Hund vs cykel i Sicklaskiftet

lkp317

Medlem
Vill bara skriva av mig lite och ställa en enkel fråga.

Nyss köpt mig min första stighoj och var ute och körde lite norr om Källtorpssjön.
På vägen tillbaka till stan genom Sicklaskiftet i ett stökigt parti såg jag i längre fram på stigen en fin springerspaniel som såg hälsningssugen ut. Jag hade lite fullt upp med rötter och stenar så jag saktade in rejält för att inte köra på jycken eller irritera kvinnan med en massa fulla hundbajspåsar runt midjan.

Till min stora förvåning högg byrackan tag först i shortsen och sen i mina fina nya skor vilket gjorde att jag stupade rakt in i en gran.

När jag ligger där med granskott i hjälmen och lite lagom ont i knät knatar tantfan förbi, tittar på mig och säger förlåt lite snabbt innan hon pinnar vidare utan att ens kolla att de två bleka benen som sticker ut ur granen mår bra.

När jag kravlat upp igen står jycken och skäller på mig igen och försvinner inte förrän jag samlat mig och skriker okvädesord över både hund och tant, men hon susar glatt över ett krön och försvinner.

Nu till min fråga, är det inte koppeltvång i reservatet? Hon skrek över axeln att jag inte får cykla här men nog fan får jag det så länge jag håller mig borta från löpspåren?

Spelar det nån roll?

Alltså:

Det är tveksamt om du får cykla där (ojojoj säg vad ni vill men det är tveksamt, det är däremot inget som heller är förbjudet) utan lite av en gråzon.

Det är garanterat förbjudet att gå med lös hund i reservatat.

Mitt råd:

Skit i det, cykla med huvudet, låt hundar hälsa men inbjud inte lösa hundar till hälsning (cyklar är svårtolkade och friheten ovan för många hundar) och säg hej och hejdå till medmotionärer i spåren.

Den som tror att man kan tjata sig till en konfliktlösning i skogen med en lös hund springande runt hojen behöver växa upp.

Det finns en minimal del närmast hammarbybacken som hundrastområde, där gäller ej koppeltvång. Däremot är det nåt slags cykelförbud (utanför "anlagd stig") i resten av stockholmsdelen, och i nackadelen är allt som vanligt.

Jag har varit med om en liknande händelse med en tysk med 2 hundar varav en vorstet(stavning)!
De såg mig långt innan jag passerade sakta förbi på en grusväg, enda skillnaden var att hundet högg mig i vaden..

Jag fick ett fint tips om att honung hjälper på såret efter att jag ifrågasatt hundägarens inkompetens.

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Ifrågasatte du inkompetensen?

Han kanske menade hundens inkongruens? Eller hundens existens?

Oavsett kopplingstvång, så har hundägaren strikt ansvar för vad jycken hittar på.

Tipset var väl annars att ställa sig med cykeln mellan sig själv och hunden och spruta vatten på den med vattenflaskan.

Ärligt talat, om en okopplad hund skulle anfalla mig fick nog ägaren bära hunden därifrån... Säga vad man vill om kopplingstvång eller icke, men om hunden anfaller en främmande person lär det högst troligt inte vara första gången heller oavsett hur höga tankar ägaren har om sin vovve eller kontrollen över den :-/ T

Blev mest förvånad över ägarens reaktion eller snarare brist på.
Men men vi möts väl igen spanieln och jag och då får jag väl bitas tillbaka.

Synd på en fin hund att ha en ägare som inte kan kontrollera den.

Atlas skrev:

> Den som tror att man kan tjata sig till en konfliktlösning i skogen med en lös hund
> springande runt hojen behöver växa upp.

Och det håller jag med om. Att lösa detta med att tjafsa där på plats. Nä det funkar inte, tror jag.

Själv skulle jag omhänderta hunden och köra den till Polisen. Där ägaren sedan får hämta den.
Om jag skulle? Ja vad tror ni själva? Om jag har gjort det, omhändertagit lösa hundar?
Ja vad tror ni själva?

Och Atlas, det heter Parabellum. Hur många gånger ska jag behöva skriva det............

