Huddinge - Kärrtorp över Södertörn ("lvg")

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag ska lämna (och nån vecka senare hämta) min bil i Huddinge (sjödalen).
Om jag tänkte cykla hem till Kärrtorp och tycker att dryga milen är lite tråkigt kort och dessutom vill se vad alla pratar om när de pratar lvg på Södertörn, hur borde jag cykla från Huddinge till Länna eller någon lämplig anslutning till 73an? Det är trots allt transport så någorlunda "rätt över" Södertörn men helst någorlunda din cykling.

Kör vidare ned till Flempan och ta Pålamalmsvägen ned till 257:an, sväng höger ned till nästa t-korsning där du svänger vänster. Vid Sorundavägen kan du köra rakt fram mot Segersäng, ta vänster mot Tungelsta eller höger ned mot Ösmo. Om du gör det senare så sväng av vid Väggarö. Du kan fika i Ösmo eller ta gamla Nynäsvägen hemmåt. Via Havsbadet om du vill.

För min del är kraven på någorlunda "rätt över" Södertörn och att se vad lvg-cykling på Södertörn kan bjuda på inte helt kompatibla. Jag tycker att de fina vägarna primärt är en bit söderut på Södertörn.

Kör vidare ned till Flempan och ta Pålamalmsvägen ned till 257:an, sväng höger ned till nästa t-korsning där du svänger vänster. Vid Sorundavägen kan du köra rakt fram mot Segersäng, ta vänster mot Tungelsta eller höger ned mot Ösmo. Om du gör det senare så sväng av vid Väggarö. Du kan fika i Ösmo eller ta gamla Nynäsvägen hemmåt. Via Havsbadet om du vill.
Jag hade kört så här ner till Ösmo via Väggarö, även om jag tror att det finns en risk att Pålamalmsvägen kan vara lite otrevlig en vardag p g a lastbilar från grustagen.

Om man vill till Segersäng måste man nog ta höger när man kommer ner på Sorundavägen och sen vänster mot Segersäng när man kommer till Grödby. Om man kör rakt fram i första korsningen på Sorundavägen (i Västerby) kommer man väl bara till Hemfosa?

Det ser lagom ut, men hur funkar det att cykla (längs?) 259 från Huddinge till Ebbadalsvägen?
Är cykelväg brevid . Sen en bit cv sista biten till lännavägen

En något längre tur är ner till pålamalmsvägen, upp längs 257.an gena upp gamla vägen förbi ådran (1kmgrus) sen lännavägen och ev runt dreviken via trollbäcken..

Edit igen Måste visst va flink på tangenterna i denna tråd..

Senast ändrad:
Om du vill tar en fin avstickare så finns vägen till Paradiset. Biten från Paradiset till 257an är (fin) grus. Jag tycket inte om att köra på 257an.

Så här ser en hyffsat normal Hofvetrunda ut för mig. Den kan förstås förlängas eller förkortas på ett antal sätt.

1730112065495.png

(Sedan är jag oerhört dålig på att cykla med klubben nuförtiden.)

Om man vill till Segersäng måste man nog ta höger när man kommer ner på Sorundavägen och sen vänster mot Segersäng när man kommer till Grödby
Det stämmer bra! Och det vill man nog om man inte prompt ska ta pendeln. Segersäng har fina asfaltsvägar och Hemfosa bara grus. Sorry för förvirringen.

Ebbadalsvägen och Lissmavägen är riktigt fina.
+1 på Ebbadalsvägen men UNDVIK Lissmavägen på vardagar, den är smal, krokig och det rulla MASSOR med tung trafik på den!

Mer eller mindre samma trafiksituation Lissmavägen på vardagar som på 257an, möjligen att det är större andel gruslastbilar på 257an
och större andel trailerdragare/långtradare på Lissmavägen....

Ska man köra Ebbadalsvägen finns det i mina ögon 2,5 rimliga alternativ nere vid Lissma; Lissmavägen, 259:an och vägen ner via Ådran.

Om inte biten ner mot 257:an på vägen förbi Ådran bättras på de senaste åren, var några år sen jag cyklade den, så är den ingen höjdare med racer. Framkomlig, men inget vidare.

Personligen föredrar jag nog Lissmavägen framför 259:an men båda är ju, vid hyggligt normala tider i alla fall, transportvägar mer än något man cyklar för att det är härliga cykelvägar. En tidig helgmorgon kan däremot Lissmavägen vara helt ok i mina ögon.

