HT eller FS, vad välja?

Barkbit

Ny medlem
HT eller FS, vad välja?
Behöver hjälp med vad nästa cykel ska vara för typ.
Köpte för snart 3 år sedan en Lapierre Raid 329, http://www.lapierre-bikes.co.uk/gamme/2014/mtb/sport/raid-329-0 , för att testa om detta med att cykla i skogen var något för mig.
Jag monterade ganska så snart på en ny gaffel, en Rockshox, vilket gjorde stor skillnad.
Efter 2 Billingerace, 2 Cykelvasan och några andra smålopp så kan jag nog konstatera att så är fallet.

Men, nu lutar det åt att köpa något nytt.

Så nu till frågan, vad för typ av cykel ska jag byta till?
Stanna kvar med en HT men lättare och bättre komponenter?
Gå på en FS?

Gillar att cykla både uppför och nerför, slingriga stigar och lite stökigt med rötter och stenar.

Budget, runt 20kkr.

HT eller FS, vad välja?
Fullgung helt klart. Kommer köra den även på vasan i år. Försök hitta en bättre modell beg skulle jag gjort. Fjolårets som "reas" ut på div. internetbutiker är fortfarande väldigt dyra i mina mått mätt.

HT eller FS, vad välja?
Annars så får man ju en riktigt fin specad HT för 20k ny. Hade jag 20k att röra mig med så hade jag nog valt att köpa en ny HT. Typ Cube reaction GTC SL (finns 2016 hos div handlar för drygt 20...) eller nåt annat med en bra gaffel, kolfiberram och komponenter.
Lägger man 20k på en FS så får man billigast möjliga alternativt en beggad som har gått en sväng där du riskerar att behöva byta massa saker.. men det är bara mina tankar..

HT eller FS, vad välja?
Standardsvaret känns klart som FS. Att börja på HT och sen gå över till FS är en resa de flesta gör. Jag är själv med FS sen två månader efter nästan 3 år på HT. Det gick att göra det mesta med HTn men FS går både snabbare och är mer förlåtande över stök och bök. Inbjuder till att lägga i ett par växlar till på stigarna. Dessutom kan man leka mer så FS ger en dimension till till stigcyklingen.

Motargumentet skulle möjligen vara om du mest kör rätt snäll terräng och prioriterar en lätt och snabb cykel. Din Lapierre har ju trots allt rätt enkla grejer och är ohemult tung på nästan 15 kg så en juste ht blir nog ett hyfsat steg uppåt också. För 20 kkr får du ju inte en riktigt lika bra FS men om du kan tänka dig att köpa över nätet eller köra begagnat bör du kunna få rätt mycket FS också. Den lär garanterat vara lättare än din nuvarande Lapierre, även om en HT skulle bli ytterligare lite lättare.

HT eller FS, vad välja?
Du och jag verkar uppskatta samma typ av cykling. För egen del tycker jag att det är roligare med FS. Men jag har ingen aning om det går snabbare på tävlingar.

HT eller FS, vad välja?
Tack för input.
Har surfat runt de senaste dagarna, jämfört modeller och komponenter.
Har kollat en Hei Hei:en, intressant, ligger med som en kandidat.
Har också kollat in Canyons cyklar, och de blir ju än mer intressanta med rean.
Har svårt att på pappret motivera Hei Hei:en framför canyon neuron 7.9 till samma pris, "bättre" komponenter som får prylhjärtat att klappa. :)

HT eller FS, vad välja?
Barkbit sa:
Oreba:n hos Bikester är något svalare. Men den fick upp mina ögon för en H30 istället för en H50 i länken ovan.
https://www.orbea.com/se-en/bicycles/occam-tr-h30
I synnerhet då jag hittat H30n till ett bra pris inom budget.

Nu måste beslut tas, om cykel ska köpas så bör det vara senast till helgen, så att jag hinner nyttja den ordentligt i sommar.

Köpte mig En Orbea Occam AM M30 nyligen och är väldigt nöjd med hojen. Så får du en TR H30 för ett bra pris är det bara och slå till imo.

HT eller FS, vad välja?
Trhuster sa:
Barkbit sa:
Oreba:n hos Bikester är något svalare. Men den fick upp mina ögon för en H30 istället för en H50 i länken ovan.

Nu måste beslut tas, om cykel ska köpas så bör det vara senast till helgen, så att jag hinner nyttja den ordentligt i sommar.

....Så får du en TR H30 för ett bra pris är det bara och slå till imo.

+1

HT eller FS, vad välja?
Barkbit sa:

Var har du hittat den till ett bra pris? Är själv lite sugen men bara hittat på ett ställe där lagerstatusen var lite osäker...

Tillbaka
Topp