Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
Nån som vet vem som sprayat träd/stigar i Sjöbergen med rosa färg?
Fortfarande ingen? Verkar även ha gjort en del bra saker som att öppna upp Tonårsdrömmar genom att röja bort fallna träd osv, så skulle gärna komma i kontakt för att diskutera ev framtida projekt och stigvård.

Step-uppen var dock taskigt "fixad". Nu är den åtgärdad och har återfått sin asfaltskick. Av någon.

WhatsApp Image 2023-10-20 at 12.45.38 (1).jpeg

Föret var fint fö. Step-uppen behöver lite regn för att sätta sig, men det verkar ju på väg..

Senast ändrad:
Hur är föret i GBG?
Fortfarande ingen? Verkar även ha gjort en del bra saker som att öppna upp Tonårsdrömmar genom att röja bort fallna träd osv, så skulle gärna komma i kontakt för att diskutera ev framtida projekt och stigvård.

Step-uppen var dock taskigt "fixad". Nu är den åtgärdad och har återfått sin asfaltskick. Av någon.

Visa bilaga 661150

Föret var fint fö. Step-uppen behöver lite regn för att sätta sig, men det verkar ju på väg..
Alltså, det här med att gräva och spraya i skogen... Hur får man ihop det med allemansrätten och "inte störa, inte förstöra"?

Nu förstår jag att det inte är du som sprayat, men hur ser du på att gräva? Är det på ställen där det är okejat eller hur fungerar det? Undrar ärligt och är inte ute efter konflikt, men jag får inte riktigt ihop det jag ser på bilder här i tråden och så som jag anser att man beter sig i skogen.

Hur är föret i GBG?
Alltså, det här med att gräva och spraya i skogen... Hur får man ihop det med allemansrätten och "inte störa, inte förstöra"?

Nu förstår jag att det inte är du som sprayat, men hur ser du på att gräva? Är det på ställen där det är okejat eller hur fungerar det? Undrar ärligt och är inte ute efter konflikt, men jag får inte riktigt ihop det jag ser på bilder här i tråden och så som jag anser att man beter sig i skogen.
Jag hör väl också lite till skeptikerna på denna punkt. Jag kan småfixa med nån sten i nåt surhål o dyl själv iofs så är inte helt oskyldig men tycker det grävs väl mycket i skogarna generellt och mycket naturligt ersätts sakta men säkert med byggda features.

Hur är föret i GBG?

För det första så kan man väl direkt konstatera att det är som du säger, en del (alla?) byggen som syns här i tråden rimmar väldigt dåligt med allemansrätten, där får man ju inte ens avlägsna träd som fallit över en välanvänd gångled utan godkännande från förvaltare osv.

..Men om jag nu var en av dem som byggt och/eller bidragit till några av verken så skulle man dock kunna tänka sig att argumentera för att de uppförts i område(n ) med tveksamma naturvärden (inget naturreservat, några meter från större motorled, när man gräver hittar man diverse skrot och glassplitter) samt med iaf delvis syfte att flytta cyklingen från leder som används av vandrare och diverse Sjöbergenhippies till icke-brukade delar av området, längre bort från ev. konfliktytor. (Sen att "nyskapade" stigar som rådjuren skapat för cyklister även används av vandrare, gärna i motsatt riktning, är en annan femma.)

Sen bör man ju försöka att sköta det någorlunda snyggt, dvs inte skylta med var en stig går utan gärna dölja ingången lite och se till att byggen inte är helt uppenbara från närmsta gångväg.

Så, inga vattentäta/perfekta argument, men jag påstår inte att jag är perfekt (bara lite bättre än genomsnittet).