+1 på Ebbadalsvägen men UNDVIK Lissmavägen på vardagar, den är smal, krokig och det rulla MASSOR med tung trafik på den!

Mer eller mindre samma trafiksituation Lissmavägen på vardagar som på 257an, möjligen att det är större andel gruslastbilar på 257an
och större andel trailerdragare/långtradare på Lissmavägen....

257an upplevde jag som otrevligt på helgerna pga mc som räsar där, men jag har inte cyklat där ofta. Lissmavägen skulle vara trevligare med mindre trafik, men folk kör rimligt där.

Ska man köra Ebbadalsvägen finns det i mina ögon 2,5 rimliga alternativ nere vid Lissma; Lissmavägen, 259:an och vägen ner via Ådran.

Om inte biten ner mot 257:an på vägen förbi Ådran bättras på de senaste åren, var några år sen jag cyklade den, så är den ingen höjdare med racer. Framkomlig, men inget vidare.
De har lagt grus i de värsta groparna på ådravägen så den är okejish nu. Vidjavägen, sen en tur genom skogen är ganska trevlig annars. De håller iofs på med något bygge där nu så skogsvägen är kanske borta...

Det brukar finnas sjukt klappvänliga getter vid ebbadalsvägen också. Bra väg där

1730140902696.jpeg

Kör mycket hellre 259:an än Lissmavägen om det är risk för någorlunda trafik. Har sett så mycket dumma och farliga saker på Lissmavägen trots att jag för det mesta undviker den. Värsta var nog med bilen tidigare i år. Kom ikapp en klunga (hofvet om jag minns rätt) i sicksack-backen innan Beijers. Väntade på rakan men det gjorde inte bilen bakom mig som klämde både mig och klungan precis genom vänstersvängen. Hade det blivit möte hade han fått välja på att fronta eller ploga klungan.

Har inte cyklat så mkt de senaste åren men innan det var Lissmavägen min standardöppning på säkert 90% av alla cykelturer jag gjort hemifrån och avslutning på i alla fall 75% under 20 års tid. Jag får säga att jag inte varit med om speciellt många situationer jag upplevt direkt obehagliga. Sen har det i mkt stor utsträckning handlat om soloturer, vilket kanske påverkar.

Pendelcyklar Lissmavägen året runt och upplever inte trafiken som särskilt otäck.
Tycker den tunga trafiken med få undantag är hänsynsfull och försiktig.
Cyklar mycket hellre Lissmavägen än 259:an.

@uandt getterna verkar ha flyttat in för säsongen. Har inte sett dem de senaste två veckorna.

Pendelcyklar Lissmavägen året runt och upplever inte trafiken som särskilt otäck.
Tycker den tunga trafiken med få undantag är hänsynsfull och försiktig.
Cyklar mycket hellre Lissmavägen än 259:an.

@uandt getterna verkar ha flyttat in för säsongen. Har inte sett dem de senaste två veckorna.
De flyttar inte in. De blir uppätna. Alla getterna där är småbockar som skulle gått direkt i kvarnen om de inte fick sommarjobba åt kommunen.

Enöga heter de som har hand om dem. Såg att det går att köpa fällar nu också. Inte bara kött

Tack för alla svar!
Vet inte om jag kommer sikta på en 8-10 milare på okända vägar medan mörkret faller.
Jag vet ju att jag borde gett mig ut på Södertörn för lvg-rundor för länge sen, men när jag kan komma ut på småvägarna vid kranglan med nån *km* grusvägscykling så blir det alltid det istället för nån *Mil* cykelbanor längs med pendelstråken för att komma ut på Södertörn. (Får också ihop 900-1000 hm på 5-6 mils cykling i Nacka-Saltis-trakten.)

Det är under fem mil om du kör kortsvängen Pålamalm-Ådran-Länna men fan vet om du blir gladare av det.

Ta storvarvet Enskede - Älvsjö - Vårby - Bornsjön - Södertälje - Pershagen - Mörkö - Kagghamra - Väggarö - Ösmo - gamla Nynäsvägen och så hem igen nästa sommar i stället.

