Hörlurar som stänger ute vindbruset

Doink88

Ny medlem
Provade pendla till/från jobbet med nya Walkman-luren och det gav mersmak. Tyvärr så brusade/bullrade det mkt pga fartvinden - riktigt störande.

Har ni några tips på lösningar för detta - alt. hörlurstips (måste funka under cykelhjälm :)

David

Något jag stör mig på är ljud som fortplantar sig genom sladdarna, typ när dom nuddar jackan eller något. Blir ju som ett stetoskop typ.. =/

Ursäkta mig men...det är ju idiotiskt att cykla till jobbet med lurar som helt stänger ute ljudet utifrån. Hur ska du höra om nån villköra om, eller nått annat olycksbådande?
Själv hatar jag att skrika på folk med ploppar i öronen för att de är i vägen.....

//Surgubbe

det är iaf olagligt med motorfordon, men med tanke på att man får cykla full så kan man ju anta att det är ok med hörlurar o cykel, någon?

Jag tycker också att "in-ear"-lurar funkar bäst för att stänga ute ljud. Koss "the plug" fungerade dock inte alls för min del, det lät faktiskt för jevligt, jag har kanske konstiga hörselgångar, vet inte. Hur som helst har de ett par modeller på kjell&co..

Upup skrev:
-------------------------------------------------------
> det är iaf olagligt med motorfordon, men med
> tanke på att man får cykla full så kan man ju
> anta att det är ok med hörlurar o cykel, någon?

Att det skulle vara olagligt med motorfordon ställer jag mig tvivlande till.

Kan du länka till information om det?

(Själv skaffade jag "pluggarna" för att ha under hörselkåpor i min tidigare lekbil, annars hördes inget. ;) )

Jag har provat en del på detta ämne.
Billiga plast pluttar som följer med spelaren - tråkigt ljud, men lite vindbrus
Koss spark plug - grymt tråkigt och burkigt ljud - mer vindbrus
Sony öppna lurar med sportbågen (bakom huvudet) - bra ljud, en del vindbrus
AKG Slutna lurar ultralätta - mycket bra ljud, mycket vindbrus

Att lyssna på ljudböcker kan man glömma, speciellt närman kör racer i över 30km/h. Musik fungerar med alla ovan. Generellt kan sägas att desto mer av luren som sticker ut, desto mer vindbrus (duh), synd att bra ljud kräver en lite djupare mekanism, vilket då givetvis ger ... mer vindbrus. Önskar jag kunde hitta ett par in-ear som ser ut som de billiga, men som låter bra och sitter fast.

Rekordolof skrev:
> Koss "the plug" fungerade dock inte alls för min del, det lät
> faktiskt för jevligt, jag har kanske konstiga
> hörselgångar, vet inte.

Ett tips!
"Modda" Koss the plug med hörselskydd ?!?! typ gul-skum-plopp, finns på apoteket mm.
Klipp av i rätt längd o bränn ett hål med en varm knappnål eller likn.
Sitter verkligen som gjuten MEN stänger effektivt ute alla andra ljud...

J

Sonys liknande dessa funkar hyfsat, dock inte perfekt. Speciellt inte tillsammans med Giros Ionos hjälm som ger ett jäkla vindbrus när man kommer upp i lite fart.
sony_mdr_ex55.jpg ht=378

//j

Kör med inearlurar men som sagts tidigare här så uppstår alltid vindbrus när man kommer upp i 30Km/tim och över. Ett enkelt knep att få bort bruset är att använda ett tunt pannband som täcker
öronen. Det funkar kanon.

Tack för alla tips, ett par kommentarer:

Här några (dryga) kommentarer:

1. Att inte höra om nån plingar för omkörning är inte något problem som uppstår. I de få fall nån orkar kränka så orkar dom sällan släppa styret för att plinga :)

@JBM: Jag provade faktiskt att modda mina in-ear pluggar med just delar av hörselpropp. De blev tyvärr bara obekvämare, inte tystare :(

@Motvind: Pannbandet tror jag på!!! Det blir ju knäpptyst om man sätter upp händerna som vindavvisare runt öronen, pannbandet borde funka utmärkt !!! :)

Super, tack för alla tips!

David

adde666 skrev:
> http://www.consumer.philips.com/consumer/sv/se/con
> sumer/cc/_productid_SHS8001_00_SE_CONSUMER/SHS8001
> -00
> dom här har funkat för mig...
>

Jag kör med samma och är riktigt nöjd. Funkar bra till alla svettosporter löpning m.m.
Dels in-ear, och när dom lossnar så sitter dom ändå fast på öronen.

Absolut inget fel på fågelsång, jag är inte så mkt ornitologi dock, så lyssna på fågelsång i MP3-spelaren är inget för mig...

Upup skrev:
> det är iaf olagligt med motorfordon, men med
> tanke på att man får cykla full så kan man ju
> anta att det är ok med hörlurar o cykel, någon?

Tror du på allvar att man får cykla full?

Naugas skrev:
> Upup skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det är iaf olagligt med motorfordon, men med
> > tanke på att man får cykla full så kan man
> ju
> > anta att det är ok med hörlurar o cykel,
> någon?
>
> Tror du på allvar att man får cykla full?

