[Humor] Cykelringen stämmer Sjätte AP-fonden

• Trådstartare Trådstartare pLu
  • Start datum Start datum
Kan någon förklara detta? Är cykelringen statligt? Äger cykelringen en del av sjätte AP-fonden? Vad har jag missat?

Arne Anka skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan någon förklara detta? Är cykelringen
> statligt? Äger cykelringen en del av sjätte
> AP-fonden? Vad har jag missat?

Cykelringen tycker att staten (genom sjätte AP-fonden) snedvrider konkurrensen genom ägande i Cykelringens konkurrenter. Cykelringen visar att man inte bara är skojare, utan även kverulanter.

Jag tycker at Göran Duhrin snedvrider konkurrensen med sitt aktieägande i Cykelringen. Man kanske skulle stämma honom

han är bra på att få uppmärksamhet i alla fall. Snart kommer väl ännu en hyllning till Cykelringen på DN:s ledarsida.

Nu kan man ju ifrågasätta Göran Duhrins motiv och ifrågasätta Cykelringen men i sak handlar det väl om hur AP-fonderna ska agera på en fri marknad, särkilt 6:e som ju ska investera i svenska små och medelstora företag. Huruvida uppgifterna stämmer eller inte vet jag inte men anklagelsepunkterna är väl bla:
- att våra pensionspengar används för att köpa ett företag som går med förlust till överpris?
- att Sportex generellt har låga priser men kontinuerligt går med förlust, något som knappas varit möjligt utan våra pensionspengar? En kompis köpte en Bianchi-racer där för några år sedan och var förvånad över hur de kunde ha ett så bra pris.

Senast redigerad av en moderator:
slemklump skrev:
> Nu kan man ju ifrågasätta Göran Duhrins motiv
> och ifrågasätta Cykelringen men i sak handlar
> det väl om hur AP-fonderna ska agera på en fri
> marknad, särkilt 6:e som ju ska investera i
> svenska små och medelstora företag. Huruvida
> uppgifterna stämmer eller inte vet jag inte men
> anklagelsepunkterna är väl bla:
> - att våra pensionspengar används för att
> köpa ett företag som går med förlust till
> överpris?
> - att Sportex generellt har låga priser men
> kontinuerligt går med förlust, något som
> knappas varit möjligt utan våra pensionspengar?
> En kompis köpte en Bianchi-racer där för några
> år sedan och var förvånad över hur de kunde ha
> ett så bra pris.

Har skickat in en anmälan om vilseledande reklam och ojust marknadsföring mot Cykelringen. Ingenting verkar ha hänt gällande det ärendet. Cykelringen fortsätter med sina vilseledande reklamer och Konsumentverket skiter i det.

Se bara hur Göran Persson plockade ut 260 miljarder ur AP-fonderna med löfte om återbetalning. Naturligtvis har så inte skett. Här får man i alla fall tillbaks lite pengarna genom att subventionera en cykel och cykelutrustning!

Onyx skrev:
> Här får man i alla fall tillbaks lite pengarna
> genom att subventionera en cykel och
> cykelutrustning!

Det förutsätter ju att du faktiskt köper en cykel hos Sportex vilket jag inbillar mig att en stor majoritet av sveriges cyklister inte har gjort, det är ju fortfarande billigare i Tyskland. Har du inte gjort det så har dina pensionspengar bara gått till att hålla ett icke livskraftigt företag under armarna.
Antingen lyckas man ju på sikt vända skutan så att vi får avkastning på våra pensionspengar vilket bara kan lyckas genom att de slår ut konkurrensen och kan höja priserna. Alternativt så misslyckas man och då har vi ju bara slängt en massa pengar i sjön, Sportex har väl sedan köpet gjort förluster på 150 miljoner och köpet kostade 79 miljoner. Så oavsett om de lyckas eller misslyckas är det inte bra.

