Hörlurar som stänger ute vindbruset

Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> fredrikW...Så, att höra i trafiken anser du inte
> höjer säkerheten? Det anser jag, men vad har det
> att göra med att inte döva ska få köra? De har
> lärt sig att kompensera sin "brist" på hörsel
> och de vet att de inte hör. En normalt hörande
> person som "stänger av" sin hörsel är klart
> sämre på att hantera det? Håller du med? Jag
> har två döva släktingar som båda kör.

Borde du då inte inse att trafikfaran inte sitter i hörseln (eller bristen på den)? Det går uppenbarligen alldeles utmärkt att färdas i trafiken utan att man hör allt.

Hur är det förresten med musik eller radio i en bil, borde det vara förbjudet? Eller köra bil med uppvevade fönster, fasen vad man inte hör vad som händer runt omkring.

Allt faller ju tillbaka på personen som framför fordonet, anpassar man detta till rådande omständigheter ser jag inget problem. Pendlarsvetton som vrålar "håll till höger" ser jag som ett bra mycket större problem.

> Det där var inte så genomtänkt måste jag säga
> den jämförelsen var ganska kass.

Ogenomtänkt var ordet.

JT..Han låg till höger, jag ropar "håll höger" alltså, sväng INTE ut vänster för att jag tänker köra om. Är inte det ganska genomtänkt? Vilket annat sätt skulle vara bättre när jag vill köra om?

Visst är det fel på trafikvettet när muppen svänger ut utan att titta, poängen är att hade han inte haft lurar hade han hört mig, och det hade undvikt en nära döden situation.

fredrikW..Du fattar uppenbarligen inte vad som skrivs.
Jag skriver att säkerheten är högre om en HÖRANDE faktiskt kan höra. Inget annat.
Så back off. Klart att det går att köra utan att höra så bra, men det ställer lite högre krav på vett. Kör själv mc med öronproppar, jag blir döv annars, det bullrar som bara fan i hjälmen min. Men jag hade HELLRE hört bättre när jag kör, jag hade aldrig valt bort hörseln så att säga, om jag haft ett val.

Pendlarsvetto? Det är jag inte, cyklar i kontorskläder, cyklar ganska fort ändå. Hur fan ska omkörninger ske då? Eller ska alla cykla i Tant Agdas fart? Om någon som cyklar sakta vinglar omkring, då hjälper det klart att tjoa "håll höger". Eller är en ringklocka mer PC?

Stervelo skrev:
> Klart att det går att köra utan
> att höra så bra, men det ställer lite högre
> krav på vett.

Men det är ju precis det jag har sagt hela tiden...

Jag har inte sagt emot dig, allt jag sagt är att det är säkrare om en hörande person kan höra, håller du med om det? That is it. Jag tycker att det är illa att aktivt välja bort det i vår pissiga cykelmiljö. En bil är enkel i jämförelse. Det finns flera filer, vi har en fil i en riktning, och så vidare.

jag brukar cykla med in ear lur i höger öra det tycker jag funkar bra. Med lurar i båda öronen är det alldeles för lätt att bli skrämd av någon bil eller något annat som dyker upp för plötsligt.

Klart att det är upphinnande trafik som ska se till det. Men, när jag redan är jämsides och muppen svänger ut, vad kunde jag som omkörande gjort annorlunda? Kastat sten på den man ska köra om? Jag tjoar håll höger, är beredd på att bromsa, kan någon snälla upplysa om hur en säker omkörning annars går till? Eller, kanske det är så att man inte får cykla om på cykelbana?

JT skrev:
> Nä, det är bara att vråla "håll höger" så
> övergår allt ansvar på alla andra.

Precis. Enl den så kallade "pendlarpraktikan" så är alla andra skyldiga till din eventuella senkomst. Inte du.

Men annars då... Ingen som har provat de där Schinnhissen-lurarna?

Stalle

Men ärligt. Stervelo ropar ju inte "håll höger" för att tjommen ska flytta på sig utan för att han INTE ska dra vänster i sidled. Så jag tycker nog hans fråga om vad som är happy-PK är helt rimlig. Fast det är väl roligare att häckla än att hjälpa.

Men nu är det ju så att jag inte drar ut till vänster utan att kolla bakåt. Om andra gör det är det korkat, men inget jag tänker sluta med hörlurar för. Vad skulle nyttan av det vara?

Ser du inte nyttan av att du hör när du hojjar så kör så. Jag menar att det nog kan förhindra en och annan olycka.

