Hur bra går det för Cykloteket?

ruslan

Ny medlem
Var förbi Cykloteket i helgen för att handla en del prylar inför en stundande cykelresa. Jag vet att det är dyrare än att handla från Tyskland men jag gillade tanken på att kunna känna och prova lite, och det är ju värt lite pengar. Så med Visakortet laddat får jag tag på en expedit och förklarar vad jag vill ha, och om det kanske kan tänkas möjligt med lite rabatt vid ett större köp.

Men trots att expediten står inför möjligheten att sälja för runt 15.000 kr så är svaret: nej, tyvärr, vi ger inte rabatt.

Och jag tänker, hur bra går det för en butik där personalen utan att blinka tackar nej till att sälja för 15.000? Det är visserligen ingen hysterisk summa pengar men det är ju en bit över noll. Någon kanske invänder att Cykloteket har något slags system för återbäring (främst för egen del...), och visst, den ligger på två procent och får betraktas som försumbar.

Så i stället beställer jag från Holland, till ett långt bättre pris, ett bättre bemötande och samtidigt pengar över till en bättre middag.

Men Cykloteket finns ju kvar, trots att varken service eller priser imponerar. Vilka är kunderna?

Min spontana reaktion har inget med cykloteket att göra i sig (har besökt dem, tyckte det var dyrt, inte speciellt bra service), men anser nog att det tar tid att bygga upp förtroende och därmed rabattmöjligheter hos affärer. På senare tid när jag köpt delar lokalt räknar jag med åtminstone 10-15 rabatt. Cyklar - de gånger jag köpt dem lokalt - har jag fått ca 15% rabatt åtminstone (inga gamla modeller eller demomodeller). Men allt detta har skett hos cykelaffärer där jag är ett bekant ansikte. Min LBS ger automatiskt 15% för oss som är "cyklister" dvs, tränar och tävlar regelbundet. Därmed inte sagt att det lönar sig att köpa lokalt, men det är en fin gest åt oss som satsar på vår hobby.

Cykoteket ger aldrig rabatt. Jag gillar när man får lite rabatt hos sin favoritbutik om man handlar regelbundet där. Inga jättesummor, men så man känner sig lite extra. Så skulle jag själv gjort om jag hade butik, och så är det hos min favvobutik. Bra service, trevligt bemötande och nån liten rabatt då och då. Precis så som jag vill ha det. Alviks cykel är det föresten.
/J

Senast redigerad av en moderator:
Jag fick 25% spontanrabatt på en årsgammal carbonsadelstolpe på Cykloteket för ett tag sen. Annars kan jag nog hålla med om att de inte ligger på topp på service/attityd, utan att heller vara dåliga. Och de har ju vissa kampanjvaror, jag köpte ett par Shimano500-hjul till 15% rabatt nu i april, blev ungefär samma som nätet + frakt. Handlade f ö ett par Dura Ace-hjul, även de årsgamla, för 4 000 kr över disk häromveckan. Inte i Sthlm iofs. Alviks Cykel verkar vara värt ett besök!

Mitt intryck är att butikerna inne i stan är bortskämda, de behöver inte ge bra service eller vara tillmötesgående...dom får kunder ändå.
I framtiden kommer jag att handla så mycket som möjligt av min LBS, och aldrig mer av den större cykelaffären i SoFo.

Köpa lokalt is da shit... 10% har jag på allt från min LBS vilket betyder att det åtminstone är lika billigt som CC, men man slipper frakten.

Dom är väl som de allra flesta cykelhandlare, väldigt trötta på prutare vilket tycks vara nåt som just drabbar cykelbutiker av någon anledning. Dom sitter inte med fetmarginaler direkt

Jag förstår hela marginal grejen och att dom har ett lager som kostar pengar.
Det jag tycker suger är att dom höjer upp prylar till ord pris som inte gått på rean.

Jag fattar inte hur ni får ihop att de är så mycke billigare att beställa från nätet??

Visst tar man en specifik vara så visst kan den bli +10-30% billigare eller om man köper hel cykel eller väldigt fina hjul.
Men ska man köpa lite blandat så vipps så är man nära vad de kostar att köpa hos LBS.

