Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
Några bilder från kållered/kållerado. Stundtals Vårkänslor, stundtals vargavinter. Bra grepp i dubben på "isfloderna". Hård och snabbrullad skog!

Bilagor

• IMAG0065.jpg
    IMAG0065.jpg
    314.6 KB · Besök: 70
  • IMAG0067.jpg
    IMAG0067.jpg
    219 KB · Besök: 79
  • IMAG0077.jpg
    IMAG0077.jpg
    96.9 KB · Besök: 78
  • IMAG0073.jpg
    IMAG0073.jpg
    211.8 KB · Besök: 70
Hur är föret i GBG?
Frostic skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för en trevlig tur, Freeskier.
> Idag var det dubbdäck som gällde på Hisingen,
> lite som en rodelbana på sina ställen.
>
>
>
> Total track time: 2h 55m 25s
> Total real distance: 27.7 km
> Total climbing: 421 m
> Total descent: 426 m

+1

Hur är föret i GBG?
Körde torrekullaleden ikväll vi 21-tiden. Bäste föret jag varit med om på den sträckningen:-)
I stort sett isigt/fruset överallt. Några mindre blöta partier samt lite barmark./Peter

Hur är föret i GBG?
Stigarna väster om Sisjön och Oxsjön i går kväll.
Nu börjar det tina upp men fortfarande några lite luriga frusna partier, garvade gott då jag chansa å sluta med bakdäcket mot färdriktningen.
Annars ungefär så blött man kan förvänta sig, konstaterade likt tidigare vårar att snö å is cykling är lättare än ler å blöt-rots cykling.
Men jäklar vad stormskadat det är, plus att snön tyngt ner många träd.
Närmast läskigt på stigen från Elljusspåret norrut ner mot bebyggelsen, en av mina favorit sträckningar, men första biten fick jag gå och höll nogsamt uppsikt så jag inte gick under några välta granar, riktiga giganter som låg överallt eller var på väg att rasa.
//Micke

Hur är föret i GBG?
Gillar man att putta så är föret i Kortedala (Gärdsåskullen) riktigt bra. Bara några meter, långt ner i backen, som det är lite vått/is.

Bilagor

• kortedala1.jpg
    kortedala1.jpg
    113.7 KB · Besök: 75
  • kortedala2.jpg
    kortedala2.jpg
    111.6 KB · Besök: 73
  • kortedala3.jpg
    kortedala3.jpg
    112.8 KB · Besök: 71
Hur är föret i GBG?
Tsukuyomi skrev:
> Gillar man att putta så är föret i Kortedala
> (Gärdsåskullen) riktigt bra. Bara några meter,
> långt ner i backen, som det är lite vått/is.

Hur hittar man till detta DH-spår? Tänkte ta en sväng med ny hojen idag..

Mvh, P

Hur är föret i GBG?
xenomorf skrev:

> Hur hittar man till detta DH-spår? Tänkte ta en
> sväng med ny hojen idag..
>
> Mvh, P

Istället för att svänga vänster, upp till Kortedala torg, tar du höger på den lilla vägen, i rondellen och fortsätter sen frammåt längs med huvudvägen tills du kommer till parkeringen. (rondellen är utanför bilden)
kortedala4.jpg

Här ser du slutet på banan i skogsbrynet. Sen puttar du ända upp, förbi droppet, och startar åt höger så får du lite stök innan droppet också. Väljer du spåret till vänster om droppet så kommer du rakt på ett hopp istället. Annars är det bara raka vägen ner sen :)
koertedala5.jpg

Hur är föret i GBG?
Tsukuyomi skrev:
du spåret till vänster om
> droppet så kommer du rakt på ett hopp istället.
> Annars är det bara raka vägen ner sen :)
>

Tackar, blir nog en runda i em om kompisen orkar masa sig med...

:-)

Hur är föret i GBG?
Slängde på sommardäcken och körde sandsjöbackaleden idag, leden var definitivt inte lätt, solen hade värmt översta lagret så det sööööööög i vällingen... som tur var så är det fortfarande tjäle under vilket gör att man tar sig fram överallt åtminstone och sjunker inte bottenlöst ner någonstans... Hala klipphällar dock (vissa, men man vet aldrig vilka av någon outgrundlig anledning)
men...........UNDERBART VÅRVÄDER!!!

Rekommenderas!

Bilagor

• IMAG1030.jpg
    IMAG1030.jpg
    125.1 KB · Besök: 72
  • IMAG1036.jpg
    IMAG1036.jpg
    81.8 KB · Besök: 80
  • IMAG1040.jpg
    IMAG1040.jpg
    144.2 KB · Besök: 74
Senast ändrad:
Hur är föret i GBG?
Finns knappt någon is kvar. Körde Änggården i söndags och i Lackarebäck idag och det är väldigt lite is som är kvar i skogen. Så det är bara att köra på.

Hur är föret i GBG?
Änggården är grymt fint nu. Nästan alla lerhål är upptorkade.
Torra och fina stigar, hade knappt en lerfläck på hojen när jag kom hem! :)

Nån som har koll på hur det ser ut i delsjön?

Hur är föret i GBG?
ab skrev:
> Efter en solig tur i Delsjön är cykeln dammig
> istället för lerig, det är som en dröm!

