Hur är stigcyklingen i Östersund?

Matthias87

Aktiv medlem
Hej

Skall upp till Östersund i sommar tänkte cykla lite stigcykling istället för att som vanligt cykla downhill i Åre.
Hur bra är stigcykling i och omkring Östersund? Man är ju bortskämd med väldigt bra cykling här i Göteborg. Är utbudet nära på så bra som i Göteborg?

Mvh Matthias

Tack för svaret.

Vet att endurocyklingen där är riktigt bra, men jag är mer ute efter stigcykling, tänk Delsjön i Göteborg eller Hellas i Stockholm typ.

Obegränsat! Mer än man hinner med, gå med i Fb gruppen happyride Östersund o hojta när du är här så guidar vi mer än gärna på alla guldkorn i Östersund ?

Martinmat sa:
Obegränsat! Mer än man hinner med, gå med i Fb gruppen happyride Östersund o hojta när du är här så guidar vi mer än gärna på alla guldkorn i Östersund ?

Härligt!
Jag har sett en del på Youtube, men det ser ut att vara väldigt okuperat och inte speciellt tekniskt. Jag gillar väldigt tenisk stigcykling.
Körde slingan vid Blanktjärn och det är typ sådan cykling jag föredrar :)

Det mesta finns uppmärkt på STRAVA lite sämre på trailforks men även där finns en hel del. Men som sagt hojta till när du är i byn för bäst är ju ändå att få guidning ?

Spanat in de bilder och filmer jag hittat, men jag såg inte riktigt några stigar som såg kuperade ut. Det mesta såg väldigt platt ut. Såg ut som man skulle klara sig med helstel cykel nästan.

Luthman Photography sa:
Inte enduro men kuperat?

Exakt :) Jag vill inte att man cyklar upp för ett berg för att sedan cykla en slinga ner som tar 1-2 minuter, för att sedan upprepa.
Det får gärna vara så kuperat som det är på enduroslingorna, men jag vill också ha långa rundor.

Blir svårt att få till långa rundor med mkt fallhöjd, östberget är det som ger mest fallhöjd o där finns nedfarter som tar betydligt mer än ett par minuter, Östersund är mer av kortare uppför å nedförs löpor, rätt mkt rötter och småknixande. Långa rundor inga problems men ska de innehålla tusentals höjdmeter blir det nog fjällen som gäller. En normal 2h tur brukar ligga mellan 300-1000hm

Bra, riktigt bra, jättebra, megabra kan en summera cyklingen det bjöds på vid ESS-tävlingen i somras.

Matthias: Det mesta på Frösön är rätt techy, man känner igen sig i mängden innehåll av sten/rötter i GBG men det är brantare. Bara positivt med andra ord!

I Östersund är det väldigt bra all-mountain cykling. Östberget, som även kallas frösöberget, erbjuder enduro i hög klass. Fugelsta är helabergetcykling av världsklass. Det området är anlagt av entusiaster på privat mark. Givetvis öppet och tillgängligt för alla. Finns mkt i Östersund. Både om man gillar stilla cykling liknande blanktjärnsrundan men även riktigt flowiga stök. Kom hit så får jag se hur kaxig ni är i skogen. Det finns en anledning det inte går att läsa så mkt om mtb i Östersund. Det är inte så mkt officiella stigar och turer men desto mer lagt på Strava av oss locals. Mtb är precis som mkt andra sporter stort i Öset. Strava indikerar bra grejer och snabba cyklister.
Komsikomsi. Skriv när ni vill ut på happyride Östersund (gruppen hette fö happyride medans denna sida hette happymtb) så brukar det alltid vara nån som nappar och kan guida runt. Skriv vilken typ av cykling ni föredrar för det finns verkligen all typ av terräng i skogarna väldigt stadsnära. Hoppas vi ses! Årets första turinbjudan är imorgon fö.

Senast ändrad:
calmbay sa:
I Östersund är det väldigt bra all-mountain cykling. Östberget, som även kallas frösöberget, erbjuder enduro i hög klass. Fugelsta är helabergetcykling av världsklass. Det området är anlagt av entusiaster på privat mark. Givetvis öppet och tillgängligt för alla. Finns mkt i Östersund. Både om man gillar stilla cykling liknande blanktjärnsrundan men även riktigt flowiga stök. Kom hit så får jag se hur kaxig ni är i skogen. Det finns en anledning det inte går att läsa så mkt om mtb i Östersund. Det är inte så mkt officiella stigar och turer men desto mer lagt på Strava av oss locals. Mtb är precis som mkt andra sporter stort i Öset. Strava indikerar bra grejer och snabba cyklister.
Komsikomsi. Skriv när ni vill ut på happyride Östersund (gruppen hette fö happyride medans denna sida hette happymtb) så brukar det alltid vara nån som nappar och kan guida runt. Skriv vilken typ av cykling ni föredrar för det finns verkligen all typ av terräng i skogarna väldigt stadsnära. Hoppas vi ses! Årets första turinbjudan är imorgon fö.

Det låter ju grymt! :) Hör absolut av mig när jag kommer upp.
Nu på vintern kan jag tänka mig att slingorna är enklare, då snön jämnar ut det mesta?
När brukar det bli barmark och cykla på och när brukar snön komma igen?

tar med skogshoj när jag åker till östersund, om jag inte ska åka skidor eller bräda. finns mycket stigåkning, och man hittar trevligt sällskap i happyride-gruppen på fejan.

Barmark ngn stans kring slutet april och fram till slutet av oktober början av nov.

Som sagt tror vi inte kommer göra dig missnöjd med stigåkat här i skogarna ?

Frösön är fint, där finns allt från xc cykling till stig cykling samt enduro leder och liftburen cykling på sommaren. På andra sidan Vallsundsbron finns riktigt fin enduro/stigcykling. Östersund är ju inte jättestort så den mesta cyklingen är inom cykelavstånd dvs 5-10km oavsett var i stan du bor men Frösön är nog allra bäst om man vill ha nära till det mesta i stig väg

Tillbaka
Topp