horisontella droputs och quick release

juggec

Medlem
På min pendling idag lossnade mitt bakhjul ett par gånger när jag tog i mycket. Jag har en SS med horisontella dropouts och har än så länge nöjt mig med quick release för att hålla fast hjulet.

Uppenbarligen funkar inte detta så bra längre (bara haft den här setupen nån vecka och det har funkta fram tills nu), frågan är vad alternativen är? Finns det nån form av spårad brocka att lägga mellan ram och quickk release. Är det bättre att använda vanliga muttrar?

/J

Vad är det för QR?

Jag hade problem med att bromsen slet hjulet snett i ramen på min mtb med bakåtriktade dropouts (skivbroms). Löste problemet genom att ersätta DT-qr:en med en Shimano XT. Shimanos qr spelar i en helt annan liga, den går att dra sjukt mkt hårdare

Kapar en aning...

Hur står sig tex shimanos snabbkopplingar jämfört med "långsamkopplingar", dvs sådana där med mutterstycke istället. Som man drar åt med insexnyckel. Det är svårt att få en intuitiv känsla för spännkraften i en snabbkoppling.

Om du har muttrar direkt på hjulaxeln så sitter det fett hårdast. Men en med muttrar på qr-axel (en liten axel som går igenom den ihåliga hjulaxeln) sitter inte hårdare än en qr.

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du har muttrar direkt på hjulaxeln så sitter
> det fett hårdast. Men en med muttrar på qr-axel
> (en liten axel som går igenom den ihåliga
> hjulaxeln) sitter inte hårdare än en qr.

Är du säker på det? En del sadelklämmor har ju också snabblås typ excenter. Då sitter det ofta en bultskalle med insexfattning i andra änden. Jag provade att sätta an excenterlåsningen hårt som tusan. Men det gick fortfarande väldigt lätt att dra åt hårdare med insexnyckel i andra änden. Det är med detta som bakgrund jag ställer frågan. Nu är ju förståss konstruktionen på en excenter i en sadelklämma inte att jämföra med tex shimanos snabbkopplingar, men ändå.

Om man vill göra ett test så borde det ju gå att sätta ett mutterstycke med insexfattning på den plats där snabbkopplingens vanliga "mutter" sitter. Spänna åt hårt med excentern och kolla om det går lätt att dra åt mer med insexnyckel. Detta måste provas!

Oggler skrev:
-------------------------------------------------------
> Är du säker på det?

Det kan säkert skilja mellan olika specifika varianter. Jag vet dock att jag provat båda varianterna (xt-qr mot noname insex på qr-axel) på min soma ss. Det var ännu lättare att dra hjulaxeln snett med den senare varianten. Jag är dock tvungen att köra (egentillverkad) tug-nut på drivsidan för att få det att sitta stilla.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp