Apotekarnes
Aktiv medlem
Hur blir geon på denna mullet-konvertering?
Jag har en son som tävlar DH och just nu kör en Mondraker Summum 29". Har skulle vilja byta bakhjulet till 27,5 för bättre smidighet på cykeln, så jag har klurat lite på hur man bäst gör det. Summum finns både som 29 och Mullet, men det är grymt svårt att reda ut exakt vad som är skillnaden på de två även om man lusläser Mondrakers egen dokumentation. Den enda produkt jag hittar hos mondraker som ändrar geometri är ett headset kit som ändrar -1+1 & -2+2 grader.
www.lvr-cycles.com
Min ide är att kasta på ett 27,5-hjul och kompensera genom att ända gaffelvinkeln med +1 grad. Enligt geometrikalkylatorn på bike-stats kommer cykeln ändras enligt nedan. Frågan är: Hur mycket kommer man märka/påverkas av ändringarna av Reach och Stack? I övrigt hamnar geometrin nästan exakt som innan.
spec för 29-version
Spec för mullet-version:
Geo kit for Mondraker Summum 1º-2º HT1.5X112mm as from 2021 - 099.21500
099.21500-Geo kit for Mondraker Summum 1º-2º HT1.5X112mm as from 2021 - 099.21500
Min ide är att kasta på ett 27,5-hjul och kompensera genom att ända gaffelvinkeln med +1 grad. Enligt geometrikalkylatorn på bike-stats kommer cykeln ändras enligt nedan. Frågan är: Hur mycket kommer man märka/påverkas av ändringarna av Reach och Stack? I övrigt hamnar geometrin nästan exakt som innan.
spec för 29-version
Spec för mullet-version: