Hur bra går det för Cykloteket?

En annan intressant jämförelse är att de tre klingorna hos H&S kostar €73,88 medan ett komplett XT-vevparti med lager och hela faderullan kostar €109,90. Så för typ 350,- extra får man vevar och lager. Det är trasigt.

ruslan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag förstår gott och väl att en butik kan
> tröttna på fräcka prutförsök men att inte ens
> försöka rädda en affär med att erbjuda några
> få procents rabatt, det är lite svårare.

så hur skiljer man på fräcka prutförsök och rädda affär? det kanske bara är ett fräckt prutförsök?

sen förstår jag inte varför det ska prutas på cykeln? prutar du på ica maxi vid storhandlandet också? och sen är det ju så, att om du är en trogen kund och är lite tjenis med folket som jobbar i butiken så är det ju lättare att motivera en möjlig rabatt. sök upp din favvosäljare helt enkelt.

att bara dyka in som okänd och kräva 10% för att du ska köpa en hoj tycker jag är magstarkt.

Ayton skrev:
> Paketpriser är da shits! köpa alla fina delar
> hos den lokale handlaren och få det monterat till
> ett riktigt smaskigt paketpris och ha service och
> garanti på hemmaplan...

OM man har turen att ha en bra LBS. Gillar meka själv också så...

Jodu Mattel, om jag ska handla för femsiffrigt belopp på Ica så kan du räkna med att jag vill ha rabatt. Kanske ett paket mjölk och lite kaffe utan extra kostnad?

kfn skrev:
> > Min poäng precis. Eftersom cykling för det
> stora flertalet är en form av simpel transport
> så
> > skiter den stora massan i liknande kriterier som
> du ställde upp. De flesta nöjer sig faktiskt med
>
> > något som handlaren ställer fram till dom och
> som inte är helt uppåt väggarna vad gäller
> storlek
> > och typ. O de flesta är även nöjda med det.
>
> Och det fixar ju bevisligen Biltema mfl bättre!
> Vad ska motivera folk att gå till en "riktig
> cykelbutik" om servicen det innebär är sämre
> och priset mycket högre än att själv plocka en
> låda och gå till kassan på en stormarknad?
> Klarar butikerna inte av kunder med ganska enkla
> krav så är det ju inte så konstigt att folk
> köper skräpcyklar och tycker att SIBA-cyklar är
> helt okej ...

Precis :)

ruslan skrev:
> Jodu Mattel, om jag ska handla för femsiffrigt
> belopp på Ica så kan du räkna med att jag vill
> ha rabatt. Kanske ett paket mjölk och lite kaffe
> utan extra kostnad?

du tror inte du gör det utslaget på ett år? kanske dags att kontakta den där butiskansvariga ändå och se var i kundhierarkin du landar. :)

På ica får man rabatt om man är stamkund. Nån gång ibland dyker dimper det in checkar också. De har så dåligt cykelutbud tyvärr. Nu ska jag ut och pruta med hunden. Eller hunden ska prutta. Eller nåt.
/J

ICA har bättre cykelutbud än SIBA och elgiganten och nästan lika sortiment på tillbehör som classe/biltema.

Billigast i Sverige är de nog på enklaste varianten av cykelkärror också.

Det är väl inte så konstigt att cykloteket är dyrast. De har störst lokaler och bredast sortiment med mest prylar på lager av alla butiker i stockholm. Som många konstaterar så tillhör vi en minoritet som skruvar själva och vill ha lite andra prylar än det de har i lager, vi är nog inte de som genererar den största kakan av inkomsterna.

Ville skrev:
> Larsa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag som inte nu är så insatt i geografi är
> > polen= Göteborgstrakten eller?
> > Har för mig att jag läste det här nånstans
> :)
>
>
> Svar ja, Jag har ivf aldrig fattat vad skillnaden
> är.

Va Bra då har vi rett ut det iaf :)

Mr Handley skrev:
> Angående rabattsatser... Kolla gymbranchen.
> Räcker med att säga att man är från ett företag så får man 30% rabatt

Jämför gymbranschens och cykelbranschens marginal med avseende på COGS och på fasta kostnader. Det påverkar ju lite grann hur sugen man är på att sälja med rabatt. (http://www.investopedia.com/terms/c/cogs.asp)

bigmollo skrev:
> På ica får man rabatt om man är stamkund. Nån
> gång ibland dyker dimper det in checkar också.
> De har så dåligt cykelutbud tyvärr. Nu ska jag
> ut och pruta med hunden. Eller hunden ska prutta.
> Eller nåt.

