HSC/LSC Fox 36 Grip2

radarminnet

Aktiv medlem
HSC/LSC Fox 36 Grip2
Jag har en Fox 36 Grip2 som jag inte riktigt blir klok på. Gaffeln känns bra, och jag har mest labbat med lufttryck och returdämpning för att få den dit jag vill ha den. Jag har lämnat kompressionsdämpningen i stort sett orörd, och kört med HSC fullt öppen och några klick LSC, och inte känt något behov av att experimentera där.

Nu fick jag dock ett infall och ville skruva lite på detta, och det känns som att dessa justeringar gör absolut ingenting. Jag känner ingen skillnad mellan båda fullt öppna och båda fullt stängda. Nu har jag inte testat ute på stigen, utan bara testat utför en 20-25 cm kant utanför huset, men ändå? Om man jämför returdämpningen mellan max och min så känns det ju milsvid skillnad direkt, bara när man känner på gaffeln.

Ska det vara såhär lite skillnad? Eller är det nåt som inte funkar? Eller är jag bara dum i huvet som inte känner någon skillnad? På min gamla Fox 34 Rhythm, som bara hade ett enkelt vred för någon slags generell dämpning var det väldigt stor skillnad mellan ”open” och ”firm”.

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Är det en 2021 eller tidigare grip 2?

Jag bra erfarenhet av 2020 eller tidigare och den nya ska vara lite annorlunda konfigurerad i kompression.

Enstaka klick är rätt subtila, och det kan vara svårt att känna skillnad på parkeringen.
Om dämparen fungerar som den ska tycker jag det känns stor skillnad när man väl finner sig på en utförslöpa med lite stök och features, i alla fall på <2020-dämparen.

Har du kollat på dessa?

Är gaffeln 2021 tror jag kanske inte HSC inte fungerar exakt som i videosen då den verkar justera styvheten i shimstacken istället för preloaden. Inställningsmetodiken bör kunna anses identisk, men till skillnad från vad Steve föreslår föredrar jag att jobba mig igenom rangen från ena sidan i lite större intervall (säg 2-3 klick) sedan backa i mindre steg, sedan eventuellt ändra riktning i ännu mindre steg tills jag hittat min vad jag tror är den bästa kompromissen.

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Jag hade en gaffel från 2019 och på den tyckte jag det kändes tydligt när jag skruvade på HSC, blev märkbart styvare vid stenkistor. Slutade med att jag hade HSC helt öppen.

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Är det en 2021 eller tidigare grip 2?

Jag bra erfarenhet av 2020 eller tidigare och den nya ska vara lite annorlunda konfigurerad i kompression.

Enstaka klick är rätt subtila, och det kan vara svårt att känna skillnad på parkeringen.
Om dämparen fungerar som den ska tycker jag det känns stor skillnad när man väl finner sig på en utförslöpa med lite stök och features, i alla fall på <2020-dämparen.

Har du kollat på dessa?

Är gaffeln 2021 tror jag kanske inte HSC inte fungerar exakt som i videosen då den verkar justera styvheten i shimstacken istället för preloaden. Inställningsmetodiken bör kunna anses identisk, men till skillnad från vad Steve föreslår föredrar jag att jobba mig igenom rangen från ena sidan i lite större intervall (säg 2-3 klick) sedan backa i mindre steg, sedan eventuellt ändra riktning i ännu mindre steg tills jag hittat min vad jag tror är den bästa kompromissen.
Tack för videotips, ska kolla!

Gaffeln är en 2021. Enstaka klick hit eller dit förstår jag är svåra att känna skillnaden på, oavsett om det är i skogen eller på en parkering, men skillnaden mellan fullt öppen och fullt stängd kan ju inte gärna vara SÅ subtil? Eller?

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Tack för videotips, ska kolla!

Gaffeln är en 2021. Enstaka klick hit eller dit förstår jag är svåra att känna skillnaden på, oavsett om det är i skogen eller på en parkering, men skillnaden mellan fullt öppen och fullt stängd kan ju inte gärna vara SÅ subtil? Eller?
Det verkar som om 2021 möjligen har mindre range i kompressionsdämpningen än tidigare, se annan video från vorsprung:
(vid 13:40 börjar han prata om dämparen och vid 17:09 slänger han upp dyno-grafer)

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Föreslår att du tar dig ut på en stökig stig med några branter och några stöksektioner och testar. Meningslöst att spekulera vid tangentbordet om din gaffel fungerar eller inte. Om du kör bracketing och testar extremlägena på HSC bör du känna skillnad på stigen, annars är något fel (om du inte kör galet långsam retur som gör att gaffeln inte hinner upp igen och det andra inte blir relevant). Detsamma med LSC när du bromsar nerför en brant eller vid komprimeringen i botten om du har en sådan. Det bör dyka mindre med max LSC än med min..

