Höstdäck för Hellas 18/19 - Tips?

Maggieboi

Medlem
Behöver slänga på nya sulor på cykeln för att klara blöta hällar/rötter. Har tidigare hållit mig till minion, men då jag nyligen uppgraderat till 29" tänkte jag testa nåt nytt.

Vad är Happyrekommendationerna för 18/19 säsongen?

Kör heldämpat i Hellas i huvudsak, så det är blöta stenar och rötter som ska tacklas. Relativt låg vikt hade varit trevligt

Är verkligen Magic Mary det bästa för blöta rötter? Jag har fått för mig att MM är ett bra allround däck mer hyfsad lerrensnig. Men det nya gummit kanske är bättre?

Mitt förslag är specialized nya Eliminator. Butcher/Purgatory har varit en trevlig kombo för mig i Hellas och nya Eliminator är ju en lite köttigare variant av Butcher. Hyfsad vikt och rull på deras däck också, generellt.

Grepp på klippor handlar ju mest om gummiblandning, grepp på rötter tenderar att vara svårt att påverka jättemycket med andra däck. Jag verkar tillhöra en liten skara som kör samma däck året runt och anpassar tekniken istället. Jag brukar tycka att det är enklare, då vet man var man har däcken och slipper vänja sig vid nya däck och deras begränsningar.

Så jag röstar för att köra DHF och HRII. Vill du testa nåt nytt, prova Specializedkombon det tipsas om ovan, den är fin.

Luthman Photography sa:
Grepp på klippor handlar ju mest om gummiblandning, grepp på rötter tenderar att vara svårt att påverka jättemycket med andra däck. Jag verkar tillhöra en liten skara som kör samma däck året runt och anpassar tekniken istället. Jag brukar tycka att det är enklare, då vet man var man har däcken och slipper vänja sig vid nya däck och deras begränsningar.

Så jag röstar för att köra DHF och HRII. Vill du testa nåt nytt, prova Specializedkombon det tipsas om ovan, den är fin.

+1 Eller vara en "wild one" genom SCHWALBE MM (Addix Soft) fram och MAXXIS DHR2 (Dual) bak, vilket råkar vara precis vad jag kör på ;D

Luthman Photography sa:
Jag verkar tillhöra en liten skara som kör samma däck året runt och anpassar tekniken istället.

Samma här men mycket pga. att jag helst inte byter däck, a.k.a. lathet. :)
Jag har kört HR2/DHR2 2C länge men har ett DHF i mjukgummi som jag funderat på att montera fram sen i somras.

qma sa:
Luthman Photography sa:
Jag verkar tillhöra en liten skara som kör samma däck året runt och anpassar tekniken istället.

Jag har kört HR2/DHR2 2C länge men har ett DHF i mjukgummi som jag funderat på att montera fram sen i somras.

Kör inte MaxxGrip i nollan till minusgrader, det blir puckgummi. Stressa inte och kör vidare tills våren kommer tillbaka :)

Maggieboi sa:
Har MM på listan, men när jag körde det på 26an kändes det väldigt köttigt...
Sixten, kör du 2.25 eller 2.35 fram?
Japp :)

Just nu:
SC Hightower CC: Magic Mary 29x2,35" Snake AddixSoft fram, Nobby Nic 29x2,35" Snake TrailStar bak
Scott Spark 900 HMF: Nobby Nic 29x2,35" Snake TrailStar fram, Rocket Ron 29x2,25" Snake PaceStrar bak
Scott Scale 900 HMF: Conti X-King Protection BlackChili 29x2,4" fram och bak
Scott Scale 600 Alu: Conti MountainKing II RaceSport BlackChili 26x2,4" fram och bak

Har även två uppsättningar (29" resp 26") Rocket Ron 2,25" Liteskin för finväder/xc till Scale-cyklarna ovan.
Samt Conti RaceKing 26x2" Protection som asfalt/grus/pendlardäck på fulhjulen till sonens Scale 600.
Samt Conti CX Speed fold 622x35 mm som asfalt/grus/pendlardäck på dotterns Canyon Roadlite.

