Höstcykling RR från Nasaleden

Stojje

Aktiv medlem
Förra helgen tog vi oss iväg några stycken och cyklade delar av Nasaleden. Hela leden sträcker sig från Nasafjäll vid norska gränsen till Skellefteå och piteå vid kusten. Större delen av leden är mest skoterled men avsnittet närmast kusten,ca 10 mil, från Glommersträsk till Skellefteå är iordninggjort som vandringsled. Välskyltat och välspångat men tomt på folk. Vi cyklade i alla fall denna gång från Jörn till Boliden ca 40 km. Faktiskt singeltrack hela vägen.

IMG_9846.jpg

Anton kör först

IMG_9854.jpg

Stigen slingrar sig fram genom tallhed och hyggen

IMG_9858.jpg

Tobbe får vara lite modell

IMG_9868.jpg

Dagens sträcka hade välspångade våtmarker så det flöt på ganska bra

IMG_9877.jpg

Stillstudie av en typisk spång

IMG_9902.jpg

Här har vi också en typisk stig

IMG_9886.jpg

IMG_9891.jpg

IMG_9901.jpg

IMG_9907.jpg

IMG_9911.jpg

IMG_9912.jpg

Hyggligt myggfritt så här års, det går ju till och med att stanna och prata.

IMG_9935.jpg

Mjuka myrar ger David minimal spångest

IMG_9918.jpg

Snipp snapp snut så var sagan slut

Blir enormt sugen på att cykla den stigen!

Mycket fina bilder!
De två första på ryggar som cyklar ut mot hygget är VÄRLSKLASS. Vilka färger!
Som konstverk.

Gött att ni gillade bilderna.
Leden är ju bra mycket längre än den lilla biten vi körde här men jag har inte stenkoll på hur den är på andra delat. Körde sträckan Missenträsk - Bolidenför tre år sen och då var de första milen rätt fuktiga med mycket myr. Det skulle kunna var mer upptrampade och spångade nu men jag har inte kollat i år. För en 8 år sen cyklade vi också delen skom ligger närmare kusten från krångfors mot boliden. Första sträckan var bra men sen bestod leden bara av rödmarkerade träd, utan någon stig. Jag vet inte hur många som använder leden nu men den delen skulle mycket väl kunna vara bättre farbar nu. I så fall skulle man kunna få ihop ca 12 mil varav 90% på stig.

Lyfter den här gamla tråden. Körde en liten del av leden. Jag startade där leden korsar vägen som går från stensträsk mot granbergsträsk och avslutade i Jörn. Första biten var lite svårforcerad. Lite för stora tuvor gjorde det omöjligt att cykla. Sen kom man upp på en grusås och den biten var den bästa på sträckan som jag cyklade. In mot granbergsträsk övergår den enkla leden till en fyrhjulingsväg. Hyfsat rolig men sträckan mellan granbergsträsk och jörn var lite för enkel för min smak förutom dom 300 metrarna som var helt perfekt. Denna lilla tur var nog den första riktiga skogstur på 10 år för mej.
Tanken är att köra någon del av leden nästa helg och så småningom köra hela leden. Om någon vill slå följe så är det bara att höra av sej.

Bilagor

• Foto0015.jpg
    Foto0015.jpg
    174.5 KB · Besök: 170
  • Foto0016.jpg
    Foto0016.jpg
    139.5 KB · Besök: 139
  • Foto0017.jpg
    Foto0017.jpg
    166.9 KB · Besök: 170
  • Foto0018.jpg
    Foto0018.jpg