Hur är det att köra cykelvasan 45/30?

Grill-britt

Ny medlem
Jag funderar på att anmäla mig till cykelvasan i sommar, antingen den som är 30 km eller den som är 45 km. Men vad är egentligen skillnaden mellan dessa (förutom distansskillnaden)? Jag funderar också på hur kul det egentligen är att köra cykelvasan, är det mest grusväg eller är det teknsikt också? Är det värt att vara med i jämförelse med att cykla någon annanstans? Kan tillägga att jag är lite av en nybörjare på MTB.

De lättaste milen är de 3 sista. Mycket breda motionsspår som inte är tekniska. Några kortbackar o så. Halvvasan inleder med lundbecksbackarna som är lite sega o kan bli lite uppkörda men det är inte svåråkt.
Det svåraste paftiet på CV är uppe på myrarna eftet nån mil om man står på. Då skakar det ordentligt men slår man av på takten är det oxå lättåkt.
CV är väl knappt ett mtb lopp idag hade man nog tyckt det var ett gravellopp. Gtusväg utan tekniska partier ;)

Tycker det är roliga lopp, mest för att det är sådan folkfest och att jag cyklar med min far.
30an säger dom väll att du kan ta vilken cykel som helst och ta med en fikakorg typ så då förstår du nivån, absolut trevligt dock.

Annors sa:
De lättaste milen är de 3 sista. Mycket breda motionsspår som inte är tekniska. Några kortbackar o så. Halvvasan inleder med lundbecksbackarna som är lite sega o kan bli lite uppkörda men det är inte svåråkt.
Det svåraste paftiet på CV är uppe på myrarna eftet nån mil om man står på. Då skakar det ordentligt men slår man av på takten är det oxå lättåkt.
CV är väl knappt ett mtb lopp idag hade man nog tyckt det var ett gravellopp. Gtusväg utan tekniska partier ;)

Mer motionsspår än grusväg, väl?
Mina handleder och min kropp föredrog fs iaf.

Jag körde alla tre - CV30, CV45 och CV90 - för några år sedan.

CV30 verkar vara ett familjeevenemang, passar alla och ingen stress i spåret. Lättcyklad grusväg hela vägen.

CV45 var lite hetsigare och hade då lite mer stök på norra sidan av Oxbergssjön. Funkade dock utmärkt med CX.

MarcusS sa:
Jag körde alla tre - CV30, CV45 och CV90 - för några år sedan.

CV30 verkar vara ett familjeevenemang, passar alla och ingen stress i spåret. Lättcyklad grusväg hela vägen.

CV45 var lite hetsigare och hade då lite mer stök på norra sidan av Oxbergssjön. Funkade dock utmärkt med CX.

Bra sammanfattat. Som någon sa, du får med Lundbäcksbacken och den extra CV-backen direkt efteråt på 45-an.

Tillbaka
Topp