Hehe... med tanke på att döva får köra bil så borde det ju inte vara särskilt olagligt att köra bil med hörlurar.

Annars då... Nåt nytt på den här fronten?

Först å främst undrar jag om någon kan ge ett objektivt omdömme av Sennheiser Hörlur OMX680 Sport.
http://www.webhallen.com/hemelektronik/111360-sennheiser_horlur_omx680_sport

Förstärkt sladd lockar ju onekligen.

Stalle

Stalle

Senast ändrad:
Ja, du får cykla full. Ja, du får cykla med hörlurar. Nej, det är inte lag på hjälm. Nej, du är inte extra-anställd polis. Ja, du får tycka vad du vill om det.

Bara för att standardisera lite svar till tråden...

FFFF gäller fortfarande.

Jag kör med Denon plug-ins för 400kr. Funkar bra för mig men mina ljudkrav är moderata.

Jag har ett par koss in-ear med grymt ljud. 300 kr.

Att cykla med hörlurar tycker jag är helt okej. Man får väl använda ögonen till att vara uppmärksam. Om någon vill köra om så gör dom väl bara det? Man ligger ju inte mitt i vägen som cyklist. Iaf inte jag, som håller till höger och kollar bakåt innan jag kör om någon annan.

Fredreik skrev:
> Man ligger ju inte mitt i vägen
> som cyklist. Iaf inte jag, som håller till höger
> och kollar bakåt innan jag kör om någon annan.

Samma här. Det fungerar bra, sedan lite sunt förnuft och ödmjukhet också...då är man hemma.

Atlas skrev:
> Ja, du får cykla full.

Nu ska vi inte överdriva...
Den allmänna regeln i Trafikförordningen (3:1) om att man inte får framföra fordon om man är påverkad av alkohol (bland annat) gäller fortfarande.

Borde väl funka att sätta en redig bit tejp (silvertejp?) över örat så slipper man vindbruset plus att pluggarna sitter kvar. Kanske inte polisongerna men det har väl ingen cyklist ändå.

Grrr för folk med lurar, jag cyklade om en snubbe med lurar på bron mot gullmarsplan, idioten svänger ut när jag är jämsides, han hör mig inte, han hör inte mitt "håll höger". Han knuffar mig nästan över räcket ut bland bilarna, en aningens hårdare och jag hade dött. Jag skällde ut idioten. Att hojja med lurar så du inte hör, det är helt puckat. Rant over.

Så, inga lurar löser problemet med att du inte hör musiken, den finns inte.

Det har gnällts om att elbilar är farliga för att man inte hör dem, här vill ni stänga av hörseln frivilligt, jag fattar inte. Samma sak med folk i pisten med lurar, grr.

Problemet är väl bristen på trafikvett, inte att personen hade lurar? Eller menar du att personer med hörselskador inte ska få cykla?

Stervelo skrev:
> Grrr för folk med lurar, jag cyklade om en snubbe
> med lurar på bron mot gullmarsplan, idioten
> svänger ut när jag är jämsides, han hör mig
> inte, han hör inte mitt "håll höger".

Felet är ju att han svänger utan att titta, inte att han har lurar. Och bara för att du ropar "håll höger" så betyder det ju heller inte att alla ska flytta på sig som om du vore nån jäkla ambulans.

fredrikW...Så, att höra i trafiken anser du inte höjer säkerheten? Det anser jag, men vad har det att göra med att inte döva ska få köra? De har lärt sig att kompensera sin "brist" på hörsel och de vet att de inte hör. En normalt hörande person som "stänger av" sin hörsel är klart sämre på att hantera det? Håller du med? Jag har två döva släktingar som båda kör.

Det där var inte så genomtänkt måste jag säga den jämförelsen var ganska kass.

De här foam-tipsen har fått väldigt bra kritik (hörlurarna också). http://www.audeoworld.com/en/GB/Products/Parts/ComplyTMfoamtips.htm
Vet inte vilka in-ear-lurar de passar på, men de passar ju självklart på deras hörlurar. Phonak gör hörapparater, så de vet nog vad de håller på med. Borde stänga ute vindbrus bra om de sluter tätt.

Om någon är intresserad av prisvärda in-ear-lurar, så har dessa vunnit tester mot betydligt dyrare in-ear-lurar:
http://store.hifiman.com/product_detail.php?p=38
Tror dock inte de stänger ute vind-brus bättre än några andra.

Fattar inte hur folk tänker som cyklar med hörlurar, men det är väl som vanligt.. man tänker bara på sig själv, och inte på sina medtrafikanter, sedan att det finns döva som cyklar är ju sant, men hur många är det? och skall man ha tankesättet att alla medcyklister är döva?sedan så finns det regler som säjer att man skall vara observant i trafiken, kan man vara det med hörlurar?

andersen skrev:
> Fattar inte hur folk tänker som cyklar med
> hörlurar, men det är väl som vanligt.. man
> tänker bara på sig själv, och inte på sina
> medtrafikanter, sedan att det finns döva som
> cyklar är ju sant, men hur många är det? och
> skall man ha tankesättet att alla medcyklister
> är döva?sedan så finns det regler som säjer
> att man skall vara observant i trafiken, kan man
> vara det med hörlurar?

Hur mycket tror du man hör när man kör motorcykel/moped med hjälm?

Tillbaka
Topp