Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
Ah, du brukar inte köra i Ruddalen? Hoppas du inte missade The Birds, Vattentornet, Ninja, eller någon av de andra gobitarna ?
Nä aldrig varit där tidigare, håller mest till i Hisingsparken och ägb samt nya favoriten bamseparken. Jag hittade inte så jättemycket,va uppe vid tornet och körde nån röd nerför. Tog en 9e plats eller nåt på pet cemetery efter ett snabbt stravaryck. Fin stigcykling men själv gillar jag när det går mer brant.

Hur är föret i GBG?
Nä aldrig varit där tidigare, håller mest till i Hisingsparken och ägb samt nya favoriten bamseparken. Jag hittade inte så jättemycket,va uppe vid tornet och körde nån röd nerför.
Vattentornet Svåra gissar jag då? Den tycker jag är rätt trist, Vattentornet Lätta Svåra Alternativet är roligare. Jag filar lite på en ny variant där borta också, ska fixa och sopa lite bara:
Skärmavbild 2023-04-21 kl. 20.50.53.png

Men Vattentornet Lätta följt av Klubbstugorna är för jävla roliga på maxgas.

Tog en 9e plats eller nåt på pet cemetery efter ett snabbt stravaryck.
Gött då ligger vi på delad 9:e ?

Fin stigcykling men själv gillar jag när det går mer brant.
Ja det är ju bara typ 40 höjdmeter att jobba med här, så det är ju inga dödsbranter, men det finns några guldkorn om man letar lite.

Hur är föret i GBG?
Det måste vart lätta-svåra jag körde, jag hittade en del korta lines med några branter och drop lite här och var också. Det påminner lite om mina hemmastigar i Torslanda. Imorgon blir de iaf en sväng till apberget för att försöka bocka av några lines och features innan regnet kommer.

Hur är föret i GBG?
Spanade in Bamseparken idag, väldigt fint område men ordentligt svårnavigerat när man kom ner bland lövträden.
Jag vet inte om jag träffade en enda tänkt linje bland löv och grenmattan ?

Hur är föret i GBG?
Nerifrån ser den ju, precis som allt annat, jättesnäll ut…
IMG_7500.jpeg

Men utmaningen här var att lyckas ta sig fram utan att haka upp sig eller vingla till på stenarna innan. Och att våga. Kilade in ett par stenar i skrevorna ovanför så gick det lite bättre. Men nu är den satt med helstel feting, så det är ju medvind och nerförsbacke framåt.

Plockade bort trädet nedanför också så man kan rulla ut bättre.

Hur är föret i GBG?
Nån som vet hur uppkört det är i lackis efter swecup? Har inte kunnat köra efter pga sprängd x2, är dock sugen på att dra ut med spade o fixa upp lite saker som jag vet är förjävliga, får man lov o göra det eller måste man snacka med gsc? (bermen på fluffy, slutet av elins, surhål på nya rally, staffans häll)

Hur är föret i GBG?
Nån som vet hur uppkört det är i lackis efter swecup? Har inte kunnat köra efter pga sprängd x2, är dock sugen på att dra ut med spade o fixa upp lite saker som jag vet är förjävliga, får man lov o göra det eller måste man snacka med gsc? (bermen på fluffy, slutet av elins, surhål på nya rally, staffans häll)
Det har klarat sig förhållandevis bra efter tävlingen!

Nej, en får inte lov att göra några åtgärder alls i naturen utan markägarens tillstånd, det är kommunens mark och det är de och inte vi i GSC som ger tillstånd.

Vi har tillstånd på för- och efterarbete i samband med tävlingen och gör inspektion tillsammans med kommunen före och efter tävlingen, vi har än så länge inte gjort någon inspektion efter tävlingen. Görs några åtgärder innan dess finns ju en risk att vi få krav på återställning vilket vi ogärna vill förstås.

Hur är föret i GBG?
Det har klarat sig förhållandevis bra efter tävlingen!

Nej, en får inte lov att göra några åtgärder alls i naturen utan markägarens tillstånd, det är kommunens mark och det är de och inte vi i GSC som ger tillstånd.

Vi har tillstånd på för- och efterarbete i samband med tävlingen och gör inspektion tillsammans med kommunen före och efter tävlingen, vi har än så länge inte gjort någon inspektion efter tävlingen. Görs några åtgärder innan dess finns ju en risk att vi få krav på återställning vilket vi ogärna vill förstås.
Tack, nu förstår jag. Det jag förundrar mig över är hur margit blev sanktionerad, känns ju inte som en kommun skulle godkänna stora hopp direkt? Är stigarna i lackis ens tillåtna/sanktionerade?