Senast ändrad:
BjornR sa:
qma sa:
Luthman Photography sa:

Kör inte MaxxGrip i nollan till minusgrader, det blir puckgummi. Stressa inte och kör vidare tills våren kommer tillbaka :)

Bättre än ursäkt ju, taget. ;)

Har ett par minion dhf och dhr2 på idag med DD casing från sommaren liftåkning. Tungt som attan och därav behovet att byta.

Känns dock lite trist att köpa samma däck fast med annan casing och det är därför jag är intresserad av andra märken.

BjornR sa:
Jotack. Jag har läst nånstans att Continental Der Baron Project ska vara bra i kyla. Någon som kan bekräfta detta eller berätta vad man annars ska ha när det är kallt?

(Om man bortser från Bud/Lou, Icespiker etc.)

qma sa:
BjornR sa:
qma sa:
Luthman Photography sa:

Ditt DHF är ju MaxxTerra, inte MaxxGrip. Bara så du vet.

Crossmax sa:
qma sa:
BjornR sa:
qma sa:
Luthman Photography sa:

Ditt DHF är ju MaxxTerra, inte MaxxGrip. Bara så du vet.

Fan. :)
Nä men nu blev jag lite pepp på att montera ändå.
Däckbyte är ju långt från det pilligaste man gör egentligen, men det är en del annat på kö i min verkstad...

Sixten Fors sa:

Jag har idag Rocket Ron bak och Nobby Nic fram, båda addix speedgrip snakeskin. De satt på när jag köpte cykeln för ca två månader sedan.
Skogarna runt där jag bor är för tillfället en lervälling och jag tappar ofta grepp bak när jag ska upp för någon liten kulle eller vad det nu kan vara, inte främst på grund av rötter (de försöker jag undvika) utan pga leran.
Skulle jag tjäna något märkbart på att flytta bak Nobby Nic och sätta på ett Magic Mary soft där fram, eller är det bara att kasta pengar i sjön?
Jag har inget behov av att vara snabb på asfalt eller hårt grus så här på vintern utan ser det mest som transportsträckor.

Henk2055 sa:
Sixten Fors sa:
Fram: Magic Mary Soft https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Magic-Mary-29-x-235-ADDIX-Soft-EVO-Snakeskin-TL-Easy
Bak: Nya Hans Dampf Soft https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Hans-Dampf-29-x-235-ADDIX-Soft-EVO-SnakeSkin-TL-Easy-2019 alternativt Nobby Nic SpeedGrip https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Nobby-Nic-29-x-235-ADDIX-SpeedGrip-EVO-SnakeSkin-TL-Easy[

Just nu har jag:
SC Hightower CC: Magic Mary 29x2,35" Snake AddixSoft fram, Nobby Nic 29x2,35" Snake TrailStar bak
Scott Spark 900 HMF: Nobby Nic 29x2,35" Snake TrailStar fram, Rocket Ron 29x2,25" Snake PaceStrar bak
Jag har idag Rocket Ron bak och Nobby Nic fram, båda addix speedgrip snakeskin. De satt på när jag köpte cykeln för ca två månader sedan. Skogarna runt där jag bor är för tillfället en lervälling och jag tappar ofta grepp bak när jag ska upp för någon liten kulle eller vad det nu kan vara, inte främst på grund av rötter (de försöker jag undvika) utan pga leran.

Skulle jag tjäna något märkbart på att flytta bak Nobby Nic och sätta på ett Magic Mary soft där fram, eller är det bara att kasta pengar i sjön? Jag har inget behov av att vara snabb på asfalt eller hårt grus så här på vintern utan ser det mest som transportsträckor.

glitch sa:
Ja du skulle tjäna på det. NN gräver sig ned djupare än ditt RR så du får bättre driv.

