hur 4 season är continental 4 season?

ja hur länge ska man våga köra med dem? 23 mm-versionen har jag på min pendlarracer. löv och gegga kan jag köra försiktigt på, men ska man låta bli när det blir nollgradigt och lägre, även om marken är utan snö/is?

kan man sätta mer vintriga vinterdäck på min pendlarhoj (bianchi via nirone alu med kolfibergaffel och shimano sora)?

Tror inte "4 season" innefattar svensk vinter, utan snarare det som motsvarar svensk höst och vår. Jag använder mina ffa på våren när det är mycket grus och elände kvar efter vintern.

Det finns inga racervinterdäck, det närmaste du kan komma är förmodligen 28 mm Conti Contact (som jag har) eller Schwalbe Marathon (25 mm).

Conti 4 Season håller för mycket, jag har kört en del grusväg med mina i 25 mm version.
Men om du söker dubbdäck för racer får du nog leta...

Enl mig är Conti Ultra Gatorskin ett fullgott alternativ till GP4Season.

De första Gatorskin-däcken köpte jag -02, det dröjde c:a 2,5år utan punka, jag pendlade/tränade med dem.
Körde bla genom såpass mkt krossat glass att det krasade under däcken, ingen punka.
Med 7-7,5 Bar i dem kände jag ingen större skillnad mellan dem och de dåvarande 'findäcken' från Conti (GP3000).

Men efter >3,5år tog däcken slut. Men jag hade inte slitit ut dem, det var punkteringsskyddet som hade tappat 'stinget', på 50km fick jag tre punkor.

Jag köpte då nya Gatorskin och de har fungerat bra sedan dess.

Sedan tidigt i våras pendlar jag på GP4Season (Gatorskin-däcken är kvar på en annan cykel), jag har svårt att känna ngn större skillnad mellan dem och Ultra Gatorskin-däcken.
Däremot har jag GP4000S på andra hjul, de tycker jag att jag känner skillnad på.
Men om det beror på verkliga skillnader eller placebo vill jag låta vara osagt.

När mina nuvarande GP4Season har tagit slut kommer jag troligen att gå tillbaka till Ultra Gatorskin, prisskillnaden är omotiverad enl mig. Det finns andra cykelprylar jag kan lägga de pengarna på.

UltraGatorSkin.gif

http://www.conti-tyres.co.uk/conticycle/ti ultra gatorskin.shtml

/Håkan

Ang. Ultra Gatorskin håller jag inte med HåkanC, jag kanske fick ett Måndagsex men jag tyckte att de endast rullade fint (dvs kändes bekväma och följsamma). Men punkteringssäkra var de inte. Jag fick en hel del punkor på de däcken (4 st under ett par månader...), och då cyklade jag bara på cykelbana med lite grus på. Inte glas.

evosmos skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fick en hel del punkor på de däcken (4 st
> under ett par månader...), och då cyklade jag
> bara på cykelbana med lite grus på. Inte glas.

Du skulle ha siktat på glaset, inte på gruset.

Om det inte är så att du har fått måndagsexemplar (reklamerade du?)
så har tydligen Conti försämrat produkten de senaste åren.

Det var ju 2006 jag köpte mina senaste Ultra Gatorskin.

/Håkan
Även GP4Season håller för att cykla på krossat glas, det märket jag senast i morse.

HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> evosmos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag fick en hel del punkor på de däcken (4
> st
> > under ett par månader...), och då cyklade jag
> > bara på cykelbana med lite grus på. Inte
> glas.
>
> Du skulle ha siktat på glaset, inte på gruset.

Det gjorde jag istället med mina Pro Race 3, gick ingen bra...
>
> Om det inte är så att du har fått
> måndagsexemplar (reklamerade du?)
> så har tydligen Conti försämrat produkten de
> senaste åren.
>
> Det var ju 2006 jag köpte mina senaste Ultra
> Gatorskin.
>

Jag reklamerade aldrig, men jag fick punkor både fram och bak. Men det är klart, det kan fortfarande handla om ett Måndagsex.

Tillbaka
Topp