Hundbiten

PatrikO

Ny medlem
Hundbiten
Hej!
Ny här, och sett att det verkar finnas kunskap om lite av varje på detta forum så jag tänkte fråga om en liten grej jag råkade ut för idag.

Vet någon vad lagen säger om skyltning av privat område, och om koppel på hundar?

Var ute och cyklade idag på en väg som jag aldrig cyklat på.
Efter en liten stund kommer jag fram till några hus som vägen passerar mellan.
Jag började bromsa för det såg ut som att vägen tog slut efter husen, en hund (Risensnauzer, stavas nog inte så va?) kommer och skäller så jag stannade och stod helt still, hunden hoppar och nafsar efter min arm, jag forsätter att stå still medan ägaren till hunden säger något om en skylt, hunder biter till i min arm och jag säger åt ägaren att kalla in hunden vilket han gör.
Ägaren säger att det är privat område, jag säger att jag inte sett några skyltar och ber om ursäkt och vänder för att cykla därifrån.
Efter en liten bit känner jag att det gör ont i armen så jag kollar, det är bara ett litet skrapmärke och lite svullet, men jag vänder tillbaka och säger åt ägaren att han borde hålla koll på hunden.
Jag frågar var skylten om "privat område" sitter och han säger att den sitter ett par hundra meter innan husen.
När jag cyklar tillbaka så tittar jag på skyltarna, det var en det stod "privat område" på och en "varning för hunden, stå still om den attackerar" eller något i den stilen, vita skyltar, ganska små och satt vid sidan av vägen ute i snön och rätt kraftigt motljus, jag hade inga solglasögon på mig så jag hade nog bara sett dom om jag vetat att dom var där.

Så frågorna:
Finns det definerat någonstans hur en skylt för privat område ska se ut?
Måste det inte sitta en grind eller en bom över vägen om det är förbjudet att åka där?
Måste inte en hund vara kopplad om ägaren inte har uppsikt över den?

Har någon tid och lust att svara så är jag tacksam.

/Patrik

Hundbiten
Låter inte bra, först en motfråga har du varit till sjukan och fått en stelkrampsspruta om inte gör det snarast om det är mer än 10 år sedan du fick en, extra illa när det är lösgående hundar som oftast har "skitigare" tänder!!

Vad gäller skyltarna så låter det som dem vore hemgjorda och inte officiella alltså knappast något du behöver följa, men ring till polisen och fråga samt berätta att hunden bet dig, kan vara så att du inte är hundens första offer!!

Har för mig att privat väg ska ha bom men är lite osäker så ta det med polisen när du ringer dem!

Vad det gäller lös hund så får det bara ske på inhägnat område alltså tomt med tätt staket och stängd grind, sen gäller väl allmånt koppeltvång så här på våren för djurlivets skull har glömt tiderna men är ganska säker på att det börjat nu!

Oavsett om den regeln har börjat gälla så får en hund inte anfalla och bitas utan att det blir ett rättsligt efterspel och som sagt jag tror inte skyltarna är lagliga så då är det bara att anmäla hundägaren.

Bosse, hundägare och djurvän, men som ändå inte gillar såna hundar.

Hundbiten
2 § Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område, som är betryggande inhägnat och till vilket utomstående ej äga tillträde.

Hundbiten
Han kan aldrig skylta bort sitt ansvar för hundens beteende.

Hundägaren är ansvarig för sin hund, oavsett var det är.

Polisanmäl!!!
nästa gång kan det vra en liten bebis som kommer i vägen
Och som Bosse sa se till dina sår, ta kvitto på eventuella kostnader!

Kopplingstvång gäller från 1 mars.
Lustigt att jag diskuterade detta med en hundägare på Skåneleden vid Genarp idag.
Någon hundsklubb hade något meeting. Byrackor överallt, men deras ägare har ju kontroll över sina vovvar :-)

ha det
Jan

Hundbiten
När det gäller privata vägar så gäller allemansrätten och det innebär att du har rätt att cykla där. Cykeln kan i princip jämnställas med att gå. Skyltar ska man ha tillstånd för att sätta upp (om jag inte minns helt fel) men även om det inte sitter en skylt uppsatt så kan det ju vara en privat väg. Cykla får du ju ändå men motorfordon får då inte köra. Detta kan vara lite lurigt. Privat område är väl i detta fall om det är tomtmark och där har man inte att göra. Tomt bör väl på något vis utmärkas med staket, klippt gräsmatta osv. annars kan det ju bli svårt att avgöra. Börja man komma närma ett hus plöstligt ökar ju risken att man befinner sig på en tomt.
Läs mer om allemansrätten på: http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Hunden är väl redan avklarad...

Hundbiten
Skulden ligger iaf på hundägaren, han/hon är skyldig att hålla hunden kopplad och är även ansvarig enligt lagen för vad hunden hittar på.

Hundbiten
Hej!

Låter för dj*vligt. Det verkar bli vanligare med hundägare som har aggressiva hundar eller helt enklet dålig koll. En av mina arbetskamrater blev biten i magen förra veckan när han var ute och löptränade. Angående stelkrampen så är det vanligt att man får den vaccinationen under värnplikten och det skyddet sitter i länge. Kolla om du har papper på det....

Är aktiv brukshundare själv och har en envis men snäll och väluppfostrad Parson Russel Terrier ;)

Hundbiten
Hej,

Hoppas det går bättre med biten! Just att bli hund biten är en av dom
grejar jag är rädd för. Visa hundar trigger på att man rör
sig. Så speciellt folk som löper kan trigga något sorts instinkt hos
hundar. Ibland är ägarna jätte förvånad över att däran snälla lite vove
kan göra sådant.

Min erfarenhet att för en hund, som har bitit ett människa en gång
då är risken att den gör det igen, mycket större än för hundar som
inte har gjort det. Alltså det är en speciell del av hundar som gör
sådant och här tänker jag inte på ras. Så om du inte hotad den på
något sätt innan den bet dig, så är det faktisk värd en polisanmälen.
Så kan dom registrerar ifall den bitar ett människa igen. Och bliver
det tillräcklig många gångar, så må hunden avlivas. Min pappa hade
en granne med en sådan hund, gott nog en kamphund, men den bet
människor mera än tre gångar, sen fick den avlivas. Jag tycker
hundar är underbara, men några förstör simpelthen för mycket.

Hundbiten
Äh, kom igen pussys ! Har en greyhound i familjen som biter mig sönder och samman när vi hojjar. Brukar raca med henne genom att släppa grabben på cykel med försprång och då får man hålla i sig när hon är ikapp.
Hundar gillar att spriga efter cyklar - jaktinstinkten triggar dem. En bestämd kick brukar göra det hela mindre intressant för den fyrbente. Hundar är inget att vara rädd för eller hetsa upp sig för.

Hundbiten
Här är det lite andra trådar som handlar om hundar! Läs och begrunda..........

<http://happymtb.org/forum/read.php/1/34543/34568#msg-34568>
<http://happymtb.org/forum/read.php/1/25062/25711#msg-25711>
<http://happymtb.org/forum/read.php/1/5798/page=1>

Hundbiten
Dad: Det här med lösa hundar är inte kul. Själv var jag hundrätt från det jag var två år, då en stor lös hund sprang in i vårt hus och började tokskälla på mig. Gissa om jag höll på å skita ner mig. Hundrädslan följde med i ca 8år. Nu är den dock över, nu hetsar jag aldrig upp mig för en hund, men det finns dom som är livrädda för hundar.

Folk borde tänka på att även om inte hunden gör något så kan den faktisk skrämma skiten ur barn och hundrädda bara genom att gå lös. Å andra sidan kan jag förstå att hundägaren som har en tam hund bara kan släppa den lös och låta den springa brevid. Låt gå om man är ute och går där det är glest med folk, men om man är ute och promenerar med hunden i en park elller i ett bostadsområde där det finns mycket barn så bör man ha hunden kopplad.

PatrikO: Jag tycker deffinitivt du ska gå till polisen. Aggresiva hundar ska INTE gå lösa. Som någon sa, tänk om det hade vart ett litet barn som inte kan läsa/tänker på skyltarna... Suck..

Hundbiten
Nästa gång du kommer till gården så sätter du på ett par Freddie´s Revenz och kör över hund-fan. :-P
[OBS - Ironi]

EDIT: ...och kanske ägaren också...

Senast redigerad av en moderator:
Hundbiten
Då skall vi se...

Ersättning o.s.v. för skada orsakad av hund regleras i lagen (1943:459) om tillsyn över hundar och katter. En hundägare bär ett s.k. strikt ansvar för skador som hunden orsakar. I princip innebär detta att skador som hunden orsakar ersätts av ägaren. Punkt slut.

Rent teoretiskt kan ägarens ansvar någon gång begränsas eller helt falla bort till följd av att den skadelidande själv anses ha medverkat till att skadan uppstod, men det är i gällande rätt oklart vilken betydelse detta har i praktiken. Regler om sådan s.k. jämkning av skadeståndet finns i 6 kap. 1 § skadeståndslagen, och enligt dessa regler kan vid personskada jämkning ske bara om den skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan.

Som skäl för att ålägga en hundägare ett strikt ansvar för skador som hunden orsakar har bl.a. anförts dels att det för den allmänna rättsuppfattningen framstår som naturligt att hundägaren får ersätta de skador som hans hund orsakar, dels att ett strikt ansvar framtvingar nödvändig omsorg och aktsamhet från hundägarens sida. Alltså förhåller det sig idag så att skadeståndsansvar för hundägaren så gott som undantagslöst inträder vid skada orsakad av hund.

Med andra ord, får du minsta problem med hundbettet; gå till polisen.

Å glöm inte att det aldrig är fel att knäppa till hunden på nosen eller ge den en känga när den uppträder på ett sätt som irriterar dig.

Hundbiten
Stelkrampen är OK enligt en läkare jag pratade med när jag gjorde mig illa själv, utan hjälp av hund för ett par månader sedan.

Att jag inte blev biten värre är nog för att jag stod helt still, jag är inte hundrädd, har nog inte förstånd till det :) eller så är det för att jag haft några hundar.

Jag var förbi polisstationen på vägen hem för att göra en anmälan, men det var stängt.

Det jag retar mig mest på är att han inte kallade in hunden innan jag sa åt honom att göra det.

Jag kan förstå att dom inte vill ha folk på sin "tomt", men det var inte direkt tydligt var tomten började, vägen gick ju mellan husen, ingen gräsmatta och inga staket som gjorde att det syntes att det var privat tomt.

Får väl se imorgon vilket humör man är på, om man ska anmäla det hela eller låta bli.

Låter man bli och någon annan blir biten så får man väl dåligt samvete.

Kanske ska tillägga att jag inte tycker att det är hundens fel, jag anser att det alltid är ägaren som är ansvarig för hur hunden är upfostrad och beter sig.

/Patrik

Hundbiten
Jag som cyklar en del enhjuling är rätt utsatt.. 90% av alla hundar vi möter skäller och försöker dra sönder kopplet dom förhoppnigsvis sitter i, och jag börjar vara JÄVLIGT trött på det vid det här laget, nästa gång en lös hund kommer springande mot mig så kommer jag att skada den för att skydda mig själv, hundar är starka djur! Min vovve väger runt 30 kg, och om hon drar så känns det, och det är många som kommer där med sina 15 meter långa dos-koppel utan att ha en tanke på att hålla uppsikt, hunden kan ju vara på andra sidan vägen på en sekund..
Jag är inte hundrädd, jag är mest idiotiskahundägare-arg.. Anfaller hunden mig så kommer jag inte på något sätt prioritera dess hälsa, och jag kommer kräva skadestånd från ägaren.

Hundbiten
PatrikO;

Var du ensam när det inträffade? Har du tagit kort på skadan när den såg som värst ut. Utan bevis/vittne kan det bli krångligt, bara ett tips.

Att hundägaren hänvisar till att det är privat område är bara skit... Även om det nu skulle vara på hans tomt eller t.o.m i hans hus har han ingen rätt att "bussa en hund på dig". Enda skäliga anledning till att ta hjälp av sin hund i våldssyfte som jag ser det vore han var tvungen att skydda sitt eller annans liv/ egendom mm eller om du olovligen tränger dig in/kvarstannar på gården/i hemmet efter tillsägelse, alltså att använda hunden som vapen mot dig. Hoppas du förstår vad jag menar :)

När gjorde min värnplikt var jag hundförande skyddsvakt. Vi fick vi lära oss att hund ligger nr 2 på "vapenskalan" - 1. eldvapen -> 2. hund -> 3. fordon ( t ex köra på någon!) osv..)

Att handha en hund är ett stort ansvar, och svensk slag är tydlig på den punkten. Tyvärr saknar ju de flesta hundägare kunkap och beter sig allmänt illa. Om man inte har samma kontroll över sin hund som om den hade haft ett koppel, så ska den helt enkelt ha koppel, jämt.

Om en hund av hanterbar storlek skulle attackera mig skulle jag förmodligen bli vansinnig och göra både det ena och det andra med både hund på ägaren och ringa polisen på momangen eftersom en hund är likvärdig ett "dödligt vapen". Jag har sett vad dresserade hundar kan göra, och fasar vad en vanlig odresserad byracka kan ställa till med.

Lycka till och läs mellan raderna i det jag skrivit, kom precis hem från krogen :D

Senast redigerad av en moderator:
Hundbiten
Jag har blivit biten flera gånger, som barn av en schäfer (i bröstet) och nu i senare tid utav både byrackor som jagat mig efter cykeln och en och annan hund..men inte fan har jag sprungit till polisen för det, faktum är att samtliga gånger har det varit jag som provocerat; gått in på en tomt och stirrat på en gammal schäfer (inte smart!), envisats med att cykla förbi en hund som på långt avstånd visat med skall och aggressiva ryck att här cyklar man inte (inte så smart heller!).
Det jag har lärt mig är att man måste bete sig med respekt gentemot hundar, de bryr sig föga om arrogant beteende uppbackat av diverse lagar, annars får man helt enkelt räkna med att slås med hundar..

