Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så logiken är att när en sträcka som frekventeras av mycket cyklar blir trång så är det fel på infra medans när en väg som det kör mycket bilar på och där det också cyklas på blir trång skall bilarna (bilisterna) anpassa hastigheten?Utifrån Strava - som förvisso ska tolkas med stor försiktighet när det gäller vardagscykling - så är sträckan förbi Härlanda tjärn en av de mest trafikerade i ytterstaden. Den ser ut som en av de genaste (och lugnaste!) vägarna för pendling från området söder om E20 in mot Korsvägen.
Håller den månne för låg standard för sin trafik? Borde den breddas och förses med gångbana? På en alltför smal yta upplevs även omkörningar i låg fart som otrygga.
Öh, nä. Det har _jag_ nog aldrig sagt. Men jag förstår hur du tänker och ids inte skriva ett längre resonemang på mobilen en lördagskväll om varför och varför inte.Så logiken är att när en sträcka som frekventeras av mycket cyklar blir trång så är det fel på infra medans när en väg som det kör mycket bilar på och där det också cyklas på blir trång skall bilarna (bilisterna) anpassa hastigheten?
Det är väl en rimlig utgångsposition givet den oerhörda skillnaden i förutsättningar som råder för bilister i förhållande till cyklister.Inte så mycket här iofs, men ofta när det är cyklister som diskuterar på nätet så ska bilister i alla lägen anpassa hastigheten när det är något som är problematiskt och alla problem för cyklister måste man bygga bort :)
I just detta fall där det är en väg som används av alla och problemet är att det är cyklister som cyklar fort runt gående. Nej, jag håller inte med dig.Det är väl en rimlig utgångsposition givet den oerhörda skillnaden i förutsättningar som råder för bilister i förhållande till cyklister.
Om motsvarande hänsyn som visas gentemot bilister i form av budget och trafiklösningar varor det motsvarande för cyklister hade problemen antagligen varit nära noll och intet.
Hade gångtrafikanter dessutom hanterat cyklister som bilister och infrastruktur för cykel på samma sätt som den för bilar hade problemen minskat ytterligare.
Rekommenderad läsning: https://happyride.se/forum/threads/cykelbanornas-hall-of-shame.1716505/
Och nej, det innebär inte per automatik att vilket beteende som helst är ok för cyklister.
Nu pratade du inte om det specifika fallet utan i generella ordalag.I just detta fall där det är en väg som används av alla och problemet är att det är cyklister som cyklar fort runt gående. Nej, jag håller inte med dig.
Egentligen är det jag försöker få fram är var lite ödmjuk och se till att trafiken funkar tillsammans
Ja, som ett exempel på att när det är någon som säger att det är cyklister som kör för fort runt gående (som antagligen ser sig som "oskyddade" i närheten av cyklister som... ehh... inte är det... eller något) så är det problem med infrastrukturen och inte att cyklister inte kan bete sig. När motsvarande sak händer och det är cyklister som är drabbade så måste bilister anpassa hastigheten.Nu pratade du inte om det specifika fallet utan i generella ordalag.
Jag har inte påstått något annat än att ödmjukhet och hänsynstagande är grundpelare i en fungerande trafiksituation. Men faktum kvarstår; infrastrukturen för cykel är i mycket stora delar i landet undermålig och underordnad den för bilar. Och andra trafikanter ser annorlunda på cyklister och cyklar i trafiken är bilister och bilar.
Jag söker inte medhåll.
Alla är hycklare, det är väl en universell sanning :)Ja, som ett exempel på att när det är någon som säger att det är cyklister som kör för fort runt gående (som antagligen ser sig som "oskyddade" i närheten av cyklister som... ehh... inte är det... eller något) så är det problem med infrastrukturen och inte att cyklister inte kan bete sig. När motsvarande sak händer och det är cyklister som är drabbade så måste bilister anpassa hastigheten.
Var jag mer tydlig där?
Jag tycker mao att det är många cyklister som uttalar sig som är lite hycklare och inte klarar att lyfta blicken på samma sätt som det är många bilister som uttalar sig som är lite hycklare och inte klarar att lyfta blicken.
Alla är hycklare, det är väl en universell sanning :)
Däremot kan man ganska lätt argumentera för att andelen av infrastrukturen för bil som håller en rimlig lägstanivå är mycket högre än för både gående och cyklister, som dessutom ofta blandas till bådas stora irritation.
Vad menar du, är det inte ett tv-spel?Håller helt med. I t.ex. Nederländerna finns det alltid höjdskillnad mellan cykelbana och trottoar, och är allt infrastruktur tydligt, så att cyklister aldrig hamnar i konflikt med gående.
Sen finns det i Sverige cyklister som inte sakta ner när det behövs, t.ex. framför skolor. Jag tror dock att det har blivit bättre på sistone pga av mycket fler cyklister och att en "cykelkultur" byggs. Undantag är en del av elcyklister som tror att trafiken är en datorlek.
