Hur är föret i GBG?

Hur är föret i GBG?
IMG_2188.jpeg

Jag drog ett varv i Ruddalen nu, det var torra fina stigar och bara enstaka isfläckar. Fortfarande vatten i pölarna, bara en tunn ishinna ovanpå.

Hur är föret i GBG?
Tack, e den ny? Aldrig sett den tidigare.
Ja jag tror sen kom upp för någon månad sen. Det har nog funnits ett gammalt spår där back in the day. Vid slutet så har jag sett gamla träramper i en stenkista typ, så tror stigen gick ner där förut.

Det går att svänga vänster just innan du kommer ut på anti-flow så får du ett roligare slut.

Hur är föret i GBG?
Hur är föret i GBG?
Jag har inte vintercyklat så mycket när underlaget är hårt och fruset men cyklat mycket på vintern i lera och hala rötter :). Är det något speciellt att ta hänsyn till vad gäller cykeln eller bara att köra på som vanligt? Undvika isfläckar och djupa pölar såklart men inget i övrigt som kan ta skada?

Hur är föret i GBG?
Ett klassiskt problem är om man får slask/snö på pederna och det fryser på, då är det ett helvete att klicka i igen (eller få grepp med plattisar).

Gäller även växlarna, de fryser gärna ihop om det samlas slush där och det är några få minusgrader (dvs inte smällkallt så att allt redan är stelfruset).

Så undvik det.

Dämpare o gaffel kan kännas segare o trögare pga minskad viskositet osv, inget jag personligen tycker brukar vara ett stort problem, men kan man ju skruva lite på diverse rattar om man vill. Att droppern går segare får man nog leva med.

Hur är föret i GBG?
Det är mest när det ligger runt nollan som det blir lite klurigt, då växlar och pedaler gärna samlar på sig is och snö som pasta skriver. När det är torrt och ordentliga minusgrader som nu i helgen däremot så är det bara att dra på som vanligt.

Hur är föret i GBG?
Var oxå där och kom just hem. Fint väder, kallt i vinden men framförallt var det väldigt mkt is på mastrajd. Fick i princip gå halva vägen för att inte åka omkull. Så det blev mest skit av den här dagen trots soligt väder.

Hur är föret i GBG?
Var oxå där och kom just hem. Fint väder, kallt i vinden men framförallt var det väldigt mkt is på mastrajd. Fick i princip gå halva vägen för att inte åka omkull. Så det blev mest skit av den här dagen trots soligt väder.
Just runt masten är nog ett av de konsekvent sämsta ställena att cykla i minusgrader eftersom det rinner så mycket vatten på alla hällar där så det blir ofta mycket svallis.

Tillbaka
Topp