Hur är det i skogarna i Östergötland egentligen?

Tobias B

Medlem
Hade stora planer på en långsväng med nya cykeln i helgen men i morse blev man besviken när allt var vitt igen här i Norrköping. Ja ja det är borta snart igen. Har någon testat föret ordentligt i skogarna? Kom hem från fjällen i söndags och har inte hunnit ut för att kolla. Skogarna kring Yxbacken Sörsjön Ågelsjön, har någon koll? Kolmårdsskogarna eller någon annan stans. Eller ska man köra hemma på Vikbolandet Söderköping Ramundret Petersburg??? Något måste man hitta på.

Bättre cykelföre än Lofsdalen just nu iaf. Kolmården är bra stigcykling. Klockrent. Har bott i dom skogarna i några år. Ut å kör.

knaper skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg på fb
> (https://www.facebook.com/groups/274765282580427/)
> att det var dubbfritt som gällde i
> Kolmårdenskogarna. Vrinnevi var snöfritt så
> när som på 200m isig stig i ett par lugna
> partier i lördags.

Facebook har jag inte koll på men det låter ju lovande. Vrinnevi testade en kompis i helgen och sa att det var ok minus de vanliga surhålen som är extrasura.

det finns hopp

skogsmulle101 skrev:
> Bättre cykelföre än Lofsdalen just nu iaf.
> Kolmården är bra stigcykling. Klockrent. Har
> bott i dom skogarna i några år. Ut å kör.

Det låter fint blir och kolla karta när ungar och kvällspass är avklarade. Tips på tur? Kuperat är fint, ny på FS i år.

wildmannen skrev:
> Vrinnevi funkar. Jursla och Ågelsjön behöver
> väl lite mer tö.
>
> Nån mer på fatbike?

Ja det ligger väl kvar snö kan tänkas. En fatbike vore fint, men inte än tyvärr.

Förra veckan både cyklade och gick jag en del på gamla milspåret vid Bergkulla och det var till 90 procent snöfritt.

I söndags cyklade jag Östgötaleden (orange märkning) från Sörsjön till Hults bruk. Stigen var bitvis ganska torr inne i skogen men det var också ordentligt blött på sina håll. Över öppna fält och kalhyggen var det knappast cykelbart ännu på grund av mycket snö kvar.

Liksom Englund cyklade jag Östgötaleden norr om Jursla i söndags. En hel del snö där det var öppet men på de flesta stigar var det barmark, dubbar behövdes inte.

Senast ändrad:
På Omberg är det så gott som snöfritt men det liggar ganska många vindfällen från vinterns stormar. Jag körde 2,5 mil i söndags och de flesta träden kommer man förbi men det blir ju inte något flyt i cyklingen. Det ligger ett ordentligt plockepinn efter Renstafällan på väg mot Makersbergen.

Jag har pratat med Sveaskog och de jobbar på att röja alla stigarna men det kommer att ta tid, målet är att de ska vara klara 1:a Maj. De börjar vid Stocklycke och jobbar sig utåt.

Tobias B skrev:
> skogsmulle101 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bättre cykelföre än Lofsdalen just nu iaf.
> > Kolmården är bra stigcykling. Klockrent. Har
> > bott i dom skogarna i några år. Ut å kör.
>
> Det låter fint blir och kolla karta när ungar
> och kvällspass är avklarade. Tips på tur?
> Kuperat är fint, ny på FS i år.

Lite svårt att säga men parkera typ vid Lillsjövägen, Yxbacken eller bortåt Bråvikenhållet på stora klippväggen du ser från E4an norrut ifrån Norrköping (höger sida) är bra utgångsställen. Bra stigar!

Tillbaka
Topp