Senast ändrad:
Hur är föret i GBG?
Jag hör väl också lite till skeptikerna på denna punkt. Jag kan småfixa med nån sten i nåt surhål o dyl själv iofs så är inte helt oskyldig men tycker det grävs väl mycket i skogarna generellt och mycket naturligt ersätts sakta men säkert med byggda features.
Jag håller nog med för det mesta .. samtidigt kan jag uppskatta en fin berm på rätt ställe, och hellre en step-up än att cykla rakt in i en sten. :-)

T. ex. tycker jag att byggena vid Eklandakullen (Eklanda Switchbacks osv) är trevliga, men hade gärna sett att det inte bikeparkbyggdes på andra håll i Änggården.

Hur är föret i GBG?
Halloj där alla goa gubbar. Jag är nyinflyttad till Guldheden sedan igår. Någon som har någon slags samordnade kvällsturer såhär på höstkvisten som man kan haka på? (Tänker främst runt Änggårdsbergen då).

Hur är föret i GBG?
Halloj där alla goa gubbar. Jag är nyinflyttad till Guldheden sedan igår. Någon som har någon slags samordnade kvällsturer såhär på höstkvisten som man kan haka på? (Tänker främst runt Änggårdsbergen då).
Välkommen!

Spesh kör lördag morgon och är väl de som är mest aktiva, men Trek och mtbstore kör på kvällstid ibland tror jag. Har dock inte sett några turer på fb på sistone, vet inte om det annonseras någon annanstans.

Annars kör vi måndags- och onsdagskvällar i Delsjöområdet.

Hur är föret i GBG?
Tips: Kör "Svängiga" för bäst access från Guldheden in i Änggårdsbergen, de svarta branta stenkistorna (Oldies, Goats, Anti-Flow m fl) längre söderut har sina stunder men är rätt kämpiga att värma upp med.
Bra tips!

Gillar du enduro så är väll inte ägb lång ifrån lackarebäck heller som är grymt.

Staffans och fluffy är mina favoriter.
Är väldigt förtjust i enduro, stök men även hopp (i alla former) så utifrån min research verkar jag bo rätt bra där nära till Änggårdsbergen och inte så långt bort till Lackarebäck.

Hur är föret i GBG?
Är väldigt förtjust i enduro, stök men även hopp (i alla former) så utifrån min research verkar jag bo rätt bra där nära till Änggårdsbergen och inte så långt bort till Lackarebäck.
Lackarebäck i de blötare perioderna på året brukar inte vara det allra mysigaste, men det finns mycket stök och samt en del hopp och allting finns i princip på trailforks så det är bara att upptäcka det roliga. Kan iaf rekommendera matilda, larssons berg (varför heter den inte silvstedts längre?) o margit. Finnsjön är också ett bra ställe med en del enduro samt hopp och där rekommenderar jag nog bongo, fet hövding, boba fett o woodpecker.

Hur är föret i GBG?
Lackarebäck i de blötare perioderna på året brukar inte vara det allra mysigaste, men det finns mycket stök och samt en del hopp och allting finns i princip på trailforks så det är bara att upptäcka det roliga. Kan iaf rekommendera matilda, larssons berg (varför heter den inte silvstedts längre?) o margit. Finnsjön är också ett bra ställe med en del enduro samt hopp och där rekommenderar jag nog bongo, fet hövding, boba fett o woodpecker.

Vadå HHHR är väll jätterolig när det är blött och lerigt ? ?

Hur är föret i GBG?
Apro Viktoria silvstedt gjorde jag en uppstädning i området och då den utgår från larsonssberg och benämns som "Larson dh" av de flesta fick den heta Larson berg dh och Viktoria silvstedh fanns i flera varianter från olika håll så arvet lever vidare än så länge

Hur är föret i GBG?
Bra tips!

Det kan vara segt att köra den uppenbara vägen via Korsvägen till Lackarebäck då där lätt blir trafikstörningar. Ett alternativ är att köra genom Krokslätt/Mölndal istället, och parkera i närheten av HHHR’s slut där det finns ett gäng gratisparkeringsplatser innan viadukten.

3D861431-1B77-4B03-8159-5C53993CBD97.jpeg

Den stora parkeringen precis vid slutet kräver tyvärr tillstånd 24/7, ringde och kollade detta en gång då den alltid är tom på helgerna.