Lite tubdäck, klister, vanliga däck, slangar, skor, snabbkoppling, kedja, kassett, klingor, ekrar, skoskydd, handskar, glasögon och lite annat smått å gott så hamnar man inte nåt speciellt under LBS efter frakten är pålagd...

Annars ska man beställa lite här och lite där då de bara har 3-4 av 10 saker man vill ha på samma ställe = 3 ggr frakt...
Jag får inte ihop det?

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpa lokalt is da shit... 10% har jag på allt
> från min LBS vilket betyder att det åtminstone
> är lika billigt som CC, men man slipper frakten.

Tyvärr är Dyroteket min LBS! Ska nog börja cykla till Alvik.

Mitt nya LX-vevparti, 630:- från tyskland, 1140:- från CC och säkert ännu dyrare hos de flesta affärer. Min DA-kassett 500:- istället för 735:- från CC, säkert dyrare hos butik.
Det man tjänar på är ju oxå att man är fler som delar på frakten, men visst, jag köper alla saker som jag kan behöva nyttja garantiärenden för lokalt men en del saker är verkligen billigare men inte allt.
Försöker dock att köpa så mycket jag kan lokalt men ibland funkar det bara inte, exempelvis mitt vevparti.

Senast redigerad av en moderator:
Gå in på Hs discount eller s-tecs hemsida och så samlar du ihop allt du vill ha sen gör du en jämförelse med din LBS så kommer du bli förfärad av resultatet. 90% av allting är billigare i Tyskland. Så det argumentet håller inte. Dock så handlar man ju vissa saker hos butikerna här, mest småsaker eller akutsaker. Vet man vad man ska ha och det inte är bråttom så beställer jag från das Vaterland eller cyclecomponents.

Frakt på 130kr ifrån Tüskland är inte speciellt dyrt om dina däck har halva priset mot cykloteket, te x racing ralph, NN osv. Räcker med att du köper 1st däck för att du ska tjäna på det.

Fri konkurrens brukar gynna konsumenterna, till slut så måste de svenska importöerna vakna och börja konkurrera med priser. Bara bra för oss, att några cykelbutiker med dålig service, höga priser ryker på köpet är bara bra.

Cykloteket lever lite på gamla meriter, dom var mycket bättre när dom låg på Torsgatan.
Deras livstidsservice smäller ganska högt hos "svenssoncyklister" också.

Nu så hade de inte 4 av de 11 grejerna jag ville ha, dessutom var 3 av de som fanns förra årets modell vilket jag kunde köpa för samma pris lr billigare på lbs julrea i vintras, dessutom har de inte alla färger på däck.

När jag lagt ordern och jämfört med min lbs (incl 10% jag har) så är skillnaden försumbar. 4 hundra lappar för att få känna prova och klämma ser inte jag som speciellt dyrt när man handlar för nästan 5...

Cykelcity är ju likadana. Och de tror ju tom att de rä billiga.

Först skulle jag köpa en broms som finns i england som coh var klart mycket billigare. Jag påpekade att möjligheten fanns och frågade om det gick att snygga till priset lite ivf. Det gick inte. Vilket är ett OK svar. Men att påstå att fraktkostnaden ivf äter upp mellanbskillnaden är ju ren lögn. Minns inte exacta prisskillnaden nu men det hade varit många frakter och långt.

Senare ringer jag dme för jag behöver bromsbelägg till samma broms. De säger att de kan fåtag på dem från göteborgsbutiken. Då var det ju frakt dagar även där så jag frågade vad de kostar eftersom de brukar vara ltie dyrare. Han säger att dom är billigast i europa på de delarna men när jag får priset var det ganska många procent dyrare. Bara den idiotiska komentaren fick mig att gå till england.

är inte så förvånand över vad du upplevt ruslan, min egen erfarenhet av butiken är ju just det, dyrt och lite service och att de alltid varit så.

oxå en av de få butikerna där man inte bara kan lämna in sin hojj på lagning, utan måste boka tid, inget annat går. man lär ju ha bra omsättning om man har råd o göra så, för tror man missar en hel del kunder på det.

Förövrigt tycker jag det är bra mycket roligare att bränna pengar hos en skoj och kunning handlare, än att anonymt köpa från nätbutik.

Ruslan, som svar på din sista fråga: Vilka är kunderna? -så blir mitt svar 90% pendlarcyklister, 5 % lvg och 5% mtb.

