Huck & Hopp i skog och backe

MickeMud

Aktiv medlem
Tänket vi skulle diskutera lite teknik och hur man ska göra, och absolut inte.
Gärna bilder och filmer på huckande och allmänt teknik och var ligger egentligen rekordet på huck i svenska skogar.
Vet inte varför men tycker på nåt vis det är kul att Hucka, har dock inte vågat mig över metern ännu och ibland skiter det sig även på mindre.
Man kommer lite snett, eller får en retur och daskar i backen eller tappar fästet på pedalen och slår sig som bara den på smalbenet med trampan.

Hur ska man fixa ett sånt här tvåmetare?
Tillfarten är bra utan störande inslag så farten går att bestämma rätt bra. Landningen är svagt medlut kanske 5% Gott om plats framför innan och mellan träden med mjukt ris och mossa.

Bilagor

• Huck2.jpg
    Huck2.jpg
    183 KB · Besök: 104
  • Huck1.jpeg
    Huck1.jpeg
    299.4 KB · Besök: 96
Senast ändrad:
5% lutning efter 2m fall kommer bog upplevas som platt...

Annars är tekniken för att köra stort inte så annorlunda mot att köra lågt. Man blir bara mer straffad om man gör nåt fel. Och även om man gör allt rätt blir smällen hårdare.

Jag undrar lite hur man ska bära sig åt för att inte "tappa" cykeln under sig när man kör med plattisar. Ibland går det hur bra som helst men otäckt ofta känner jag att jag lättar en skvätt innan jag slår i marken, vilket vid ett högre huck hade slutat med katastrof. Om man är lite mer aktiv och liksom hoppar uppåt så går det bättre, men då blir det högre än jag vågar.

jag huckar bara i fart på stig men har känt att jag får "whiplash" när jag lägger ner styret, det "känns" precis som det ser ut för bmx snubben här tex.

man borde kanske kunna hänga lite mer på tailen men samtidigt vill man ju använda båda dämparna innan hela kraften slurpas upp

Jag brukar koppla ur spd och ställa mig i hålfoten på mina Horizon kompromiss spd/plattform men det blir inte jättestadigt. och ibland som ovan.
Småhuck kör jag bara med iklickat.
Funderar på om man ska behålle iklickat även på dom större.

MickeMud sa:
Jag brukar koppla ur spd och ställa mig i hålfoten på mina Horizon kompromiss spd/plattform men det blir inte jättestadigt. och ibland som ovan.
Fantastiskt!

MickeMud sa:

Jag vill inte framstå som en besserwisser, men jag tror att du borde testa att alltid vara iklickad.

.....Hampe, jag filmar bara.

Det ser så snyggt och enkelt ut.
Får jobba lite på det mentala planet innan jag vågar mig på det själv.

Det blir till att leta upp ett högre till Hampe, det var liksom aldrig någon tvekan när han kom fram och fick se detta..
Själv ska jag hitta fler på dryga metern och uppåt för att bygga upp en trygghet på.
Märkte även att min bakdämparen klonkade i botten på 90cmetarn med den plushiga stigsetup jag kör med nu.

Efterlyser fler huckfilmer från hela landet och tekniksnack kring är tanken med tråden.
Måste inte va jättehögt, jättehögt är upp till var och en att bedömma, 90cm är min ribba ännu så länge.

Be like Bender!

Det handlar ju mer om inrun och landning än höjd kan jag tycka. Jag menar, 1,5-2 meter i en bikepark är sällan nåt problem för de flesta, men lägg till en mögig stig som inrun och en rasslig halvplatt landning så börjar man fundersam på den höjden.

Luthman Photography sa:
Be like Bender!

Det handlar ju mer om inrun och landning än höjd kan jag tycka. Jag menar, 1,5-2 meter i en bikepark är sällan nåt problem för de flesta, men lägg till en mögig stig som inrun och en rasslig halvplatt landning så börjar man fundersam på den höjden.

Visst är det så, en enmetare kan va läbbig medans en trevligt utformad 1,5a kan va en axelryckning för en person medans en relativt enkel halvmetare på blå i hellas kan va en tuff utmaning för en annan.

Sedan vet jag inte om platå och ramphopp med långa luftfärder räknas som huck men sånt behöver också diskuteras och utvecklas.
Med en crosshoj gör i princip vem som helst, ledigt långa luftfärder över plattåhopp men med en cykel utan stabiliserande gyroverkan från tunga hjul och motorn som roterar blir det väldigt läbbigt och okontrollerat.

Snyggt! Är nog inte redo för den höjden själv men här är mitt bidrag. Det är ju lite ramphoppsvarning.. höjd ca 1 m skulle jag tro:

Stämmer bra Loftberg! Är inte ens någon stig där, men mycket berg och sten att leka på. @shrue tog ju droppet nån dag innan så jag tänkte "äh, va fan"...

Tillbaka
Topp