Hur är Campagnolo?

Hur är Campagnolo?
Mina Chorus 12-delade reglage tog mer än 100 mil att köra in. När de var nya kändes de otroligt råa o kassa o jag undrade vad det var för skit jag köpt. Inget minne av att mina 9-delade reglage krävde sådan inkörning.
Angående tumreglaget så tycker jag att Ekars nersänkta version verkar vara en förbättring.

Hur är Campagnolo?
Samma här, tycker att Campa är ett självklart val. Har aldrig ångrat att jag bytte till Campa på racern, detsamma gäller systern. Det enda jobbiga är när Campa-talibanerna tror att man är en av dem. ("One of us! One of us!") För jag gillar Shimano också. I alla fall när det funkar.
Är sjukt sugen på Ekar-gruppen, måste bara spara ihop tillräckligt med pengar först...

Hur är Campagnolo?
Känner inte heller igen mig i Kashmirs beskrivning ovan. Kört med campa i decennier och aldrig haft problem med att få grupperna att växla bra eller med kvalitet. Jag har fortfarande kvar en 8-delad Record titanium grupp. Den börjar bli 30 år nu och har gått många tusen mil med välbevarad funktion. Jag har haft cyklar med Shimano och SRAM också, även det fungerar men enligt mig är ergonomin, estetiken och "växlingskaraktären" sämre. Subjektivt förstås.
En observation som jag har gjort är att många som misslyckas med campa har kapat kedjan för kort, campa har en egen metod för att estimera kedjelängd. För kort kedja ger en "nervöst" växlande drivlina.

Visst finns det olika åsikter om detta! Jag har absolut inte hållit på med cyklar i 40 år (snarare ett par år) men har å andra sidan byggt och mekat intensivt med upp emot 40 hojar som renoverats och sammanställts. Under det senaste året har jag också cyklat ganska mycket. Jag har framförallt använt Shimanos äldre grupper (aldrig mer än tiodelat) och skillnaden på dem och på mina tre Campagrupper har varit frapperande i växlingskvalitet - Shimano är det i princip aldrig problem med, det bara fungerar, medan italienarna är en ständig källa till bekymmer. Min upplevelse är att kombireglagen (brifters) är klart sämre. Ofta behöver man trimma växellägena med mikroskopiska justeringar för att det ska fungera. Shimanos grejer trycker man till på och Bob är din farbror. Bakväxlarna är sladdrigare och vekare på Campa.

Bromsarna har Campagnolo däremot lyckats bra med - bättre effekt på deras dual pivot-varianter än på Shimanos.

Ytterligare ett bekymmer med Campagnolo är att de gör det svårt: Lösningarna är ofta lite krångligare och mer svårmekade. Ibland gränsar det till magiska ritualer för att få det att lira: Dra vajern på ett särskilt sätt, använd EXAKT rätt kedjelängd och offra en get till Jupiter så kommer det att funka. Kanske. ?

Hur är Campagnolo?
De klart bästa växlarna jag använt (nu pratar vi LVG) är Shimanos sjudelade från 90-talet. Helt oslagbara, perfekta växlingar i alla sammanhang och en enorm kvalitet i bygghänseende. Kör nu Deore LX fram och bak med RSX-reglage på ena Miyatan, Deore LX bak på den andra (växeln klarar nyare tiodelad 105/Ultegra utan problem) och Shimano 600 Ultegra fram/bak med RSX-reglage på en av räsrarna.

Jag tänker också att proffscyklister alltid har nya grejer medan jag alltid använder gamla. Stor skillnad. Kvalitetsdiskrepanserna blir tydligare då.

Senast redigerad av en moderator:
Hur är Campagnolo?
Ja, SRAM väcker uppenbarligen starka känslor hos en del. Jag har faktiskt SRAM Apex på en av mina pendlare, kanske är jag lycklig ägare av ett "fredagsexemplar" men den har gått nästan 4000 mil helt problemfritt. Jag är ingen pedant men sköter väl underhållet hyfsat. Jag har bytt kedja, kassett och vajer efter normala intervall + ett framdrev. No probs. Jag är också väldigt sugen på att byta till Ekar, men på en pendlare är det en klar fördel med billiga slitdelar. Man slipper gråta inombords när man plöjer genom saltslasket.

Tillbaka
Topp