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Föreslår att du tar dig ut på en stökig stig med några branter och några stöksektioner och testar. Meningslöst att spekulera vid tangentbordet om din gaffel fungerar eller inte. Om du kör bracketing och testar extremlägena på HSC bör du känna skillnad på stigen, annars är något fel (om du inte kör galet långsam retur som gör att gaffeln inte hinner upp igen och det andra inte blir relevant). Detsamma med LSC när du bromsar nerför en brant eller vid komprimeringen i botten om du har en sådan. Det bör dyka mindre med max LSC än med min..
Förstår att det är svårt/meningslöst att försöka analysera detta på distans. Men jag tänkte bara att om någon med säkerhet säger “man känner lika stor skillnad på ändlägena för HSC/LSC som för returdämpningen” så skulle jag känna att det med 99% säkerhet är nåt skumt på gång.

Returen kör jag snabb, så det är definitivt inte den som sabbar här. Gaffeln har inga tendenser att packa.

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Ok. Jag tycker spontant man nästan alltid känner skillnad på min/max även vid parkeringsplatsgung, men ut och testkör för att reda ut om det är ett snävt spann.

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Har en yari uppgraderad med en charger 2.1. Jag kan inte känna någon skillnad mellan lsc/hsc helt öppna eller helt stängda på parkeringen. Däremot märker jag klar skillnad när jag kör. Framförallt när man kör liftburet och får längre utförsåk.

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Varför bara inte köra efter tillverkarens rekommendationer gaffeln är byggd efter det.
Nu kan ju åkstil, typ av terräng, däckval, väder, sinnesstämning och Saturnus position på himlen påverka hur man vill att en gaffel ska kännas, så det är väl bra om det finns lite justeringsmån? Över lag funkar gaffeln väldigt bra, och den är inställd nära det som Fox rekommenderar, men jag blev bara lite fundersam när jag började kolla på detta och inte upplevde någon skillnad på inställningarna.

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Håller med alla de andra som skrivit... Parkeringstestet säger inte så mycket av värde.

Kör ner en slinga som du känner om och om igen medans du bara ändrar en sak åt taget. Gärna med ett litet dropp och ganska stökigt. Det är då (jag iaf) känner stora skillnader i inställningarna. Exempel:

Run 1: helt öppen
Run 2: lsc +
Run 3: lsc ++
Run 4: hsc +
Run 5: hsc ++
Run 6: lufttryck +/-
Run 7: +1 token
...
Run x: voila

Detta är bara ett exempel, det kommer förmodligen ta flera runs med flera inställningar att hitta det DU tycker är bäst.

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Kan meddela att min nya gaffel med Grip 2 (2021) beter sig likadant. Känns kanon, men vreden gör nästan ingen skillnad alls mellan helt öppet och helt stängt (har provat på stig, ja).

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Kan meddela att min nya gaffel med Grip 2 (2021) beter sig likadant. Känns kanon, men vreden gör nästan ingen skillnad alls mellan helt öppet och helt stängt (har provat på stig, ja).
Skönt att det inte bara är jag som är dum i huvet då. Har inget att klaga på när det gäller hur gaffeln känns, men vreden hade typ kunnat rationaliserats bort.

Är det en 34 du har skaffat? Ledsnat på krånglande Pike?

HSC/LSC Fox 36 Grip2
De GÖR ju skillnad, men verkligen inte något drastiskt. Sen får man tänka på att de påverkar varandra. För att det ena ska ge nån effekt måste det andra vara skapligt strypt och vice versa, eftersom oljan tvingas ena eller andra vägen. Är HSC eller LSC helt öppen så kommer nästan all olja gå den vägen oavsett vad den andra kretsen är ställd till.
Det enda jag skulle kunna vilja förbättra är att få lite mer "plattform", men det verkar inte riktigt gå. Ska prova lite högre tryck i luftfjädern, och vad det lider slänger jag nog i min Smashpot även om jag inte är sugen på mer vikt.

HSC/LSC Fox 36 Grip2
De GÖR ju skillnad, men verkligen inte något drastiskt. Sen får man tänka på att de påverkar varandra. För att det ena ska ge nån effekt måste det andra vara skapligt strypt och vice versa, eftersom oljan tvingas ena eller andra vägen. Är HSC eller LSC helt öppen så kommer nästan all olja gå den vägen oavsett vad den andra kretsen är ställd till.
Det enda jag skulle kunna vilja förbättra är att få lite mer "plattform", men det verkar inte riktigt gå. Ska prova lite högre tryck i luftfjädern, och vad det lider slänger jag nog i min Smashpot även om jag inte är sugen på mer vikt.
Ja, och jag är inte intresserad av några större mängder varken LSC eller HSC, så då blir det liksom ingenting att justera ?

