Hur beräknas ramvikt?

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Hur beräknas ramvikt?
Hej!

Jag insåg just att jag inte riktigt vet hur man vanligen anger ramvikt. Jag läste just "weight for raw frame", http://www.flarer.it/en/r848 . För mig har det alltid varit mer eller mindre självklart att frame weight var för den lättaste färgen. Lite odefinierat vilken ramstorlek. Jag vet att en del anger vikt för en viss storlek (och en del även för färg).

Vad tror ni menas här med raw frame weight? För mig är det i obehandlat skick, dvs utan lack. Kan de vara så luriga att de avser en olackad ram?

Hur beräknas ramvikt?
Det är nog olika.

Generellt kan man iaf säga att italienska ramtillverkare oftast är lite optimistiska med sina ramvikter...

Ganska ointressant vad en olackad ram i minsta stl väger imho.

Hur beräknas ramvikt?
I just detta specifika fall så vågar jag påstå att "Raw" innebär utan lager och gaffel, läste något odefinierbart test på denna ramen på något internet förut..

Hur beräknas ramvikt?
Jo, det borde ju vara för lackerad ram kan man tycka. Jag reagerade på just "raw" eftersom det för mig innebär ett mer eller mindre obehandlat skick. Vad en olackerad ram väger är tämligen ointresserant men kreativiteten hos marknadsmänniskor är ibland stor.

Jag ska försöka hitta det odefinierade testet på det lika odefinierade internetet ;-)

Hur beräknas ramvikt?
Pastor Hannes skrev:
-------------------------------------------------------
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > http://veloptimal.com
>
> Bra sida. Tack! Hittar inte någon De Rosa där,
> mina kunskaper i franska (?) har dock klar
> förbättringspotential...

Bara att väga en, fota och lägga upp isåfall ;)

Ramvikt är alltid i lacken den säljs som, innan vägdes de alltid i minsta storleken men nu brukar de som vägt de ange storlek oavsett om det är en privatperson eller företaget. De Rosa köper man väl inte på grund av ramvikt eller?

Hur beräknas ramvikt?
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> De Rosa köper man
> väl inte på grund av ramvikt eller?

Nä, det gör man kanske inte... Jag är väldigt kluven. Ingenjoren i mig säger att en canyon eller Rose med bra grupp och hjul är det jag borde ha. Resten av mig säger inte riktigt samma sak.

Jag såg just skattebeskedet. Det verkar som om planer på ny cykel förskjuts ett år framåt. Blir nog till att cykelporrsurfa ett tag till.

Tillbaka
Topp