+1
Ett utmärkt och kostnadseffektivt sätt att få mer grepp/driv/broms bak och bättre grepp/styrning/kontroll fram.

Hans Dampf addix soft 2,35 fram och NN addix speedgrip 2,25 bak och det är en kalas kombo för stigåkning på hala stenar och rötter, speciellt om det blir lite distans. Har även åkt en del på NN speedgrip fram och Ardent bak, rullar på bra men klart halare är tidigare nämnda kombo.

Personligen är jag missnöjd med både Spesh däcken och Conti Black Chilli i blött men det kanske bara var en slump. Jag tycker att när det är blöta rötter så sticker Schwalbes Trailstar eller nya Addix soft ut jmf med många andra däck.

Lycka till med ditt val.

Jekman sa:
Hans Dampf addix soft 2,35 fram och NN addix speedgrip 2,25 bak och det är en kalas kombo för stigåkning på hala stenar och rötter, speciellt om det blir lite distans. Har även åkt en del på NN speedgrip fram och Ardent bak, rullar på bra men klart halare är tidigare nämnda kombo.

Personligen är jag missnöjd med både Spesh däcken och Conti Black Chilli i blött men det kanske bara var en slump. Jag tycker att när det är blöta rötter så sticker Schwalbes Trailstar eller nya Addix soft ut jmf med många andra däck.

Lycka till med ditt val.

Hans dampf eller magic mary fram, hur upplevs skillnaden? :)

Om nån vill veta så säljer TCM ut typ alla Continentaldäck just nu. Fanns DerBaron, Trailking, mountainking, mm kvar när jag kollade i veckan.
Typ 40-50% rabatt.

Rompa sa:
Om nån vill veta så säljer TCM ut typ alla Continentaldäck just nu. Fanns DerBaron, Trailking, mountainking, mm kvar när jag kollade i veckan. Typ 40-50% rabatt.
Å andra sidan är det gamla däck som Wiggle sålde ut för ytterligare 30-35% lägre pris för exakt ett år sedan :)
Jag betalade 210 kr för X-King Protection 2.4 och 240 kr för MK II Protection 2.4.

lundatok sa:
Butcher/Purgatory är mina favoriter för Hellas.

+12

Bra pris, låg vikt och fint fäste!

https://www.mountainbike-magazin.de...ntrol-2-3-purgatory-control-2-3.1553854.2.htm
Skrmavbild2018-11-10kl.11.01.38.png

konscious sa:
lundatok sa:
Butcher/Purgatory är mina favoriter för Hellas.

+12

Bra pris, låg vikt och fint fäste!

https://www.mountainbike-magazin.de...ntrol-2-3-purgatory-control-2-3.1553854.2.htm

+86

Ny favorit även här, i 2,6"-utförande (Grid). Lagom dämpat, lagom volym, bra grepp OCH rull (hur i helsike det nu går till), finns att köpa lokalt. hyfsat vettigt prissatt dessutom.

Rent tekniskt är de ungefär lika bra som Schwalbes och Maxxis motsvarigheter, men ingen av dessa tillverkare har lagom stora däck i lagom styv casing. Det är för smått eller för stort, för vekt eller för styvt.

Måste vara ett gammalt test. Schwalbedäcken är inte med Addixgummit och Fat Albert kombon är snarast att betrakta som en marginalprodukt i deras sortiment.

Körde Butcher i testat utförande fram och det funkade bra tills det blev blött på riktigt. Rullade kanon och fick inga punkor heller men som höst/vinterdäck var det inget vidare. Säkert bättre som 2.6:a i det avseendet.

glitch sa:
Måste vara ett gammalt test. Schwalbedäcken är inte med Addixgummit och Fat Albert kombon är snarast att betrakta som en marginalprodukt i deras sortiment.

Körde Butcher i testat utförande fram och det funkade bra tills det blev blött på riktigt. Rullade kanon och fick inga punkor heller men som höst/vinterdäck var det inget vidare. Säkert bättre som 2.6:a i det avseendet.

