ungdomar gör. Nåväl, det är en parentes.
Föräldrarna ställs inte till svars för brottet som barnet begått utan för tillåtande av olovlig körning, d.v.s. åklagaren ska försöka leda i bevis att de visste att bilen var trimmad.

Om något av åtalen mot barnet leder till att barnet ska betala böter eller skadestånd så blir förstås föräldrarna ansvariga för betalningen eftersom barnet är omyndigt.

Ett resonemang som bygger på att föräldraska innebär en så pass rigorös övervakning och kontroll av barn och ungdomar att det kan utkrävas ett absolut ansvar för allt barnet eller ungdomen gör tycker jag är rakt Uddeholm skrämmande.
Det är pappan som köpt bilen åt sonen och har troligtvis känt till att den inte var laglig, och det var deras lilla grabbiga hemlighet. Pappan har ett åtminstone moraliskt ansvar för att pojken inte kör ihjäl sina passagerare eller någon utanför bilen.

Om det är pappan som köpt bilen och möjliggjort pojkens bilåkande tycker jag han har ett moraliskt ansvar för att bilen inte framförs över 30. Om det finns minsta tvekan ska han provköra bilen, utan pojkens kännedom.

Jag tycker det är bra att åtala pappan för han har ett ansvar i detta, som möjliggörare. Och det har ett mkt starkare signalvärde än att konfiskera bilen, för det är alltid minst en förälder som har hostat upp slantarna till bilen.

Med risk för att förlänga diskussionen som nog passerat gränsen för OT så vill jag tillägga att föräldrarna nog inte är helt oskyldiga. Det är väl knappast barnet som trimmar själv eller bekostar det. Annat var det på moppetiden förr då kunniga ungdomar gjorde det själva hos en äldre kompis eller i eget garage. Nu anställer man firmor för att göra detta. Och det är inte gratis.

Det är pappan som köpt bilen åt sonen och har troligtvis känt till att den inte var laglig, och det var deras lilla grabbiga hemlighet. Pappan har ett åtminstone moraliskt ansvar för att pojken inte kör ihjäl sina passagerare eller någon utanför bilen.

Om det är pappan som köpt bilen och möjliggjort pojkens bilåkande tycker jag han har ett moraliskt ansvar för att bilen inte framförs över 30. Om det finns minsta tvekan ska han provköra bilen, utan pojkens kännedom.

Jag tycker det är bra att åtala pappan för han har ett ansvar i detta, som möjliggörare. Och det har ett mkt starkare signalvärde än att konfiskera bilen, för det är alltid minst en förälder som har hostat upp slantarna till bilen.
Om det nu skett i hemlighet så är det inte säkert att föräldern skulle kunna avgöra om den är trimmad eller ej. Det som görs är att det byggs in en spärr som är gömd som gör att bilen slutar begränsas till 30 km/h och fungerar som vanligt. Den spärren göms så att polisen inte ska kunna avgöra om den är trimmad eller ej vid provkörning så jag misstänker att en förälder inte heller hade hittat den.

Jag tycker inte det är ok att pappan skall ta smällen om det är mamman som köpt bilen ät sin lilla älskling, vilken kan vara dottern i familjen.

Det här resonemanget innehåller gissningar, antaganden och generaliseringar som inte gör hemma i ett rättssamhälle.

Jag förstår din ståndpunkt; jag kommer aldrig kunna acceptera den.

Föräldrarna ställs inte till svars för brottet som barnet begått utan för tillåtande av olovlig körning, d.v.s. åklagaren ska försöka leda i bevis att de visste att bilen var trimmad.

Om något av åtalen mot barnet leder till att barnet ska betala böter eller skadestånd så blir förstås föräldrarna ansvariga för betalningen eftersom barnet är omyndigt.
Fair enough. Men det ändrar inte min poäng i sak: om den som framför fordonet inte anses vara kapabel att ta fullt straffsrättsligt ansvar för hur det framförs skall personen i fråga inte ha tillåtelse att framföra det. Att lappa och laga en felaktigt konstruerad lagstiftning i efterhand blir väldigt sällan lyckat.

