Hur breda däck kan jag ha?

josjo

Medlem
Ny på detta med lvg/racer och köpte en enklare modell för att testa. Så här långt gillar jag det! Det första jag gjorde var dock att byta de 25 mm däck som satt på till ett par 32 mm. Köpte ett par Continental Ultrasport III, 700x32C, men upptäckte att jag bara hade kollat att det fanns plats till ramen. Bromsarna hade jag missat att räkna in, så där blev det tajt :) Det är precis att det kan rulla fritt, men vartenda gruskorn fastnar eller skrapar så det är lika bra att se sig om efter en annan lösning.

Så min fråga till er mer kunniga. Hur breda däck kan jag ha?

tempImagerFsgDW.png

Det berör mycket på däcket. Mina Ultrasport, jag tror 2, i 28 mm var 30 mm på mina fälgar medan de Schwalbe One 30 mm jag ersatt dom med är 29 mm.

Min erfarenhet är att nyare däck är närmare bredden i specs, men det berör också på fälg bredden. Höjden är inte samma som bredden, men kopplad.

Det berör mycket på däcket. Mina Ultrasport, jag tror 2, i 28 mm var 30 mm på mina fälgar medan de Schwalbe One 30 mm jag ersatt dom med är 29 mm.

Min erfarenhet är att nyare däck är närmare bredden i specs, men det berör också på fälg bredden. Höjden är inte samma som bredden, men kopplad.
Tack för svar!
Är med på att höjden inte är detsamma, men det finns väl bara breddmåttet att referera till?
Kan man anta att ett par 28 mm av samma modell skulle funka?

Du kan skaffa en long reach broms så passar dom nog. Kanske billigare än nya däck.

Så tänkte jag också och tryckte på köpknappen för ett par longreach bromsar! Bromsklossarna kan nu nå längre in mot navet, om jag nu skulle ha ett hjul där fälgytan är närmare navet…

Problemet är att skruven som fäster bromsen i ramen är ju fortfarande på samma ställe så den del av bromsen som tar i däcket har inte flyttat på sig!

Det blev en uppgradering i att bromsen känns mer stabil men större däck får jag ändå inte plats med.

Jag skulle gissa på att GP5000 28 mm går att få in bak, men inte mer. Så är det i min ~5 år gamla Bianchi Via Nirone 7.

Senast ändrad:
Det man KAN göra är att antingen (och det här rekommenderas väl inte helt...) ta lite av materialet i bromsen/ramen (eller cykla en blötbösig runda, så ordnar det sig självt), alternativ trycka ut/ner hjulet liiiite i gaffeländarna. Det finns fina lösningar på det (Surly har nån variant, Planet X likaså, det finns 3D-printade), men det funkar lika bra men är lite fippligare att bara lägga en bit distansmaterial "över" hjulaxeln i gaffeländarna (jag har själv klippt en några millimeter lång bit av ett buntband). Det köper dig lite utrymme.

Vad händer om du tar bort brickorna från bromsbeläggen och drar ihop bromsen lite mer. Pekar inte armarna lite mer upp då och ger mer utrymme?

tyvärr kommer däcket att jäsa efterhand, mest första säsongen. å andra sidan slits det bort gummi:)

sen vid bromsning vinklar den ned sig i riktning däcket bak, kan bli ett riktigt självförstärkande tjuvnyp.

något du möjligen kan göra är att med ett par shims från ömse håll vinkla upp bromsen lite.

gillar tweakning, men hade funderat en gång till om det var värt i detta fall?

Det man KAN göra är att antingen (och det här rekommenderas väl inte helt...) ta lite av materialet i bromsen/ramen (eller cykla en blötbösig runda, så ordnar det sig självt), alternativ trycka ut/ner hjulet liiiite i gaffeländarna. Det finns fina lösningar på det (Surly har nån variant, Planet X likaså, det finns 3D-printade), men det funkar lika bra men är lite fippligare att bara lägga en bit distansmaterial "över" hjulaxeln i gaffeländarna (jag har själv klippt en några millimeter lång bit av ett buntband). Det köper dig lite utrymme.
Låter också som en idé som skulle kunna funka!

Har du möjligtvis någon aning om vad en sådan distans-lösning kan heta om jag ska leta efter det?

Låter också som en idé som skulle kunna funka!

Har du möjligtvis någon aning om vad en sådan distans-lösning kan heta om jag ska leta efter det?
Jag tror att åtminstone en av dem är Surly Monkey Nuts
Men jag har ingen egen erfarenhet av dem eller ngt liknande.
Helt korrekt. Planet X-motsvarigheten är den här;

Nackdelen med båda är att de bygga ganska mycket. Ett kralligare buntband är nog rimligare i storlek för vanliga, vertikala gaffeländar.

Tillbaka
Topp