Jag hade en gång i tiden en arbetskamrat från Iran som faktiskt ringde upp den bilfirma han tänkte köpa bil ifrån och sa just "-Jag tänkte prutta." Givetvis höll bilsäljaren på att avlida av skratt men om han fick rabatt vet jag inte...

Stalle

Erik, tänkte snarare i förhållande till den subdiskussion som uppstod i diskussionen om att ge rabatter och att kunderna snart förväntar sig det. Har inget med marginal att göra, snarare förväntan hos kunderna på hur leverantörerna skall bete sig.

Va redan på sidan 3?

Varsgod ett st diktator.
diktator.jpg

Calle F skrev:
> nazister
> Satans påfund

Och skillnaden skulle vara?

Senast redigerad av en moderator:
Bara jag som för det mesta inte tycker att det är speciellt kula att handla i affär. Visst finns det undantag med väldigt bra lbs, men eftersom jag inte har några sådana i närheten blir det för det mesta att beställa. Det har dessutom lett till att urvalet har ökat något enormt på prylar och märken.
Beställer man från tyskland verkar man dessutom kunna få tag på sådant som är slut hos den svenska impotören för tillfället, i mitt fall en sadel.
Så i det stora hela är internetbutikerna billiga, har ett stort sortiment och i de utlänska butikernas fall även snabba, ofta skickar de samma dag eller dagen efter. Det kan ju i vissa fall gå snabbare att beställa från USA, en vänta på att den lokala butiken ska få hem prylarna.

För dom som inte vet:
I livliga diskutioner får man på 3:e sidan visa en bild på valfri diktator på happymtb...
Var det på sidan 4 man fick komma med personliga påhopp eller hur var det?

Inlägget har inget med cykloteket alls att göra!

swerider skrev:
> Var det på sidan 4 man fick komma med personliga
> påhopp eller hur var det?

Det stämmer.

Swerider är en riktg getknullare!
Så där ja.

Jag vill ha Flying Ball Bicycles som LBS!

IMG_1551.JPG ht=544
IMG_1578.JPG ht=544
IMG_1575.JPG ht=544
IMG_1596.JPG ht=544
IMG_1554.JPG ht=544

På tal om ICA Maxi, där får man 1% i bonus på det man handlar, storhandlarrabatt, stamkundserbjudanden, självskanningskassa för ICA-kort kunder och dessutom gåvor (daimtårta t.ex) om man shoppar ofta.

bigmollo skrev:
> swerider skrev:
> -----
> > Var det på sidan 4 man fick komma med
> personliga
> > påhopp eller hur var det?
>
> Det stämmer.
>
> Swerider är en riktg getknullare!
> Så där ja.

Mollo har en kolfiber dildo !

;)

Sådär, då får vi se hur CC sköter sig den här gången. En bakväxel (Schtudent LX), en kedja (eXTRa skyddad) och en vajer (vanlig rostfri Shitmano) för 734 spänn exklusive frakt och utlovad leverans på torsdag. Jag vet att Deutschland hade varit billigare, men jag orkade inte sätta mig in i Düska nu.

mattel: Håller med dig om att det att inte ge rabatt på en förstagångsköpare.

En stamkund kan få rabatt om man handlar en del där ofta, som man kan få ifrån ICA också t.ex. Men handlar man en sak där första gången ser ju inte säljaren någon fördel att ge rabatt, den vet inte om kunden bara kommer vara jobbig i framtiden eller trevlig och köper glatt de som de har och kan hjälpa till med. Är man däremot trevligare och handlar en del ifrån samma affär är det mer rimligt att få lite rabatt. Sådant tror jag nästan är omöjligt att få ifrån Tyskland eller något.

Livet suger för mig. Jag bor 25 mil från min favvo-LBS. Den där man kunde glida in och snacka skit vilken dag i veckan som helst... *snyft*

rabatter kan man få hos blomhandlaren brukar min chef säga med en rolig och bestämd röst ;D
Men såklart kunder som är stammisar osv kan det hända att vi ger lite rabatter till!

Mathias skrev:
> Jag fick blomsterrabatt hos min bilfirma.
Arthur: Knights of Ni, we are but simple travelers who seek the enchanter who lives beyond these woods.
Knights of Ni: Ni! Ni! Ni! Ni! Ni! Ni! Ni! Ni! Ni!
Bedevere: No! Noooo! Aaaugh! No!
Knight of Ni: We shall say "Ni" to you... if you do not appease us.
Arthur: Well what is it you want?
Knight of Ni: We want.....

(pregnant pause)

A SHRUBBERY!!!!