Gör om gör rätt istället (om vi nu menar allvar med nollvisionen); tillåt körkort från 21 års ålder, fram till dess är det moped som gäller.

Den ekonomiska ansvarsfördelningen har jag inga invändningar mot.

Tjena!

Du underskattar tonåringar och the power of internet. Vilken tonåring som helst med lite kunskap om hur man använder verktyg och tillgång till Google kan få bort spärrarna på de flesta a-traktorer relativt enkelt.

Alltså, bara ett försenat lämp och böter är straff nog. ”Ta ansvar för sina handlingar”, visst, men vi pratar om 15/16-åringar här. Har ni glömt hur det är att vara tonåring, eller låtsas ni bara? Det finns ingen poäng överhuvudtaget att drämma med storsläggan mot en 16-årig tjej som trimmat sin epa. (Det är lika dumt som att sätta 13-åringar i fängelse och tro att det ska bidra till en minskad gängkriminalitet.)

Jag har undervisat på fordonsprogrammet och varit rätt nära de här tjejerna och killarna. Man ska markera och lära dem att ta ansvar för sina handlingar, men man ska inte låta dem lida för ungdomssynder i flera år efter 18-årsdagen. Totalt kontraproduktivt och samhällsekonomisk idioti.

Gå transport-/fordonsteknisk utbildning på gymnasiet. Vänta sedan tre år innan du får framföra fordonen. Blir det inte lite bakvänt och svårt att få sökande till utbildningen?
Bra poäng. Det tänkte jag inte på.

Det kanske är ett rimligt undantag; den som har en treårig gymnasieutbildning med den inriktningen har förhoppningsvis tillräckligt mycket kunskap och erfarenhet vid 18 års ålder för att kompensera biologiska brister i exempelvis konsekvensanalys. (Jag vill minnas att den typen av undantag, eller dispens, finns eller har funnits för exempelvis de som gått gymnasieutbildning med säkerhetsinriktning - att det funnits möjlighet att ta arbeten som annars kräver högre ålder för att bli godkänd för.)

Det finns ju också en tydlig könsskillnad i mognad och utveckling i den åldern. På populationsnivå. Så ur ett vetenskapligt perspektiv vore det intressant att diskutera könsdifferentierade åldrar. Ur ett rättstatsperspektiv förefaller det orimligt.

Ja, verkligen. Det skulle vara befriande om någon som faktiskt har erfarenhet av saken, till exempel en förälder till en tonåring med epa, kunde erbjuda lite insikter.
Absolut.

Samtidigt tycker jag att det går alldeles utmärkt att inta ett mer teoretiskt resonemang. Men det bygger på att grundinställning är den du gav uttryck för i #9,282. Det vill säga en rimlig balans mellan humanism, sunt förnuft och åldersadekvat kravbild. För den som tar sin utgångspunkt i hämnd eller "storslägga" faller resonemanget platt. Åtminstone som jag ser det.

Det är inte lätta sakfrågor att lösa (jag är till stor del uppväxt på landet; jag har god erfarenhet av kommunikationerna utanför SL); de grundläggande principerna däremot tycker jag framstår som lättare att slå fast.

Senast ändrad:
Fimpa både EU-moppe och EPA och inför "lätt bil" motsvarande lätt MC, från 16 års ålder istället. Krav på körkort och uppkörning, men fordonet har vissa begränsningar, dock mer logiska än EPA-kravets "enda kravet är 30 km/h men du kan köra en scanialastbil till skolan när du är 15, bara du inte har ett baksäte" eller EU-mopedbilens "du får köra 50% snabbare än EPAn i den här konservburken med tvåtaktsmotor som välter när du svänger, men den kostar mer än en personbil".

Exakt hur det tekniskt ska utformas vet jag inte men en rimlig tanke är att tex ha motoreffektbegränsning och viktbegränsning på bilen. Möjligen också hastighetsgränser, men då inte 30 utan snarare 50 eller kanske möjligen 70, så att de får en bättre rytm i trafiken.