Sportex är ju inte heller den enda förlusttungda investeringen som 6:e har gjort så man kan ju lugnt ifrågasätta hur våra pensionspengar förvaltas. I riktlinjerna för 6:e AP-fonden står det inte att man ska köpa konkursmässiga eller redan konkursade företag och under åratal skjuta till pengar.

Trist med Sportex men än tristare är att vi med billiga cyklar åt folket får än större pensionskostnader i framtiden - hur tänker de egentligen?

Vodka och vin ska de satsa på!

Ifrågasätta AP-fonden kan man alltid göra, att fortsätta att driva ett företag som har gjort förlust så många år i rad bör ses med mycket kritiska ögon av alla skattebetalare. Att Göran Durin driver frågan däremot är kanske inte det bästa, hans/Nordic bikes/cykelringens bud på Sportex blev ju inte accepterat. Det är lätt att tro att det har med bitterhet att göra.

I sak har han nog rätt men innan man börjar klanka ner på andra kanske man skall se om sitt eget bo. Det är min högst personliga åsikt.

slemklump skrev:

> Det förutsätter ju att du faktiskt köper en
> cykel hos Sportex vilket jag inbillar mig att en
> stor majoritet av sveriges cyklister inte har
> gjort, det är ju fortfarande billigare i
> Tyskland. Har du inte gjort det så har dina
> pensionspengar bara gått till att hålla ett icke
> livskraftigt företag under armarna.
> Antingen lyckas man ju på sikt vända skutan så
> att vi får avkastning på våra pensionspengar
> vilket bara kan lyckas genom att de slår ut
> konkurrensen och kan höja priserna. Alternativt
> så misslyckas man och då har vi ju bara slängt
> en massa pengar i sjön, Sportex har väl sedan
> köpet gjort förluster på 150 miljoner och
> köpet kostade 79 miljoner. Så oavsett om de
> lyckas eller misslyckas är det inte bra.
>
> Sportex är ju inte heller den enda förlusttungda
> investeringen som 6:e har gjort så man kan ju
> lugnt ifrågasätta hur våra pensionspengar
> förvaltas. I riktlinjerna för 6:e AP-fonden
> står det inte att man ska köpa konkursmässiga
> eller redan konkursade företag och under åratal
> skjuta till pengar.

Självklart skall inte pensionspengar gå till förlustföretag. Det finns andra exempel på där staten har gått in med skattepengar för rädda värdelösa företag/kreditinstitut utan att någon höjer ögonbrynen. Att Sportex skulle vara så mycket billigare i jämförelse med andra butiker vet jag inte om det stämmer. Problemen ligger snarare någon annanstans.

Däremot vet att jag Cykelringen (Nordic Bike) bedriver vilseledande marknadsföring och behandlar sina anställda dåligt. http://www.webforum.nu/showthread.php?t=162429

Onyx skrev:
> Däremot vet att jag Cykelringen (Nordic Bike)
> bedriver vilseledande marknadsföring och
> behandlar sina anställda dåligt.
> http://www.webforum.nu/showthread.php?t=162429

Läst igenom hela tråden och en stor länkad tråd (7e inlägget). Fy vilken läsning. Nu är bojkotten definitiv för min del.

Appropå stämningen kanske Göran vill ha "hämnd" (eller vad man kan kalla det) för att Cykelringen fick betala 200000 kr i skadestånd.
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/67855
http://www.dn.se/ekonomi/fackligt-aktiv-blev-uppsagd-far-rekordskadestand-1.272095

Naugas skrev:
> http://www.dn.se/ledare/signerat/sjatte-ap-fonden-
> trampar-sonder-en-bransch-med-subventioner-1.97009
> 3 från oktober förra året. Låter onekligen
> väldigt skumt, oavsett hur dålig arbetsgivare
> cykelringen är.

Bara inledningen av Malins artikel får mig att må dåligt: Göran DuhRin är en sådan person regeringen önskar det fanns fler av.

