höstkyla, tips på bra handskar?

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum

evo

Aktiv medlem
Jag tänkte jag skulle ta en av mina tidiga rundor idag
men vände efter knappt 3 km. Var inne på OK för att köpa
handskar så att jag skulle kunna fortsätta rundan men
de hade inga (för tidigt...).

Några bra vinterhandskar ni rekommenderar för racer?
Vet att Hestra har väl några att välja på.

Normalt skulle jag rekommendera Hestra men de senaste jag har använt har varit av tvivelaktig kvalité.. :/

I vintras så körde jag med mina MC handskar vilket funkade utmärkt samtidigt som dom är gjorda för närkontakt med asfalt.

köpte ett par microfleecefingervantar på naturkompaniet som är hur bra som helst, de tar bort den värsta kylan och andas när man blir svettig. När det blir kallare så drar jag på ett par goretex-tumvantar ovanpå. på det sättet kan jag variera efter temperatur och väder. Ner till iaf -15 (för pendling)

tror kombinationen gick på 150+480 om jag inte minns fel. De på naturkompaniet är ju dock rätt kunniga så fråga dom.

MC-handskar låter som ett intressant penldaralternativ, men ska man
svettas i ett par timmar på racern så är det nog bäst att kan andas
lite också.

Tack för tipsen, får nog svänga förbi Naturkompaniet och Stadium och
klämma lite.

Var inne på cykelcity och köpte ett par Gore Mistral II (tror jag dom heter) förra veckan. Helt super som hösthandskar men kanske aningen tunna för vintern. Jag har enormt taskig blodcirkulation i fingrarna men dom handskarna värmer bra och är tunna/smidiga. Mitt tips..

S.k. lobster´s (hummerklo) med 3 fingrar är kanon tycker jag. Fingrarna får gosa två & två och håller sig varma och sköna långt ner under -10 grader.

Både cyklist och dykare som jag är använder jag tunna dykhandskar vid cykling i blött väder och kyla.
Tillverkade i Neoprene.

Dessa värmer gott även när dom är genomsura och kostar 1/4-del av cykelhandskar kostar.

Har sneglat lite på Salsa lobstervariant. Någon som testat de? Hur står de emot väta? Antar att det är som alla med windstoppermembran, de blir dyngsure men det tar en stund :)

Jag skaffade ett par Sebago seglarhandskar som är gjorda för såna som tränar/tävlar under vintern, dem har membran som håller blötan och vinden ute men är tunna och smidiga men värmer gott, jag änväder dem både till cyklingen och på sjön under den kalla årstiden och dem funkar kanon.
Visst utsidan blir blöt om det är slaskigt men det går inte igenom in på huden och det är bara att klämma ur det värsta och köra vidare ;-)

Har också ett par Hestra vinterhandskar men dem är i varmaste laget för mig som inte är frusen av mig så dem har jag mest till annat än cykling annars svettas jag floder om nävarna.

Bosse

Tillbaka
Topp