Hur anväder man en "Avdragare för vevarm" ?

borton

Ny medlem
Sitter här me lite tids brist och behöver akut hjälp me en förklar hur man anväder en vevarmas borttagare!
har tagit bort klinga, sexkant skruvs skyddet som sitter först, men nu sitter ja här med ett hål i veven och en vevavdragare i min hand och vet inte va ja ska göra! förstår mig inte på denna pryl! :)

Ngn som har lust att ge en så förstolig förklaring som möjligt?

Tack på förhand

Lycka till!

<http://www.parktool.com/repair_help/Pipe_Billet_Spindle_type.shtml>

<http://www.parktool.com/repair_help/FAQrCarm.shtml>

Du har en "mutter" som är gängad både in och utvändigt och en bult (som passar i muttern) som endast är gängad utvändigt. Muttern skall gängas i vevarmen (gör rent gängorna först med lite oljespray, typ 5-56, och en trasa). När den sitter fast ordentligt skall du gänga in bulten igenom muttern. Sedan drar du hårdare och hårdare med nyckeln på bulten. Nu kommer bulten att trycka på vevaxeln, muttern kommer att "hålla" i vevarmen och dessa två aktioner kommer att trycka vevarmen av vevaxeln.

LYCKA TILL//
Erik

Post &Auml;ndrad (04-04-19 17:40)

Gänga först ut axeln ordentligt ur bulten för att sedan gänga in bulten i vevarmen till den bottnar och dra åt den lätt med passande nyckel.

Skruva nu in axeln till det tar stop, på med passande nyckel och vrid loss vevarmen.

pa009.jpg

//Jekyll

Erik, för mig är du dagens hjälte!
efter 2 timmars arbete för ingenting, läser dina rader och de funkar på första försöket, haha, Tack så hemst mkt!!

haha, så fort man fått fort armarna så kom nästa problem: kedjesyraren!
Hur får man lås denna, ja har alltså kommit "så" långt att ja fått av vevarmna, Tacksam för alla svar! :)

Tillbaka
Topp