Höst-/vinterdäck för MTB

gavin_gadget

Aktiv medlem
Höst-/vinterdäck för MTB
Hej!

Söker höst-/vinterdäck i storlek 27.5 x 2.6. Var nöjd med tidigare kombo av Magic Mary och Nobby Nic i Soft gummi. Tänkte prova Hans Dampf bak men jag har jättesvårt att hitta däck i lager. Tänkte att Super Trail är lagom tungt.

Hittar bara svart MM och bronze HD... och det blir ju inte bra. HD finns i speedgrip men hur blir det med våta rötter, is och snö?

Har ni några uppslag på andra märken och kombinationer eller skulle ni köra MM/MM eller HD/HD, alt leva med skinwall eller speedgrip bak?

Trevlig kväll!

Höst-/vinterdäck för MTB
Jag säger, och kör själva, Specialized Butcher fram och Eliminator bak på höst/vintern, både med Grid Trail stomme. Kör T7 gummi på ena cykeln. På andra T9 fram som är otroligt greppig och bra dämpad, men rullar lite sämre.

Höst-/vinterdäck för MTB
Jag säger, och kör själva, Specialized Butcher fram och Eliminator bak på höst/vintern, både med Grid Trail stomme. Kör T7 gummi på ena cykeln. På andra T9 fram som är otroligt greppig och bra dämpad, men rullar lite sämre.
Verkar finnas i lager och är relativt lättviktiga också. Hittar inte Eleminator T7 på concept store. Var brukar du köpa dem?

Höst-/vinterdäck för MTB
Ja,Specialized Butcher T9 fram och Eliminator T7 bak på höst/vintern är riktigt trevligt. Greppat riktigt, riktigt bra. Visst, det rullar inte särskilt lätt, men det är det värt :)

Höst-/vinterdäck för MTB
Kör 2.6 brett Butcher T7 fram, valde det före T9 för vikten. Det kan vara årets köp för mig. Jag har inte riktigt koll på hur greppet är på hällar men i övrigt är jag uppriktigt överraskad av greppet. Vikten på 950 g märker jag inte av men jag är ingen XC-fantom.

Höst-/vinterdäck för MTB
Kör 2.6 brett Butcher T7 fram, valde det före T9 för vikten. Det kan vara årets köp för mig. Jag har inte riktigt koll på hur greppet är på hällar men i övrigt är jag uppriktigt överraskad av greppet. Vikten på 950 g märker jag inte av men jag är ingen XC-fantom.

Det borde inte vara några viktsskillnad mellan gummiblandningar, om stommen är samma.

Jag har aldrig saknat grepp på häll med mina T7 däck. T9 är framförallt bättre för att den dämpar och deformerar mer, som ger bättre grepp i stök.

Höst-/vinterdäck för MTB
Det borde inte vara några viktsskillnad mellan gummiblandningar, om stommen är samma.

Jag har aldrig saknat grepp på häll med mina T7 däck. T9 är framförallt bättre för att den dämpar och deformerar mer, som ger bättre grepp i stök.
1050 g i T9 resp 965 g i T7
Sen fick jag ett däck som var just precis lättare än angivna 965 g. Jag kör Grid 2bliss, behöver inte Grid Trail på min hardtail.

Höst-/vinterdäck för MTB
1050 g i T9 resp 965 g i T7
Sen fick jag ett däck som var just precis lättare än angivna 965 g. Jag kör Grid 2bliss, behöver inte Grid Trail på min hardtail.

Vikten på T9 Grid är fel, de verkar vara kopierad från T9 Grid Trail.

Mina Specialized däck har nästan alla varit 50 gram tyngre än speccat. Verkar att du har haft tur.

Höst-/vinterdäck för MTB

Det var min bild också. Casingen är främst det som gav en viktskillnad. https://www.specialized.com/se/sv/b...347?color=300425-187347&searchText=00121-0039

Är T9 inte också ett mjukare/klibbigare gummi? Var lite svårt att läsa sig till.