Vet inte om jag kommer sikta på en 8-10 milare på okända vägar medan mörkret faller.
Jag vet ju att jag borde gett mig ut på Södertörn för lvg-rundor för länge sen, men när jag kan komma ut på småvägarna vid kranglan med nån *km* grusvägscykling så blir det alltid det istället för nån *Mil* cykelbanor längs med pendelstråken för att komma ut på Södertörn. (Får också ihop 900-1000 hm på 5-6 mils cykling i Nacka-Saltis-trakten.)
Ditt första inlägg fick mig att undra:
Att bo i Kärrtorp utan att ha cyklat på Södertörn, är han nyinflyttad?
Som andra redan har skrivit Lännavägen är inte det som är bra med södertörnscykling.
Om du har tid och utgår från Huddinge och vill ta en "omväg" på nya vägar hem till Kärrtorp,
varför inte prova vägarna mot sydväst? Kanske tom Vällingev runt Bornsjön, backigt kurvigt och fint
Men det beror förstås på när på dygnet du börjar din cykling och vädret som alltid...

Ditt första inlägg fick mig att undra:
Att bo i Kärrtorp utan att ha cyklat på Södertörn, är han nyinflyttad?
Hahah! Som fan, bara 6 år i trakten.
Men innan bodde jag mitt i Roslagen så hade 0 meter cykelbana innan fantastiska lvg-vägar. Och här är det < 500 meter till Nacka-skogarna, så jag drar mig för tråkiga "anmarcher". Tycker t o m sällan det är värt att cykla till telegrafberget fast det har Stockholms förmodligen bästa backe.

Vill man köra lite kortare och undvika trafiken skulle jag kört Ebbadalsvägen och sedan ut till Ådran, till asfaltsvägen tar slut, och sedan vända. Typ 26 km tur och retur från Huddinge. fina vägar och nästan ingen trafik alls. Ingen större risk att åka vilse på Södertörn i mörkret heller. Inte så roligt med samma väg tillbaka kanske men hellre det än Lismavägen eller 259:an en höstvardag.
1730194043802.png

Vill man köra lite kortare och undvika trafiken skulle jag kört Ebbadalsvägen och sedan ut till Ådran, till asfaltsvägen tar slut, och sedan vända. Typ 26 km tur och retur från Huddinge. fina vägar och nästan ingen trafik alls. Ingen större risk att åka vilse på Södertörn i mörkret heller. Inte så roligt med samma väg tillbaka kanske men hellre det än Lismavägen eller 259:an en höstvardag.
Visa bilaga 735461
Fast det förslaget uppfyller ju inte kravet att turen ska sluta i Länna eller med lämplig anslutning till 73:an.

Ett till förslag om du klarar 500m lite grövre grus är att ta vägen hem via vidja

Bilagor

• Screenshot_20241029_104523_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20241029_104523_Samsung Internet.jpg
    126.6 KB · Besök: 45
Är det fungerande väg där nu (igen)? Gick där senast för något år sen och då höll de på och grävde och hade sig. Det var då en viss utmaning att ta sig fram till fots.
Det råkade jag också ut för förra sommaren (tror jag det var)! Hela berget verkade vara borthyvlat?

Fast det förslaget uppfyller ju inte kravet att turen ska sluta i Länna eller med lämplig anslutning till 73:an.
Nej, inser det. Men tog det som alternativ till de redan presenterade förslagen som gjorde det. Gick mer på "hem till Kärrtorp" om man ville undvika trafikerade vägar.

Är det fungerande väg där nu (igen)? Gick där senast för något år sen och då höll de på och grävde och hade sig. Det var då en viss utmaning att ta sig fram till fots.
Liten utmaning med racer ...
Är upp bakom ladan på grovt grus/byggväg till ny kraftledning sen har dom gjort 100m mjukt träspånstig som övergår i 100m skogsstig ... om man hittar är det något bättre att ta gamla stigen när man kommer upp på berget ..
Sen när man kommer ut i vidja är det ny fin asfalt om än bygge fortfarande och vägen förbi kärnkraftverket brukar bilarna nästan köra fortare än lännavägen men inte lika många iaf ;)

Bilagor

• Screenshot_20241029_123425_Maps.jpg
    Screenshot_20241029_123425_Maps.jpg
    290.2 KB · Besök: 59
Senast ändrad:
Om man vill höra banjon spela och har en kvart över kan du ta vägen ner till Öran och tillbaka igen till lännavägen .

Är du rädd för trafiken när du kommer upp till handelsplatsen kör jag så här ibland när jag tröttnat att köra 73.an fin asfalt där inne i skogen

Bilagor

• Screenshot_20241029_124715_Strava.jpg
    Screenshot_20241029_124715_Strava.jpg
    270.8 KB · Besök: 49
Tillbaka
Topp