Hörbar ringklocka

Eamonn

Medlem
Hörbar ringklocka
Klämten på min rinklocka gick av härom veckan efter flera års trogen tjänst och jag har försökt hitta en bra ersättare utan framgång.
Jag har varit på Cykloteket, Nords i bromma, XXl och en kvartersbutik i Sumpan och köpt två men ingen av dom har levt upp till mina förväntningar över huvud taget och den som hörs bäst av dem går inte att använda på den cykeln då fästet är av någon snabbtyp som tar i mina växelreglage.
Det enda Cykloteket, som jag tycker borde ha ett hyfsat sortiment, kunde erbjuda annat än en totalt kastrerad versionen var någon gigantisk modell typ klassik rasselklocka och på Nords blev jag erbjuden en plasttratt med gummituta när jag ville ha bättre ljud.

Jag vill alltså ha tag på en vanlig ringklocka med klämt med ett högt och tydligt "pling" och som har ett fäste som får plats vid växelreglagen. Som det är nu så har jag inte kunnat cykla som jag gjorde tidigare bara för att fotgängare som går på cykelbanan helt enkelt inte hör mig förrän jag är väldigt nära.

Inte kan det väl vara så att den ringklockan jag fick med cykeln när jag köpte den för en 5 eller så år sedan var någon slags halvradioaktiv superklocka eller att kvaliteten på cykelkomponenter genomgått ett totalt sönderfall på ett halv sekel?

Finns det en lösning på mitt problem och var kan jag hitta den?

Hörbar ringklocka
Det är något i den stilen jag är ute efter även om jag helst vill ha skruvfäste, den där fäster som ett buntband va? Som jag uppfattar det kan man vrida kläppen till vilket läge man vill? Jag har klockan direkt på styret så att jag kan nå den med vänster tumme utan att flytta handen från styret, därav kravet att den måste kunna samsas med/under växelreglagets hus. Är det spiralfjäder eller plastblad i den?

Hörbar ringklocka
Jo, man fäster den med ett buntbandsliknande snabbfäste, de har olika klockor med skruvfäste också, men de ser inte exakt lika ut så jag kan inte säga hur de låter. På denna kan man mycket riktigt vrida kläppen till vilken vinkel man vill. Det är stålfjäder, det är ju bättre än plastblad, men går sönder efter ett par år iaf om man använder den mycket.

(Jag vill inte vara en besservisser, men jag vill inte att vi missförstår varandra. Det är en skruvfjäder i den. Fjäderns form liknar alltså hur gängorna på en skruv sitter. En spiralfjäder är en platt fjäder i spiralform.)

Hörbar ringklocka
?

dsc00923_105778143.jpg

Hörbar ringklocka
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> ?
>
> (bild på revaxör)
>

Haha, ja jävlar :-)

Känns lite osmidigt dock att behöva springa fram till folk
och spola ur deras öron innan man kan plinga på dom ;-)

Hörbar ringklocka
slimm skrev:
> Känns lite osmidigt dock att behöva springa fram
> till folk
> och spola ur deras öron innan man kan plinga på
> dom ;-)

Ja, men snacka om att du får deras uppmärksamhet! ;)

Hörbar ringklocka
Konkwista skrev:
> Här har du en. Finns även batteridrivna. :)
>
> Funderar på en sån här till barnvagnen. :)
> http://www.chainreactioncycles.com/Mobile/MobileMo
> dels.aspx?ModelID=20105

En sån skulle jag velat ha när jag cyklade till Orust förra helgen. Perfekt för att skälla ut mördar-bilisterna som kör om i 70+ med mindre än en halv meter marginal. Förmodligen bättre än min första idé om en lång pinne med vass spets som sticker ut åt sidan och repar närgångna bilar.

Hörbar ringklocka
Flera fina tips, speciellt Kristoffers och Fraspios.
Gastuta känns lite osäkert då vissa brukar reagera aggressivt nog på rop och skiter i min erfarenhet totalt i busvisslingar.
En tryckluftsdriven kanon för revaxördoseraren skulle dock vara extremt tillfredställande ibland =)

Hörbar ringklocka
Eamonn skrev:
> En sökning på "ringklocka" gav en relevant
> träff:
> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Barntillbehor/Cykelringklocka-270007/

Du har dåliga search-skilz:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Barntillbehor/Cykelringklocka-27477/

Cykelringklocka-Biltema.png

Vridbar "kläpp" (eller vad man kan kalla den) gör att den oftast går att montera innanför reglagen med klockan ur vägen och kläppen vriden mot tummen.

Hörbarheten är ok och hållbarheten är en säsong om man använder den för mycket.

Senast ändrad:
Hörbar ringklocka
kollegan bor granne med butiken i tyresö så den klockan är inköpt.

Annars känns det lite lockande att svarva till träformar och sätta lite mässingsplåt i pressen på jobbet för de klockorna var riktigt snygga =)

Hörbar ringklocka
Naugas skrev:
> Sådana här säljer Veloform i Göteborg, borde
> väl finnas någon återförsäljare för Somas
> saker i Stockholm också?

Kan vara vettigt att kolla på Gamla Stans Cykel, jag köpte en mässingsklocka där. Låter väldigt fint.

Tillbaka
Topp