Oavsett låg vikt jämfört med Magic Mary på 1175

Senast ändrad:
Höst-/vinterdäck för MTB
Höst-/vinterdäck för MTB
Så kanske det är, jag har inte sett nån annan vikt angiven nånstans och en kan ju tycka att tillverkaren själv borde ha lite ordning på hemsidan.

Tyvärr är vikt av däck ofta fel på tillverkarnas webbsidor, och inte bara för att det ger upp 50 gram lägre vikt än i verkligheten. T.ex. hos Maxxis var (är?) vikten av nästan alla däck fel på alla webbsidor förutom de från USA.

Vitken av däck med Grid och Grid Trail stomme kan inte vara samma, Grid Trail är en kralligare däck och är tyngre. Jag tror att vikten på Grid T9 är för hög. Tittade nu på Eliminator Grid och där är vikten av T7 och T9 identiskt. På Purgatory, både i Grid och Grid Trail, är T9 40-60 gram tyngre än T7. Om det stämmer undrar jag vad det berör på. mönstret är identiskt och densiteten av gummin kan inte skiljer sig mycket, så då är en lite tjockare skikt av gummi på stommen det enda jag kan komma på, eller tillverkningsmarginal vid batchen där vikten mättades.

Höst-/vinterdäck för MTB
Finns ens Butcher Grid T9 då, utom på hemsidan? Har för mig att jag försökte köpa ett sånt men då meddelade butiken att det inte existerar.

Själv drog jag nitlotten med Butcher Grid Trail T9 2,6" som vägde in på 1140 gram. :cautious:
Fattar fortfarande inte varför ingen tillverkare gör lättare däck med mjukt gummi.

Höst-/vinterdäck för MTB
Finns ens Butcher Grid T9 då, utom på hemsidan? Har för mig att jag försökte köpa ett sånt men då meddelade butiken att det inte existerar.

Finns på lager i 29x2,3 hos Specialized, men kanske menar du 29x2,6?

Själv drog jag nitlotten med Butcher Grid Trail T9 2,6" som vägde in på 1140 gram. :cautious:
Fattar fortfarande inte varför ingen tillverkare gör lättare däck med mjukt gummi.

Specialized har Eliminator och Purgatory både i Grid T9. Tror att jag ska prova Purgatory Grid T9 29x2,4 till fram, men min Butcher T7 ser fortfarande nästan ut som ny efter flera vintrar, så det tar lite tid innan jag byter.

Höst-/vinterdäck för MTB
Finns på lager i 29x2,3 hos Specialized, men kanske menar du 29x2,6?
Jag menar nog både och.

Specialized har Eliminator och Purgatory både i Grid T9. Tror att jag ska prova Purgatory Grid T9 29x2,4 till fram, men min Butcher T7 ser fortfarande nästan ut som ny efter flera vintrar, så det tar lite tid innan jag byter.
Jag kör förra generationen Purgatory Grid (Trail) i T7 bak och det funkar bra. Där står det inte ens "trail" på däcket, men jag är helt säker på att det är det ändå. Man ser att det har samma struktur som Butcher och det är nästan lika tungt, och lika styvt.
Det är därför jag ifrågasätter om det verkligen finns vanliga Grid-varianter på allt som visas på hemsidan. Verkar inte stämma i praktiken.

Höst-/vinterdäck för MTB
Jag menar nog både och.

Jag kör förra generationen Purgatory Grid (Trail) i T7 bak och det funkar bra. Där står det inte ens "trail" på däcket, men jag är helt säker på att det är det ändå. Man ser att det har samma struktur som Butcher och det är nästan lika tungt, och lika styvt.
Det är därför jag ifrågasätter om det verkligen finns vanliga Grid-varianter på allt som visas på hemsidan. Verkar inte stämma i praktiken.

Det skulle vara riktigt konstigt om Specialized marknadsför många däck med två olika stommar som är i verkligheten identiska.

Skillnaden mellan Grid och Grid Trail är bara en skydd mod rev under slitbanan. Både har skydd mot rev, och genomslag, på sidovägarna. Så jag skulle tänka att strukturen ser precis samma ut, man kan inte ser extra skydd under slitbanan. Skulle dock tänka att slitbanan av Grid Trail borde vara en aning styvare, men jag har inte känt på samma däck med Grid och Grid Trail stomme.

