Hur är Crescents ”mixte”-ramar från 80-talet?

thisismycat

Aktiv medlem
5B0C9A1C-DB6E-4F98-82F9-1A0BE8C302D9.jpeg

Lurar på ett höstprojekt åt mig själv, att bygga en vardags/pendelcykel åt min fru. Är inte sugen på att ge mig på en fransk mixte-ram med allt vad det innebär, men Crescent gjorde ju en del ramar med åtminstone den looken. Tänker mig ramar som på bilden ovan, borde också vara lätt att hitta begagnat.
Vi har en treväxlad damcykel med samma look, men den ramen är tung och ”fladdrig” har jag tyckt efter att ha provkört efter diverse mekingrepp.

Planen är: 650B, 2x8-delat med porteurstyre, skärmar och nån slags lastningsmöjlighet. Men kommer det bara bli en snygg, men hemsk cykel att cykla på? Finns det andra ramar jag ska leta efter? Frun är förresten kort, så det begränsar möjligheterna avsevärd. Budgeten är liten, mycket liten.

mixte är trevligt. just crescents ramar vet jag inget om men man ska nog inte ha för höga förhoppningar.

650b alltså 584-fälg finns att köpa vintage som mixte fabriksbyggda och färdiga. dimensionen heter på gammalt språk 26x1 1/2. här är min rex ultra från femtiotalet. ombyggd av mig tidigt åttiotal till hybridväxel 3x6. snabb men mycket tung.

Bilagor

• 7DF3D74E-6E58-46CA-AA00-0BA09BEDFDE9.jpeg
    7DF3D74E-6E58-46CA-AA00-0BA09BEDFDE9.jpeg
    425.4 KB · Besök: 238
sen finns 26x1 3/8 alltså 590-fälg, lär vara en av de vanligaste historiska dimensionerna i england och frankrike. passar egentligen bättre än 584 i en ram tänkt för 622-hjul. egentligen inga inga problem hitta däck till 590, men dubbdäck har jag inte sett.

här är en nishikiram jag hade över, numera med 590-hjul i utförande som hustrun ville ha med 7-växlat nexus och fotbroms

Bilagor

• 45ADAA1A-9000-4C3F-B16B-0D94B7F83FD2.jpeg
    45ADAA1A-9000-4C3F-B16B-0D94B7F83FD2.jpeg
    424.4 KB · Besök: 224
Mammascykel.jpg

Jag har en Crescent City-någonting med mixteram från början av 1980-talet.

Nu ska jag väl säga att jag inte cyklar vare sig hårt eller avancerat men jag tycker att den fungerar fint för vardagsbruk,d.v.s. jobbpendling, åka och handla med m.m.

Cykeln är utrustad med 2x6 med friktionsreglage (inte original) och 700x38 mm däck.

Det är ingen lättvikare men definitivt lättare än dotterns Skeppshult STC och min touring-Surly. Dock tyngre än en Cinelli Bootlegs singelspeed.

alla konstruktioner kan ju drabbas av dåligt utförande, men i grunden är mixte milsvitt mycket sundare än en vanlig damram, för att inte tala om damtralla.

den gröna crescenten var ju frän.

Det finns en crescent-mixte i hushållet. Den har Sachs torpedo 5-nav och ramlås, så den är lite mindre sportinriktad än cykeln på första bilden. Den hade onödigt smala däck original, 32 mm har jag för mig, men jag har bytt till 42mm. De får plats i skärmarna utan hjulbyte.
En udda detalj är att den hade både fälgbroms och fotbroms originalmonterat på bakhjulet.
Den är tung, men då är den också fullutrustad ungefär som kais01s cykel, men ramen ser ut som gubbcyklists cykel. Plåtfälgarna hjälper nog till med vikten också.
Den är för för liten för mig så jag kan inte ge ett förstahandsutlåtande om cykelegenskaperna. Men den är snabbare än en annan cykel med klassiskt böjd damram. Den cykeln sägs vara "tyngre", men jag vet egentligen inte om vikten skiljer så mycket, jag har inte vägt. Båda känns ganska tunga, men det är möjligt att den är lättare. Däremot så är det stor skillnad på sittställning och geometri.
Den sägs också vara "tyngre" och är långsammare än en helstel aluminium-mtb. I det fallet så känns den tyngre när jag bär cyklarna.

Man kan ju ganska enkelt sortera ut de värsta skrotramarna genom att titta på ett par byggdetaljer:

- Bakhjulets dropout. Om ramrören bara har pressats ihop och svetsats fast vid en bit utstansad plåt istället för en lite mer arbetad lösning så är nog ramen i övrigt inte heller så kul.

- Fast monterat blocklås. En detalj som jag aldrig någonsin sätt på en bättre ram.

Gubbcyklistens cykel här ovan är till exempel en ram som jag inte skulle lagt så mycket krut på.
(med det sagt är det inte säkert att den är usel men går garanterat att hitta bättre)

//j

matthiasg sa:
Inte en Cresent, men byggde den här för några år sedan och känner mej ganska nöjd med hur den blev och hur den kändes på vägen.

Den är fin! Just den (jag minns en gång när du postade du bilden!) lärde mig vad en mixte-ram är. Hade aldrig hört talas om det, trodde det bara var ”dam-cykel”. Så tack för bildningen!

jesperC sa:
Man kan ju ganska enkelt sortera ut de värsta skrotramarna genom att titta på ett par byggdetaljer:
- Bakhjulets dropout. Om ramrören bara har pressats ihop och svetsats fast vid en bit utstansad plåt istället för en lite mer arbetad lösning så är nog ramen i övrigt inte heller så kul.
- Fast monterat blocklås. En detalj som jag aldrig någonsin sätt på en bättre ram.
//j

Crescent sålde några hyfsade varianter av "sportcyklar" på 80-talet med Reynolds 531-rör,
de hade skärmar, pakethållare etc men inte fast blocklås och växelörat var "riktigt".

Det fanns även någon mixte-variant av dessa, alltså med Reynolds 531-rör, fast
min gissning är att dessa inte byggdes och såldes i några större antal.

Så leta efter Reynolds 531-dekaler på ramrören, finns sådana är det sannolikt en rätt bra cykel.

/Fedde

Tillbaka
Topp