Är det detta du testat så förstår jag att det var noll grepp i väta: "Gummimischung: Dual-Compound 60a/50a"
Det motsvarar Maxxis Maxxspeed eller OEM-fulgummi som kommer monterat på enklare cyklar från fabrik. Inget jag skulle sätta fram när det är något annat än snustorrt.
Din upplevelse jämfört med övrigas i tråden har nog därför inte med storleken på däcken att göra:-)

PS. Testet i länken verkar ha gjorts av en klåpare eftersom man satt Butcher bak och Purgatory fram. DS.

AX3L sa:
Mitt förslag är specialized nya Eliminator. Butcher/Purgatory har varit en trevlig kombo för mig i Hellas och nya Eliminator är ju en lite köttigare variant av Butcher. Hyfsad vikt och rull på deras däck också, generellt.

Inte testat nya Eliminator, visste inte att dom släppt ett nytt.

Men håller stenhårt med! Butcher 2.4 (eller bättre 2.6 om du får på det) fram och purgatory bak i matchande bredd. Det är sanslöst bra grepp i dom däcken. Kört den kombon nu i 3 år och dom är fantastiska, skulle säga att dom är erkänt ett av dom bättre däcken vad gäller grepp. Sen är ju blöta rötter alltid hala, där gäller de bara att hålla tungan rätt i mun o komma rakt på skiten om det är möjligt.

Kör 29x2.6 på min i den kombon, visst det ger lite extra vikt, men så värt det för greppet är gudomligt bra!

Kan ha fel, men har för mig butcher/purg finns/fanns i sworks variant, men troligen lika svakt punka skydd som fasttrak/groundcontroll k sworks utgåva. Men gissar att du kör TL, o så länge inte hela sidan rivs upp är det ju saksamma me lite pys ett par sekunder innan det tätar igen :)

Dessutom är specialized däcken väldigt mycket bättre i pris än många andra likvärdiga, köpte nya 29x2.6 så jag har till cykel resan i vinter, ordinare pris i min lokala butik 439kr styck, 395 med lite standard rabatt! Ska dubba mina ”gamla” för skojj o se hur det blir :)

Makten sa:
glitch sa:

Är det detta du testat så förstår jag att det var noll grepp i väta: "Gummimischung: Dual-Compound 60a/50a"
Det motsvarar Maxxis Maxxspeed eller OEM-fulgummi som kommer monterat på enklare cyklar från fabrik. Inget jag skulle sätta fram när det är något annat än snustorrt.
Din upplevelse jämfört med övrigas i tråden har nog därför inte med storleken på däcken att göra:-)

PS. Testet i länken verkar ha gjorts av en klåpare eftersom man satt Butcher bak och Purgatory fram. DS.

Syftade på däckdimensionen. Var fingummit på mitt.

Har bara provat Purgatory som Gripton och Grid men det känns sladdrigare än samma ned Grid och med det gamla gummit. Tror jag såg att det var lättare nu vilket lär vara den enkla förklaringen. Men frågan är om det gäller alla som fanns innan och som finns i Gripton?

Luthman Photography sa:
Grepp på klippor handlar ju mest om gummiblandning, grepp på rötter tenderar att vara svårt att påverka jättemycket med andra däck.

Tycker dock Hillbilly är ett däck vars djupa och glesa mönster verkar sätta sig som ett monorail-tåg på blöta rötter och hålla en upprät. Jag har kört ett sånt Grid 2.3 ej Gripton fram sedan mitten av sommaren och det var trevligt även i torkan. Ersatte Magic Mary.

glitch sa:

Märkligt. Den här veckan har det ju varit ungefär så blött och lerigt som det nånsin blir i Hellas och jag har haft kanongrepp (sett till omständigheterna). Såååå mycket skillnad borde det inte göra med 2,6" (i praktiken 2,5") jämfört med 2,3". Kör du händelsevis 2 bar i däcken? ;-)

Eliminator Grid verkar gå åt. Fanns inga 29 2.3 kvar på SCS och numera slut på Cykelcity också. Kommer fler i februari sades det.