Fimpa både EU-moppe och EPA och inför "lätt bil" motsvarande lätt MC, från 16 års ålder istället. Krav på körkort och uppkörning, men fordonet har vissa begränsningar, dock mer logiska än EPA-kravets "enda kravet är 30 km/h men du kan köra en scanialastbil till skolan när du är 15, bara du inte har ett baksäte" eller EU-mopedbilens "du får köra 50% snabbare än EPAn i den här konservburken med tvåtaktsmotor som välter när du svänger, men den kostar mer än en personbil".

Exakt hur det tekniskt ska utformas vet jag inte men en rimlig tanke är att tex ha motoreffektbegränsning och viktbegränsning på bilen. Möjligen också hastighetsgränser, men då inte 30 utan snarare 50 eller kanske möjligen 70, så att de får en bättre rytm i trafiken.
Intressant förslag. 👍🏻

Varför ska vi överhuvudtaget acceptera barns framförande av tunga maskiner i trafiken? Varför inte bara bygga ett samhälle där ingen "tvingas" köra a-traktor för att ta sig någonstans. Det mesta av körandet är ren okynneskörning, de åker runt, runt och runt i byarna nattetid och stör vanligt hederligt folk, för nöjes skull. Att de sedan helt plötsligt måste köra a-traktor till gymnasiet som de tidigare utan problem uppenbarligen tagit sig till med buss tidigare är inte ett övertygande argument.
Särskilt gäller detta de som bor nära städer, glesbygden är dock ett undantag och där kan vi väl på sätt och vis acceptera dessa fordon, men vad är det egentligen för fel med moped som dessutom går fortare, (MYCKET)billigare och smidigare. Förutom för de bortskämda latmaskarna som är rädda för lite regn.

Det enda som hände mig själv när jag skaffade körkort som 18-åring var att jag blev fruktansvärt lat, tog bilen bara för att, istället för att cykla som jag tidigare alltid hade gjort. Det enda som hände var att plånboken blev betydligt tunnare och den fysiska konditionen kollapsade. Sedan så vaknade jag upp ur koman och insåg att cykeln är det mest optimala sättet att ta sig runt.

Det är som att vi lever i ett samhälle som är allergiskt mot kroppslig rörelse, man kan träna hårt på gymmet eller intensive träningspass, men att aktiv ta sig från A till B ses som något lustigt, cykla gör man ju bara på semestern på landet för nöjes skull typ.

Varför ska vi överhuvudtaget acceptera barns framförande av tunga maskiner i trafiken? Varför inte bara bygga ett samhälle där ingen "tvingas" köra a-traktor för att ta sig någonstans. Det mesta av körandet är ren okynneskörning, de åker runt, runt och runt i byarna nattetid och stör vanligt hederligt folk, för nöjes skull. Att de sedan helt plötsligt måste köra a-traktor till gymnasiet som de tidigare utan problem uppenbarligen tagit sig till med buss tidigare är inte ett övertygande argument.
Särskilt gäller detta de som bor nära städer, glesbygden är dock ett undantag och där kan vi väl på sätt och vis acceptera dessa fordon, men vad är det egentligen för fel med moped som dessutom går fortare, (MYCKET)billigare och smidigare. Förutom för de bortskämda latmaskarna som är rädda för lite regn.

Det enda som hände mig själv när jag skaffade körkort som 18-åring var att jag blev fruktansvärt lat, tog bilen bara för att, istället för att cykla som jag tidigare alltid hade gjort. Det enda som hände var att plånboken blev betydligt tunnare och den fysiska konditionen kollapsade. Sedan så vaknade jag upp ur koman och insåg att cykeln är det mest optimala sättet att ta sig runt.

