Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
Äsh, yr säger finväder på g. Låt skogen vila ett par dagar efter monsunen bara så blir det kanon lagom till långhelgen.

1620715211548.png

Hur är föret i GBG?
Om någon mot förmodan hittar ett ONEUP multiverktyg i Änggårdsbergen, förmodligen Preachers Flow så saknar jag det... Jättemycket.

(finns en egen tråd men förmodar att fler läser denna mer.)

Bilagor

• 20210512_135654.jpg
    20210512_135654.jpg
    354.2 KB · Besök: 151
Hur är föret i GBG?
Tog en tur i paradiset idag, väldigt mycket vatten och lera på sina ställen så fick leda cykeln en del. Av hjulspåren att döma så är det dock en del som inte stoppas av det utan dundrar rakt igenom.

Hur är föret i GBG?
Körde Horsickan XC idag. Första halvan (White Trail) var riktigt blöt, stora lerbad var 50:e meter typ. Andra halvan mådde lite bättre, även om det var en del pölar på hällarna också. Får nog vänta på att det varit riktigt torrt ett tag innan jag åker dit igen.

Hur är föret i GBG?
Körde Horsickan XC idag. Första halvan (White Trail) var riktigt blöt, stora lerbad var 50:e meter typ. Andra halvan mådde lite bättre, även om det var en del pölar på hällarna också. Får nog vänta på att det varit riktigt torrt ett tag innan jag åker dit igen.
Körde där i onsdags och håller med det var rejält blött däruppe, grym skillnad mot hur det var uppe Furåstjärnen i DSO.

Körde även snirkesnorken i DSO och den var rejält blöt så hoppa över den tills det torkat.

Hur är föret i GBG?
Det började ju regna i stan, och molnen låg tungt över DSO..

04B83719-DF55-460A-975C-D93C42BF5F49.jpeg

.. så jag ringde en polare i Torslanda, han hade då inte sett nå regn. Så vi körde Hisingsparken istället. Take that, regngudar!

Hur är föret i GBG?
Horsikan är SÄMST när det regnat. Det är i princip bara torrt efter en lång torrperiod.

Hur är föret i GBG?
Ang Horsickan så är ju t.ex. White trail rätt sönderkörd numera tyvärr. Det körs dessutom cross i området vilket inte direkt förbättrar läget.
Jag körde Horsikan i slutet av mars och såg då ganska rejäla MC-spår bland annat på Slickrocks Södra, inledningen av Kraftledningen och sista delen av White Trail.
-Hoppades att det var en engångsföreteelse, men då verkar det alltså som att de fortsätter ☹️ ....

Hur är föret i GBG?
Massor av hjulspår när jag körde igår, men trögtänkt som jag är så kopplade jag inte att det kunde vara MC. Rejält uppkört är det iaf, oavsett drivmedel.

Hur är föret i GBG?
Massor av hjulspår när jag körde igår, men trögtänkt som jag är så kopplade jag inte att det kunde vara MC. Rejält uppkört är det iaf, oavsett drivmedel.
Vill minnas att det var nån crosskille som dissade cyklister på insta där i trakterna i höstas/somras, kanske var det i GSC-subforat han uppmärksammades men kan minnas fel..

Hur är föret i GBG?
Halv-OT: skall jag ersätta mitt Forekaster 2,35 bak med ett identiskt eller istället testa Dissector 2,4 (som nog preciiis får plats) för klassiskt göteborgsföre? Brukar stanna hemma när det är för blött, jagar inga tider vare sig uppför eller utför.

Hur är föret i GBG?
Halv-OT: skall jag ersätta mitt Forekaster 2,35 bak med ett identiskt eller istället testa Dissector 2,4 (som nog preciiis får plats) för klassiskt göteborgsföre? Brukar stanna hemma när det är för blött, jagar inga tider vare sig uppför eller utför.

Bra grejer.
Dissector alltså.

Senast ändrad:
Hur är föret i GBG?
Det körs MC i många skogar sydost om Göteborg, även här i Lindome med omnejd. Oklart vad man kan göra, erinran till polis kan vara en sak, eller åtminstone ifrågasätta och be dom fara åt pepparn (längre in i skogen) om man kommer på någon. Ser fördjävligt ut på stigarna i alla fall, speciellt under blöta årstider (vilket är alla fyra stycken här i väst).

Hur är föret i GBG?
Vet du om det går att köra runt kottarna/sandiga eller ska man vänta lite till?
Idag körde jag Kotten original, Kotten/cutten, Kotten Alternativ, Pine Forest DH, Minidelikata.

Inga konstigheter alls. Kotten var lite blöt vissa partier men klart körbar. Pine Forest och Minidelikata var kanon. Tänkte köra imorgon bitti igen om ingen stoppar mig.

Hur är föret i GBG?
För att ge min syn på det hela så tycker jag det ser det för jävligt ut i Änggården nu (ikväll), framförallt kullen med Kotten osv, och jag pendlar mellan att skämmas å alla cyklisters vägnar eller att skita i det och känna allmän maktlöshet och bara köra på, det gör nog ingen skillnad. Lerigt som fan, nya linjer överallt, cutlines / brett som motorväg för att folk kör runt lerhålen som snart är större än torrytorna, osv..