Hur är föret i GBG?
Tack, nu förstår jag. Det jag förundrar mig över är hur margit blev sanktionerad, känns ju inte som en kommun skulle godkänna stora hopp direkt? Är stigarna i lackis ens tillåtna/sanktionerade?
Det finns inga stigar i Lackarebäck som är sanktionerade av kommunen, eller någon annan heller. Det som finns har grejats med under ganska lång tid och inget som drivits inom GSC. Vi försöker hålla lite låg profil men har diskussioner med kommunen sen några år för att hitta något sätt att få en mer officiell touch på det hela. Men det är ett tålamodsprövande jobb...

Hur är föret i GBG?
För att vända på frågan, vilka stigar finns det i Göteborgsområdet som är sanktionerade? MTB-slingan vid Delsjön och GSC:s leder i Änggården är de enda jag känner till.

Hur är föret i GBG?
För att vända på frågan, vilka stigar finns det i Göteborgsområdet som är sanktionerade? MTB-slingan vid Delsjön och GSC:s leder i Änggården är de enda jag känner till.
SM-banan i Skatås och hopp-slingan på brudarebakcken kan väl också räknas som officiella stigar/leder. I Mölnlycke har vi ett antal stigar som jag tror är hyfsat sanktionerade av kommunen och eventuellt något i Torslanda, men jag är lite osäker där.

Hur är föret i GBG?
SM-banan i Skatås och hopp-slingan på brudarebakcken kan väl också räknas som officiella stigar/leder. I Mölnlycke har vi ett antal stigar som jag tror är hyfsat sanktionerade av kommunen och eventuellt något i Torslanda, men jag är lite osäker där.
I mölnlycke hyr föreningen weeride de remsorna land stigarna ligger på.

Hur är föret i GBG?
Torslanda har en cykelförening som arrenderar en gammal grusplan med tillhörande skogsdunge att bygga på. Stignätet gissar jag att varken kommunen eller gsc etc inte är inblandade i.

Hur är föret i GBG?
Längs MTB-banan short track hade någon snickrat ihop en ramp över det nedfallna trädet, där man kan ta en högersväng på skrå för att komma runt.
Den rampen var nu ett minne blott när jag passerade.

Hur är föret i GBG?
De nya stigarna i Kungsbackaskogen är framtagna i något slags samarbete med kommunen. De finns med på kommunens hemsida någonstans åtminstone.
Ja...alltså det där är rätt otroligt på ett positivt sätt. Ser gäng med glada cyklande barn där ibland när jag beger mig in i dom mer avlägsna delarna i KBA-skogen? Vilken skillnad mot attityden i Änggårdsbergen som var mina cykelhoods under ett antal år.

Hur är föret i GBG?
Föret verkar hett i Partille.. Någon som har en uppdatering? Har cykelstigarna klarat sig från branden?
Jag var där och släckte i natt. Var mörkt så svårt att säga exakt vart jag var men vi gick upp vid slickrocks och följde östra flanken där så det har nog brunnit på en del av cykelspåren. Det påverkar ju inte stigarna nämnvärt men cykling där i helgen är en dålig ide.

Hur är föret i GBG?
Jag var där och släckte i natt. Var mörkt så svårt att säga exakt vart jag var men vi gick upp vid slickrocks och följde östra flanken där så det har nog brunnit på en del av cykelspåren. Det påverkar ju inte stigarna nämnvärt men cykling där i helgen är en dålig ide.
En vecka efter er jätteinsats nu, tänker på er med stor tacksamhet och vilket slit att få upp slang på berget! Gick på röda och gulvita lederna med start från Bomvägen nu. Stigarna så gott som lika skick som de var innan, men såklart svart och härjat utanför dem. Markägaren har röjt en massa träd, men bra att vara lite extra försiktig.

Bilagor

• 20230518_095602.jpg
    20230518_095602.jpg
    1.7 MB · Besök: 128
  • 20230518_100155.jpg
    20230518_100155.jpg
    1.7 MB · Besök: 124
  • 20230518_094842.jpg
    20230518_094842.jpg
    1.7 MB · Besök: 130
Tillbaka
Topp