Det är som att vi lever i ett samhälle som är allergiskt mot kroppslig rörelse, man kan träna hårt på gymmet eller intensive träningspass, men att aktiv ta sig från A till B ses som något lustigt, cykla gör man ju bara på semestern på landet för nöjes skull typ.
Håller med om det sista. Tog förvisso körkort först i vuxen ålder (inget behov innan). Men då började jag köra till ett gym som var längre bort som hade wattbike och körde trainer där istället för att bara cykla utomhus. Helt sjukt egentligen hur lat man blev. Eller ja, lat och det var ”kul” att köra bil så jag tog ju varje chans jag fick.

Eller ja, lat och det var ”kul” att köra bil så jag tog ju varje chans jag fick.
Tror aldrig jag kört bil för nöjets skull (folkrace undantaget).
Tog ändå bilkörkort strax efter 18-årsdagen. Körkort för lätt MC från 16-årsåldern och MCn körde jag i princip bara för att det var kul. Efter att den gamla Monark 125an rasade, så har jag knappt kört alls. EPA-traktor har aldrig lockat, men fick prova en kusins John Deer på gårdsplanen. Mäktig, men inte så kul det heller. Cykel samt apostla- och andra hästar är dock rent nöje (utöver nytta). Att folk har så svårt att fatta.

Ove, är det du? Hur går Saaben?

Tror aldrig jag kört bil för nöjets skull (folkrace undantaget).
Tog ändå bilkörkort strax efter 18-årsdagen. Körkort för lätt MC från 16-årsåldern och MCn körde jag i princip bara för att det var kul. Efter att den gamla Monark 125an rasade, så har jag knappt kört alls. EPA-traktor har aldrig lockat, men fick prova en kusins John Deer på gårdsplanen. Mäktig, men inte så kul det heller. Cykel samt apostla- och andra hästar är dock rent nöje (utöver nytta). Att folk har så svårt att fatta.
Tråkigt att höra!

Själv satt jag alltid längst fram i klassrummet, i söndagsskjortan och vattenkammad, och påpekade grammatiska fel som läraren/lärarinnan gjorde sig skyldig till. Bura in alla som någon gång framfört en EPA-traktor, eller ens önskat sig en sådan, med särskild utskrivningsprövning. I preventivt syfte. Vi vet ju alla vilken typ av människor det där är.

Själv satt jag alltid längst fram i klassrummet, i söndagsskjortan och vattenkammad, och påpekade grammatiska fel som läraren/lärarinnan gjorde sig skyldig till. Bura in alla som någon gång framfört en EPA-traktor, eller ens önskat sig en sådan, med särskild utskrivningsprövning. I preventivt syfte. Vi vet ju alla vilken typ av människor det där är.
Men du år själv upp äpplet? 😎🤪

Och på en annan sida på internet: https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9199785

När man ändå inte för en sekunt funderat på vad "moppens" vikt har för betydelse för säkerheten kan ju lika gärna diskussionen läggas ner. Ingen mening att förklara för den som inte begriper. E=mv2

Cristian Camilo Muñoz i contiteamet Nu Colombia har avlidit efter drabbats av en infektion efter vurpan i Tour of Jura förra veckan. Man tror knappt man kan avlida av vanliga sår längre, åtminstone inte om man är under läkarvård. Men sårinfektioner är ju fortfarande allvarliga saker förstås.
Även trist att mest sprids sorgliga nyheter här. Men det är väl mest det man stöter på i svensk allmänmedia.

Senast ändrad:
Förvisso inte Sverige men jag hoppas att det inte dyker upp i EU/Sverige snart.

Förvisso inte Sverige men jag hoppas att det inte dyker upp i EU/Sverige snart.

Man får väl utrusta sig med vinkelslip och börja "kapa" bråten som står i vägen i cykelfältet! 😉

Jag har ingen aning om vad som står i artikeln efter ingressen men den som tror att man sparar pengar på att inte asfaltera har ingen koll.
Varför är alla privatvägar jag cyklat på grusvägar då? Och varför är det fortfarande jättevanligt att kommunala småvägar i villaområden ofta är grus i tex Finland som har samma klimat osv som Sverige?

Jag är ganska övertygad om asfaltsvägens allmänna överlägsenhet men att den alltid ska vara den mest ekonomiska?

Tillbaka
Topp