Jag kör mc, jag vet att högljutt system, bullrigt men lagligt fortfarande, gör att bilar inte byter fil på mig lika ofta när jag ligger bredvid, inte kör ut framför när det är högerregel och så vidare. Men, kör jag med ett ljudligt system? Nope, jag vill inte störa andra, jag vill inte väcka folk om jag kommer hem sent. Men, det är jag det.

Att jag "vet" det beror på att jag kört det mest högljudda du kan tänka dig, på Irland, var lagligt där. Var det en enkelriktad gata, ganska smal alltså, så startade jag larmen i bilarna jag körde förbi. Jag fick en hd nisse att nästan ramla omkull vid ett rödljus när han stod bredvid och tyckte han lät högt och jag rappade på gasen.
Men, på 2 år bland europas sämsta bilförare så var det INGEN som prejade mig, som körde ut framför mig. Bara av insugsljudet på den fick jag huvudvärk på en halvtimme om jag inte hade öronproppar. Hojjen var sån när jag köpte den. I vilket fall som helst så var det asjobbigt att rulla hojjen 200 meter ut på huvudvägen varje morgon när jag startade den, det var ett helvete att få sån fart att jag kunde rulla sista biten hem. Men den var kul.

Skitsamma, jag säger inte att det inte går att cykla bra med hörlurar, men att en hörande person nog är aningens mer säker än en hörande som inte hör.

Här är några som är billiga och bra om du vågar ha dom i skogen.

QuietComfort® 3 Acoustic Noise Cancelling® hörlurar

bose.jpg

Snuten skrev:
> Kanske denna?
>
> http://www.windfree.se/
>
> Spontant tycker jag det verkar vara en grymt
> onödig pryl, fast i kombination med lurar kanske
> den funkar för att ge bättre ljud?
> Eller så är det bara skit.

Jag funderar på att testa dessa. Testades i senaste Kadens.
Ingen här som provat?

Bilagor

• Sennheiser_CX300black.jpg
    Sennheiser_CX300black.jpg
    3.3 KB · Besök: 29
Kung Stalle skrev:
>
> Men annars då... Ingen som har provat de där
> Schinnhissen-lurarna?
>
> Stalle

Eehh.. är du säker på att de heter skinnhiss?

Grymt underhållande tråd f ö ;)

Snuten skrev:
> Kanske denna?
>
> http://www.windfree.se/
>
> Spontant tycker jag det verkar vara en grymt
> onödig pryl, fast i kombination med lurar kanske
> den funkar för att ge bättre ljud?
> Eller så är det bara skit.

Två skumgummi-muffar på en plastbåge: 449 kr.

Men vafan, ska ni lyssna lyssna med stil, något som låter bra och kostar som en framgaffel, shure e530 I say, låter helt grymt.

Nu har jag fått lite argument för att få slippa bära hjälm när jag kör Mc, man hör mer och är därmed en säkrare förare, man får bredare synfält=säkrare förare och man pajar inte frisyren!
Får ta mig till polisen och fixa ett intyg, borde ju inte vara några problem.

Stalle jag vill också få ett utlåtande om de där lurarna, dom verkar ju riktigt bra (om man läser tillverkarens text;)

Fikasvettot skrev:
> Vad skall man ha för att slippa höra en
> AirZound?

Trafikvett

DIRAVI skrev:
> Koss "the plug"
>
> Iochförsig håller jag med om att man blir lite
> isolerad, men är det det man vill uppnå så.

Vill man att folk runtomkring en ska behandla en som en idiot så...Jag avskyr när folk medvetet gör så att de inte hör ringklockor, tillrop od. Cyklar man i trafik bland en massa andra pendlare så ska man INTE fippla med telefon eller ha hörlurar till mp3-spelaren i öronen. Det är som att be om problem. Uppmärksamhet och god möjlighet att höra omvärlden så att man kan ta hänsyn till andra trafikanter är fanimig a och o.

Dagligen möter jag en massa päron som leker med telefonen, pratar i den, skriver sms, eller fipplar med mp3-spelaren trots att de sitter på cykeln. De tittar ned i marken, eller upp i himlen istället för att ha uppmärksamheten riktad framåt och åt sidorna med risk för att de kör på någon. Nötter!

Jag använder ringklockan frekvent för att visa att jag vill köra omoch att framförvarande cyklist inte bör köra mitt ut framför mig. Ligger jag framför en massa andra cyklister så håller jag mig så långt till höger som det går så att de kan köra om utan problem. Många roar sig däremot med att hålla sig i mitten på trånga cykelbanor så att man inte kan köra om vare sig på vänster (rätt) eller höger (fel) sida.

