Hur att undvika fruset lås?

svenh

Ny medlem
Cykelpendlare - hur gör ni för att era lås inte ska frysa när det är minusgrader?

Jag cykelpendlar till jobbet och har alltid ett bygellås med wire fastlåst i ett cykelställ utanför jobbet. Detta fungerar bra så länge det är plusgrader, men det behöver inte gå långt under nollan för att låset ska frysa så att jag inte får upp det. Hur gör andra cykelpendlare på happy? Går det t.ex. att preparera låset genom att spruta in olja eller något annat?

Mvh,
/Sven

Ta hem låset och se till att det blir torrt (lägg det på elementet t.ex.). Spruta i lite låsolja. Häng upp det så att vatten kan rinna ut ur det när det inte används.

Jag har ett bygellås modell större. Självaste låsdelen hamnar skyddat från vatten i samma plastpåse som sitter över sadeln för att den inte ska bli blöt. Lite smörjmedel gör också susen.

Mitt hänglås är inte fjäderbelastat så det är en mindre sak att krångla.
Jag har kätting inklädd i jeanstyg och hänglås runt midjan när jag cyklar, så det hinner värmas upp/tinas litegrann.
Men att ta in låset i värmen är ju bäst.

Du kna inte låsa fast det inne i trapphuset på jobbet eller dylikt?
Så du går och hämtar det innomhus är du kommer till jobbet :)

1. stoppa en tändare i fickan.
2. elda lite på nyckel eller lås.
3. hepp! isen smälter i värmen.
4. vrid nyckeln och lås upp.

så brukar jag göra. funkar fint

Låsolja. Funkade klockrent även idag när det bottnade vid -19 grader.
Om låset ändå lyckas frysa och det är för kallt att stå och fippla med en tändare, så kan man hälla varm vätska i låset. Testade tidigare i vinter med varm 70% etanol i ett igenfruset bygellås, funkade bra!

Se till att torka det, sen smörjer du med låsolja. Teflonolja uppblandad med rödsprit i någon lämplig liten flaska (tjejens nagellackborttagare. OBS. ta en tom;)OBS) är en bra tinare som också brinner bra om det fryst riktigt illa, fungera bra till frysta vajra också.

Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Överallt? :-o

*garv*

Att slippa frusna lås kan avhjälpas genom att bo närmare ekvatorn...?

Bumpar gammal tråd. (Forumet vill att man återvinner trådar?!)

Har alltid problem med cykellåsen (två bygellås, samma fabrikat) i inledningen av vintersäsongen. Min erfarenhet är att låsolja inte gör några underverk eftersom minsta tillstymmelse till fukt i låskolven fryser ändå och låser meknismen. Mina två cyklar står alltid utomhus, ur och skur. Vad som fungerar är att ta in låset inomhus och lägga på element under en arbetsdag. Men då står ju cykel olåst om man inte har ett extralås, och det kanske man inte bär med sig direkt.
Det jag funderar på är om fukt kan ta sig in i låsmekanismen bakifrån från de båda "bygelingångarna" och om man därför ska undvika att låta låset hänga med låsblocket nedåt och istället ha den med täckt nyckelingång uppåt.
Det där med varm etanol i låset som tipsas om ovan verkar ju inte vara en höjdare mot smörjningen. Då måste det torka ur ordentligt och verkligen fettas in igen så snart som möjligt.

Är det någon som kommit på en idiotsäker metod mot frysta lås som inte inbegriper förvaring inomhusklimat får denne gärna berätta!

har man väl fått bort fukten rekomenderar jag helsyntet motorolja. lång verkan, låg friktion, bra inträngning, nästan ingen intorkningseffekt.

men låser numera i princip aldrig en cykel, efter att jag gick över till brompton för vardagscyklandet.

Jag kör på finish lines gröna när jag ändå smörjer kedjan. I med några droppar, sedan i med nyckeln och vrid om några gånger så att oljan hittar in överallt. Torka av eventuellt överflöd.

Ska jaga rätt på grafitolja och prova. Inte så lätt att hitta.

En dag i veckan Jag hade inne låset en hel arbetsdag på elementet. Oljade väl med låsolja från alla håll och kanter. Parkerade cykeln som vanligt vid stationen. Nästa dag minus fem och låset fruset…. Olja räcker inte, hindrar inte fukten att frysa.
Det är inte bara så att låset inte går upp. Har man otur får man inte ur nyckeln heller. Och så står man där. En gång fastnade nyckeln i låset när cykeln stod utanför jobbet (där den övernattat utomhus). Jag fick släpa skiten inomhus, sätta cykeln i en skrubb i källaren. Ändå väldigt noga med att dra för locket över låskolven. Men fukt letar sig in ändå.

Grafitpulver är hydrofobt, smörjer bra och beckar inte ihop.
Ska jaga rätt på grafitolja och prova. Inte så lätt att hitta.
Ett enkelt sätt att själv prova hur välfungerande grafit kan vara är att använda en blyertspenna
Alltså att helt enkelt skrapa med en blyertspenna tillräckligt mkt och länge på det som skall "smörjas".
Fungerar det? Rapportera gärna tillbaka här.

