Hur blir geon på denna mullet-konvertering?

Apotekarnes

Aktiv medlem
Jag har en son som tävlar DH och just nu kör en Mondraker Summum 29". Har skulle vilja byta bakhjulet till 27,5 för bättre smidighet på cykeln, så jag har klurat lite på hur man bäst gör det. Summum finns både som 29 och Mullet, men det är grymt svårt att reda ut exakt vad som är skillnaden på de två även om man lusläser Mondrakers egen dokumentation. Den enda produkt jag hittar hos mondraker som ändrar geometri är ett headset kit som ändrar -1+1 & -2+2 grader.

Min ide är att kasta på ett 27,5-hjul och kompensera genom att ända gaffelvinkeln med +1 grad. Enligt geometrikalkylatorn på bike-stats kommer cykeln ändras enligt nedan. Frågan är: Hur mycket kommer man märka/påverkas av ändringarna av Reach och Stack? I övrigt hamnar geometrin nästan exakt som innan.

1775319609508.webp

spec för 29-version
Spec för mullet-version:

Stora nog att det borde märkas, men frågan är om det är en positiv förändring? Testa och känn på det, kompensera med styrstam och rise om det behövs.

Stora nog att det borde märkas, men frågan är om det är en positiv förändring?
Helst ska det väl inte märkas alls. Frågan är hur mycket sämre det eventuellt blir? Med lite mindre rise och 5mm längre stam prickar man nog ursprungliga mått +-5mm. Geo-kittet är så pass dyrt att jag vill vara skapligt säker på att det blir bra innan jag börjar fiffla.
Det brukar vara olika länkat och/ eller baktriangel och kanske ibland mer slag.
Ja, nånting är naturligtvis annorlunda, men mondraker är lite väl hemliga i dokumentationen.

Förändringen måste väl inte nödvändigtvis vara till det sämre? Men ja genom att kompensera med styrets geometri så är ni tillbaka inom felmarginalen.

Nuvarande Summum har en flip chip i dämparinfästningen, som kanske redan räcker. Och angleset borde följer med cykeln.

Nuvarande Summum har en flip chip i dämparinfästningen, som kanske redan räcker. Och angleset borde följer med cykeln.
Tyvärr är denna från 2024 och saknar flip chip. Angleset var tillval tror jag, och cykeln köptes begagnad och inget följde med. Jag kollade vad som faktiskt sker om jag helt sonika byter hjul bak och skiter i att ändra gaffelvnkeln. Resultatet blir att geometrin (hjulbas o gaffelvinkel) mer liknar senaste versionen av summum. Det enda som avviker lite är reach som blir aningen kortare, samt BB-höjden som blir ca 6mm lägre.

Nu behöver jag bara komma över ett 27,5-hjul. Någon som har ett 27.5-tums 12x157 liggande till salu?

Tyvärr är denna från 2024 och saknar flip chip. Angleset var tillval tror jag, och cykeln köptes begagnad och inget följde med. Jag kollade vad som faktiskt sker om jag helt sonika byter hjul bak och skiter i att ändra gaffelvnkeln. Resultatet blir att geometrin (hjulbas o gaffelvinkel) mer liknar senaste versionen av summum. Det enda som avviker lite är reach som blir aningen kortare, samt BB-höjden som blir ca 6mm lägre.

Nu behöver jag bara komma över ett 27,5-hjul. Någon som har ett 27.5-tums 12x157 liggande till salu?

BB höjden borde blir kring 12 mm lägre om man inte ändrar något annat samtidigt.

Hur är storleken på cykeln idag - liten, lagom, stor? Är den i minsta laget så kanske det är vanskligt men annars är det väl bara att köra. Jag tänker att med de relativt långa kedjestagen så behöver det inte bli fullt lika påtagligt när reach och stack ändras.

Som Berk är inne på så är det nog nåt som är skumt med kalkylatorn på Bike-stats. Jag är för trött att kolla noggrannare men när jag försökte se siffrorna på den Summumen från 2023 i large så var det plötsligt andra siffror för geon före ändring, i den tabell som genereras. BB-höjden som var 350 mm innan är helt plötsligt 352.5mm t.ex.

Sen kan ett lite lägre vevlager vara en fördel, kanske beroende på hur lång vevarmarna är.

Kan du inte flytta ned kronorna lite för att kompensera om framdelen upplevs hög?

Visst, det tar ner bb:n lite till vilket kan vara problematiskt, men du får ut reach och ned stack igen.

Tillbaka
Topp