Hur är cyklingen i Säfsen?

Jacke

Ny medlem
Är det någon som har varit i Säfsen och cyklat?
De lär ju ha många mil av MTB-leder, men frågan är om det är bra (enligt min bedömning är "bra" lika med hårda, kuperade, kurviga, single tracks utan alltför mycket rötter och med så lite träskmark som möjligt. I den bästa av världar alltså).

Jacke

Jag har varit där och cyklat 2-3 helger de senaste åren.
Det mesta av deras s.k. MTB-leder verkar vara grusväg/traktorväg,
kryddad med varierande långa stumpar med schyssta stigar.
Bitvis ganska kul cykling, men inget spektakulärt.

Jag var där på läger med cykelhögskolan i höstas. Då säsongen va lite över.
Men jag och Westergren lyckades hitta en grym singeltrack, som i börjarn var ansträngande uppför i lummig lövskog. Sedan bar det av en lååååång bit nedför med lite doserade kurvor och svepande linjer. gick hur snabbt och skönt som helst.
Men så var det dags att åka hem från stigen också =) vi hamnade långt utanför säfsenanläggningen =P
Men men extra träning gör ju inget =D

Det låter ganska lovande. Doserade kurvor, mm!

Två frågor:

Finns rundorna väl utmärkta med skyltar, så att man slipper tappa bort sig bland sly och mygg?

De har ju bra priser på boendet, men betyder det att man får dela rum med vägglöss och duscha i myrvatten?

Jacke

De flesta leder är tydligt uppmärkta, men den vi körde var inte det. Det var en bra avstickare. det finns många leder som är uppmärkta som cykelleder sedan finns det bra vandringsleder också, som dyger bra för cykling.

Boendet är över vandrarhemsstandard. De är i princip samma som stugorna i sälen och liknande, och man sover gott i sängarna.

Vill man köra fin asfalt så finns det många härliga backar och väldigt fin natur som omger den fint underhållna asfalten.
Som också leder till andra fina stigar och mtbmiljöer utanför Säfsens friluftsområde.

Jag gillar området starkt pga långa fina backar både upp och ned, men den fina orörda naturen är det som är bäst.

I år kanske man orkar ta sig till Säfsen på en provdag eller så?

Om jag varit ekonomiskt oberoende och inte behövde jobba skulle jag nog försöka få dem att satsa på DH/FR också, de har ju förutsättningarna med lift och backar liksom.

Du TnT!

Är du från Ludvikatrakten? Då kanske du har koll på om de ska köra Satmaran på Blötberget i år. Och i så fall när?

Till Säfsen är det väl isåfall inte så långt för dig att åka, men bor du i Ludvika så har du det ganska väl förspänt ändå med bra leder. Delar av FMT är ju hur bra som helst.

Jacke

Var där för några år sen och konstaterade att det kan bli rejält blött i spåren ibland. Då hade det regnat en hel del veckan innan och under de dagarna som vi var där. Se bifogad bild.

deepshitliten.jpg

/Pär

Jacke skrev:
-------------------------------------------------------
> Du TnT!

Yo!

> Är du från Ludvikatrakten?

Japp.

> Då kanske du har koll på om de ska köra Satmaran på Blötberget i år.

Inte en susning! maila Håkan Rosén och fråga, han brukar vara insatt i det där. Jag gissar att han har följande adress: hakan [punkt] rosen [snabel-a] ludvika [punkt] se

> Till Säfsen är det väl isåfall inte så långt för dig att åka

Nej, precis.

> Delar av FMT är ju hur bra som helst.

Jag tycker det mesta av FMT är hur trist som helst. ;) Fast det är fin natur.

Det finns lite bra åkning i Ludvikatrakten dock:
http://tnt.happymtb.org/RR/2005/050903_Bergslagsleden_01/

Hade visst inga bra bilder från favvoställena OnLine så det där får räcka.

Jag åker skidor i säfsen nästan varje Söndag Har cirka 120 km till Säfsen så avståndet är OKey.
tänkte bara om nån vet om de har öppna liftar på sommaren **

Nu är det läge att återuppliva denna tråd eftersom att Säfsen verkar ha lagt en del resurser de senaste 13 åren.

Så...

Hur är cyklingen i Säfsen nuförtiden?

Rätt bra för xco/långloppsträning.

Ridstigen är en favorit.
Drömrundan med 400m spänger är oxå en fin upplevelse.

Ingen av dem två är en färdig mtb-runda utan man måste dels navigera ut till där det börjar och sen kan man köra på.

Sök på Strava, jag har lagt upp en en del segment där.

Tillbaka
Topp