Själv åker jag till Cykloteket ett par gånger per år, men varje gång lovar jag mig att aldrig åka dit igen. Men -rätt som det är så står man öga mot öga med en 20-årig expedit som inte har koll. Däremot så är personalen på verkstadsavdelning rätt kunninga.

Micklo skrev:
> Förövrigt tycker jag det är bra mycket roligare
> att bränna pengar hos en skoj och kunning
> handlare, än att anonymt köpa från nätbutik.

Visst fasiken e det det, men när skillnaden blir för stor..... Som jag sa, 400:- i skillnad när jag köpte mina Fat Albert, 500:- för vevpartiet, 250:- för kassetten och det bara fortsätter... Däremot köper jag nästan aldrig från CC eftersom min LBS har samma priser som dom och då slipper man vänta i tre veckor på sakerna och man slipper frakten.

Nu handlar jag ju inte på cykloteket då de är dyrare än de flesta.

Men jag är väl kanske blind, eller så kanske jag har högre krav, jag sa att man lätt hittar 1-2 saker som är billigare men jag vill ha ÅRETS modeller och de färger JAG anser passar bäst, samt att jag vill köpa ALLT på ett och samma ställe inte från 3-4 olika lev.
Att hitta förra årets modell på nätet och tycka man gör ett klipp låter som självbedrägeri.

stef skrev:
> Nu handlar jag ju inte på cykloteket då de är
> dyrare än de flesta.
>
> Men jag är väl kanske blind, eller så kanske
> jag har högre krav, jag sa att man lätt hittar
> 1-2 saker som är billigare men jag vill ha ÅRETS
> modeller och de färger JAG anser passar bäst,
> samt att jag vill köpa ALLT på ett och samma
> ställe inte från 3-4 olika lev.
> Att hitta förra årets modell på nätet och
> tycka man gör ett klipp låter som
> självbedrägeri.

Men herregud människa!

Vilka nätbutiker har du kollat på? Klart det är årets modeller och färger som finns och till betydligt bättre pris än någon butik i Sverige. Vad pratar du om för produkter? Vad kostade dom hos din LBS?

Jag lovar att jag kan googla fram ett bättre pris på nästan allt inom 2 minuter.

Kläder är svårast att köpa över nätet, de brukar jag ofta kosta på mig att köpa i affär. Ska faktiskt till Dyroteket och köpa nya handskar till helgen, får sånt skav av de jag har nu. Men inget annat.

Men jag vill inte sitta och googla 15 grejer från olika lev, jag vill köpa allt från en lev.

Bike discount kör förrförra årets modeller på kassetter t.ex jag vill ha årets...

Jan Ullrich skrev:
>
> Jag lovar att jag kan googla fram ett bättre pris
> på nästan allt inom 2 minuter.
>
>

Var det bara jag som hörde en utmaning? Verkar som om våren får det att spritta i mer än mollo och ville?

stef får skriva fem varor som JU skall hitta. "Lets get ready to ruuuuuumbleeee!"

jag tycker att det e perfekt med mångfalden, dom som vill köpa lokalt gör det och dom som inte vill gör det, själv kommer jag att blanda hej vilt då jag inte kommer hitta någon DA-kassett för niodelat i 2007 års modell någonstans men vissa saker rockar att köpa lokalt.

Johan A skrev:
> dom
> som vill köpa lokalt gör det och dom som inte
> vill gör det, själv kommer jag att blanda hej
> vilt

Stop making sense.

Jag brukar kunna köpa allt från samma, de flesta nätbutiker brukar ju ha bredare sortiment än vanliga butiker, men är det lite ovanligare saker så.

ok då 5 pryttlar

Barbieri carb one pump
Chorus 11-25 kasset
Time RXS pedaler
Sram x-7 bakväxel
Zipp snabbkoppling titan

stef skrev:
> Barbieri carb one pump
> Chorus 11-25 kasset
> Time RXS pedaler
> Sram x-7 bakväxel
> Zipp snabbkoppling titan

Nu e det ju humor på hög nivå!!

