Hur blir man det bästa man kan bli?

Jenny W

Aktiv medlem
Vad är det egentligen som krävs av en person för att bli bäst? Själv vet jag ju om att jag aldrig kommer bli bäst men strävar efter att bli det bästa jag kan bli. Hörde någon som sa att det krävs 50% talang och 50% ”drive” (hittade inget bra ord på svenska) för att bli en bra cyklist. Satte mig ner och funderade lite för mig själv och skrev ner några stödord. Blev kanske lite rörigt men spekulera gärna lite fritt runt ämnet.

Medfödd fysisk talang
- Bra hjärta/lungor
- Hög syreupptagningsförmåga
- Kroppssammansättning
- Bra muskler, leder.
- Ämnesomsättning

Mental styrka
- Vinnarskalle
- Kunna uthärda smärta
- Fokus
- Disciplinerad
- Motivation
- Självkänsla och självförtroende

På detta behöver man ju då också ha:

Träning
- Tid. Allt från 8 timmar och uppåt i veckan, skulle jag tippa beroende vilken typ av cykling man nu föredrar.
- Plats (tex inomhus på vintern)
- Coaching
- Tester

Utrustning
- Cykel (gärna flera)
- Kläder, hjälm, glasögon +ANNAT
- Trainer eller Monark.
- Slitdelar, typ däck, slang, kedja +ANNAT

Möjlighet
- God ekonomi till utrustning.
- Fritid
- Stöd från familj, vänner.

Kost
- God ekonomi till bra råvaror
- Kosttillskott
- Tid att laga hälsosam mat

Återhämtning
- Sömn
- Rekreation
- Massage, fysioterapi, rehab.

Uppoffring
- Uppesittarkvällar, soffhäng, tv tex.
- Sociala tillställningar med ”fel” mat, alkohol.
- Familjeresor.

Senast ändrad:
Jag kan rekommendera boken "Faster" av Michael Hutchinson. Han undrar just hur andra kan vara snabbare än han blev. Han har många bra gener och har uppoffrat sig. Underhållande och intressant.

90-95 procent sitter i den första "gruppen" av egenskaper. 4-9 procent i den andra "gruppen": Resten är bara i marginalen. Gener är allt i konditionsidrott.

Medfödd fysisk talang är helt irrelevant om strävan är att bli det bästa man kan bli. Det är ju utifrån förutsättningarna man har som det räknas vart man kan nå.

Bra träningskompisar brukar vara nyckel till att utvecklas. Utan träningskompisar kan det vara svårt att finna glädje i träningen samt att ge det lilla extra. Norges längdskidåkare skulle troligtvis inte vara lika framgångsrika om de tränade solo.

Jag tror det finns 3 huvudegenskaper, Fysisk kapacitet, Teknik förmåga och Motivation:

- Fysisk kapacitet, generna och miljön
- Teknik förmåga dvs röra sig så effektivt som möjligt med eller utan utrustning
- Motivation, man måste vilja träna och vilja utöva sin sport dvs ha roligt

Sen finns det hur många underegenskaper som helst tex:

- Mental kapacitet, kan jag disponera en tävling rent taktiskt på bästa sätt (teknik förmåga, motivation, fysisk kapacitet)
- Vilja/HTFU, inte ge upp trots att det går tungt (motivation, fysisk kapacitet)
- Utrustning, är det en materialsport krävs utrustning (teknik förmåga)

Jag kan tänka mig att hög fysisk kapacitet men låg teknik förmåga kanske inte slår någon med sämre fysisk kapacitet men med hög teknik förmåga etc etc.

Jag var aldrig så snabb som när jag hade en tränare. Samtidigt hade jag aldrig tränat så lite och hade heller inga skadeproblem. Misstänker att varje pass var optimalt för mig just då. Inte så lätt att få till själv alltid.

Våra svenska stora kvinnliga idrottare som tex Rissved, Kalla, S Nilsson, Sjöström har alla börjat träna och tävla i unga år vilket bidragit till att deras fysik har utvecklats under hela uppväxten.

När det kommer till oss här på forumet är det nog få eller ens någon som uppnått sin potential.

Det är ju hur ärlig man är själv,

Sov jag den där extra timmen eller fastnade framför en skärm?

Skötte jag övrig återhätmning optimalt?

Åt jag bra mat för andamålet?

Klarade jag av att hitta rätt rejsvikt utan att blixtbanta bort prestationsförmågan?

Att träna bra och hårt är det lätta, det tror jag många kan. Att ta det ett steg längre och ändra på övriga saker i livspusslet betydligt svårare.