Om de driver cykelringen i konkurs så har de i alla fall gjort lite nytta. Fast effektivaste sättet att bli av med cykelringen skulle ju vara att låta sjätte ap-fonden köpa in sig i verksamheten. Allt det rör vid blir ju till sand. Typ:

Meca
Dawa
Xeratech
Sportex
Netch Technologies
R.O.O.M
Dressmart
Linq
Netsys
Network Automation
Todos
Sanitec
Lokalmedia
...

//j

Kunde inte Cykelringen göra en "Lex Duhrin-anmälan" på sig själv för att de säljer sunkiga cyklar till överpris?
Jag besökte för något år sedan några Cykelringen affärer. De flesta hade inte de cyklar de annonserade om i dagspressen, och de försökte istället kränga "Schöne Scheisse sehr billig!"
Det var egentligen bara på Cykelringen i Arninge som jag blev positivt överraskad för att det trots allt fanns någon som kunde cyklar bland personalen.
Hittade bättre cyklar, kunnigare personal, bättre service och inte så mycket dyrare på andra cykelaffärer. De hade dessutom grejer att sälja, trots att de inte annonserade i dagspressen hela tiden.

Kan vi inte ha en demonstrations marsch utanför samtliga cykelringen butiker om hur dom blåser folk osv?

Onyx skrev:
> Att Sportex skulle vara
> så mycket billigare i jämförelse med andra
> butiker vet jag inte om det stämmer. Problemen
> ligger snarare någon annanstans.
>
> Däremot vet att jag Cykelringen (Nordic Bike)
> bedriver vilseledande marknadsföring och
> behandlar sina anställda dåligt.
> http://www.webforum.nu/showthread.php?t=162429

Jag har inte varit på Sportex på länge eftersom de har tappat de märken som överhuvudtaget var intressanta pga. att generalagentenerna ansåg att de dumpade priserna. Jag har därför ingen aning om ifall de är billiga idag. Jag vet däremot att de hade väldigt bra (för att vara Sverige) priser på riktigt schyssta cyklar för några år sedan.

Att Cykelringen har märklig prissättning är väl allmänt känt och vida diskuterat men bör kanske hanteras via lagstiftning och bojkott. Du kan däremot inte bojkotta din allmänna pension pga. dåliga investeringar. Du kan bara uppleva hur pensionerna sänks utan att de som förvaltar pengarna ger någon som helst kommentarer eller försvarar sina dåliga beslut utan bara fortsätter utan att lyssna på kritiken.

Muts skrev:
> Kan vi inte ha en demonstrations marsch utanför samtliga cykelringen butiker om hur dom blåser folk osv?

Kanske något för Syndikalisterna då de inte längre får hänga utanför Berns på helgerna?

Följetången fortsätter:
http://www.dn.se/ekonomi/ny-forlustaffar-for-sjatte-ap-fonden-1.1216275

Jag blir sur.
Av min lön går 16% till inbetalningar i det statliga pensionssystemet.

OK för att jag sen får pension.

MEN inte OK om det går till lekstuga för stolliga/klantiga affärsmän (bedragare)

40 miljoner!: att ingen sa stopp tidigare.

Nu går ju också % av min lön till min LBS, det hade varit bättre om jag fått behålla någon liten slant i näven som jag kunde handlat med direkt på Cykelcentrum istället för att jag via pensionssystemet ska stödja en annan affär jag inte går till.
Nu får jag alltså betala dubbelt.

40 miljoner är nästan 700 pers totala årsinbetalningar till pensionen, (som försnillats av klåpare, svenska byfånevarianter av Nick Leeson)

Kanske jag kan få en gratisvecka på Orsa Grönklitt som jag tydligen också sponsrar...

Skulle du köpa en begagnad bil av denne man?
LennartJ.jpg ht=100

Senast redigerad av en moderator:
Jag tyckar alla företag skall stämma alla andra konkurerande företags aktieägare på skadestånd...

bengt skrev:
> Skulle du köpa en begagnad bil av denne man?

Nej. Gubbar har en tendens att köra slut på lamellerna.

Tillbaka
Topp