Jag har då aldrig upplevt att det är "förrförra årets modeller" man får om man köper från Tyskland....? På vilket sätt blir en kassett förrförra årets modell? Ska man ha 10-delad shimano kassett av typen ultegra så är det väl ingen skillnad om den är hackad ur malmberget 2006 eller 2007? Jag vill framhålla att det är en fri värld och jag vill inte påstå att alla ska köpa över nätet (tack och lov för att det inte är så med tanke på de lokala cykelaffärernas överlevnad).

Dessutom är det få - om ens någon - LBS som har allting i sortimentet direkt som man vill ha/behöver. Det säger ju sig själv att ett stort postorderföretag har bättre möjlighet att ha stora lager. Dessutom tror jag att chansen att få nya, fräscha produkter är större om man handlar över nätet med någon av de stora (bike-disco, bike-compo osv) eftersom de har större omsättning.

Slitdelar så som Shimanos grejer, däck,slangar osv osv är åtminstone 30% billigare. Och använder du en av de redan nämnda stora firmorna så får du det mesta på direkten.

Haha! Det här sann humor! Vad gav du för de där grejerna Stef? (så att vi inte kommer dragande med för höga priser...)

cas skrev:
> Haha! Det här sann humor! Vad gav du för de där
> grejerna Stef? (så att vi inte kommer dragande
> med för höga priser...)

Mindre än vad ni verkar tro :)

stef skrev:
> Barbieri carb one pump
> Zipp snabbkoppling titan

Det låter som prylar man köper över disk i butikerna här i stan...

... eller kanske att man får bläddra i en katalog, låta butiken ta hem från utlandet, sen två veckor senare stressa dit mellan jobb och stängningsdags för att hämta ut sitt indirekta postorder-paket?

Cyclecomponents:
> Chorus 11-25 kassett
1030kr

> Time RXS pedaler
845kr

> Sram x-7 bakväxel
495kr

Frakt: 90kr

Det var vad jag kunde få ihop hos CC.

Chorus 11-25 kassett

Chorus 12-25 kassett 99 euro

Elvan behöver du inte, om du inte kör i protour;)

Time RXS pedaler

69 euro.

Sram x-7 bakväxel

34,90 euro./39,90 euro.

Är det jag googlade på 2min, resten kräver lite mer research=)

För övrigt så är det där inget vanligt sortiment hos vanliga butiker. Det får beställas ändå.
Nu kommer väl en kommentar om att du får betala mindre än de här priserna hos din LBS. Men då är ni kusiner eller så ljuger du

Ville skrev:
> komentaren fick mig att gå till england.

Barfota, förutsätter jag? :D

Kan, på OT-manér, meddela att även musikintrument är klart billigare från Tüskland. Och nu snackar vi från en butik med sanslöst stort lager. Och med 25% svensk moms då deras volymer hit är stora.

Det stora problemet tycks i många fall vara att grossisterna/tillverkarna har helt olika priser till butikerna i Sverige jämfört med Tyskland. Ett enhetligt europapris på prylarna skulle sannolikt svensk detaljhandel tjäna en hel del på. Jag har hört att vissa Shimanokomponenter säljs billigare till kund i Tyskland än vad en svensk butik har som inköpspris. Visst handlar det till stor del om inköpsvolymer och rabatter hos grossist, men ändå.

CyCo sägs t.ex. köpa sina Shimanoprylar från samma Shimano Nordic som alla andra svenska butiker, fast de har något större hävarm när det kommer till prisdiskussioner...

the_TnT skrev:

> Och nu snackar vi från en butik med
> sanslöst stort lager. Och med 25% svensk moms då
> deras volymer hit är stora.

Tips, länkar?

Jag beställde xtr grupp och slr jul ifrån tyskland. Det hade blivit 5000kr dyrare i Sverige hos Cyclecomponents. Och säkert ännu mer hos en LBS. Frågan är ju hur mycket man tycker att ett smidigare garantiärende är värt?

Bra att canyon numera även finns med filial i Sverige men dock grymma priser och leverans till dörren, kanske kommer mer såna lösningar i framtiden. Det skulle jag gärna se mer av. Tror det skulle vara en bra lösning för oss konsumenter

Jan Ullrich skrev:
> Chorus 11-25 kassett
>
> Chorus 12-25 kassett 99 euro
>
> Elvan behöver du inte, om du inte kör i

Hittade 12-25 för 89.

> protour;)
>
>