Hundbiten
Du kan inte mena att det SKA vara så. Det är ägaren som har ansvar för hunden och dess handlingar, just därför ska man polisanmäla så iaf en del hundägare får upp ögonen för lag och rätt, och kopplar hunden.

gogool Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har blivit biten flera gånger, som barn av en
> schäfer (i bröstet) och nu i senare tid utav både
> byrackor som jagat mig efter cykeln och en och
> annan hund..men inte fan har jag sprungit till
> polisen för det, faktum är att samtliga gånger har
> det varit jag som provocerat; gått in på en tomt
> och stirrat på en gammal schäfer (inte smart!),
> envisats med att cykla förbi en hund som på långt
> avstånd visat med skall och aggressiva ryck att
> här cyklar man inte (inte så smart heller!).
> Det jag har lärt mig är att man måste bete sig med
> respekt gentemot hundar, de bryr sig föga om
> arrogant beteende uppbackat av diverse lagar,
> annars får man helt enkelt räkna med att slås med
> hundar..

Hundbiten
Oskar Skrev:

> Å glöm inte att det aldrig är fel att knäppa till hunden på nosen eller ge den en känga när den
> uppträder på ett sätt som irriterar dig.

[ironi]Ja precis vad jag tycker! Det är som med små barn, en rejäl dagsedel och ett kokstryk är det enda dom förstår! Hjälper inte det så blir det grövre alternativ.[/ironi]

Det är inte ditt jobb att dressera nån annans hund. Det är hundägarens. Klarar inte han av det så får du gå den lagliga vägen som alla andra. Eller gör du på samma sätt i allt annat också?

Hundbiten
Jag har också oprovocerat blivit attackerad av hundar vid ett flertal tillfällen. Det kanske är dags att folk börjar ge tips på hur man oskadligör en aggressiv hund. Peta ut ögonen? Strypa dom med kedjan? Ta hjälp av sin swiss army knife? Möjligheterna verkar oändliga :P

Hundbiten
Polisanmäl gubben med hunden!

pbpic4299706xt.jpg

Hundbiten
Polisanmäl snubben och ge mig karta till vägen som passerar byrackans hus så ska ja åka dit o sladda lite med dubbdäcken=))))

Älskar hundar som är uppfostrade och som ägaren har koll på.. Men avskyr de som orsakat detta fallet. Tur det inte hände mig..igen.
För många år sen var jag ute och sprang när det kom en slags pitbill..kan inte alla raser men den jagade mig... jag stannade o väntade på ägaren men han brydde sig inte om hunden som stod 3m o skällde på mig. jag började springa igen och genast anföll hunden och högg mig i armen..som tur var hade jag tröjor och en tjock jacka på mig då det var på vintern. jag drog till och hunden tappade greppet så skulle den anfalla igen då jag började sparka mot den och fick in ett par härliga varav en på framsidan av nyllet då yla den och sprang därifrån medans ägaren sprang mot mig och skulle förmodlign slå ihjäl mig..då sprang jag in i skogen o så fort har jag nog aldrig sprungit.. nu ångrar jag mig jag inte polisanmälde saken.

bilden ovan är ruskigt skräckframkallane =/

Hundbiten
Banan Skrev:

> Ja precis vad jag tycker! Det är som med små barn,
> en rejäl dagsedel och ett kokstryk är det enda dom
> förstår! Hjälper inte det så blir det grövre
> alternativ.

Ironi eller inte; din analogi är ganska meningslös. Du kan liksom inte jämföra hundar med människor. Hundar är inte intellektuella varelser på samma sätt som människor. Har du någonsin sett en tik sätta sig ner och resonera med sina valpar om vad som är rätt och fel och varför det är det?

I själva verket ger du i ditt inlägg uttryck för en uppfattning som tyvärr är alltför vanlig bland aningslösa hundägare och som tyvärr allt för ofta resulterar i dåligt kontrollerade hundar. Folk skaffar hund å tror att man skall uppfostra den precis som ett litet spädbarn och behandla den med silkesvantar å aldrig ge den den minsta lilla knäpp på nosen. Ingen vidare taktik, för så fungerar det inte inom hundflocken.

> Det är inte ditt jobb att dressera nån annans
> hund. Det är hundägarens. Klarar inte han av det
> så får du gå den lagliga vägen som alla andra.

När jag knäpper en hund på nosen eller rent av kängar till den har jag inte som syfte att dressera den. Mitt syfte är att få iväg byrackan. Sen finns det en annan poäng med att handgripligen avvisa hunden: den slappe hundägaren kanske bättre fattar att det är allvar. Jag vill fanimej inte ha hans eller hennes hund rännandes helt okontrollerad i min närhet.

> Eller gör du på samma sätt i allt annat också?

Ridå.

