Hur bevara dekaler på vintagehoj?

mkay

Ny medlem
Har köpt en supersnygg Bassoräser med stora orginal(?)-dekaler. Tyvärr har jag redan idag, dag 1, lyckats repa en av dom kraftigt och jag fruktar att dom ganska snabbt kommer att förlora fräschören även om jag försöker vara försiktig. Vad göra? Kan man lacka med nånting ovanpå eller hur bär sig människor åt?

img4524copy4gl.jpg

Är dekalerna av vinyl och sitter uppe på lacken eller är de överlackade med klarlack? I första fallet skulle jag kolla om det går att få tag på nya. Går inte det, så kanske det går att få tag på dem digitalt för printning på närmsta printershop. Går inte det, får du göra jobbet med att producera dekalerna själv med hjälp av t.ex. Adobe Illustrator. Skydda dem som de är nu, går ju bra med genomskinlig självhäftande plast.

Senast redigerad av en moderator:
orv: SMART, jag kan ju göra egna ju! har redan dammsugit marknaden, verkar inte gå att hitta nya. dom är inte överlackade, det är lite det som är problemet, dom går sönder för minsta lilla. kanske ska pröva plastfilm. menar du sån man har till skolböcker?

Bianchi o: nepp, mekstället, jag måste ha dragit åt slarvigt så att den rört sig, alternativt för hårt.

Att klarlacka med billack över dekalerna är nog det enda som hjälper. Behövs dock ett ganska tjockt lager då dina dekaler är höga gämfört med de som man normalt fäster under lacken. Du kan även prova med skydds dekaler, men det är nog opraktiskt när det är så stora dekaler. Skall du prova plastfilm köp då inte vanlig kartplast. Den är för tunn och är svår att ersätta när den repas. Tror det skall finns ark man kan klippa till själv. Köp bara inte BBB´s färdig klippta skyddsdekaler, de har uselt lim! Mina trillar av av sig själva...

B-O: Alltså klämman är ju fodrad med gummi, det borde ha räckt tyckte jag. *gråter*

Honky Dory: jag har hört dåliga saker om billack på cyklar. kan du rekommendera något märke? jag antar att man måste klarlacka hela cykeln då eller vad tror du?

mkay skrev:
-------------------------------------------------------
> jag kan ju göra egna ju! har redan
> dammsugit marknaden, verkar inte gå att hitta nya.
> dom är inte överlackade, det är lite det som är
> problemet, dom går sönder för minsta lilla. kanske
> ska pröva plastfilm. menar du sån man har till
> skolböcker?

Det finns lite olika tjocklek på plastfilmer. Kolla med någon som trycker reklamgrejer. Annars finns det ju sån där tjock plastfilm speciellt för att skydda utsatta delar på cyklar. Den är dock i tjockaste laget för att sätta uppe på dekalerna.

Att göra egna dekaler: När jag gjorde mina så pillade jag försiktigt bort dekalerna och satte dom på en vit plastskiva och tog sedan skivan till en kopieringsfirma som scannade in allt och lämnade ifrån sig en gigantiskt stor fil. Denna fil hade jag som bitmapsunderlag i Illustrator där vektorisering utfördes. Väl klar med den var det bara att gå till en firma med bra digitaltrycksteknik. Med lite snällt snack får du dekaler så det räcker 100 år för en femhundring.

Nä, inte hela bara ramen ;)
Lackade om en av mina cyklar i vintras. Pulverlack sedan dekaler och sen tillbaks till lackfirman för ett lager klarlack. Men när jag skulle montera delarna vred jag ramen så att klammern på mekstället fick dekalen som satt under att skrynklas :(
Så det var nog några lager klarlack för lite!

mkay skrev:
-------------------------------------------------------
> B-O: Alltså klämman är ju fodrad med gummi, det
> borde ha räckt tyckte jag. *gråter*
>

gummi, fast hårt gummi va?

Honky: det var precis så jag gjorde, cykeln vred till i mekstället och mosade etiketten. där fick jag för att jag skulle vara viktig och byta ut delar och göra om och peta. lackfirman säger du, kan du exemplifiera? billacksfirma eller vad?

orv: fina tips, tack så mkt. jag ska nog fixa "sån där tjock plastfilm speciellt för att skydda utsatta delar på cyklar", det gör inget om det ser lite tjockt ut, better safe than sorry. jag köpte ju denna cykel åtminstone 50% baserat på estetiska värden.

B-O: hårt, ja. och smutsigt!

Synd att det skulle repa sig. Har märkt att till exempel Moots har väldigt klena dekaler som inte håller alls i längden. Trist på fina grejer :(

Tillbaka
Topp