Med det sagt så vet jag personer som lyckas med precis det motsatta också, fixa allt vid sidan men inte haft huvud/motivation kvar att köra tillräckligt hårt på det man behöver träna på.

Att prata om gener känns som en enkel utväg.

Jag tror faktiskt tvärtom mot geologen. Den mentala biten är det precis allt utgår från.

Det krävs arbete, arbete, arbete. I alla sporter finns talanger som "har det lätt" men ju längre man kommer desto tuffare blir det. Det gäller oavsett gebit.

I alla olika biografier jag läst från toppidrottare och liknande extrema - gitarrvirtuoser, racerförare eller skidåkare är det samma sak. Ett enormt fokus. När alla satsat sitt yttersta, all sin kraft, offrat massor, då finns ändå omständigheter utom deras kontroll. F1-världsmästaren Nigel Mansell sålde huset och familjen bodde i en husvagn för att finansiera en F3-säsong. Gunde Svans träning. Joe Satrianis nötande på gitarren. Att orka genomföra det man tänkt sig, orka träna, orka hålla kvalitet.

Visst, alla har inte samma fysiologiska förutsättningar för att bli bergsget i TdF, sprinter på 100m, höjdhoppare eller simmare (små fötter och händer ... nah) är förstås genbaserat.

Andra saknar ekonomin, familjeförhållanden etc. Att växa upp i "rätt" miljö ger många fördelar förstås.

Själv har jag inte ens i närheten av tillräckligt fokus eller motivation för att bli bäst på något. :)

Jag ville vara speciell
jagad smal & glansigt blek
men med fläckar är Jag född
Jag hade nästan glömt
Jag ville vara spirituell
En gnistrande personlighet
men det kräver att man har
gener & anlag
och det har inte Jag

& det tar 100-tals år
att dölja felen
Jag är ljusår ifrån
vanställd & skelögd
& det svider som klor
som nya munsår
Ett tredje klass får
när alla lyssnar på dig
Kan du beskydda mig?

Kristoffer R sa:
Att prata om gener känns som en enkel utväg.

Jag tror faktiskt tvärtom mot geologen. Den mentala biten är det precis allt utgår från.

Det krävs arbete, arbete, arbete. I alla sporter finns talanger som "har det lätt" men ju längre man kommer desto tuffare blir det. Det gäller oavsett gebit.

I alla olika biografier jag läst från toppidrottare och liknande extrema - gitarrvirtuoser, racerförare eller skidåkare är det samma sak. Ett enormt fokus. När alla satsat sitt yttersta, all sin kraft, offrat massor, då finns ändå omständigheter utom deras kontroll. F1-världsmästaren Nigel Mansell sålde huset och familjen bodde i en husvagn för att finansiera en F3-säsong. Gunde Svans träning. Joe Satrianis nötande på gitarren. Att orka genomföra det man tänkt sig, orka träna, orka hålla kvalitet.

Nja, jag är absolut övertygad om att genetiken styr helt och hållet vem som KAN nå den yttersta eliten, men det du lyfter fram styr vilka av dem som i sin tur faktiskt genomför det som krävs för att nå dit. Att nån som har taskiga gener för idrotten skulle nå högt med enbart hård träning och jävlaranamma finns inte, tyvärr. I botten måste det finnas riktigt bra gener.

Har man inte idrottat som ung är det kört redan där. Eftersom vi inte har ett sovjetiskt hänvisningssystem gäller en del tur att man hittar sin idrott och bor på en plats med förutsättningar att utöva den. Mindre tekniskt komplicerade idrotter som cykel och löpning kan man iofs ha vissa möjligheter att börja med senare om man har bakgrund i annan idrott.

Sen om det mentala vore viktigare än generna borde ju världseliten i olika idrotter ha kunnat byta plats med varandra, det verkar osannolikt.

.A. sa:
Vad är "bra gener"?

Ingen vet vad bra gener är, kanske det är motivation kombinerat med vilja och miljö. Gener är också bara ett av benen i min "religion", de tre andra är miljö, teknik och motivation. Så

- Gener
- Miljö
- Teknik
- Motivation

Jag tror ytterst få om ens någon kan maxa alla fyra, möjligen två så tex jag har bra gener och miljö men dålig teknik och motivation vilket gör att jag kan absolut aldrig nå topen eller ?

Senast ändrad:
algol sa:
Har man inte idrottat som ung är det kört redan där. Eftersom vi inte har ett sovjetiskt hänvisningssystem gäller en del tur att man hittar sin idrott och bor på en plats med förutsättningar att utöva den. Mindre tekniskt komplicerade idrotter som cykel och löpning kan man iofs ha vissa möjligheter att börja med senare om man har bakgrund i annan idrott.