+1
jag körde bohusleden jonsered-skatås idag och det var väldigt torrt, och en jäkla massa grodor

Hur är föret i GBG?
Då är våren tidig. Grodorna brukar väl dyka upp om några veckor...

valle skrev:
> +1
> jag körde bohusleden jonsered-skatås idag och
> det var väldigt torrt, och en jäkla massa grodor

Hur är föret i GBG?
Det är juni i mars, vad kommer det att vara i juni? :-O Aldrig någonsin har jag cyklat i kortbyxor i skogen den 27 mars. Naturen är inte sig lik, men visst uppskattar vi värmen. :-)

/Leo

Hur är föret i GBG?
PeterA skrev:
> Då är våren tidig. Grodorna brukar väl dyka
> upp om några veckor...
>
>
> valle skrev:
> > +1
> > jag körde bohusleden jonsered-skatås idag och
> > det var väldigt torrt, och en jäkla massa
> grodor

Det är pöl-party i varenda damm dessa dagar

DSC_0209.JPG

/S

Hur är föret i GBG?
Lackarebäcks Fjällrunda: Bättre än sex!

DSC_0229_redigerad-1.jpg

DSC_0249kopia.jpg

Dags att någon utmanar Sjodells rekordtid på 9.02 nu!
Vägvisning finns på sida 7 i denna tråden.

/S

Hur är föret i GBG?
Kan nog inte utmana tiden, men jag har suktat efter ett kortare spår för flåsträning så jag får nog sticka dit och prova någon dag. Är snitslarna kvar? Hur är spåret? Hård stig, tekniskt, kuperat...?

Hur är föret i GBG?
Snitslarna är kvar. Banan är duktigt kuperad med 55m höjdskillnad på 1.600 m åklängd.
Underlaget varierar mellan torr tallskogsstig och en del mjukare partier på den längsta klättringen.
"Lagom" tekniskt så att den är kul att köra, men inga problem för en XC-åkare med lite skogsvana.

Lycka till!

/S

Hur är föret i GBG?
Lyfter en gammal favorittråd.

Jag är nere på västkusten nu i sommar och tänkte göra något återbesök på mina gamla favoritstigar i Göteborg under v31 eller v32. Ser fram emot att köra Blueberry, Lackarebäck och Slickrocks igen.

Hur är förhållandena i Göteborgsskogarna nu? Är det väldigt blött och lerigt?

/David

Hur är föret i GBG?
soderblom skrev:
> Hur är förhållandena i Göteborgsskogarna nu?
> Är det väldigt blött och lerigt?

Körde kring Horsickan och Kållered ikväll och det var helt ok. Verkar dessutom som om det kraftiga regnandet för några dagar sedan rivit upp utloppen från några av evighetspölarna, för det var lägre vatten än vanligt i många av surhålen.

/Mats

Hur är föret i GBG?
Mats_K skrev:
> Körde kring Horsickan och Kållered ikväll och
> det var helt ok. Verkar dessutom som om det
> kraftiga regnandet för några dagar sedan rivit
> upp utloppen från några av evighetspölarna,
> för det var lägre vatten än vanligt i många av
> surhålen.

Jag har varit och grävt vid några av pölarna för att dränera dom, kan vara det som hjälpt lite i alla fall.

Jag körde idag kring Horsickan, otippat torrt med tanke på allt regn.

/niklas

Hur är föret i GBG?
Körde dryga tre timmar i Sandsjöbacka, Horsikan, Kållered etc. Stigarna är riktigt fina då det fryst på en hel del. Fortfarande lite blött på sina ställen dock. Det ställde till det lite då växlarna fryser mm
Med en eller ett par dagar med minusgrader kommer det att bli superföre:-)
/Peter

Hur är föret i GBG?
+1 på super före föresten. Änggården är bättre än på länge. Lite snö och stenhårt under.
Ungefär lika halt som det vart under hösten, men utan konstant lersprut i ansiktet och med flerfaldigt många gånger bättre rull! :-)

Skitkul!!

Hur är föret i GBG?
Eric W skrev:
> Någon som vart ute sen snön smälte?
> Är skogen full av packad is nu eller funkar
> odubbat?

Vi var ute i går vid Delsjön. Det är rätt fruset och man kan tjäna på att köra dubbat. Stenmark körde dock med WW men han fick ta det lugnt på vissa ställen.
Är du duktig kan du kanske köra odubbat.

Hur är föret i GBG?
Var med gänget igår och körde. Jag och stenmark körde odubbat. kan ju säga att jag hade önskat dubb i däcken.. Men de va hyfsat grepp ändå med odubbade däcken. Fast de va mera is på stigarna än vad jag hade trott.. Så nu åker dubben på.
//jocke//

Hur är föret i GBG?
Funkade hyffsat utan dubb i Delsjöskogarna idag men vill man slippa nära döden upplevelser på dolda isfläckar så är nog dubbdäcken att föredra just nu :)

Stigarna börjar frysa till fint men de stora surhålen är fortfarande blöta. Några dagar till med minusgrader så kan det blir riktigt bra.

Hur är föret i GBG?
Jag tog en pannlamps-löprunda bl.a. Hovås Hagstig parkeringen och stigarna mot och runt Hovåsmossen (Sisjön Oxsjön området) ikväll och det var bra underlag.

Dock har kylan inte räckt till för att frysa alla lerhål och vattendrag så på sina ställen var det öppet vatten och på andra knastrade det under fötterna men jag höll mig torr.

Någon hade cyklat runt själva mossen och såvitt jag kunde se på spåren hade det gått bra. Svårt dock att hitta själva stigen om man inte har lokalkännedom och bra karta men nu är den spårad iaf.

Hoppas ta en sväng där med cykeln senare i veckan.

Hur är föret i GBG?
Delsjöskogen är till 99% frusen, endast ett fåtal lerhål hittade vi ikväll. Fantastiskt före med ca 3-5cm snö, lättrullat och snabbt. Dubbdäck behövs inte, men kan göra nytta på ett fåtal ställen.

/Leo

Hur är föret i GBG?
Jag funderar på come back...

Så vad jag förstår enligt ovan så kan man lika gärna slänga på dubbdäcken om de ändå ligger här hemma å skräpar, eller?

/CJ

Tillbaka
Topp