Ett enkelt sätt att själv prova hur välfungerande grafit kan vara är att använda en blyertspenna
Alltså att helt enkelt skrapa med en blyertspenna tillräckligt mkt och länge på det som skall "smörjas".
Fungerar det? Rapportera gärna tillbaka här.

D729D273-319F-4244-B468-0A585E4BDDE7.jpeg

Den här används flitigt på jobbet som penna och som smörj till lås , många lås står det smörjs ej på men när dem börjar kärva så är grafitpulver perfekt ,har förstås en ”droppflaska” med pulver i förrådet men pennan ju alltid med .
Har det däremot redan bildats is så är värme the way to go .

Senast ändrad:
Ändå väldigt noga med att dra för locket över låskolven. Men fukt letar sig in ändå.
Det här lilla locket över låskolven fungerar inte så bra tycker jag, brukar oftast bara frysa fast. Jag har en liten plastpåse jag knyter runt låset som skyddar lite mer än locket.

När det är kallt och fuktigt brukar det också fungera bättre att stoppa låset i väskan än att låta det sitta på cykeln under färd.

Men oavsett hur jag gör så verkar låsen klara sig max ett år för mig innan det blir för trögt av att stå ute varje dag.

Vilket bygellås har du idag?

Jag kör ett Kryptonite mini 5 som jag pendlat problemfritt med i ca 10 år. Jag har smörjt det någon gång med 5-56 när det gått lite trögt. Har dock aldrig kärvat pga kyla (Sthlm)

Edit: Parkerar utomhus. Men under tak på dagligen på jobbet.

Senast ändrad:
Jag har två Trelock(~ 300-400kr klassen), det ena strular lite mer än det andra. Tre, fyra år gamla.
Cyklarna står konsekvent utomhus, utom när den ena cykeln står i förrådet under snösäsong.
Det som gör det lite mera akut är cykeln på stationen i stan dit jag pendlar. Begränsade antal avgångar gör att jag inte har tidsfönstret att ordna med strulande lås, även om det är kort till arbetsplatsen.

Det är ingen som har en sprängskiss på hur ett bygellås är uppbyggt? Minst lika ofta händer det ju att själva bygeln fastnat också, eller att själva mekanismen snarare än låskolven strular.

Funderar på om man skulle byta till (mindre) kätting och vanligt hänglås.

^ Ok, dina lås lever ett hårt liv om de står ute dygnet runt. Mitt får iaf vila inne på natten.

Tveksamt om kätting med hänglås är bättre. Ska du köpa nytt lås hade jag satsat på ett Kryptonite mini 5 eller något bygellås från Abus som oxå gör kvalitetslås med rejäla nycklar.

Testa även plastpåse-metoden på låset ovan om uteparkeringen inte har tak.

Ska skaffa ett Kryptonite. Jag har aldrig varit helt nöjd med Trelock ändå. Bra att ha den gamla som backup i vilket fall.
F-ck. Jag lägger pengar mer på lås än vad cyklarna är värda. Har Hexlox också. Men jag lägger alltid ned pengar och TID på att modda cyklarna så de blir som jag vill ha dem. Att bli av med dem (eller delar) är mer än förlust av hårdvaran i sig.

Mitt bygellås har varit fast monterat utomhus (under tak) i tio år utan minsta problem. Dock har jag nött ut piggarna på ena nyckeln (är en sån där rund historia) så att den knappt går att använda längre. Tror det klarar sig pga det används i princip varje dag och aldrig blir blött. Det har fått ett par droppar olja kanske 2 ggr då jag tyckte att det kärvade lite.

Update! (och lösning)
Bakgrund: Jag vet inte om det ligger en personlig förbannelse över mig när det gäller minusgrader och bygellås (det kan ju frysa precis var som helst i mekanismen, även där man inte kommer åt att "preparera"), men efter att ha testat i princip *allt* använde jag mig av de få hjärnceller jag har och attackerade problemet vid roten - temperaturen. Det som är fryst måste tinas.

Jag köpte alltså en kätting av det mera modesta slaget och ett vanligt - ej väderskyddat - ABUS-hänglås i mellanklassen. Det fick bli ett "ej väderskyddat" för jag vill bara ha ren metall, inga inkapslingar - för värmeledningens skull (jag får se hur hårt väder och vind tar på själva hänglåset med tiden).

Så nu när det nu varit permanent under noll även i södra Sverige, har hänglåset förstås kärvat när jag stigit av tåget MEN med två varma handflator på hänglåset, vänta 5-10 sek så säger det alltid "klick", och jag kan öppna låset. Så det är kätting och hänglås som kommer gälla framöver, synkroniserat med byte av vinterdäck på bilen.

Ville bara säga det.

Tillbaka
Topp