Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
Körde för övrigt de nya spåren vid Eklanda Switchbacks idag. Jäklar vilka suicide features de byggt där! Ett rejält dropp och värsta gap-droppet. Långt över min komfortzoon.

Eklanda Switchbacks var iordninggjord och i väldigt bra skick. Komiskt nog mötte jag 2st som gick uppför precis innan första branten i slutet så jag fick lägga mig och cykeln ner som ”försvar”.

Hur är föret i GBG?
Körde för övrigt de nya spåren vid Eklanda Switchbacks idag. Jäklar vilka suicide features de byggt där! Ett rejält dropp och värsta gap-droppet. Långt över min komfortzoon.

Eklanda Switchbacks var iordninggjord och i väldigt bra skick. Komiskt nog mötte jag 2st som gick uppför precis innan första branten i slutet så jag fick lägga mig och cykeln ner som ”försvar”.
Va nog dom jag körde för några veckor sedan :). Riktigt tuffa grejer. Hade fullt upp idag me hoppet uppe på pine forest som någon renoverat men jag lyckades aldrig våga ta de, körde däremot hem ett nytt pr ?. Riktigt bra före i eftermiddag!

Hur är föret i GBG?
Va nog dom jag körde för några veckor sedan :). Riktigt tuffa grejer. Hade fullt upp idag me hoppet uppe på pine forest som någon renoverat men jag lyckades aldrig våga ta de, körde däremot hem ett nytt pr ?. Riktigt bra före i eftermiddag!
Under 30 är fan bra jobbat! Mitt PR är 33sek. Jag körde också Pine Forest DH idag men det reggades inte. Jag har också som plan att ge mig på hoppet, men tycker det är för skumpigt innan hoppet. Vill inte få en sned ingång.

Du menar det vid 25 sek in i videon va?

Hur är föret i GBG?
Ja jag e rätt nöjd :). Jag tog de i höstas när det var storm och regn, dessutom innan det fanns en landning men då landade jag snett ut på högerkanten och slog sönder mina nya kolvevar. Jag får ingen bra linje och precis som du säger så e de rätt mycket Sten å rötter innan kickern och det känns som gaffeln e djupt ner i slaget precis före man ska rulla ut på kickern.

Hur är föret i GBG?
Under 30 är fan bra jobbat! Mitt PR är 33sek. Jag körde också Pine Forest DH idag men det reggades inte. Jag har också som plan att ge mig på hoppet, men tycker det är för skumpigt innan hoppet. Vill inte få en sned ingång.

Du menar det vid 25 sek in i videon va?
Det där är fan tragiskt att se. Cutlines precis _överallt_. Pine Forest är bara ett rakt sträck numera. Typexempel på hur en stig blir både kortare, rakare och enklare när man genar och röjer enklare alternativ-linjer för att kapa tid.

R.I.P

Hur är föret i GBG?
Ja, jag har lite svårt att se nöjet i att köra en stig om man mest skippar det som stigen består av.

De flesta stigarna däromkring (kottarna osv) lider ju av samma fenomen tyvärr.

Hur är föret i GBG?
Det där är fan tragiskt att se. Cutlines precis _överallt_. Pine Forest är bara ett rakt sträck numera. Typexempel på hur en stig blir både kortare, rakare och enklare när man genar och röjer enklare alternativ-linjer för att kapa tid.

R.I.P
Hur fan ska jag köra då? Jag följer ju spåret. Strava-spåret är typ spikrakt i Strava...

Hur är föret i GBG?
Hur fan ska jag köra då? Jag följer ju spåret. Strava-spåret är typ spikrakt i Strava...
Steg 1: skrota strava!

Skämt å sido, det var kanske inte just ditt åk jag kommenterade utan snarare vad som har hänt med spåret. Ta det inte personligt, men det är verkligen återigen ett exempel på hur alla rakare alternativspår och cutlines till slut blir main track och det riktiga spåret försvinner/rakas ut. Tragiskt, men sant.

Hur är föret i GBG?
Plus att det är betydligt fler som åker i pine området nu än för tre år sedan jag började åka där. Kottarna har ju blivit flera meter bredare här och var. Men såklart, dels pga strava genas det här och var.

