Hörlurar under cykelturen!

Intressant, vore kul att kunna testa t ex Jabra Elite men tyvärr finns det ju av förklarliga skäl inga demo-ex någonstans.
PowerBeats Pro har jag också kikat på, men tvekar lite då de ser klumpiga ut och knepiga att ha under en mössa vintertid.

Inser också att min lista på features jag vill ha snart blir orimligt lång.
Köp på Elgiganten. Deras regler gör det möjligt att prova i 10 dagar.

Jag kör Jaybird Vista och Windfree. Oslagbart. Vistan stänger ute ljud, har ok ljud ( ljudkvaliteten ett skämt för priset, men det är true wireless man betalar för), vattentåliga och lätthanterliga. Har ett par soundcore också, bättre att prata i än Vista, men inte för träning. Kollegan har Samsungs, värdelösa för träning. Hade ett par airpods också, lika bra att pratat i som soundcore, men inte för träning.

Med risk för att bli off topic. Men då jag är musiker så har jag ett par gjutna proppar. De är dessutom av modellen "ambience", dvs att jag kan välja att släppa in ljud utifrån eller så kan jag plugga igen med olika db-filter.

De där gjutna propparna är det bästa världen har skådat. Vindljudet är som bortblåst (hehe, pun intended) och det är inget som någonsin kommer att kännas obekvämt (jag har t.ex. burit de jag har i över 10 timmar i sträck utan att det känns obekvämt för öronen).

Jag själv kör på just Ultimate Ears (lägg till ca 500 kr för gjutning av öron): https://pro.ultimateears.com/products.html

Fördelar:
Ljudet.
Dämpar vindbrus utan att ha brusreducering/vara beroende av batterier.
Dämpningsfilter.

Nackdelar:
Pris (även om det finns både billigare och dyrare varianter).
Endast med kabel.

Jag använder Jays t-four trådlösa, men det låter något vansinnigt av vinden i mikrofonen, så att jag inte kan använda telefonen för samtal när jag cyklar. Letar febrilt efter hörlurar som garanterat klarar detta men har inte hittat några - jag frågade Jabra om Elite 65t men supporten menade att det var bättre att ta Talk45 som är ett mono-headset! Har ni några tips?

Jabra Elite Active 75T, sjukt bra ljud och bra med "hear thru" läge när man behöver höra trafiken.
Ok, men är de bra mot vind i mikrofonen? Jabra-supporten skrev ang 65t: "The four microphone technology would be good if you were walking in a windy area but if you are biking and moving faster, it would not be as powerful as the recommended product."

Ok, men är de bra mot vind i mikrofonen? Jabra-supporten skrev ang 65t: "The four microphone technology would be good if you were walking in a windy area but if you are biking and moving faster, it would not be as powerful as the recommended product."
Nja, det är del vindbrus i micken. Men jag pratar inte i telefon när jag cyklar, om det är viktigt stannar jag.

Enl min erf så är patentlösningen på mic och fartvind att ha en tvådelad konstruktion där micdelen kan vara bakom en liten tygflik. Det är kass ur många andra aspekter men grymt för att prata i vind. Hade länge olika liknande Sony sbh24. Billigt som satan men jag kunde spurta mot 10ms motvind utan att de jag pratade med klagade.

Enl min erf så är patentlösningen på mic och fartvind att ha en tvådelad konstruktion där micdelen kan vara bakom en liten tygflik. Det är kass ur många andra aspekter men grymt för att prata i vind. Hade länge olika liknande Sony sbh24. Billigt som satan men jag kunde spurta mot 10ms motvind utan att de jag pratade med klagade.
Intressant. Fattar inte trots googling riktigt vad SBH24 är - är det en BT-mottagare med inbyggd mick?

Körde Airpods i somras och var nöjd. Lyckades sedan hustla till mig Airpods Pro genom jobbet. Efter några veckor har jag nu ersatt dem med dessa:
761CD51F-11B6-4420-B5F6-90843F8AC23D.jpeg
Oklart om det är full suspension. Även oklart om det föreligger kausalitet mellan min öroninflammation/exem och airpods pro som sluter supertajt i örongången även med stl S, men på internet verkar många åkt på likande besvär.

Har spanat in de där men klurar på hur glasögonorm-kompatibel bygeln är.

Kan tyvvär inte svara på hur det fungerar att använda dem ihop med glasögon för cykling, har provat ihop med solglasögon på någon promenad o dylikt och det fungerar men är inte optimalt.

Andra potentiella problemet är väll att när man cyklar uppåt 30km/h så kan vindbruset ta över lite, men inte så ofta jag cyklar så fort på MTB'n

Ska ha kommit en uppföljare aeropex som ska leverera mer och bättre ljud men inte provat dessa

Även jag får eksem av mina täta Jabra 75T, fått samma kräm att lägga i örongången. Synd som fan för jag är nöjd med mina Jabra, så smidigt att ha på sig på jobbet tex.

Jays a-Six moddade med duschdraperiklämma i nacken. Överlevt två år av träning, skulle aldrig prata i telefon under träning så micen kan jag inte uttala mig om.

Tillbaka
Topp