Senast ändrad:
bruce skrev:
> Kung Stalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Men annars då... Ingen som har provat de där
> > Schinnhissen-lurarna?
> >
> > Stalle
>
> Eehh.. är du säker på att de heter skinnhiss?

Helt säker! :-D

> Grymt underhållande tråd f ö ;)

Ja, det tycker jag med!

Stalle

Mike the bike skrev:
> Jag använder ringklockan frekvent för att visa
> att jag vill köra omoch att framförvarande
> cyklist inte bör köra mitt ut framför mig.
> Ligger jag framför en massa andra cyklister så
> håller jag mig så långt till höger som det
> går så att de kan köra om utan problem.

Stärkt av såna här "jag är så duktig och gör allt rätt"-inlägg gick jag och köpte nya hörlurar på vägen till jobbet.

Duktig skiter jag totalt i, men skulle någon jävel med lurar orsaka en olycka som drabbar mig då får vi ser om lurarna gör att de kan "isolera" sig från mig.

Men, vett kan man vara utan utan lurar med. En kvinna på cykelbana vänder sig om, ser mig körandes om personen bakom henne. Håller väl runt 10 km/h högre hastighet. När jag är precis bakom visar hon signal med handen och svänger ut, jag bromsar rätt så bra, fanns inte mycket mer att ge, och frågar vad hon pysslar med. Hon säger jag visade ju tecken. Suck. Hon kunde ju lika gärna skita i att titta.

Även jag blev stärkt av alla pendlarrättigheter som radas upp och gick å tjackade ett par. Blev ett par Sony med byglar. Ok ljud och sitter bra på örat. Har inte hunnit testa i vindbrus än.

Stalle

Tille skrev:
> Mike the bike skrev:
> -----
> > Jag använder ringklockan frekvent för att
> visa
> > att jag vill köra omoch att framförvarande
> > cyklist inte bör köra mitt ut framför mig.
> > Ligger jag framför en massa andra cyklister
> så
> > håller jag mig så långt till höger som det
> > går så att de kan köra om utan problem.
>
> Stärkt av såna här "jag är så duktig och gör
> allt rätt"-inlägg gick jag och köpte nya
> hörlurar på vägen till jobbet.

Det handlar ju inte om det. Det handlar om att människor som inte är på alerten i trafiken utgör en fara och ett hinder för andra. Tycker du det är rätt? Typiskt barnsligt jävla "titta vilken rebell jag är"-snack.

Stervelo skrev:
> Men, vett kan man vara utan utan lurar med. En
> kvinna på cykelbana vänder sig om, ser mig
> körandes om personen bakom henne. Håller väl
> runt 10 km/h högre hastighet. När jag är precis
> bakom visar hon signal med handen och svänger ut,
> jag bromsar rätt så bra, fanns inte mycket mer
> att ge, och frågar vad hon pysslar med. Hon
> säger jag visade ju tecken. Suck. Hon kunde ju
> lika gärna skita i att titta.

Nä, nu är du väl ute på tunn is?

Hur? Hon tittar och ser mig, kan inte missa att jag är på väg förbi henne med. Hon slänger ut armen och svänger ut, jag cyklar nästan på henne, får tvärnita.

Jag menar bara, om jag kör bil, eller mc för min del, jag ligger i högerfil, på tvåfilig väg, och jag vill köra om, då tittar jag bak, är det tomt, jag kör om, ser jag någon en bit bort som inte verkar komma nära snabbt, då kör jag om. Ligger någon nära mig och verkar närma sig fort, då släpper jag förbi dem, jag kastar mig inte ut framför dem så de får tvärnita.

Jag fattar ärligt inte var isen blev tunn? Är inte det här helt normalt trafikvett?

Kung Stalle skrev:
> Även jag blev stärkt av alla pendlarrättigheter
> som radas upp och gick å tjackade ett par. Blev
> ett par Sony med byglar. Ok ljud och sitter bra
> på örat. Har inte hunnit testa i vindbrus än.
>
> Stalle

Men, du cyklar väl ändå inte?

> > Mike the bike skrev:
> >
> Det handlar ju inte om det. Det handlar om att
> människor som inte är på alerten i trafiken
> utgör en fara och ett hinder för andra. Tycker
> du det är rätt? Typiskt barnsligt jävla "titta
> vilken rebell jag är"-snack.

Ah, jag trodde ditt inlägg handlade om det du skrev. Jag ber om ursäkt för min feltolkning.

Tillbaka
Topp