Sen om det mentala vore viktigare än generna borde ju världseliten i olika idrotter ha kunnat byta plats med varandra, det verkar osannolikt.

Glaset är halvtomt eller?

Man kan bli bäst, bara man tror på det själv. Michael Jordan, världens bäste basketspelare, fick kritik för att han inte var en lagspelare. "There is no I in team", tror jag det var en tränare som sa till honom. Han replikerade med "But there is in WIN". Han var så övertygad om att han var bäst, fast han inte hade de allra bästa förutsättningarna. Michael Jordan, en kille som inte platsade i skolans lag på gymnasiet. Drivet, vinnarmentaliten och hungern var hans starka sida.

Vad var det som gjorde Maradona till världens bästa fotbollsspelare på sin tid? 99% talang. Liten och satt var han, men född med en talang utan dess like.

Cyklingen, är den annorlunda? Jag tror inte det. Kolla på Rissveds. Tränar hon längst? Hårdast? Jag tror inte så, hon har bara "det".

Jag själv då? Hade jag kunnat bli den bästa cyklistversionen av mig själv? Jadå älskar att träna hårt. Kommer jag att bli den bästa cyklistversionen av mig själv? Inte en chans.
Det finns så mycket annat i livet jag inte vill eller kan offra. Däremot så kommer jag att göra det allra bästa utifrån mina förutsättningar och det är att cykla VR under 09:30.

Strakka sa:
[...]
Det finns så mycket annat i livet jag inte vill eller kan offra. Däremot så kommer jag att göra det allra bästa utifrån mina förutsättningar och det är att cykla VR under 09:30.

Så sant.

Men samtidigt "om folk visste hur hårt jag tränade för att bli bäst skulle de inte längre vara så imponerade över mina vinster"

Överträna är lätt, att träna all out klarar alla..... Att träna rätt, att vila rätt och att äta rätt är däremot jävligt svårt.

Självklart har generna stor betydelse om man ska bli bäst, men för att bli det bästa man själv kan bli har det ingen som helst betydelse. Ska man inte tävla så finns det ingen anledning att jämnföra sig med andra, du är din egen måttstock.
Själv drog man en nitlott på genlotteriet och har haft otaliga överträningar skador och sjukdomar. Kämpar fortfarande med den mentala biten att sluta jämnföra mig med andra.

Senast ändrad:
Strakka sa:
Man kan bli bäst, bara man tror på det själv. Michael Jordan, världens bäste basketspelare, fick kritik för att han inte var en lagspelare. "There is no I in team", tror jag det var en tränare som sa till honom. Han replikerade med "But there is in WIN". Han var så övertygad om att han var bäst, fast han inte hade de allra bästa förutsättningarna. Michael Jordan, en kille som inte platsade i skolans lag på gymnasiet. Drivet, vinnarmentaliten och hungern var hans starka sida.

Vad var det som gjorde Maradona till världens bästa fotbollsspelare på sin tid? 99% talang. Liten och satt var han, men född med en talang utan dess like.

Cyklingen, är den annorlunda? Jag tror inte det. Kolla på Rissveds. Tränar hon längst? Hårdast? Jag tror inte så, hon har bara "det".

Jag själv då? Hade jag kunnat bli den bästa cyklistversionen av mig själv? Jadå älskar att träna hårt. Kommer jag att bli den bästa cyklistversionen av mig själv? Inte en chans.

Du är på något intressant här. Michel Jordan var väldigt liten när han blev petad från sitt highskollag. Det gjorde att hans motivation växte enormt. Att vara liten eller sakna styrka eller andra egenskaper gör att idrottaren utvecklar andra delar istället. Det är väldigt många gånger dom som sedan blivit bäst i världen, speciellt när de i senare år fått den egenskapen de saknade, Jordan tex växte enormt efter han blev petad nästan 1dm på en sommar. Peter Forsberg var liten han med, likaså Wayne Gretskey och många fler världsstjärnor.

Att ha en motivation som är manisk tror jag är nyckeln. Den blir en katalysator för att göra vad som behövs oavsett område. Den växer ofta fram från något liknade ovan men kanske oxå från fattigdom eller liknande. Ofta är det yngre barnet i en syskonskara mer framgångsrik då det hela tiden vill slå sina syskon.

Allt mer forskning tyder på att det är mindre genetiskt än vi trott även om det såklart är viktigt med goda gener. Men generna är mer orogramerbara och anpassningsbara. Tror du att det går och vill nog mycket går det.

Tillbaka
Topp