Hur är föret i GBG?
Utöver att jag trodde att det här med stravahetsande dog ut för några år sedan (cutlinesen tyder iofs på motsatsen) så är det väl mest slumpen som avgör om man får 30 eller 35s på en så kort sträcka, i skogen..

Hur är föret i GBG?
Utöver att jag trodde att det här med stravahetsande dog ut för några år sedan (cutlinesen tyder iofs på motsatsen) så är det väl mest slumpen som avgör om man får 30 eller 35s på en så kort sträcka, i skogen..
Ja ibland loggar den inte alls och ibland en helt annan stig så man ska nog inte va allt för säker på resultaten. Jag har kört med strava ett år nu och tyvärr svårt att lägga den åt sidan även att man helst skulle vilja de.

Hur är föret i GBG?
Jag gillar att köra fort och jämföra mina egna tider, förstår inte alls denna shaming. Kör du som du vill så kör jag som jag vill, win win. Att spår blir uppkörda med tiden och att det skapas genvägar är inte konstigt. Jag upptäckte spåret i vintras och det ser likadant ut nu som då.

Hur är föret i GBG?
Jag gillar att köra fort och jämföra mina egna tider, förstår inte alls denna shaming. Kör du som du vill så kör jag som jag vill, win win. Att spår blir uppkörda med tiden och att det skapas genvägar är inte konstigt. Jag upptäckte spåret i vintras och det ser likadant ut nu som då.
Nu tycker jag iofs att jag snarare uttryckte en åsikt än ägnade mig åt shaming, men iaf. Du får givetvis köra precis hur du vill, men återigen har jag svårt att se nöjet i att köra en stig så snabbt som möjligt när man skippar de features som stigen byggts runt.. Men det är som sagt en personlig preferens.

Sen tycker jag även att tidshetsande på dessa sträckor är djävulens påfund då det iaf till viss del är anledningen till cutlines, och även dålig stämning när folk som vill KOM:a är mindre benägna att bromsa för andra (miss)brukare i skogen, och/eller kör ut i full fart på ridstigen som sträckorna slutar på. Inte alls säkert att just du beter dig så.

Att spår blir uppkörda kan till viss del undvikas om man ger fan i att köra dem när det är som blötast (något jag själv inte alltid följer), och att det skapas genvägar är väl ingen naturlag? Men det är klart det tar längre tid att svänga än att köra rakt fram (bermsen i Holken är ett fint exempel på detta).

Sen var ju ytterligare en poäng att om du använder GPS/mobilen tillsammans med Strava för att avgöra vilken tid du kört t. ex. Pineforest DH på så bör du vara medveten om hur slumpmässigt det faller ut.. Du kanske tar tidsstämplar från Gopron iofs, då bör det vara betydligt bättre reproducerbarhet.

Och för att vara lite OnT: Föret i GBG är riktigt bra nu, i Lackarebäck finns det några surhål här och där, men överlag kanonfint.

Hur är föret i GBG?
Det är nog inte många som kör på en halv minut utför pine forest om man ska köra alla features :). Först droppet från stora stenen, sen hopp/droppet ner mot mitten, nyrenoverade stenhoppet, genom bermen, innerspår, droppet å rakt genom stenkistan på slutet. För att få en bra linje ner i andra hoppet/droppet behöver man nästan hålla ”nya” linjen till höger som det flesta verkar åka sett till hur slitnare den är från gång till gång.

jag tror inte heller de är stravajägare som alltid är problemet utan många som kör förbi de lite mer krävande featuresen pga osäkerhet eller brist på skills.

Hur är föret i GBG?
Nu tycker jag iofs att jag snarare uttryckte en åsikt än ägnade mig åt shaming, men iaf. Du får givetvis köra precis hur du vill, men återigen har jag svårt att se nöjet i att köra en stig så snabbt som möjligt när man skippar de features som stigen byggts runt.. Men det är som sagt en personlig preferens.

Sen tycker jag även att tidshetsande på dessa sträckor är djävulens påfund då det iaf till viss del är anledningen till cutlines, och även dålig stämning när folk som vill KOM:a är mindre benägna att bromsa för andra (miss)brukare i skogen, och/eller kör ut i full fart på ridstigen som sträckorna slutar på. Inte alls säkert att just du beter dig så.