Hundbiten
Banan Skrev:
> Oskar Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Å glöm inte att det aldrig är fel att knäppa
> till hunden på nosen eller ge den en känga när
> den
> > uppträder på ett sätt som irriterar dig.
>
>
> Ja precis vad jag tycker! Det är som med små barn,
> en rejäl dagsedel och ett kokstryk är det enda dom
> förstår! Hjälper inte det så blir det grövre
> alternativ.

Inga kommentarer...

> Det är inte ditt jobb att dressera nån annans
> hund. Det är hundägarens. Klarar inte han av det
> så får du gå den lagliga vägen som alla andra.

I en situation där man har att välja på att få armen avbiten eller nita en hund väljer åtminstone jag att nita hunden, lätt. Problemet med din teori är att alla djur inte ser alla människor på samma sätt. En hund som har full respekt för sin ägare kan helt sakna respekt för andra människor och anfalla dom. I det läget måste man helt enkelt sätta isg i repekt hos hunden på samma sätt som den försöker ta kommandot över en själv. Biter hunden dig, bit tillbaka! Det är vad en annan hund hade gjort.

Håller varje dag på med mer eller mindre olydiga djur, allting handlar om respekt och tydliga gränser. Visar man rädsla eller tveksamhet är man körd. Självklart ska man inte halvt slå ihjäl ett djur och inte bruka mer våld än vad som är absolut nödvändigt. Ofta kan faktiskt ett rejält vrål modell morrning avskräcka djuret.

I annat fall har jag när jag cyklar min minipump som lätt slås ut med en snabb enhands rörelse och blir cirka 40 cm lång...;)

> Eller gör du på samma sätt i allt annat också?

Självklart går jag runt och slår ner folk på stan och hetsar andra att bruka våld. I fickan har jag alltid min teleskop-batong redo att slå ner alla som jävlas med mig. Obs! Ironi.

Hundbiten
Har aldrig påstått att man inte ska försvara sej mot en hund som anfaller, givetvis måste man få göra det, det jag hängde upp mej på var formuleringen som jag även quotade:

> Å glöm inte att det aldrig är fel att knäppa till hunden på nosen eller ge den en känga när den uppträder på ett sätt som irriterar dig.

Det ÄR fel att slå nån annans hund när den gör nått som irriterar mej. Grannens hund skiter på min gräsmatta, ska jag gå dit och sparka den då? Är jag riktigt snabb hinner jag nog få på den flera sparkar. För det är ju aldrig fel att göra så... Har du aldrig hört talas om djurskyddslagen? Men det är klart, om man inte bryr sej om förbud mot cykling så bryr man sej kanske inte om sånt trams heller...

> Har du någonsin sett en tik sätta sig ner och resonera med sina valpar om vad som är rätt och fel och varför det är det?

Har du någonsin sett en tik sparka sina valpar? Eller på annat vis misshandla dom? Jag har då aldrig gjort det. Det dom brukar göra om valparna inte sköter sej är att bita dom lite löst över nosen, det räcker.

Har haft hund tidigare, dock inte nu tyvärr, och dom har jag alltid haft full pli på, utan att någonsin
behöva ta till våld mot dom, det är mej precis lika främmande som att aga barn, därav min analogi som du så fint uttryckte det. Måste man slå så är det bara ens egna tillkortakommanden som lyser igenom.

Ridåer och sånt tänker jag inte ens kommentera då det ligger på en sån hög nivå att en obildad stackare som jag inte förstår vad du menar.

Hundbiten
Ok, inget av inläggen jag har svarat på i den här tråden har varit riktade mot mig så som jag förstått det, men likförbannat gör jag det igen: :)

Banan, på resande fot Skrev:
> Har aldrig påstått att man inte ska försvara sej
> mot en hund som anfaller, givetvis måste man få
> göra det, det jag hängde upp mej på var
> formuleringen som jag även quotade:

Aha... Sorry, då missförstod jag dig.

> > Å glöm inte att det aldrig är fel att knäppa
> till hunden på nosen eller ge den en känga när den
> uppträder på ett sätt som irriterar dig.
>
> Det ÄR fel att slå nån annans hund när den gör
> nått som irriterar mej. Grannens hund skiter på
> min gräsmatta, ska jag gå dit och sparka den då?
> Är jag riktigt snabb hinner jag nog få på den
> flera sparkar. För det är ju aldrig fel att göra
> så... Har du aldrig hört talas om djurskyddslagen?
> Men det är klart, om man inte bryr sej om förbud
> mot cykling så bryr man sej kanske inte om sånt
> trams heller...

Håller helt med på samtliga punkter/exempel här. Men jag tror att Oskar (Blev det rätt nu?) inte menar så triviala saker som en hund som skiter på gräsmattan etc. Troligen menas väl en hund som hoppar runt och skäller och nafsar vilket måste vara oacceptebelt, eller?

