Hur bra funkar låsbar dämpgaffel?

svenh

Ny medlem
Jag funderar på att skaffa en MTB el. dyl, främst för vinterpendling, men vill även använda den i skogen (http://happymtb.org/forum/read.php/1/752633).

Jag är ny i denna världen, men jag har snappat upp att det finns dämpgafflar som går att "låsa" när man kör på plan mark. Hur bra fungerar detta i praktiken? Jag förstår att det inte kan bli lika fast som en stel gaffel, men om det är någorlunda i närheten så tror jag att det är tillräckligt för min asfaltspendling.

Dessutom, hur känslig är sådana här "låsmekanismer"? Håller de bra eller krånglar de mycket?

För- och nackdelar med reglaget på styret kontra på gaffeln?

Mvh,
/Sven

Hej svenh och välkommen in i våran värld ;)

Nästan alla gafflar som görs idag har låsning, Tror det är svårt att hitta en utan. Det funkar väldigt bra och de flesta gafflar blir nästan helt stela. Jag har kört med min FOX RL 80F i snart 3 år nu ganska hårt. Har inte haft något problem med något på gaffeln. Fick skicka in den på servic nu förra veckan för bussningarna började ta slut. Men att lägga 850 kr på gaffeln på 3 år, vad är det? Nu är det bara att säga,: Lycka till med valet av gaffel! :D Finns ju en del att välja på ;)

Jag har en Marzocchi MX Comp med "låsning", den minskar slaglängden till två-tre centimeter när man vill köra stelt. På plan mark gungar gaffel inte det minsta, i uppförsbackar någon enstaka centimeter om man ställer sig och bryter ordentligt. Fungerar utmärkt och väldigt enkelt. Dock använder jag det sällan då det inte känns som dämpning stör särskilt mycket när jag kör asfalt, men det är mest slöhet som gör att jag inte orka slå över till locked mode. Jag kör sällan asfalt annat än som transport in/ut ur skogen så det blir för mig inga längre sträckor.

På min sitter reglaget på gaffeln, det gör säkert att jag använder det mer sällan. Böja sig fram trettio centimeter är ju sååå jobbigt... :-)

Senast redigerad av en moderator:
Att ha en dämpgaffel och använda lockout är som att dra på sig kondomen och sedan avstå.
Jag har testa min lockout i ungefär 50m på asfalt innan jag tröttnade på allt skak och har aldrig låst gaffeln igen efter det. Lockout är nog det mest meningslösa man kan utrusta en gaffel med enligt min mening. Jag fick min lockout "på köpet" men skulle gärna sluppit den funktionen och sparat några hundralappar istället.

Har en RS Revolution 426 med Lock-Out och det fungerar bra. Gaffeln i sig är ju rätt aktiv så visst är det stor skillnad i upförsbackar på asfalt. Men jag skulle nog inte gråta blod om det inte fanns....

Jag har lockout på styret och för blandad xc funkar det bra, men livsviktigt är det inte. När det går undan ordentligt på asfalt och grus så använder jag den, men i princip aldrig i terrängen. Jag har det som sagt och tycker att det är rätt ok. Men jag skulle inte direkt välja gaffel bara för lockouten. Jag fick min för samma pris som det hade kostat utan.

Strul då? Min r7 är ett år gammal och lockouten slutade funka. Förde den på service och det vara bara vajern till reglaget som släppt efter lite grann. En hundralapp åt mekanikern och nu funkar den kanon igen.

Jag har en Reba som är låsbar. Jag brukar låsa den vid längre asfaltkörningar, det är skönt att bli av med gunget när man står upp. Låsvredet sitter på högra gaffelbenet och ibland händer det att den låser av sig själv när man plöjer igenom ett tätt buskage.

Bytte för en stund sen min 130cm Fox TALAS till en Marzocchi Allmountain1. På båda gafflarna har sänknings funktionen blivit använd 100ggr mer än låsningen.
Som regel så är det en fördel att sänka gaffeln på plan väg, men framförallt vid klättring.
Med ATA sänkningen så har man kvar 30cm vilket jag tycker är perfekt för att filtrera bort små ojämnheter, och det lilla gunget stör mig inte alls förrutom vid tävling en gång om året, då använder jag det helt låsta läget på kompressions reglaget.

/Gunnar

Cannondale Headshok funkar alldeles ypperligt med låsningen. Sen får man ju fantastiskt fina ramar på köpet också ;)

Jag har en reba med låsningen på styret vilket jag tycker funkar väldigt bra. men jag använder den bara vid transport sträcker samt vid branta grus backar där man vill stå upp och pumpa. Men en fördel är om man gillar att ha gaffeln lite mjukare inställd, så kan man ha det utan att det gungar i uppförsbackar eftersom att man kan låsa den.

Jag tänker inte kommentera Westholms definition på små ojämnheter som hans gaffel filtrerar bort (:

Har bara använt låsningen på min Fox några enstaka gånger. Visst funkar det bra, men så länge man inte står upp och bryter med cykeln så är inte gunget särskilt störande med olåst gaffel. Alltså låter jag den förbli olåst.

Ted_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänker inte kommentera slaglängden på
> westholms cykel (:

Varför inte? "DEN Ä JU HEEEEELT FEEEEL! " (-;

Peter Hansen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en reba med låsningen på styret vilket
> jag tycker funkar väldigt bra. men jag använder
> den bara vid transport sträcker samt vid branta
> grus backar där man vill stå upp och pumpa. Men
> en fördel är om man gillar att ha gaffeln lite
> mjukare inställd, så kan man ha det utan att det
> gungar i uppförsbackar eftersom att man kan låsa
> den.
>
> Jag tänker inte kommentera Westholms definition
> på små ojämnheter som hans gaffel filtrerar
> bort (:

Så bra. ;)
Definition: Jag har gott om tvättbrädevägar, och dåligt med rotfria och stenfria stigar härikring.

Min fox talas rlc är jämt låst men blowout ställt så att rötter/stenar/gropar aktiverar den.
-olåst åker den mest DH... med sänkt lufttryck.

Står man upp och pumpar i backe är den helt låst då rörelen är progressiv och inte öppnar ventilerna.

-Ganska bra gaffel helt enkelt ;) billig? nja...

Tack för alla värdefulla svar och synpunkter så långt! Det verkar som om många tycker att lockout-funktionen fungerar och att gafflarna håller bra. Nu hoppas jag bara att det inte beror på att ni har gafflar som kostar mer än jag kan tänka mig att lägga på en hel cykel... :-)

Mvh,
/Sven

Orkar inte läsa va de andra skrev

Min Rockshock äger, är som att ha stel me dämpning och down hill dämpning <3 Underbart!

Slår på den i uppförsbackar(har ett reglage på styret) och slår på den på asfalt, skulle aldrig köpa en utan de..(så länge de inte är en rickig dh cykel ofc)

Tillbaka
Topp