Att spår blir uppkörda kan till viss del undvikas om man ger fan i att köra dem när det är som blötast (något jag själv inte alltid följer), och att det skapas genvägar är väl ingen naturlag? Men det är klart det tar längre tid att svänga än att köra rakt fram (bermsen i Holken är ett fint exempel på detta).

Sen var ju ytterligare en poäng att om du använder GPS/mobilen tillsammans med Strava för att avgöra vilken tid du kört t. ex. Pineforest DH på så bör du vara medveten om hur slumpmässigt det faller ut.. Du kanske tar tidsstämplar från Gopron iofs, då bör det vara betydligt bättre reproducerbarhet.

Och för att vara lite OnT: Föret i GBG är riktigt bra nu, i Lackarebäck finns det några surhål här och där, men överlag kanonfint.
Många antaganden i det inlägget.

Hur är föret i GBG?
Shaming eller inte, jag förstår hur du ser på saken yonsson. Du hittade spåret nyligen och kör "main line" i god tro att stigen går så. Helt naturligt, och som jag skrev ovan så är det inte ditt åk i sig jag reagerade på utan hur stigen utvecklas. Men just det här med att det skapas genvägar är precis som zinkpasta säger inte naturligt och något som är väl värt att belysa om. Speciellt för nya åkare. Resultatet blir nämligen just att nya åkare tar snabbaste/lättaste vägen ner; och svårigheter och kurvor försvinner från huvudspåret. Du märker ju själv, du kör numera en helt annan stig (utan hopp och dropps) i början och en betydligt rakare stig längre ned, utan att ens veta om det.

F.ö kollade jag vad som fanns på trailforks om PF DH och hittade ett exempel som belyser problemet (om än i liten skala). Samma sektion. Förr så kom man ut från sandiga bermen och behövde svänga ganska omgående till vänster för att linjera upp mot kurvan runt de två små träden och sedan tillbaka igen. Numera kan man i stället köra rakt fram igenom den gamla träddungen (uppenbart inte något som hänt på naturlig väg.. ), vilket reducerar två-tre kurvor. Resultat, stigen blir rakare när cutlinen blir mainline. (eller som i detta fallet, det blir två parallella spår och man krockar med träden i mitten för man vet fan inte åt vilket håll man skall svänga..)

Skärmavbild 2021-03-21 kl. 20.15.17.png
Skärmavbild 2021-03-21 kl. 20.15.07.png

Det kan verka som mycket liv för ingenting, men problemet är att detta sker på alla de populära lederna runt om i Ängb. (Utförslöpan på Hobo Trail är ytterligare ett exempel där seriöst stora delar av leden genats bort.). Och ja, de är nog få som förnekar att det inte skett en rejäl förändring när det kommer till stigbreddning och cutlines efter Stravas intåg. Tidtagning har alltid skett, men på freelap-tiden så respekterade man i alla fall stigen. :P Än värre är att nu tycker jag mig se mer av att det aktivit skapas nya genvägar, speciellt de sista 3-4åren. Innan innefattade en Strava-line att man tog insidan om ett träd när möjligheten fanns, med nu åker sågen med ut i Strava-hetsen.

Senast ändrad:
Hur är föret i GBG?
Fast egentligen, vill man inte köra cutlines utan istället ha roligt och köra features så är ju fortfarande inte det förbjudit, vill man jaga sekunder e de väl bara att bränna på i genvägarna. Som jag skrev ovan så beror inte detta bara på stravajägare utan också att många mindre tekniskt kunniga åkare kör vid sidan om det lite tuffare feature’sen. På exempel pine i fråga förstår jag att inte alla öser stenhoppet eller sista droppet ner mot stenkistan om man är nybörjare och känner sig osäker. Det är ändå ett rejält brett spann med olika skills på åkarna i ägb har jag märkt.

lite lustigt kan det ju också verka att många gnäller på cutlines och att populära stigar blir breda och sönderkörda när det samtidigt fulbyggs nya stigar lite överallt. Viktigast är trots allt att vi respekterar möte med andra icke cyklister som jag allt oftare möter på både pine,kottarna,sandiga,laxtrappan, s kurvan/kissegubben, hobo ravinen mfl så vårt rykte inte blir sämre.