> > Har du någonsin sett en tik sätta sig ner och
> resonera med sina valpar om vad som är rätt och
> fel och varför det är det?
>
> Har du någonsin sett en tik sparka sina valpar?
> Eller på annat vis misshandla dom? Jag har då
> aldrig gjort det. Det dom brukar göra om valparna
> inte sköter sej är att bita dom lite löst över
> nosen, det räcker.

Nästa gång jag ser en olydig hund ska jag prova att bita den löst över nosen, undrar om jag får behålla näsan? ;)

> Har haft hund tidigare, dock inte nu tyvärr, och
> dom har jag alltid haft full pli på, utan att
> någonsin
> behöva ta till våld mot dom, det är mej precis
> lika främmande som att aga barn, därav min analogi
> som du så fint uttryckte det. Måste man slå så är
> det bara ens egna tillkortakommanden som lyser
> igenom.

Självklart är inte våld den första lösningen på ett problem med ett djur, ett bestämt uppträdande och kanske ett bestämt "nej!" kan räcka. Skillnaden med att du har pli på ditt djur och att djuret beter sig illa mot andra ligger i att djur så väl som människor har olika relationer med olika individer. Bara för att du är högst i rang betyder det inte att personen ni möter på vägen också är det. I det läget kan det vara för sent för den mötande personen att bete sig lugnt och sansat om inte hundens ägare kallar tillbaka den. Eftersom hunden kanske totalt saknar respekt för den okända personen måste den sätta sig i respekt.

Steg ett borde vara att helt enkelt ignorera hunden.
Steg 2 hojta på ägaren.
Steg 3 är ett nej eller fy.
Steg 4 om hunden fortfarande inte ger sig är att ta tag i ev. halsband eller över nosen på den (om det går).
Steg 5 slå till den löst.
Steg 6 hårdare.
Att fly är inte lyckat då det triggar jaktsinnet hos hunden och kan förvärra situationen. Det är svårt att springa/cykla ifrån en Rottweiler och det är inte säkert att du ens orkar hålla samma tempo lika länge...

Ett alternativ är att kasta en pinne eller något för att distrahera hunden (kasta mot ägaren). Om inget hjälper och du känner dig stark kan du försöka dra med dig hunden (hmm, få den att följa efter dig alltså) om du lyckas hålla ut längre än hunden kommer både den och ägaren lära sig en läxa! (Om hunden ger sig efter dig när du cyklar alltså, står du still lär du inte hinna dra iväg och få det lilla försprång du behöver...)

När vi ändå diskuterar djur:

Om ni stöter på hästar i skogen lyd följande råd så går det nog bra:
1. Sakta ner ordentligt, gåfart är lagom.
2. Blir hästen orolig, stanna och kliv av.
3. Ta dig lugnt och fint förbi hästen efter det att den noterat att du är där och heja på ryttaren/ryttarinnan och kanske även hästen.
4. Om du hoppat av cykeln kan du hoppa på den igen när du kommit förbi. Accelerera lugnt och fint därifrån.

Hundbiten
Ett trick jag använt med framgång mot arga hundar som anfaller är att bete mig som en rivaliserande hund av större sort.

Står man still så böjer man sig lätt framåt och gör sig så stor som möjligt stirra hunden i ögonen och vik inte med blicken (det tolkar hunden som svaghet) dra upp överläppen och morra som en ilsken hund, resultatet brukar bli att hunden uppfattar dig som en större och starkare hund än den själv och det brukar räcka för att den ska backa undan och ge upp. Skulle ni träffas igen framöver så kommer hunden garanterat att minnas detta och inte försöka igen (vet att det funkar) för respekt betyder allt i djurvärlden, funkar inte ovan så ge hunden ett lätt slag över nosen försök inte ta tag i den för så snabba är ni inte utan då blir ni bitna.

Sitter ni kvar på cykeln så gör på samma sätt men nödlösningen med slaget kan bytas mot en lätt spark mot nosen eller halsen men inte hårt det är markeringen som är viktigast alltså att hunden inser att ni inte är rädd för den då är det inte roligt längre och hunden ger som oftast upp.

Skulle ovan inte hjälpa utan hunden hugger på allvar och biter sig fast så se till att parera hugget så det träffar tex en arm istället för ömtåligare delar, använd den fria handen att slå hunden hårt tvärs över halsen vilket inte bara gör ont utan också får hunden att tappa andan och därmed blir greppet svagare och man kan bända upp käften och ta sig loss, men var försiktig när ni sätter in fingrarna i munnen och bänder använd gärna ett tillhygge tex pump eller pinne eller annat.

Hjälper inte slaget mot halsen så dra en knytnäve i pannan på hunden och helt enkelt knocka den grymt men inte mycket att göra åt för alternativet är sämre!

Bosse, hundälskare och djurvän men det finns gränser för vad dem får göra!!

