HT/Helstel MTB med plusdäck?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
871625FA-9B94-4F23-8888-3030C8DE8CDE.jpeg

Stooge Speedball? Finns både i stål och titan.

Kameleonten avskriven mest för att jag tyckte C modellen var mycket snyggare (men inte kan motivera prisökningen i nuläget). Lutar åt något i alu för att hålla både budget och vikt nere även om det alltid är sexigt med stål.

Nästa fundering - fälgar för plus(ish)/midfat däck på 2.8”, är det lagom med 35 mm innerbredd och isf vilka alternativt till XM 521 bör man kika på ?

NLC sa:
Hmm, trillade över Santa Cruz Chameleon vid lite planlöst surfande.

Men blir tveksam på storlekstabellen, M anges för 165-178 och L för 178-185

Varför? Geometri och storlekstabellen är både perfekt tycker jag.

Och varför avskriva alu modellen för att karbån är snyggare? Om karbån inte fanns var den inte avskriven? Personligt tycker jag att alu version är snyggare. Om pengarna är en problem är Santa Cruz kanske inte bästa val, men den är bra och snygg.

Berk sa:
NLC sa:
Hmm, trillade över Santa Cruz Chameleon vid lite planlöst surfande.

Men blir tveksam på storlekstabellen, M anges för 165-178 och L för 178-185

Varför? Geometri och storlekstabellen är både perfekt tycker jag.

Och varför avskriva alu modellen för att karbån är snyggare? Om karbån inte fanns var den inte avskriven? Personligt tycker jag att alu version är snyggare. Om pengarna är en problem är Santa Cruz kanske inte bästa val, men den är bra och snygg.

Det var mest de intervallerna av rekommenderad kroppslängd per storlek, S, M & XL har alla 13 cm spann medan L har 7 cm medan reach var indelat i jämna steg. Eller att jag råkar vara 179 cm och tycker M ser mest lagom ut.

Pengarna är egentligen inte ett problem i sig, men någon gång framöver kommer säkert ett sug på FS också och då kanske det är smart att inte ha bränt veckopengen på en HT.

Jag rullar på en Kona Honzo AL från förra året. Den är så pass ny och potent att jag inte riktigt kan rättfärdiga nyinköp för att få lite mer slaglängd, men en Cotic eller Nordest (tråkigt dock att det bara är 4130/”billig” stål!) hade varit najs.

Sam sa:
Jag rullar på en Kona Honzo AL från förra året. Den är så pass ny och potent att jag inte riktigt kan rättfärdiga nyinköp för att få lite mer slaglängd, men en Cotic eller Nordest (tråkigt dock att det bara är 4130/”billig” stål!) hade varit najs.

Men Honzo har lite för brant styrvinkel och, tycker jag, för lågt vevlagret. Reachen är långt, så byte till en längre luftfjäder är perfekt och kostar nästan ingenting. Jag har just bytit från 120 till 130 mm på min Honzo Steel. Inte mycket, men lite bättre och helt perfekt för mig. 140 mm skulle också funka bra.

Varför nöja sig med plats för 29x2.4 när du ändå köper nytt? Det fanns plats 29x2.6 på min gamla ram från 2012.

Kör det nu med ett par 32mm-fälgar från Praxis, upplever rätt stor skillnad jämfört med 2.3:orna jag hade tidigare. Kan köra lägre tryck, får bättre komfort och formidabelt grepp utan upplevda nackdelar.

jomper sa:
Varför nöja sig med plats för 29x2.4 när du ändå köper nytt? Det fanns plats 29x2.6 på min gamla ram från 2012.

Kör det nu med ett par 32mm-fälgar från Praxis, upplever rätt stor skillnad jämfört med 2.3:orna jag hade tidigare. Kan köra lägre tryck, får bättre komfort och formidabelt grepp utan upplevda nackdelar.

+1 (på 29 mm fälgar)

Berk sa:
Men Honzo har lite för brant styrvinkel och, tycker jag, för lågt vevlagret. Reachen är långt, så byte till en längre luftfjäder är perfekt och kostar nästan ingenting. Jag har just bytit från 120 till 130 mm på min Honzo Steel. Inte mycket, men lite bättre och helt perfekt för mig. 140 mm skulle också funka bra.

Intressant. Jag trodde 140mm skulle förstöra geometrin för mycket, men du har säkert rätt. Definiera "kostar nästan ingenting"? En Revelation alternativt Pike kostar ju ändå uppemot 7 laxar. Eller har du ett annat förslag?

Sam sa:
Berk sa:

Intressant. Jag trodde 140mm skulle förstöra geometrin för mycket, men du har säkert rätt. Definiera "kostar nästan ingenting"? En Revelation alternativt Pike kostar ju ändå uppemot 7 laxar. Eller har du ett annat förslag?

Vilken gaffel har du? En Rock Shox airshaft kostar 300-400 kr.

Berk sa:
Sam sa:

Vilken gaffel har du? En Rock Shox airshaft kostar 300-400 kr.

RockShox Recon Silver RL Solo Air 120mm, med Boost.

Berk sa:
Sam sa:

Verkar att maxlängd på den tyvärr är 120mm. Pike är dyrt, men bästa upgraden man kan göra.