Jaja, man ser väl olika på saker och ting, men jag tycker verkligen det är långt ifrån hyffsat, särskilt just det området.

Hur är föret i GBG?
För att ge min syn på det hela så tycker jag det ser det för jävligt ut i Änggården nu (ikväll), framförallt kullen med Kotten osv, och jag pendlar mellan att skämmas å alla cyklisters vägnar eller att skita i det och känna allmän maktlöshet och bara köra på, det gör nog ingen skillnad. Lerigt som fan, nya linjer överallt, cutlines / brett som motorväg för att folk kör runt lerhålen som snart är större än torrytorna, osv..

Jaja, man ser väl olika på saker och ting, men jag tycker verkligen det är långt ifrån hyffsat, särskilt just det området.
Jag irrade mig ner för Pine Forest, tyckte det var helt ok men när jag kom ner till transportstigen nedanför var det ju uppkörda lerpölar deluxe, kass PR även om det ligger i den stigens natur att blir lerkaos oavsett brukare ☹️

Drog istället bort till stigarna vid fornminnet där solen oftast ligger på, vägen dit var fin och torr och Eklanda Switchbacks likaså, till den grad att jag inte fegade ur på sista branten där jag annars ofta bangar!
DA4159FA-5C48-4708-9747-C6FDFB2AB09F.jpeg

Hur är föret i GBG?
Jag irrade mig ner för Pine Forest, tyckte det var helt ok men när jag kom ner till transportstigen nedanför var det ju uppkörda lerpölar deluxe, kass PR även om det ligger i den stigens natur att blir lerkaos oavsett brukare ☹️

Drog istället bort till stigarna vid fornminnet där solen oftast ligger på, vägen dit var fin och torr och Eklanda Switchbacks likaså, till den grad att jag inte fegade ur på sista branten där jag annars ofta bangar!
Visa bilaga 489905
Ja, Pine forest körs betydligt mindre än många av de andra i området så den klarar sig bättre, jag körde ffa på platten bort till nya spåret bredvid Pineforest och sen ner.

Eklanda Switchbacks körs nog också mindre samt ligger i bättre solläge ja. Plus att det inte direkt rör sig några fotgängare där, samt är utanför reservagränserna, så det sticker iaf lite mindre i ögonen på iaf mig.

Hur är föret i GBG?

Absolut. Men är inte hösten/vintern ännu värre rent slitagemässigt?

Hur är föret i GBG?

Visa bilaga 489905
Grisryggen är helt klart mitt ”regnspår”. När det regnat mycket kör jag i princip bara Grisryggen och Minidelikata. Grisen är nästan alltid fin eftersom det är så mycket sten.

Kotten är det spår jag annars aktivt undviker efter regn. Var dock sugen på att testa idag. Där det går som snabbast på Kotten Alternativ fick jag tvphjulsssläpp, så även om det ser torrt ut är det ju inte genomgående torrt.

Hur är föret i GBG?
Absolut. Men är inte hösten/vintern ännu värre rent slitagemässigt?
Beror på vilken tid på dygnet man kör. Det var minusgrader när jag körde hela vintern och fram tills nyligen eftersom jag bara kör morgnar.

Beror ju såklart även på HUR man kör också. Kör man långsamt och trampar i leran så sliter det såklart. På Kottarna behöver man knappt trampa alls (i leran) om man kör fort.

Senast ändrad:
Hur är föret i GBG?
Jag vill invända mot att det skulle göra mer skada att trampa långsamt än att köra fort, men det tror jag ingen tror på riktigt, egentligen. Eller?

(Att slira i uppförsbacke sliter såklart, men det var inte riktigt det som diskuterades här.)

Hur är föret i GBG?
Eftersom mina cykelkompisar är bangare så undrar jag följande med kort varsel:

Någon som är sugen på att hänga på mig till Vallåsen imorgon? Jag har bil och takräcke med plats för fler cyklar. Skicka PM snabbt som satan i så fall. Kräver bara att du har körkort så du kan köra hem om jag bryter benet. :)

Edit: Ger upp. Får väl invänta en annan helg.

Senast ändrad:
Hur är föret i GBG?
Eftersom mina cykelkompisar är bangare så undrar jag följande med kort varsel:

Någon som är sugen på att hänga på mig till Vallåsen imorgon? Jag har bil och takräcke med plats för fler cyklar. Skicka PM snabbt som satan i så fall. Kräver bara att du har körkort så du kan köra hem om jag bryter benet. :)
Bra initiativ, dålig timing för mig. Hoppas du kommer iväg!

Hur är föret i GBG?
Hypotetisk fråga då vår bil åker till Isaberg imorrn bitti, men behöver man boka i förväg till Vallåsen eller är det bara att sladda in och köra?

Tillbaka
Topp