Hur är föret i GBG?
Shaming eller inte, jag förstår hur du ser på saken yonsson. Du hittade spåret nyligen och kör "main line" i god tro att stigen går så. Helt naturligt, och som jag skrev ovan så är det inte ditt åk i sig jag reagerade på utan hur stigen utvecklas. Men just det här med att det skapas genvägar är precis som zinkpasta säger inte naturligt och något som är väl värt att belysa om. Speciellt för nya åkare. Resultatet blir nämligen just att nya åkare tar snabbaste/lättaste vägen ner; och svårigheter och kurvor försvinner från huvudspåret. Du märker ju själv, du kör numera en helt annan stig (utan hopp och dropps) i början och en betydligt rakare stig längre ned, utan att ens veta om det.

F.ö kollade jag vad som fanns på trailforks om PF DH och hittade ett exempel som belyser problemet (om än i liten skala). Samma sektion. Förr så kom man ut från sandiga bermen och behövde svänga ganska omgående till vänster för att linjera upp mot kurvan runt de två små träden och sedan tillbaka igen. Numera kan man i stället köra rakt fram igenom den gamla träddungen (uppenbart inte något som hänt på naturlig väg.. ), vilket reducerar två-tre kurvor. Resultat, stigen blir rakare när cutlinen blir mainline. (eller som i detta fallet, det blir två parallella spår och man krockar med träden i mitten för man vet fan inte åt vilket håll man skall svänga..)

Visa bilaga 476910Visa bilaga 476911

Det kan verka som mycket liv för ingenting, men problemet är att detta sker på alla de populära lederna runt om i Ängb. (Utförslöpan på Hobo Trail är ytterligare ett exempel där seriöst stora delar av leden genats bort.). Och ja, de är nog få som förnekar att det inte skett en rejäl förändring när det kommer till stigbreddning och cutlines efter Stravas intåg. Tidtagning har alltid skett, men på freelap-tiden så respekterade man i alla fall stigen. :P Än värre är att nu tycker jag mig se mer av att det aktivit skapas nya genvägar, speciellt de sista 3-4åren. Innan innefattade en Strava-line att man tog insidan om ett träd när möjligheten fanns, med nu åker sågen med ut i Strava-hetsen.
Jag förstår vad du menar. Det jag vänder mig mot är det onyanserade sättet zinken uttrycker sig på.

Jag varken sågar, gräver, flyttar stenar, bygger hopp, kör medvetet i kladdigt väder eller kör fort där det finns folk. Jag breddar inte heller spår medvetet eller hittar på egna genvägar. Däremot försöker jag köra snabbaste väg ner där det går.

Att andra ”byggt” eller kört upp nya linjer är inget jag tar ansvar för.

Senast ändrad:
Hur är föret i GBG?
Att andra ”byggt” eller kört upp nya linjer är inget jag tar ansvar för.
"Delat ansvar är inget ansvar."
Edit: Det var inte meningen att låta så negativ. Lösningen är såklart att fler går med i sin lokala MTB-klubb och verkar för att under sanktionerade former få: reparera sönderkörda stigar, dra om dåliga stigar, dra helt nya stigar, samt göra befintliga stigar roligare.

Senast ändrad:
Hur är föret i GBG?
Vi ska inte heller glömma att som det mesta annat så utvecklas även en stig med tiden. Några nya linjeval är väl inte mycket att gnälla om sålänge de ursprungliga finns kvar? E väl bara att köra de som passar en bäst.

Hur är föret i GBG?
Vi ska inte heller glömma att som det mesta annat så utvecklas även en stig med tiden. Några nya linjeval är väl inte mycket att gnälla om sålänge de ursprungliga finns kvar? E väl bara att köra de som passar en bäst.

I vissa fall kan jag tycka det är respektlöst* mot stigbyggaren, t. ex. dragningen rakt igenom berms:en på Holken som jag återkommer till, och den andra faktorn är missnöjet från Länsstyrelsen med det ökande antalet stigar, där jag iaf tänker mig att det ser mindre illa ut med en stig än två parallella..

Ang. att inte köra alla features förstår jag givetvis att man inte vill det (jag undviker gaphoppet på Pineforest själv sen det dödade en fälg, men ska göra ett nytt försök nån dag) eller ska behöva det - jag har inget problem med att köra bredvid**, men som Eric W visade ovan så är det lite annan nivå på många cutlines, och väldigt många stigar blir rakare och rakare, då handlar det uppenbart om att kapa sekunder eller behålla fart, inte att man inte vill köra ett visst dropp eller liknande.