Lite humor sådär bara. Men nu åter till ordningen.

Sen är sportdryck att föredra att bekämpa efterhängsna jyckar med. Inte för att det gör större verkan om man sprutar det på hunden än vatten. Nä det gör det inte. Men Husse/matte får ett lite trevligt " att göra" när dom kommer hem än om det bara är vatten man sprutar mot/på Jycken.
Att fostra jycken kan bli svårt. Men M/H går lite lättare.

Mitt bestämda råd är att du ska Polisanmäla detta. För som Little Stereo skrev är det sannolikt inte första eller sista gången detta händer. Och nästa gång kan det vara någon av oss som råkar ut för detta eller kanske ett litet barn eller en äldre dam som slår sig helt fördärvad.

Och ni jönsar som tänker tanken att skriva att jag skulle skjuta både hund och ägare där på plats. Snygga till er lite. Så, nu var det utklarat. Och så kanske vi kan hålla lite nivå på tråden eller är det för mycket begärt.

Senast ändrad:
Pebben skrev:
> Själv skulle jag omhänderta hunden och köra den
> till Polisen. Där ägaren sedan får hämta den.
> Om jag skulle? Ja vad tror ni själva? Om jag har
> gjort så, om-händertagit lösa hundar?
> Ja vad tror ni själva?

Snabb fråga där, har du någon skoj paragraf i huvudet när du säger omhänderta hunden som gäller för oss dödliga?
Själv skulle jag nog börja med vattenflaskan och sedan gå vidare till att med mer hand(fot-)gripligt våld försvara mig om det behövdes. Antar att det borde kunna gå under nöd/nödvärn då..

Får släppa lös mina mördarjyckar där nåndag, cyklister är billigare än hundmat + man slipper plocka hundbajset i skogen.

iNstabl3 skrev:
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Själv skulle jag omhänderta hunden och köra den
> > till Polisen. Där ägaren sedan får hämta den.
> > Om jag skulle? Ja vad tror ni själva? Om jag har
> > gjort så, om-händertagit lösa hundar? Ja vad tror ni själva?
>
>
> Snabb fråga där, har du någon skoj paragraf i huvudet när du säger omhänderta hunden som
> gäller för oss dödliga?

Det beror lite på var man är och vem man är. Sen är vi alla dödliga.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter:

17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten omhänderta hunden.

Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.

> Själv skulle jag nog börja med vattenflaskan och sedan gå vidare till att med mer hand(fot-)gripligt våld försvara mig om det behövdes. Antar att det borde kunna gå under
> nöd/nödvärn då..

Ja det är en fråga om "Nödvärn" om man blir attackerad och då har du rätt att nyttja lämpligt och väl avvägt våld. Och en lämplig våldstrappa kan vara att börja skrika, för att sedan gå på med vatten eller sportdryck motsv. För att slutligen nyttja hugg och slag och då ev med lämpligt tillhygge. Varför inte en cykelpump på lilla nosen.

Senast ändrad:
bjorre skrev:
> Får släppa lös mina mördarjyckar där nåndag, cyklister är billigare än hundmat + man slipper
> plocka hundbajset i skogen.

Ja det verkat sunt. Och hundmaten du köper måste allt vara jävligt dyr. Rådjursfilé månne ;7)

Pebben skrev:
------------------------------------------------------
> Och hundmaten du köper måste allt vara jävligt dyr. Rådjursfilé månne ;7)

App app, de käkar endast skaldjursplatå om de får välja själva.

bjorre skrev:
> Pebben skrev:
> ----
> > Och hundmaten du köper måste allt vara
> jävligt dyr. Rådjursfilé månne ;7)
>
> App app, de käkar endast skaldjursplatå om de
> får välja själva.

Vad fan har får på en skaldjursplatå å göra?

För att komma tillbaka till tråden så tänkte jag rekommendera att ni läser "Vargkulan".

http://vargkulan.blogspot.com/

Där står en del om detta med mer eller mindre lämpliga hundar och/eller dess ägare.