(minor music)

Arthur: A WHAT?
Knights of Ni: Ni! Ni!! Ni! Ni!
Arthur; No! No! Please, please, no more! We will find you a shrubbery.
Knight of Ni: You must return here with a shrubbery... or else you will never pass through this wood... alive.
Arthur: O Knights of Ni, you are just and fair, and we will return with a shrubbery.
Knight of Ni: One that looks nice.
Arthur: Of course!
Knight of Ni: And not too expensive.
Arthur; Yes!
Knight of Ni: Noowwwww.... GO!

Mårten: Inte lätt alltid. Min mekaniker flyttade till Italien så har bytt lbs för de som jobbar där nu är inte alls lika trevliga och hjälpsamma.

> Micklo skrev:

>
> Från Wikipedia, om Glenn:
> Namnet Glenn är särskilt vanligt i Västsverige,
> inte minst i Göteborg. I IFK Göteborg 1982 fanns
> inte mindre än fyra Glenn – Glenn Hysén, Glenn
> Strömberg, Glenn Schiller och Glenn Holm. Detta
> fenomen inspirerade till ramsan "Alla heter Glenn
> i Göteborg" som brukar skanderas av
> Göteborgslags motståndare. Först ut att
> använda den var Hammarby IF:s supportrar.

och nu leder de Allsvenskan :) Hammarby alltså. Inte för att vi kommer vinna eller så, men det är kul ändå.

bigmollo skrev:
> Jag tycker man kan höja priserna lite till.

Kan inte annat än att hålla med. Så som folk köper prylar och bär sig åt. Var skall det sluta?
Inte vill jag att monkeybike skall bli en sån där folksport som golf iaf.
Näe, reglera cykelbruket med höga avgifter så endast vi som är rika har råd!

Ja mollo är nåt på spåret där. Höj priserna, då finns det marginal att pruta på så det blir lite mer skön basar-stämning i cykelaffären. Special price for you my friend!

ruslan skrev:
> tyvärr, vi ger inte rabatt.

Det är ju deras sak. Passar det inte är det bara att vända sig till någon annan butik. Och, det är väl just vad många av oss gör.

Jag tror också att det är mycket en fråga om förhandlingsteknik. Offentliganställda svenskar är patetiskt dåliga på att pruta.

Bara för att man säljer något är det inte givet att man skall sänka priset, vare sig det gäller en vara eller tjänst. Hade man gått till en butik för att köpa in 100 st cyklar, då hade det varit på sin plats att få till en deal. Ofta verkar det som att folk vill göra klipp snarare än att de verkligen vill ha en viss pryl, det förvånar mig lite. Jag förstår verkligen att man kan tröttna på att kunder hela tiden vill få lägre pris, vissa är hyfsat klumpiga oxo, det kan få motsatt effekt. Vet de som slutat att jobba mot privatpersoner för att det nästan alltid är prissänkarsnack, inte för att folk inte har råd att betala utan bara därför att.

Mathias skrev:
> I bilbranschen är det kutym att pruta när man
> köper bil.

Vilket är en bidragande andledning till att "bilhandlare" inte är ett ord som har innebörden "ärlig försäljare".

Jag är svensk. Priset ska framgrå på prislappen. Eventuella rabatter ska det det finnas anledning till, de ska inte vara inbakade i utgångspriset.

Själv jobbar jag hos en svensk biljätte, och vi lämnar ev. rabatter på sådana delar vi har konkurrens på, men inte på dom delar vi är unika med (som kunden inte kan köpa någon annanstans)
På dom (unika) delarna har man ju oftast som producent utvecklingskostnader mm. som gör att marginalen är mindre.

Men delar som finns hos pirattillverkare och andra detaljister, måste vi självklart lämna rabatt på, och detta gör vi så klart enbart till kända kunder som handlar hos oss på regelbunden basis.

Enstaka strökunder betalar alltid fullt pris, men det är ju oerhört viktigt att ta sig tid att förklara detta för kunden, att bara säga nej till en affär på ca. 15.000 är nästan tjänstefel tycker jag, oavsett om man tycker att det är en stor eller liten affär.

Men det är klart: om det är 100: ade kunden som tjatar om rabatt den dan, så kanske tålamodet har sinat :-)

Gick en kurs i förhandlingsteknik genom jobbet för en tid sedan.
Föreläsaren menade att vi i Sverige allmänt är för dåliga på
att ens försöka förhandla. Han kanske inte hade jobbat i cykelbutik.

En fråga man nästan alltid kan kosta på sig är att kontrollfråga om
det är det "bästa pris" eller "bästa erbjudande" man kan få, istället
för att mer eller mindre "begära rabatt".

Sist fick jag slangar på köpet när jag köpte däck hos min lokale
handlare.

Tillbaka
Topp