Jag tog ur en av två volume spacers ur min gaffel och ökade på trycket en hel del, jämfört med rekommendationen som står på gaffeln. För mig (lite drygt 70 kg med utrustning) var den onödigt progressiv innan, och med rekommenderat tryck tycker jag också att den hamnade för lågt i sag.

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Ja, och jag är inte intresserad av några större mängder varken LSC eller HSC, så då blir det liksom ingenting att justera ?

Jag tog ur en av två volume spacers ur min gaffel och ökade på trycket en hel del, jämfört med rekommendationen som står på gaffeln. För mig (lite drygt 70 kg med utrustning) var den onödigt progressiv innan, och med rekommenderat tryck tycker jag också att den hamnade för lågt i sag.
Jag tror att det där med rekommenderat tryck bara stämmer något sånär om man kör det antal tokens som är specat som standard för den specifika slaglängden. Med fler eller färre tokens kommer fjädern få en annan kurva och därmed flyttas även sag vid ett givet tryck.
Själv väger jag ca 85-90 pannor cykelklar och kör nu 80 psi vid 130 mm slaglängd med 1 token (default är FEM tokens!). Tror jag ska upp på 85-90 psi, men 100 som är rekommenderat blir antagligen för mycket.
Sen spelar cykelns geometri rätt stor roll. En längre cykel kommer innebära lite mindre vikt på framhjulet, åtminstone om/när man inte cyklar väldigt aggressivt, och alltså bör man kunna köra lite lägre tryck.

Sen tycker jag att det är lite lustigt att Fox rekommenderar returinställningar baserat på cyklistens vikt istället för baserat på tryck i luftfjädern. Det är ju nämligen bara fjädern som kommer avgöra hastigheten utåt.

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Jag tror att det där med rekommenderat tryck bara stämmer något sånär om man kör det antal tokens som är specat som standard för den specifika slaglängden. Med fler eller färre tokens kommer fjädern få en annan kurva och därmed flyttas även sag vid ett givet tryck.
Själv väger jag ca 85-90 pannor cykelklar och kör nu 80 psi vid 130 mm slaglängd med 1 token (default är FEM tokens!). Tror jag ska upp på 85-90 psi, men 100 som är rekommenderat blir antagligen för mycket.
Sen spelar cykelns geometri rätt stor roll. En längre cykel kommer innebära lite mindre vikt på framhjulet, åtminstone om/när man inte cyklar väldigt aggressivt, och alltså bör man kunna köra lite lägre tryck.

Sen tycker jag att det är lite lustigt att Fox rekommenderar returinställningar baserat på cyklistens vikt istället för baserat på tryck i luftfjädern. Det är ju nämligen bara fjädern som kommer avgöra hastigheten utåt.
Ja, självklart måste trycket upp om man minskar antal token. Men jag menar att jag ökade trycket mer än bara för att kompensera för det. Att bara kompensera för den minskade/ökade volymen skulle väl innebära bibehållen sag point tänker jag, men jag vill också att gaffeln ska ligga lite högre upp i slaget, men ändå kunna utnyttja lagom mycket av slaglängden.

Att basera returdämpningen på åkarens vikt känns förstås märkligt, men jag gissar att den rekommendationen gäller givet att du kör rekommenderat tryck. Alltså att det är någon slags wizard: steg 1 – lufttryck, steg 2 – returdämpning, steg 3 – klar!

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Ja, självklart måste trycket upp om man minskar antal token. Men jag menar att jag ökade trycket mer än bara för att kompensera för det. Att bara kompensera för den minskade/ökade volymen skulle väl innebära bibehållen sag point tänker jag, men jag vill också att gaffeln ska ligga lite högre upp i slaget, men ändå kunna utnyttja lagom mycket av slaglängden.

Att basera returdämpningen på åkarens vikt känns förstås märkligt, men jag gissar att den rekommendationen gäller givet att du kör rekommenderat tryck. Alltså att det är någon slags wizard: steg 1 – lufttryck, steg 2 – returdämpning, steg 3 – klar!
Ja returen är väl egentligen bara relaterad till fjäderns hårdhet. För mej går det utmärkt att ställa in returen på sonens och fruns cyklar när man väl har ställt in rätt tryck i gaffeln, trots att trycket skulle vara helt fel för min egen vikt.

HSC/LSC Fox 36 Grip2
Kanske för att det inte är värt att göra eftermarknadssaker till andra märken då de inte finns i tillräckligt stor skala?
Tänker du på oem marknaden som monteras på färdiga cyklar. Dom andra tillverkarna kanske vill ha en produkt som håller en bättre klass.
För man skall skilja på reatail och oem så igentligen vad är oem som monteras på färdiga cyklar.

Tillbaka
Topp