"MIRAKULÖST RÄDDAD.
Nettan Caspersen, 61, räddade som genom ett mirakel sin nioåriga hund Pablo från attacken. Hon lossade Pablos koppel och fäste det i kamphundens strypkoppel. Jag försökte strypa honom. "Jag är inte särskilt stark men jag tänkte bara på min hund","

Lite det Little Stereo är inne på

"Ärligt talat, om en okopplad hund skulle anfalla mig fick nog ägaren bära hunden därifrån"

Och ett tillägg till iNstabl3 fråga.

"Snabb fråga där, har du någon skoj paragraf i huvudet när du säger omhänderta hunden som gäller för oss dödliga?"

14 § reglerar när en privatperson får omhänderta eller döda en hund. Liksom enligt 11 § kan omhändertagande eller dödande bara ske för att förhindra framtida skador. Om hunden skulle vara bortsprungen får den tas omhand enligt hittegodslagen och överlämnas till polisen. Ett grundlöst omhändertagande är inte straffbelagt i tillsynslagen, men skulle – om det sker uppsåtligen – kunna utgöra egenmäktigt förfarande enligt 8 kap 8 § brottsbalken. Att inte anmäla till polisen att man dödat en hund enligt 14 § 1 st är belagt med bötesstraff i 23 § 1 st 2 p. Den som uppsåtligen dödar någon annans hund utan ha rätt till det enligt 14 § 1 st eller de allmänna ansvarsfrihetsgrunderna i 24 kap brottsbalken gör sig skyldig till skadegörelse enligt 12 kap 1 § brottsbalken.

http://www.jpinfonet.se/Produkter/J...Djur/Lagen-om-tillsyn-over-hundar-och-katter/

Senast ändrad:
lkp317 skrev:

> Nu till min fråga, är det inte koppeltvång i
> reservatet? Hon skrek över axeln att jag inte
> får cykla här men nog fan får jag det så
> länge jag håller mig borta från löpspåren?

Det är koppeltvång från Mars till Augusti, överallt där en hund kan förväntas förfölja eller jaga vilda djur, alltså överallt där det finns buskar och skog.

rising skrev:
> finns det nån bra hagelbraka som passar i
> flaskstället?

Fråga nån cykelskyttesoldat på happy.

rising skrev:
> finns det nån bra hagelbraka som passar i flaskstället?

Ja det skulle väl kanske vara bättre än ett "kulvapen" Ett bra exempel på när en "hagelbarka" hade fyllde sin funktion lite bättre än ett kulvapen var när en Fd kollega fick avlossa drygt 10 skott innan den hunden fattade att den skulle ge upp. Nu var det inte som privatperson detta skedde. Nej detta var i tjänsten.

Varför fokuserar alla bara på hunden? Det är ju tanten som är problemet? Skjut henne istället så hamnar hunden troligen hos någon som tar bättre hand om den = färre tanter med bajspåsar runt midjan och den fina springer spanieln får ett bättre hem.

bjorre skrev:
> Pebben skrev:
> ----
> > Och hundmaten du köper måste allt vara
> jävligt dyr. Rådjursfilé månne ;7)
>
> App app, de käkar endast skaldjursplatå om de
> får välja själva.

Jag trodde det var digitalkameror + ANNAT som var favoritsnacks...

Tjena!

Samma sak hände mig tidigare i veckan! Cyklade i Sicklaskiftet och helt plötsligt hoppade den hysteriska hunden fram... Blev dock inte biten men stannade och höll hela tiden cykeln mellan mig och hunden. Blev väldigt rädd eftersom hunden inte alls verkade särskilt trevlig och ingen ägare sågs till. Tillslut kom någon som ropade till sig hunden och jag for iväg. Ångrar att jag inte kollade upp vem ägaren var men var lite för skärrad för att göra något.

Hemma blev jag sedan retad av minan kära fästmö eftersom det just var en Springer Spaniel som skrämt upp mig och ingen kamphund eller dylikt. Chansen finns ju att det var samma hund vi drabbades av.

Jag tycker verkligen det är sorgligt med dessa hundägare som inte klarar av att ta hand om sina djur. En hund som är uppfostrad av en kompetent ägare agerar nog inte aggressivt mot andra människor på detta sätt.