Hur är föret i GBG?
Det kan vara segt att köra den uppenbara vägen via Korsvägen till Lackarebäck då där lätt blir trafikstörningar. Ett alternativ är att köra genom Krokslätt/Mölndal istället, och parkera i närheten av HHHR’s slut där det finns ett gäng gratisparkeringsplatser innan viadukten.

Visa bilaga 663181
Den stora parkeringen precis vid slutet kräver tyvärr tillstånd 24/7, ringde och kollade detta en gång då den alltid är tom på helgerna.
Fritt fram att stå på den stora parkeringen nedanför HHHR nu mot avgift till easypark (ganska hög) dock inga cyklar på taket under järnvägsbron som är låg

Hur är föret i GBG?
Fritt fram att stå på den stora parkeringen nedanför HHHR nu mot avgift till easypark (ganska hög) dock inga cyklar på taket under järnvägsbron som är låg

Är det inte bättre att stå på parkeringen vid fotbollsplanen ? . Den var iallafall väldigt billig när jag stod där , tror jag betalade 60 kr för en hel dag.

Hur är föret i GBG?
Tanken är att jag ska cykla överallt (som är rimligt) till att börja med. Bilen är kvar i Stockholm och ska nog säljas pga dyr historia men kommer ha tillgång till bil om det blir för jobbigt att hoja överallt ?

Tack för bra tips! Nån dag när kaoset med flyttlådor har lagt sig så ska jag ta en liten premiärtur!

Hur är föret i GBG?
Jag har cykel- och bilpendlat lite till och från Guldheden senaste tiden pga anledning. Det finns inga bra sätt att ta sig dit. Bilkö eller skräpcykelväg är alternativen, men cykel är ändå bästa alternativet av de två. Enda värdet att bo där är om man också arbetar centralt eller måste dricka öl på krogen varje dag.?

Att välja bilkrångel före att cykla uppför en liten backe med stigcykeln hade jag själv aldrig valt. Det är ju ett stenkast att ta sig till valfritt stigcykelställe, och det kan ju inte skilja mycket mellan att cykla hela vägen och att lasta smutsig cykel på bil och sen köra tänker jag.

Hur är föret i GBG?
Jag har cykel- och bilpendlat lite till och från Guldheden senaste tiden pga anledning. Det finns inga bra sätt att ta sig dit. Bilkö eller skräpcykelväg är alternativen, men cykel är ändå bästa alternativet av de två. Enda värdet att bo där är om man också arbetar centralt eller måste dricka öl på krogen varje dag.?

Att välja bilkrångel före att cykla uppför en liten backe med stigcykeln hade jag själv aldrig valt. Det är ju ett stenkast att ta sig till valfritt stigcykelställe, och det kan ju inte skilja mycket mellan att cykla hela vägen och att lasta smutsig cykel på bil och sen köra tänker jag.

Jag jobbar på Andra Lång så jag känner mig jäkligt bortskämd att kunna promenixa till jobbet till skillnad från att vara beroende av pendeltåg (i Stockholm) - typ 25-30min mot mer än 1h dörr till dörr.

Planen till att börja med är att försöka undvika bilanvändande för stigcyklingen och det känns som möjligheterna är goda till det även om det är rediga backar ?

Hur är föret i GBG?
Jag jobbar på Andra Lång så jag känner mig jäkligt bortskämd att kunna promenixa till jobbet till skillnad från att vara beroende av pendeltåg (i Stockholm) - typ 25-30min mot mer än 1h dörr till dörr.

Planen till att börja med är att försöka undvika bilanvändande för stigcyklingen och det känns som möjligheterna är goda till det även om det är rediga backar ?
Ja du har rätt bra förutsättningar där, du har rätt bekvämt avstånd till Både Änggårdsbergen och Lackarebäck. Du kan köra vidare in i Delsjön från Lackarebäck dessutom för längre turer.
Med färjan är det nära till Hisingsparken också.

Tillbaka
Topp