Hur vet man det? Recon verkar vara ett träsk, ialla fall om man räknar in OEM varianter.
Min är 130mm men den heter bara RL, inte silver och är OEM.

Revelation är väl ett billigare alternativ till pike om man håller i pengarna. Den går ialla fall att tuna lite till skillnad mot stål recon.

jonte987 sa:
Berk sa:
Sam sa:

Verkar att maxlängd på den tyvärr är 120mm. Pike är dyrt, men bästa upgraden man kan göra.

Hur vet man det? Recon verkar vara ett träsk, ialla fall om man räknar in OEM varianter.

Revelation är väl ett billigare alternativ till pike om man håller i pengarna. Den går ialla fall att tuna lite till skillnad mot stål recon.

Hittade max 120 i SRAM specs, men du har rätt att det finns 130 OEM. Men hittade också ingen airshafts.
Jag är jättenöjd med min Revelation DebonAir, men tror att Pike med Charger 2 dämparen är värt extra pengarna. Byte till Charger 2 på en Reba och kan köra mycket snabbare på rotpartier i Fiskartorpet.

Berk sa:
jonte987 sa:
Berk sa:
Sam sa:

Hittade max 120 i SRAM specs, men du har rätt att det finns 130 OEM. Men hittade också ingen airshafts.
Jag är jättenöjd med min Revelation DebonAir, men tror att Pike med Charger 2 dämparen är värt extra pengarna. Byte till Charger 2 på en Reba och kan köra mycket snabbare på rotpartier i Fiskartorpet.

Av gafflar nyare än 2002 (och > 100mm) så har jag bara testat Recon men den börjar kännas väldigt begränsad redan efter några månader. Främst att jag vill ha den "hård" men ändå inte skaka sönder på rötter.
Väldigt sugen på pike eller yari, men jag ska väl ha en ny cykel till hösten så jag får behärska mig,

Angående recon OEM så läste jag på internet att nåt trodde att recon 130mm egentligen var baserad på sektor...
Jag har varken tid eller kompetens att rota i det.
Det jag också läste och som verkar stämma är att om man har en recon gold så kan man använda nåt kit avsett för revelation (tror jag det var) som gör det möjligt att använda tokens. (orginal delen är inte gängad)
Enligt uppgift funkar det inte på stålvarianten. Pga skillnad i innerdiameter

Så, tärningen är kastad.

Efter att ha gått igenom alla fina förslag, jämfört storlekar, geometrier, vikt etc så föll valet till slut på ... Niner Air 9. Ett halvt kilo lättare än Ritchey Ultra och dessutom till halva priset så "överskottet" lades på en stel framgaffel. Ett nytt 650B+ hjulpar från Newmen (SL A.35) hamnade också i varukorgen samt två Schwalbe Rocket Ron 2.8" sulor och ett 3.0". Med lite tur kanske det blir en byggtråd lagom till att stygnen från OP ska plockas bort.

Jag kikade en hel del på Roscoen som ingång till denna tråd men den föll på att man den bara finns som komplett cykel och med rätt tråkiga specar vilket gör den onödigt tung och att köpa den billigaste versionen för uppgraderingar var svårt att motivera sig till.

Idag kom PostNord med ett misstänkt litet paket men nog minsann så var allting som beställts och skickats också med i lådan.

Tog ca en timma att packa upp och väga de nya delarna samt flytta de gamla komponenterna från den kraschade ramen. Nästa vecka kommer de nya hjulen och kanske man kan prata snällt med sjukgymnasten om att få rulla lite lugnt utomhus så den kan bli invigd innan midsommar :-)

NLC sa:
Jag kikade en hel del på Roscoen som ingång till denna tråd men den föll på att man den bara finns som komplett cykel och med rätt tråkiga specar vilket gör den onödigt tung och att köpa den billigaste versionen för uppgraderingar var svårt att motivera sig till.
Roscoen faller ju på 141x5 qr också.

IMG_2118.jpg

Skinny-fat versionen med återbrukade komponenter från den knäckta BMCn - 29er-hjul med X-king 2.2" och Reba-gaffel, 1x10 med Zee-bakväxel, RF-vevar och Thomson styre, stam & stolpe (10.6 kg)

Min BMC TeamElite (TE02 M) vägde med samma komponenter som sitter på också 9.9x kg. Nu när jag strippade den från allt så vägde jag för första gången ramen "naken" (men inklusive växelöra och sadelstolpsklämma) så landade den på 1265 gram medan den nya Niner-ramen (också inklusive sadelstolpsklämma och växelöra) ligger på 1893 gram. Lite mervikt i form av boostinator konvertering (bak) och tyngre vevlager + en del smuts kvar på grejorna men diffen på ~650 gram rimmar rätt bra med beräkningarna i kalkylarken :-)

Och det står redan en Niner-gaffel i hallen ...

Tjusig. Dom där flerfägade vajerhöljena du använder, som ser ut som nån slags aluminiumpluttar... vad är det? Jag antar att dom är lättare än vanliga höljen eftersom jag sett det på flera av dina cyklar.

Det är Jagwire Elite link (shift), lite lättare än bra bowden-höljen men ffa riktigt bra glid då de har en liner inuti och man kan finlira med längden på höljet lite mer.

Tillbaka
Topp