Hur är cube attention som skogscykel?

Tomas-n85

Medlem
Jag står i kvalet att renovera min nuvarande trek 8200 26" med xt komponenter eller kolla efter en ny cykel för skogen. Har ej erfarenhet av cykling i skog. Bara cyklat väg innan. Men tröttnat på det. Och haft uppehåll på x år. Dock så var jag med min grabb på mtb träning och jag själv fastnade för skog/ stigcykling . Så nu var jag hos cykelhandlare och han vill ju naturligtvis sälja nytt eller jobba på min gammla mtb inga problem. Men med en tight budget så rekommenderade han en cube attention 29" den ligger på 10000 kr ungefär. Enligt honom så är det bara idiotiskt att köpa något billigare då det inte håller.
Har sett att det förekommer väldigt mycket heldämpade mtb nu för tiden men då måste man ju upp till minst 30000 för att få bra grejer.
Var ute en provrunda på min trek igår och det var dåliga stigar knappt några huvud taget. Men jag fastnade för stig cykling dock inte med min cykel i det skicket den är i.
Vad har ni för tankar?

Jag körde hardtail i många år (en Cube faktiskt) och tyckte det var helt ok. Sen hyrde jag en heldämpad och blev såld. Så mycket roligare att cykla i tuff terräng med den. Det slutade såklart med att jag köpte en. Det var inte tråkigt innan, men det är en helt annan grej nu. Värt varje krona tycker jag. Sen kan du faktiskt få en helt godkänd hoj för mindre än 30 000. Både ny och begagnad.

Cube Attention SL 2018 är den cykel som fick mig att verkligen fastna för MTB. Och efter lite uppgradering så är den riktigt kul i skogen även om det till slut blev en heldämpad för mig i år. Men helt olika typer av cykling tycker jag. Cuben räcker långt, speciellt med lite uppgraderingar. Tar hellre den när jag ska ut och jaga tider på ena rundan jag kör eftersom där även är en del ren transport. Heldämpade blir mer lek i skogen. Så det är lite vad du är ute efter och vilka stigar du tänker cykla. ?

Har för mig att jag fick ge runt 7000kr för min när modellen såldes ut på hösten 2018.

IMG_20200825_072514_254.jpg

Tillbaka
Topp