Jag tror att viktskillnaden mellan Grid och Grid Trail av 55-65 gram som Specialized uppger för nya Purgatory låter rimligt.

Höst-/vinterdäck för MTB
Det skulle vara riktigt konstigt om Specialized marknadsför många däck med två olika stommar som är i verkligheten identiska.

Skillnaden mellan Grid och Grid Trail är bara en skydd mod rev under slitbanan. Både har skydd mot rev, och genomslag, på sidovägarna. Så jag skulle tänka att strukturen ser precis samma ut, man kan inte ser extra skydd under slitbanan. Skulle dock tänka att slitbanan av Grid Trail borde vara en aning styvare, men jag har inte känt på samma däck med Grid och Grid Trail stomme.

Jag tror att viktskillnaden mellan Grid och Grid Trail av 55-65 gram som Specialized uppger för nya Purgatory låter rimligt.
Grejen är att det stod "Grid Trail" på kartongen men inte på däcket (och det var ändå tyngre än specat för Grid Trail). De verkar inte ha nån större koll på vad de själva tillverkar. ?

Höst-/vinterdäck för MTB
Efter dagens tur i -2°C med Butcher Grid Trail 2,6" T9 fram och Purgatory Grid Trail 2,6" T7 bak så har jag enhälligt kommit fram till att det suger gigantiska elefantballar att cykla stig med tunga, tröga däck. Tvi, urk och blä säger jag. Gav upp ganska tidigt för att all cykelglädje var som bortblåst.

Vad jag vill ha sagt är att den där enkilosgränsen är ganska vettig, och att köttig stomme och mjukt gummi inte alltid är värt det. Långt ifrån.
Så nu blir det åter – åtminstone tillfälligt – till Maxxis Rekon och Dissector, båda i EXO 2,6" och Dual-gummi (ja, även fram så länge det är mestadels fruset i marken).

Höst-/vinterdäck för MTB
Efter dagens tur i -2°C med Butcher Grid Trail 2,6" T9 fram och Purgatory Grid Trail 2,6" T7 bak så har jag enhälligt kommit fram till att det suger gigantiska elefantballar att cykla stig med tunga, tröga däck. Tvi, urk och blä säger jag. Gav upp ganska tidigt för att all cykelglädje var som bortblåst.

Vad jag vill ha sagt är att den där enkilosgränsen är ganska vettig, och att köttig stomme och mjukt gummi inte alltid är värt det. Långt ifrån.
Så nu blir det åter – åtminstone tillfälligt – till Maxxis Rekon och Dissector, båda i EXO 2,6" och Dual-gummi (ja, även fram så länge det är mestadels fruset i marken).

Nu med frusen mark behöver man ingen mjuk gummi alls. Marken är greppig, men det var mycket vatten kvar idag och många rötterna var så hala att man fick ingen grepp, inte ens med T9 gummi. Jag är alltid nöjd med min Ground Control T7 bak. Kör samma däck som dig fram, men på min Helstel är framänden 1,5 kg lättare utan dämpning och broms, tror att det kompenserar mycket. Skulle villa prova något lättare fram, men det finns nästan ingenting som är lätt och har lite grövre mönster än Rekon.

Höst-/vinterdäck för MTB

Här 29x2,6 och 930 gram. Sonen är nöjd med sin 27,5x2,4 (han har TR stomme som är lite för lite skydd).

Höst-/vinterdäck för MTB
Risken är väl att det blir odämpad studsboll av alla 900grams 2,6:or.
Wolfpach Enduro finns numer i en mer punkaskyddad variant. Jag minns det som förhållandevis mjukt i gummit och lågt rullmotstånd. Men då hade jag den lättare varianten i 29x2.4 som vägde runt 920 g och var dåligt dämpat. Sen var det många som vittnade om däck som vägde in långt över angiven vikt.

Tillbaka
Topp