/onyanspasta

* låter lite väl högtravande kanske, men orkar inte formulera om det.

** I en perfekt värld tycker jag att chicken lines ska ta längre tid än pro lines om man nu ser till hur det funkar i tävlingssammanhang, och bryr sig om tider.

Senast ändrad:
Hur är föret i GBG?
Någon som hojat Lackarebäck det sista? Typ Larssons DH, Matilda, Fluffy? Görbart till helgen eller lerfest?
Cyklade där i söndags, överlag var det riktigt bra och torrt men det som brukar vara surhål var fortfarande blött ("mittpartiet" på Larssons / Silvstedt, innan berm och hopp och delvis på Matildas har jag för mig t. ex.). Fluffy minns jag inga direkta problem med/på.

Bör ju ha torkat upp ytterligare lite till helgen om inget oväntat sker så det är nog nice. :-)

Hur är föret i GBG?
Det har börjat torka upp lite i Ruddalen. En omtänksam människa har tagit med sig lite grus till några av de tråkigare surhålen för ett tag sedan, det hjälper också till.

Jag har äntligen kommit igång och cyklar en variant på blåa slingan några gånger i veckan här nu. Sedan tidigare finns det en surmört som går runt och drar ut stockar och grenar över stigarna så jag brukar se till att rensa och hålla spåren öppna. Är inte så bra på kaninskutt än :)

Nyligen har det börjat dyka upp grenar och rejäla träd över spåren på ett par nya ställen. Jag har rensat på ren reflex, men efter lite fundering undrar jag om det inte är en stigcyklist som är i farten nu? De har legat i närheten i några av de träskigare partierna där man ändå inte bör cykla nu, t ex innan fornborgen (håll dig ute på grusvägen istället och vik in efter pölen) eller i gyttjebadet uppe vid sockerbitshusen (ta vänster och runda flaggstången istället).

Lovvärt initiativ i så fall, hojta gärna till.

Hur är föret i GBG?
Det har börjat torka upp lite i Ruddalen. En omtänksam människa har tagit med sig lite grus till några av de tråkigare surhålen för ett tag sedan, det hjälper också till.

Jag har äntligen kommit igång och cyklar en variant på blåa slingan några gånger i veckan här nu. Sedan tidigare finns det en surmört som går runt och drar ut stockar och grenar över stigarna så jag brukar se till att rensa och hålla spåren öppna. Är inte så bra på kaninskutt än :)

Nyligen har det börjat dyka upp grenar och rejäla träd över spåren på ett par nya ställen. Jag har rensat på ren reflex, men efter lite fundering undrar jag om det inte är en stigcyklist som är i farten nu? De har legat i närheten i några av de träskigare partierna där man ändå inte bör cykla nu, t ex innan fornborgen (håll dig ute på grusvägen istället och vik in efter pölen) eller i gyttjebadet uppe vid sockerbitshusen (ta vänster och runda flaggstången istället).

Lovvärt initiativ i så fall, hojta gärna till.
Det är nog vandrare som lagt ut det. Det brukar tillkomma massvis med pinnar vid Slottsbergsmosse, samt diverse ”farthinder”. Värsta jag sett var en planka med spik på Ninja.

Hur är föret i GBG?
Det är nog vandrare som lagt ut det. Det brukar tillkomma massvis med pinnar vid Slottsbergsmosse, samt diverse ”farthinder”. Värsta jag sett var en planka med spik på Ninja.
Hu! Men jo, pinnar på hällar och i snabbare nedförsstigar är klassiska insatser av pinnmarodörer. Det nya är installationer i eller runt gyttjepölar, i stil med den här:
E5BAFF9D-7295-4AC5-87C6-79E4FE4DFCA5_1_105_c.jpeg

Hur är föret i GBG?
Om man ska vara den som är den så fortsätter den mest delikata delen av delikata rakt fram och inte till vänster i slutet av videon?
I know I know. Tror denna rutt reggas som ”Minidelikata”. Ska ge mig på den resterande biten när det börjar torka upp. Behöver kolla in droppet där jag svänger vänster i slutet innan jag ger mig på det.

Tillbaka
Topp