Hur bäst göra rent i gaffelben?

N_sandstrom

Aktiv medlem
Obs. Denna tråd kan innehålla spår av I-landsproblem.

Jag är ganska dålig på att serva mina gafflar i tid.
Ett av dom drygaste momenten är att jag varje gång måste improvisera nåt sätt att torka ur gaffelbenen på, hitta en pinne som inte repar, tejpa på papper eller trasa, hitta en smalare pinne att peta ut skiten med när den lossnar, osv.

Jag tänker att om jag fixar ett dedikerad verktyg för det så blir kanske servicen oftare.

Flaskborstar får ju den värsta skiten att släppa, men den stannar kvar. Att dränka allt i avfettning och skölja ur det känns sådär, och så får det lufttorka över natten, men då blir det plötsligt ett tvådagarsprojekt.

Hur gör ni andra?

Insidan på innerbenen brukar ju vara rena eftersom de sitter just inuti gaffeln. Så jag brukar nog inte göra något särskilt.. men om det behövs blir det som du beskriver en papperstuss och någon pinne som jag råkar hitta inom räckhåll.

Jag har ett exklusivt specialverktyg. Ett VP-rör med en sågad skåra i ena änden, sen river jag en bit ur ett gammalt lakan och sätter fast i skåran. Brukar skölja med rödsprit först, det torkar snabbt.

Jag brukar ta ett plaströr av ganska smal diameter (typ 12mm), klippa av och knyta ärmen på en gammal tröja, vränga den och dra över röret. Lite ipa på den och börja torka.

Insidan på ytterbenen är det jag syftar på.
I teorin ska det ju inte finnas nån skit där heller, men då skulle gaffelservice teoretisk sett aldrig behövas heller.

N_sandstrom sa:
Insidan på ytterbenen är det jag syftar på.
I teorin ska det ju inte finnas nån skit där heller, men då skulle gaffelservice teoretisk sett aldrig behövas heller.
Jaså där. Nej där jag gör ingenting. Låter rinna ur ordentligt. Är det smuts i gamla oljan kanske jag tippar i lite ny olja uppifrån för att verkligen få med all gammal smutsig olja ut. Sen ihop med ny olja bara. Jag försöker dock komma ihåg att göra det hyfsat ofta, varannan gång tar jag inte ens av innerbenen utan drar bara ut någon centimeter och byter oljan.

Där är det ju alltid smuts som är lite dryg att få bort. Pinne och trasa. Skölj med bromsrengöring helst, men alkohol fungerar ganska bra det också.

Kompressor funkar för att blåsa ut skiten. Vill man överdriva kan man ju alltid sätta en slang på munstycket så kommer man hela vägen ned.

Jag har en stor rulle fiberlene till hands. Knögglar ihop en lagom boll men låter en lagom lång remsa hänge kvar från bollen. Trycker ner i benet och drar upp den med remsan.

Senast ändrad:
Jag är inte så brydd om att det ska vara kliniskt rent i botten av gaffelbenen. Istället servar jag gaffeln ofta och ser till att det inte sitter skit i skumringarna och att packboxarna är rena och infettade.

Jag använder ett biltema vapenrengöringskit för att peta en trasa fram och tillbaka, sen blåser jag torrt med tryckluft. Ingen aning om det egentligen behövs, men det är ju rätt lite smörjolja i en modern gaffel så jag tänker det är bra om den som finns där är ren iaf.

rengring.JPG

Brukar snurra en trasa runt en tumstock. Väljer man en tygbit som är tillräckligt lång (alltså den ska sticka upp utanför ytterbenet) så fastnar den inte. Skulle nåt mot förmodan fastna så petar man ut det med en lång eker.

roskai sa:
Brukar snurra en trasa runt en tumstock. Väljer man en tygbit som är tillräckligt lång (alltså den ska sticka upp utanför ytterbenet) så fastnar den inte. Skulle nåt mot förmodan fastna så petar man ut det med en lång eker.

Jag skulle inte rekommendera någon att peta med metall i innerbenen på gaffeln. VP-rör eller liknande är mycket bättre.

Brukar använda en flaskborste och lämpligt lösnings/rengöringsmedel och sedan skölja ur genom att fylla benen med vatten i omgångar och låta rinna ut undertill. Sedan lufttorka.

Fältprästen sa:
Brukar använda en flaskborste och lämpligt lösnings/rengöringsmedel och sedan skölja ur genom att fylla benen med vatten i omgångar och låta rinna ut undertill. Sedan lufttorka.

+1

Flaskborste i skruvdragare kör jag med.. Funkar hur bra som helst tillsammans med lämpligt rengöringsmedel.

happymtb.fr sa:
Rattnalle sa:
Hur mycket smuts har ni i era gafflar egentligen?
Varför undrar du?
https://happyride.se/forum/read.php/1/661958/2409849#msg-2409849
?
För att jag aldrig haft mer skit än att det räckt att byta oljan, eventuellt göra som Kneecap och spraya ner nåt för ett lösa upp det sista. Den där bilden visar ju bara att oljan behöver bytas. Flaskborstee på borrmaskin fanns inte ens i min föreställningsvärld :-)

NickPick sa:
Rattnalle sa:

Vi öppnar iaf och kollar, det gör ju inte du!?

Dina renhållningsmetoder av cyklar har varit uppe på tapeten förr och jag vet inte direkt om du är någon förebild ?
Renhållning och service är två skilda saker. Jag är rätt noga med att serva komponenterna och hålla rent på kritiska platser men bryr mig inte om kosmetisk smuts på lacken. Men visst finns det garanterat de som är noggrannare med god marginal med det också.

Rattnalle sa:
Plush sa:
Rattnalle sa:
happymtb.fr sa:
Rattnalle sa:
Varför undrar du?
?
Flaskborstee på borrmaskin fanns inte ens i min föreställningsvärld :-)

Du jobbar inte i en cykelverkstad och ser hur folk missköter sina saker väl??
Nope.
Inte jag heller men jag har servat tillräckligt många av kompisarnas gafflar för att få en inblick i hur illa den kan vara! ?

happymtb.fr sa:
Rattnalle sa:
Plush sa:
Rattnalle sa:
happymtb.fr sa:
Rattnalle sa:
Varför undrar du?
?
Flaskborstee på borrmaskin fanns inte ens i min föreställningsvärld :-)

Du jobbar inte i en cykelverkstad och ser hur folk missköter sina saker väl??
Nope.
Inte jag heller men jag har servat tillräckligt många av kompisarnas gafflar för att få en inblick i hur illa den kan vara! ?
Jag är en dålig kompis uppenbarligen som inte servar andras gafflar :-)

Tillbaka
Topp