Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
Marken är helt mättad med vatten så 10 mm gör väl varken från eller till... 5-6 plusgrader också, ren sommartemperatur ?

Luxury, uphill both ways osv, vi har ju inte ens fått underkylt regn på frusen slask än.

Hur är föret i GBG?
Juldagen: Lite Sandsjöbacka idag och lite Kållered. Fortfarande åt det hårda hållet i marken men nu lömskt halt på rötter och hällar. En del tunn is på pölar och surhål.Tror det kommer bli ler-fest om några dagar.

Tacksam över mina tunga 29”, det är lite tröghetsmoment när det totalsläpper när man står upp och bryter.

Undrar också vad detta är för ”byggnad” i Kållered.

Visa bilaga 599833Det var tom märkbart varmare inuti.
Visa bilaga 599832
Skoj fynd! Det är del av en skjutbana. Man monterade måltavlan i metallställningen och kunde sedan höja och sänka dem. I utrymmet kunde man sitta och markera träffar etc. Användes ofta på långa skjutavstånd. Ställer du dig och tittar rätt till höger i sista bilden så borde du kunna se skjutvallen på kanske 400m avstånd. Idag har man akustiska mål istället som registrerar var skotten träffar och visar det på en skärm hos skytten.

Hur är föret i GBG?
Sandsjöbacka
IMG_6841.jpeg

Hur är föret i GBG?
(Ja det är ju alltid roligt om folk blir upprörda, det gillar många)

DSO var förvånansvärt bra tycker jag. Hällstigarna nedre Mastrajd mm är ju alltid ok när det inte är is, men även skogsstigar som Strandslingan (skippa första blöta 100 m) och Loose Moose gick bra.

Hur är föret i GBG?
Lika bra att gå all-in och välja det lerigaste området i Göteborg? :-)

(Nu får vi se om någon blir upprörd och kommenterar att det inte alls är lerigt om man häller sig uppe på ljungåsen...)
Får skylla på Sportson, hakade på deras ride — vad gör man inte för en burgare efteråt. Sandsjöbacka var onekligen ett rätt modigt val i december, men å andra sidan var det lika blött när jag var där i typ augusti här om året.

Hur är föret i GBG?
4134A15A-83B2-4C87-B7F6-92FFD35E837D.jpeg

Jag ställer till viss del mat på bordet genom att ta bort snön från diverse områden i närheten av Göteborg. Eftersom det mesta snart regnar eller töar bort var det inte så bråttom ut just idag, så jag passade på att ta cykeln ut till några områden där jag skottar några entréer för hand.

Besvärligt som satan med lastcykeln, den självstyrde både hit och dit och jag höll på att gå i backen flera gånger. Orörd snö funkade fint, men där folk gått eller cyklat tidigare kastade det så mycket att det knappt gick att cykla. Bytte efter ett tag till snöröjarmaskinen som var lite mer ändamålsenlig...

Imorgon kan man nog räkna med extrem gegga i skogen men på landsväg och grus kommer det gå som en dans bortsett från att allt kommer vara fuktmättat.

Hur är föret i GBG?
Visa bilaga 601877
Kan man hoppas att vinterns regnkvot är fylld efter efter detta?
Snöröjarens kvalificerade (om det nu finns sådana) spekulation utifrån tidigare erfarenheter:

Om det kommer en del snö och blir kallt på "det gamla året", dvs innan årsskiftet (vilket det gjorde i år) så är det lätt att vintern hänger sig kvar. Blir det väldigt varmt, som nu, så blir det tvärtom lätt att det vädret biter sig fast. Förmodar att det beror på nedkylt eller uppvärmt hav som agerar buffert, och annat dylikt.

Tydligen så föll ju hela spekulationen ovan eftersom det nu är varmt igen, så det kan ju lika väl bli kallt snart igen. Om jag får gissa så kommer det nog snarast bli en ganska mjäkig och våt vinter - åtminstone räknar inte jag med att bli rik på att ploga snö i år..

Så, nu har jag jinxat hela skiten så nästa vecka blir det 20 grader kallt och 50 cm snö! Varsågoda!?

Hur är föret i GBG?
Jag plockade av cykeln från trainern och pendlade 4 km in till kontoret i regnet idag bara för att känna att det händer något.. det är ju iaf liiite mer dramatiskt att cykla i oväder än i finväder.

Tillbaka
Topp