Tur att du klarade dig förhållandevis bra iaf!

// W

H. skrev:
> Varför fokuserar alla bara på hunden? Det är ju
> tanten som är problemet?

Få se nu... Var det hunden eller tanten som bet och skällde?
I en sån situation, så vet jag iallafall vem jag i första hand skulle fokusera på.

Stumpy skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Varför fokuserar alla bara på hunden? Det är
> ju
> > tanten som är problemet?
>
> Få se nu... Var det hunden eller tanten som bet
> och skällde?
> I en sån situation, så vet jag iallafall vem jag
> i första hand skulle fokusera på.

Ja, tanten. Springer spaniel är en gullhund. Knappast någon blodtörstig best. Alltså är det tanten som det är fel på.

Senast ändrad:
H. skrev:
> Varför fokuserar alla bara på hunden? Det är ju
> tanten som är problemet? Skjut henne istället
> så hamnar hunden troligen hos någon som tar
> bättre hand om den = färre tanter med bajspåsar
> runt midjan och den fina springer spanieln får
> ett bättre hem.

+1

Denna tråd tar fram det värsta i alla tangentbordsninjor, alternativt visar på en otrolig brist på kunskap och empati. Klart att det är ett problem med hundar som attackerar människor, men lite proportioner får det för fasen vara.

Instämmer i Fredriks mfl inlägg. Tyvärr reduceras allt för många intressanta och aktuella diskussioner till pubertalt trams i detta forum!
Får jag föreslå att ni som blir utsatta för hundattacker försöker dokumentera det inträffade genom att fota/filma hunden och hundägaren med mobilen och sedan går och gör en polisanmälan. Förstår att det kan vara svårt att fånga det på bild och är mindre kul att behöva avbryta en tur. Men detta är nog enda sättet att få bort dessa idioter så andra slipper liknande upplevelser!
Vet cyklister som numera kör med billiga headcam när de pendlar ifall att de skulle hamna i dispyt med en bilist så varför inte göra det samma i skogen? Kan om inget allvarligt inträffar vara kul att titta igenom turen man gjort efteråt.

Tille skrev:
> Det viktigaste är att ha rätt på internet.

I beg to differ. Det viktigaste är att vinna diskussinen/debatten i valfritt forum på internet.

Pebben skrev:
> Road_Runner skrev:
> -----
> > Detta borde väl fungera bättre än både
> vattenflaska och sparkar eller hagelbrakare.
> >
> http://www.bodyguard.nu/products/dog_defense.htm
> > Alt
> > http://www.bodyguard.nu/products/skunkspray.htm
>
> Tyvärr vet jag att ingen av dessa gör den verkan
> som önskas. Nu är det inte någon som jag
> känner som är med på detta klipp. Men det är
> samma verkan eller rättare sagt, avsaknad av
> den.
>
>

Jag tycker deras spray (gör att hunden inte direkt attack benägen) fungerar bra vet att polisens spray är betydligt starkare.
Visst skjut ägaren mm mm det löser inte problemet som man försöker undvika som att ha en hund hängandes i vaden, känns jobbigt att filma det.

Hunden hade för övrigt försökt äta upp sin husse som bara hade haft hunden i 3 dagar.
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.589353/pitbull-gick-till-attack-polisen-tvingades-skjuta

the_Dude skrev:
> Vet cyklister som numera kör med billiga headcam
> när de pendlar ifall att de skulle hamna i dispyt
> med en bilist så varför inte göra det samma i
> skogen? Kan om inget allvarligt inträffar vara
> kul att titta igenom turen man gjort efteråt.

Men snacka om att odla en tumör :-D

Jag blev hundbiten i våras. Funderade i några millisekunder på att mörda allt levande runt omkring mig men sen tänkte jag att... "Näe... inte skall en ful hund få förstöra en trevlig cykeltur". Så jag sa bara till tanten att "din hund bet mig". Sen cyklade jag därifrån och körde en trevlig cykeltur utan surt sinne i bagaget. Oftast slår ju bara sura miner tillbaks på sig själv (tumören odlas). Sur kan man vara på internet :-D

Stalle

Tillbaka
Topp