Hundbiten
Polisanmälan gjord, kommer knappast att leda till något, men om det redan finns anmälningar eller om det blir fler så kanske dom tittar på det.
Jag har ju inget vittne och hundägaren hade sin familj där, så chansen att min version blir den som man lyssnar på i rätten, om det mot förmodan skulle gå så långt, är nog ganska liten.

Märket på armen är ganska litet, svullnaden har redan lagt sig, det är ganska ömt och lite blått, men jag har inte fotat det eller visat det för någon läkare, och skadestånd är inte det jag är ute efter, jag blir mest sur på att folk (läs vissa hundägare) är nonchalanta, sätter upp en liten skylt och tror att dom kan låta hunden bete sig hur som helst.

Blir lite sugen på att cylka förbi utanför skyltningen och tappa lite "spanska ryttare", men jag orkar antagligen inte engagera mig såpass mycket.

Hundbiten
Muerto Skrev:

> I det läget måste man helt enkelt
> sätta isg i repekt hos hunden på samma sätt som
> den försöker ta kommandot över en själv. Biter
> hunden dig, bit tillbaka! Det är vad en annan hund
> hade gjort.

Det är alldeles sant: jag har alldeles för mycket erfarenhet av obehagliga hundar från att ha levt, jobbat, vandrat och cyklat i Asien. Hunden är ett hierarkiskt djur. Uppfattar den en som en "top dog" får man vara ifred, uppfattar den en som rädd är man förlorad, för långfärdscyklisten är de en en pest. Vi stannar utan undantag för att mästra hunden, eftersom de kan springa rätt fort kortare sträckor.

Patrik: vore jag i dina kläder skulle jag polisanmäla saken och begära att hunden avlivas. Även om hunden får leva, vilket man kan hoppas, kommer ägaren att lära sig att hålla rätt på sin best.

Per

Hundbiten
Jag menar att det är just så, och det kommer att fortsätta att vara så..och jag ser inga fel i att man letar efter ett vettigt sätt att hålla sig till det..propsa på kontroll i alla lägen är enligt mig något för bizzart för att vara nyttigt i längden.

> Du kan inte mena att det SKA vara så. Det är ägaren som har ansvar för hunden och dess handlingar, just därför ska man polisanmäla så iaf en del hundägare får upp ögonen för lag och rätt, och kopplar hunden.

gogool Skrev:
> Jag har blivit biten flera gånger, som barn av en
> schäfer (i bröstet) och nu i senare tid utav både
> byrackor som jagat mig efter cykeln och en och
> annan hund..men inte fan har jag sprungit till
> polisen för det, faktum är att samtliga gånger har
> det varit jag som provocerat; gått in på en tomt
> och stirrat på en gammal schäfer (inte smart!),
> envisats med att cykla förbi en hund som på långt
> avstånd visat med skall och aggressiva ryck att
> här cyklar man inte (inte så smart heller!).
> Det jag har lärt mig är att man måste bete sig med
> respekt gentemot hundar, de bryr sig föga om
> arrogant beteende uppbackat av diverse lagar,
> annars får man helt enkelt räkna med att slås med
> hundar..

Hundbiten
gogool Skrev:
> propsa på kontroll i alla lägen är enligt mig något för bizzart för att vara nyttigt i längden.

Givetvis, när man en gång visat en hund att man är dess mästare, bryr den sig inte alls om en, utan håller sig tyst på respektfullt avstånd.

Per

Hundbiten
När jag var ute och gick här om dagen blev även jag utsatt för en Resonnschnauser! Hundägaren gick 100 meter bakom mig med sina hundar lösa i friluftområde. Helt plödsligt smyger den ena hunden upp bakom mig och ger ifrån sig ett väldigt högt skall mot mig. Jag vänder mig om orädd och sätter upp handen mot nosen på hunden och säger Nej! Stopp! Och den avviker och springer mot sin ägare. Och hon frågar hunden glatt "vad kände du lukten av?"
"Konstigt" att hunden är som den är? Ägaren bad inte om ursäkt, hon gick förbi och ignorerade mig.
Tur att man har pluggat djur i 3 år tänkte jag.

Hundbiten
Faran Skrev:
> Helt plödsligt smyger den ena
> hunden upp bakom mig och ger ifrån sig ett väldigt
> högt skall mot mig. Jag vänder mig om orädd och
> sätter upp handen mot nosen på hunden och säger
> Nej! Stopp! Och den avviker och springer mot sin
> ägare.

Rätt beteende. Man ska aldrig försöka cykla ifrån en skällande hund. De uppfattar det som jakt (hundkul!) och får upp en enorm fart.

Vi stannar alltid om hunden ser ut o vara på humör att springa efter och är noga med att få cyklarna mellan oss o hunden. De ger ett visst skydd, och åker sedan inte förrän hunden är under kontroll, vissa godmodiga svensson hundar kan man faktiskt få att tassa hem genom att väldigt bestämt säga åt dem att göra det, andra kräver i princip att ägaren ingriper.