Makten sa:
glitch sa:

Märkligt. Den här veckan har det ju varit ungefär så blött och lerigt som det nånsin blir i Hellas och jag har haft kanongrepp (sett till omständigheterna). Såååå mycket skillnad borde det inte göra med 2,6" (i praktiken 2,5") jämfört med 2,3". Kör du händelsevis 2 bar i däcken? ;-)

Fast du kör väl 29x2.6?
Rätt stor skillnad på det mot 27.5x2.3 så bara genom dimensionen bör du få avsevärt mer grepp och anläggningsyta.

glitch sa:
Makten sa:

Fast du kör väl 29x2.6?
Rätt stor skillnad på det mot 27.5x2.3 så bara genom dimensionen bör du få avsevärt mer grepp och anläggningsyta.

Specialized däck är smala. Mina 29x2.6 Butcher/Purgatory är bara 61/60mm på 29mm fälger, så i praktiken 2.4. Tror att 27.5x2.3 Purgatory är 56mm på 29mm fälg.

26-vs-275-vs-29.jpg

29an ger ett större avtryck även vid samma däcksbredd = mer gummi i backen mer grepp. Sen kvarstår att ett spesh 2.6" är bredare än ett 2.3".
Så summasummarum två separata faktorer som ger Makten bättre förutsättningar för ökat grepp fram.

glitch sa:
29an ger ett större avtryck även vid samma däcksbredd = mer gummi i backen mer grepp. Sen kvarstår att ett spesh 2.6" är bredare än ett 2.3".
Så summasummarum två separata faktorer som ger Makten bättre förutsättningar för ökat grepp fram.

Klart! Det är därför, och för bättre roll över hinder, att jag välde 29x2.6. Riktiga 2.6 skulle vara ännu bättre, men det finns inte många bra 29x2.6 däck, kanske bara MM.

glitch sa:
Fast du kör väl 29x2.6?

Nä, men 27,5x2,6". Dock är de snarare 2,5" (~64 mm) i praktiken. Jag tror lågt tryck gör större skillnad än 2,6" vs 2,3" faktiskt.
Men, jag har kört en del andra findäck kring 2,3-2,5" och jag tycker nog Spez-däcken är bättre, om än marginellt. Därför är det lite förvånande om du tycker att samma gummiblandning och mönster funkar dåligt när det är blött, för så stor skillnad borde det inte vara.

Får ni verkligen bara bättre grepp med bredare däck? Jag upplever att det blir lite mer vagt med breda däck och på lera kan det till och med bli sämre, i alla fall när man kör lite snabbare (dvs nedförsbacke).

För att beskriva extremfallet, för någon dag sedan var jag ut i blöta med fatbiken, jättebra driv uppåt på sten, fullkomligt vidrigt nedför på lera (framdäcket får liksom lerplaning och biter inte).

Bästa greppet någonsin har jag på typ de smalaste däcken jag kört, MM kan gå och lägga sig jämfört med Warden :)
Men det är ju lite olika däcktyp dock, sen på hällar borde man tjäna på större anläggningsyta, men där det är mjukt borde det vara minst lika bra att däcken biter neråt i underlaget (framförallt vid kurvtagning). Dock så kanske inte det är snabbaste sättet att få grepp på platten.

Krompa sa:
Eliminator Grid verkar gå åt. Fanns inga 29 2.3 kvar på SCS och numera slut på Cykelcity också. Kommer fler i februari sades det.

A0B5BC21-3C5F-4158-B460-14400BB2CEA3.jpeg

Funderar på att lämna tebaks det och ta ett vanligt Butcher istället. 909 gram är lite väl tungt för rådjursstigar.

Tillbaka
Topp