Vi är alla del av simulationen men vem är PC och vem är NPC?Vad menar du, är det inte ett tv-spel?![]()
Jag förstår vad du menar. Det gjorde jag redan första gången.Ja, som ett exempel på att när det är någon som säger att det är cyklister som kör för fort runt gående (som antagligen ser sig som "oskyddade" i närheten av cyklister som... ehh... inte är det... eller något) så är det problem med infrastrukturen och inte att cyklister inte kan bete sig. När motsvarande sak händer och det är cyklister som är drabbade så måste bilister anpassa hastigheten.
Var jag mer tydlig där?
Jag tycker mao att det är många cyklister som uttalar sig som är lite hycklare och inte klarar att lyfta blicken på samma sätt som det är många bilister som uttalar sig som är lite hycklare och inte klarar att lyfta blicken.
Det finns en politikers namn man skulle kunna göra ett skämt på med detta. Jag tänker inte göra det, men det finns. Han gillar inte bilar iallafall om man säger så.![]()
Maskerad cyklist krossade bilrutor på Landvetter flygplats
Stoppades med en borr i handen och glassplitter i ryggsäcken.www.gp.se
Det finns ett venndiagram man skulle kunna skapa för att illustrera detta. Gående och cyklister tvingas ofta dela samma yta tillsammans som oskyddade trafikanter utan att bilar får befinna sig där, och ibland är det cyklister och bilister som delar yta utan att gående får befinna sig där (jag vet att man tekniskt sett får gå på landsväg, men bortse från det för exemplets skull).Ja, som ett exempel på att när det är någon som säger att det är cyklister som kör för fort runt gående (som antagligen ser sig som "oskyddade" i närheten av cyklister som... ehh... inte är det... eller något) så är det problem med infrastrukturen och inte att cyklister inte kan bete sig. När motsvarande sak händer och det är cyklister som är drabbade så måste bilister anpassa hastigheten.
Var jag mer tydlig där?
Tror inte vi kommer längre egentligen, men jag vill bara göra ett tillägg för att förtydliga vad jag tycker.
Jag tycker också att det finns bekymmer med cykelinfra, framförallt mellan tätorter och dessutom hur det är skyltat (katastrof) men samtidigt tycker jag att det finns en ganska usel inställning till trafikanter som är utsatta för "vissa cyklisters framfart" och där jag upplever att inställningen till trafiksituationen är att de får bete sig som de vill eftersom infra är dålig samtidigt som de tycker att framförallt bilister måste anpassa sig där infra är dålig.
Exempel som jag själv sett är en kvinna som cyklade över ett "övergångsställe" (i brist på rätt definition, men ni vet ett sånt där vanligt som har rödljus och både gående och cyklister passerar på), tyckte att de som gick inkräktade på hennes "cykeldel" av överfarten och helt sonika cyklade in i en av tonårstjejerna som gick lite för brett.
Exempel 2, man på cykel som inte är skitsnabb, men ganska snabb (jag är inte heller skitsnabb men övervägde var jag kunde köra förbi snubben). Delad gc-väg utan markeringar vid Örby typ där en person går inte superstrukturerat men klart passerbart och han kör förbi, pallnitar och skäller ut personen varpå han drar iväg igen. Ingen ringklocka eller liknande används.
Finns det exempel på bilister som är lika puckade eller värre? Absolut, jag har blivit påkörd två gånger, ena gången gick jag omkull, andra blev jag "bara" träffad på axeln av backspegeln.
Tror det är få som tycker beteendet i något av exemplen är ok eller att det går att ursäkta med dålig cykelinfra så jag vet inte vad det visar så mkt mer än att det finns idioter och att en del idioter cyklar. Går garanterat att plocka fram liknande exempel med bilist-cyklist eller bilist-gående om man vill.Tror inte vi kommer längre egentligen, men jag vill bara göra ett tillägg för att förtydliga vad jag tycker.
Jag tycker också att det finns bekymmer med cykelinfra, framförallt mellan tätorter och dessutom hur det är skyltat (katastrof) men samtidigt tycker jag att det finns en ganska usel inställning till trafikanter som är utsatta för "vissa cyklisters framfart" och där jag upplever att inställningen till trafiksituationen är att de får bete sig som de vill eftersom infra är dålig samtidigt som de tycker att framförallt bilister måste anpassa sig där infra är dålig.
Exempel som jag själv sett är en kvinna som cyklade över ett "övergångsställe" (i brist på rätt definition, men ni vet ett sånt där vanligt som har rödljus och både gående och cyklister passerar på), tyckte att de som gick inkräktade på hennes "cykeldel" av överfarten och helt sonika cyklade in i en av tonårstjejerna som gick lite för brett.
Exempel 2, man på cykel som inte är skitsnabb, men ganska snabb (jag är inte heller skitsnabb men övervägde var jag kunde köra förbi snubben). Delad gc-väg utan markeringar vid Örby typ där en person går inte superstrukturerat men klart passerbart och han kör förbi, pallnitar och skäller ut personen varpå han drar iväg igen. Ingen ringklocka eller liknande används.
Finns det exempel på bilister som är lika puckade eller värre? Absolut, jag har blivit påkörd två gånger, ena gången gick jag omkull, andra blev jag "bara" träffad på axeln av backspegeln.