Per

Hundbiten
Kanske något off topic men jag tycker ändå detta kan vara av värde för dem som är ute i skog och mark och cyklar MTB och måste konfronteras med hundar lite då och då. Jag har själv cyklat i terrängen i över 15 år och tänker då rakt inte slut med det för lösa odresserade hundars skull! Jag älskar denna sport alldeles för mycket! ;)

Jag har praktiserat en metod som kräver en viss kyla men som fungerar varenda gång. Om man konfronteras med en hund och sannolikheten är stor att man kommer bli biten kan man hålla fram handen något, rak arm och knuten hand... så att man inte får fingrarna avslitna, då kommer bettet mest troligt bli över handen och inte armen eller benet.

Istället för att dra tillbaka handen, vilket normalt är ett av de felen man gör och då hunden oftast har otroligt starka käkar släpper den inte taget och skadan förvärras bara drastiskt (förutsett att hunden verkligen bitar tag och inte bara nafsar), utan istället tar man ett stadigt tag om nacken med en andra handen och kör in näven, som hunden biter tag i, så långt i halsen man bara kan. Även en hund har kräkreflexer och fort som attan spottar den ut handen… och logiskt sett så blir det ju svårt även för en hund att bita om en hand är på väg ner i halsen!

Många drar ju tillbaka handen när hunden biter rent reflexmässigt och detta kan tyvärr sporra hunden ändå mer som då ser detta som en dragkamp och spjärnar emot för fullt. Detta kan tyvärr leda till riktigt otrevliga skador för den som blir hundbiten. Som tur är så är det flesta hundarna inte så aggressiv a men det kan vara bra att känna till ett motmedel om man träffar på en sådan okopplad hund som anfaller en när man är ute på sin MTB-tur! :)

Blev kanske en något otydlig beskrivning men jag tror ni förstår vad jag menar. Jag har praktiserat det flertalet gånger och det har fungerat varenda gång. Anledningen till att jag utvecklade denna metod är som ni säkert förstått, är gamla misstag som lett till många fina ärr på mina händer och jag behöver fingrarna i bra skick då jobbar som programmerare och dessutom använder mig av tuch-metoden!

Våga vägra att bli hundrädd! :)

Hundbiten
smallRock Skrev:

> Jag har praktiserat en metod som kräver en viss
> kyla men som fungerar varenda gång. Om man
> konfronteras med en hund och sannolikheten är stor
> att man kommer bli biten kan man hålla fram handen
> något, rak arm och knuten hand... så att man inte
> får fingrarna avslitna, då kommer bettet mest
> troligt bli över handen och inte armen eller
> benet.

— fascinerande, för egen del har jag gjort tjurfäktingspiruetter med hojen som skynke, medan jag själv skällt som en bandhund på hundjäveln, och har hittills klarat mig från att bli biten.

Per

Hundbiten
Det blir ett surrljud mellan ekrarna när man cyklar som gör ont i hundens öron har jag hört. Under en cykeltur var det en hund som envist bara skulle in i mitt framhjul och härja.

Hundbiten
Sist vi hojade i Thailand var vi i provinsen Trat och varenda hemman längs vägen hade en lös springande hund som gav skall efter oss. Måttligt kul, och smått farligt, eftersom man lätt kunde vingla ut i trafiken om man försökte undkomma. Vi kollade efteråt upp diverse mojänger för att få hundar på flykt, t ex http://www.securityworld.com/personalsafety/1012.html och http://www.petstime.com/DogOff.html, men köpte aldrig någondera eftersom vi hojade i USA de två följande åren.

För långfärdscyklisten kan hundar vara verkligt jobbiga inte minst för att med bagage på cykeln eller med en BOB efter den så är det svårt att använda cykeln som tillhygge eller skydd.

Per

Hundbiten
Hundägare har ALLTID strikt ägaransvar oavsett vad hunden hittar på! T.o.m om den biter en inbrottstjuv i
ditt eget hus som stjäl hela bohaget. Finns ingen skylt i världen som fritar en hundägare.
Polisanmäl. Glöm inte att dokumentera skadan hos en läkare om du vill driva det rättsligt. Har jycken bitit en gång så gör han det igen, var så säker! Egentligen så är det ju inte kräkets fel, det är ägaren det är fel på! Kan man inte avliva ägaren...?!

/steen (hundägare sedan 20 år, förhoppningsvis en bra sådan...)

Hundbiten
Mitt bidrag är lite fånigt. :)
Den enda gång gång jag blivit attackerad av en hund var på Strandvägen och av en Chihuahua. Jag vill inte veta vad som skulle hända om den hade fastnat i framhjulet. :)

Tillbaka
Topp